Cykelhjälm till 2-åring?

belm

Medlem
Cykelhjälm till 2-åring?
Hej,

Snart fyller grabben 2 och ska då få en springcykel samt passande cykelhjälm. Jag brukar alltid läsa på tester och så vidare innan jag köper saker men när det gäller barnhjälmar var det inte det lättaste. Dels fick jag veta att barn i denna åldern bör ha speciellt grönt spänne som lossnar enklare, dels blev jag varse att det var svårt att hitta aktuella tester. Senaste testet jag hittade var Folksams från -21 där bl.a. Lazer Gekko fick bra betyg.

Tänkte därför höra om forumet ligger inne med några tips och råd gällande passande hjälm? Pris inget problem då det ändå ska skydda bland det viktigaste hos den viktigaste i livet.

Tack på förhand!

Cykelhjälm till 2-åring?
Vi kör med TEC Lelle till vår kille på 1,5 år, känns som en bra hjälm till springcykel och cykelstol.

Grönt spänne kanske är bra, men vår dotter som fyller 5 körde en TEC Boo också med käkskydd, men tyvärr blir ju det nästan sämre i och med det gröna spännet släpper vid krasch.
När hon kraschade sist så fick hon märken på halsen från käkskyddet och hjälmen lossnade i vurpan på grund av spännet. Kanske körde hon lite aggressivare än hjälmen är tänkt för, men min känsla är att det ger en aningen falsk trygghet med just käkskyddet, när spännet ändå löser ut.

Så här såg hjälmen ut efter vurpan,
IMG_0558.jpeg

Cykelhjälm till 2-åring?
Vi kör med TEC Lelle till vår kille på 1,5 år, känns som en bra hjälm till springcykel och cykelstol.

Grönt spänne kanske är bra, men vår dotter som fyller 5 körde en TEC Boo också med käkskydd, men tyvärr blir ju det nästan sämre i och med det gröna spännet släpper vid krasch.
När hon kraschade sist så fick hon märken på halsen från käkskyddet och hjälmen lossnade i vurpan på grund av spännet. Kanske körde hon lite aggressivare än hjälmen är tänkt för, men min känsla är att det ger en aningen falsk trygghet med just käkskyddet, när spännet ändå löser ut.

Så här såg hjälmen ut efter vurpan,
Visa bilaga 708609
Fick bli en TEC Lelle till honom!

Cykelhjälm till 2-åring?
Grönt spänne känns inte så relevant när de är såpass små att de inte är ute och leker själva. Då kan man ju ta av dem hjälmen innan de klättrar i träd och klätterställningar istället.

Tillbaka
Topp