Crescent Competition 309 - Värd att rusta upp?

Hej, cyklar MTB men har på senaste tiden viljat skaffa en gravel/racer för att se om det är något för mig. Eftersom en ny cykel är lite väl dyrt funderar jag på att renovera upp min fars gamla Crescent Competition 309 från 198X istället! Dock är jag inte bevandrad i landsvägscyklar alls och undrar därmed om det ens är värt mödan att göra den körduglig. Den har stått i ett garage de senaste 30 åren så skulle vilja byta däck, slangar och eventuellt bromsar. Samt skulle gärna ta emot mer info gällande cykeln då det var sparsmakat med information på nätet.

Några komponenter
"Crescent Competition 309 Världsmästarcykeln"
Fram- och backfälg: Weinmann 16x622-700c
Däck: Innova 700x320c (32-622) 28X15/8X11/4 IA-2403-3 480kpa / 4.8 bar
Fram- och bakhub: Mallard 47 83
Fram- och bakväxel: Suntour ARX
Växelreglage fram: Suntour Symmetric
Fram- och bakbroms: Shimano BR-800C
Ram: Mangalloy 2001 Tange
Framgaffel: Tange Fork Blade Hi-Tensile

Frågor
Är det bra komponenter / cykelmodell?
Eftersom jag gärna vill ha bredare däck undrar jag vilken maxstorlek som passar på fälgarna(har läst på nätet men det är väldigt rörigt).
Ska man ha kvar nuvarande bromsar eller finns det nya i samma format/typ/fäste (vad kallas monterade)?
Vart sitter ramnummer (hittar inget under ramen)?
Finns det något mer jag ska göra/tänka på ifall jag gör den körduglig?

Bilder
1719934633650.png
1719934862676.png
1719934972451.png
1719935040494.png

Se om du kan få den körbar och testa sedan. Det är ju bara du själv som kan välja om det är värt att lägga pengar på den. Ganska säker på att du inte kommer att öka värdet på den med nya delar dock (kanske lite men förmodligen inte lika mycket som delarna kostar).

Edit: Nya däck och vajrar+höljen kan nog vara värt det om du gillar den. Hade nog inte köpt findäck dock.

Kör på. Byt bromsbelägg. Och däck/ slangar om de är spruckna. Det som begränsar däckstorlek är nog mest ramen. Du kan ju mäta hur mycket plats som finns kvar mellan däck och ram nu.
Ser ut att vara välskött och i bra skick för övrigt.

Fint skick på den! Samma färg som min 318, Pärlemor Rosso. Dock var ju ramarna större förr i tiden, kolla och känn om den passar din längd.

Se om du kan få den körbar och testa sedan. Det är ju bara du själv som kan välja om det är värt att lägga pengar på den. Ganska säker på att du inte kommer att öka värdet på den med nya delar dock (kanske lite men förmodligen inte lika mycket som delarna kostar).

Edit: Nya däck och vajrar+höljen kan nog vara värt det om du gillar den. Hade nog inte köpt findäck dock.
Tänkte främst detta vore det mest prisvänliga alternativet att skaffa landsväg/gravel så hade inte tänkt att göra mig av med den.

Fint skick på den! Samma färg som min 318, Pärlemor Rosso. Dock var ju ramarna större förr i tiden, kolla och känn om den passar din längd.
Testade tidigare och hade inga problem att nå, jag och far (några cm längre) är ganska långa så ramen är relativt stor.

Kör på. Byt bromsbelägg. Och däck/ slangar om de är spruckna. Det som begränsar däckstorlek är nog mest ramen. Du kan ju mäta hur mycket plats som finns kvar mellan däck och ram nu.
Ser ut att vara välskött och i bra skick för övrigt.
Kollade bromsbelägg online för modellnamnet men fick inte upp några alternativ dessvärre. Dock hittade jag belägg med liknande upphängning och ett par som är som originalet. Ska man köra på samma korta eller fungerar Shimano beläggen trots att de är annorlunda form/längre?
Shimano: https://www.bikester.se/sv/articles/2.2907.49077/shimano-bromskloss-105-6800
Typ original: https://www.bikester.se/sv/articles/2.2907.63340/xlc-rim-brake-pad-bs-c04-for-rim-brakes

Mätte fram och där har jag cirka 1,5cm till framgaffel från däcket (inte pumpat) och bak cirka 2,4cm. Fälgen är 16-622 så skulle det vara för stort med däckdimension 40-622? Nuvarande däck ska vara 32-622 men de ser fortfarande väldigt smala ut så tänkte att då kanske 40-622 passar, typ dessa: https://www.bikester.se/sv/articles...ldwall-system-tlr-35-622-28x135-svart-vikbart
Osäker på det här med kompabilitet mellan fälgdimensioner, däckdimensioner samt med ram/bromsok ?

Om du är nöjd med storleken på ramen är den absolut värd att fixa upp och använda. Det är skapligt bra rör i den ramen, Tange Mangaloy 2001. Och så fint skick på lacken fortfarande!

Hej.

Vilken fin cykel! Jag har renoverat ett antal äldre Crescent och har lite input. Hoppas att det är ok om jag är ärlig - menar inte att såra om jag låter lite tuff.

• Bromsarna är… skräp. Dåligt bett, flexiga. Det var en av Shimanos enklaste centrepull-modeller.
  • Ramen är fin och har en mycket bra lackering samt rostskydd, men den är tung och lite klumpig (tycker jag i alla fall - har haft modell 92309). Det var den allra enklaste av Crescents racerhojar vilket syns på utrustningen och på att den är utrustad med reflexer, dork disc etc.
  • Reglage och växlar är bra (pålitliga) men tro mig - cyklingen blir mycket enklare och roligare med brifters.

Ska du byta det som behöver bytas för att få en kompetent cykel, kan du lika gärna byta ram också. ? Därför tycker jag att du ska smörja upp och justera in och bara köra. Nya däck är smart, de kan du ju flytta över till nästa hoj om du skulle fastna för landsvägscykling. Välj då en vettig bredd, inte över 32 mm för ren landsväg.

Senast redigerad av en moderator:
Det är väl inte helt optimalt att köra så breda däck som 40 på de smala fälgarna. Sägs det iaf.
Då ska. jag kolla på mindre dimensioner, kanske 35-622!
Hej.

Vilken fin cykel! Jag har renoverat ett antal äldre Crescent och har lite input. Hoppas att det är ok om jag är ärlig - menar inte att såra om jag låter lite tuff.

• Bromsarna är… skräp. Dåligt bett, flexiga. Det var en av Shimanos enklaste centrepull-modeller.
  • Ramen är fin och har en mycket bra lackering samt rostskydd, men den är tung och lite klumpig (tycker jag i alla fall - har haft modell 92309). Det var den allra enklaste av Crescents racerhojar vilket syns på utrustningen och på att den är utrustad med reflexer, dork disc etc.
  • Reglage och växlar är bra (pålitliga) men tro mig - cyklingen blir mycket enklare och roligare med brifters.

Ska du byta det som behöver bytas för att få en kompetent cykel, kan du lika gärna byta ram också. ? Därför tycker jag att du ska smörja upp och justera in och bara köra. Nya däck är smart, de kan du ju flytta över till nästa hoj om du skulle fastna för landsvägscykling. Välj då en vettig bredd, inte över 32 mm för ren landsväg.
Ingen fara alltid roligt med input från folk som kan! Fattar, helt ärligt så kommer jag nog inte köra ren landsväg iom MTBare så är tänkt för lättare gravel-bruk så tror du att 35-622 skulle fungera? Såg att däcken jag länkade tidigare finns i 35-622 utförande. Gravel 32-622 däcken var ganska mycket dyrare än 35- och 40-622 däcken.

Samt om man skulle byta bromsklossar till några som är mindre farliga längre fram, har du några rekommendationer?

Då ska. jag kolla på mindre dimensioner, kanske 35-622!

Ingen fara alltid roligt med input från folk som kan! Fattar, helt ärligt så kommer jag nog inte köra ren landsväg iom MTBare så är tänkt för lättare gravel-bruk så tror du att 35-622 skulle fungera? Såg att däcken jag länkade tidigare finns i 35-622 utförande. Gravel 32-622 däcken var ganska mycket dyrare än 35- och 40-622 däcken.

Samt om man skulle byta bromsklossar till några som är mindre farliga längre fram, har du några rekommendationer?
KoolStops laxfärgade.

Kan kanske bli tajt att få in 35 mm, men testa!

Är du ungefär lika lång som farsan din? I så fall skulle jag gissa på för stor ram. Man ska ha åtminstone 10-15 cm blank stolpe som sticker ut ur ramen.
Är 189 och farsan 196 så kanske en storlek för stor men inget jag känner motiverar ett nytt cykelköp just nu.

KoolStops laxfärgade.

Tack! Får se om jag kan hitta några billigare 32-622 eller kanske 33/34-622 isåfall för att vara på säkra sidan.

Koolstops verkar vara bromspads, tänkte mer på ifall man byter hela centerpull-modulerna.

Är 189 och farsan 196 så kanske en storlek för stor men inget jag känner motiverar ett nytt cykelköp just nu.

Tack! Får se om jag kan hitta några billigare 32-622 eller kanske 33/34-622 isåfall för att vara på säkra sidan.

Koolstops verkar vara bromspads, tänkte mer på ifall man byter hela centerpull-modulerna.
Kul projekt! Ang. däck: för asfalt och snabbgrus behöver du inget mönster att tala om (tvärtom, du vill ha lättrullade däck dvs utan grovt mönster). Dessa är prisvärda och bättre lämpade än de du länkar i första inlägget: https://bikable.se/reservdelar/dack/citybike-dack/continental-contact-speed-700x35c

Min 309 competition som jag gjorde iordning för ett par år sedan.
Här med 36mm Wtb horizon däck.
Jag vill minnas att det var gott om utrymme.
Ser riktigt najs ut! Då kanske 35mm skulle fungera trots allt!

Kul projekt! Ang. däck: för asfalt och snabbgrus behöver du inget mönster att tala om (tvärtom, du vill ha lättrullade däck dvs utan grovt mönster). Dessa är prisvärda och bättre lämpade än de du länkar i första inlägget: https://bikable.se/reservdelar/dack/citybike-dack/continental-contact-speed-700x35c
Såpass, tack för tipset! Van vid att alltid behöva mönstrade däck samt så är jag lite rädd för smala omönstrade däck ?

KoolStops laxfärgade.

Om man skulle vilja byta hela bromsoket och inte bara pads till en bättre har du några tips utöver bromspadsen du tipsade om? Eller blir bromsarna "bra" sålänge man har vettiga pads?

Ser riktigt najs ut! Då kanske 35mm skulle fungera trots allt!

Såpass, tack för tipset! Van vid att alltid behöva mönstrade däck samt så är jag lite rädd för smala omönstrade däck ?

Om man skulle vilja byta hela bromsoket och inte bara pads till en bättre har du några tips utöver bromspadsen du tipsade om? Eller blir bromsarna "bra" sålänge man har vettiga pads?
Förlåt eventuellt mästrande, men nu måste vi klara ut terminologin: Själva den mekaniska konstruktionen kallas broms, och gummiklossarna som trycks mot fälgen kallas belägg.

Det viktigaste för att få en bra fälgbroms är att konstruktionen är styv, att vajrar och höljen löper lätt och att höljena inte komprimeras ihop - du vill att all kraft ska gå till beläggen som trycks mot fälgen och inte försvinna på vägen dit. Du vill vidare ha en så bra hävarm som möjligt.

När du kommit dit vill du ha så greppiga och bra belägg som möjligt.

De absolut bästa fälgbromsar som finns (tycker jag) är dual pivot-varianter av sidodragna racerbromsar.

Jag gillar mina Campagnolo Mirage dual pivot sidodragna bromsar! Campagnolo är bra grejer som många här säger. :cool:

Mirage-double-Pivot-Clark's-Holders-caliper-set-03.jpg

Jag kom dock på en nackdel jämfört med de 105 bromsar jag också har: Mina Campa Mirage har ingen spak för att öppna bromsen när man vill ta ur hjulet. Men, det stör inte mig speciellt mycket, man får tömma däcket på luft istället :)

Senast ändrad:
Förlåt eventuellt mästrande, men nu måste vi klara ut terminologin: Själva den mekaniska konstruktionen kallas broms, och gummiklossarna som trycks mot fälgen kallas belägg.

Det viktigaste för att få en bra fälgbroms är att konstruktionen är styv, att vajrar och höljen löper lätt och att höljena inte komprimeras ihop - du vill att all kraft ska gå till beläggen som trycks mot fälgen och inte försvinna på vägen dit. Du vill vidare ha en så bra hävarm som möjligt.

De absolut bästa fälgbromsar som finns (tycker jag) är dual pivot-varianter av sidodragna racerbromsar.
Tillägg: och beläggen och bromsytorna på fälgen ska hållas hyfsat rena. (Jag gick just från oanvändbar till skivbromsliknande bromsförmåga med mina gamla Shimano 105-bromsar genom att ge både belägg och bromsytor lite kärlek med vatten, tvål, och svinto.)

Ingen fara, bara bra att jag får koll på terminologin!
Jag gillar mina Campagnolo Mirage dual pivot sidodragna bromsar! Campagnolo är bra grejer som många här säger. :cool:

Visa bilaga 709484
Bra att veta ifall jag väljer att byta ut bromsarna längre fram!

Ska börja med att beställa hem 35-622 gravel däck och 35-622 slang samt nya belägg!

Tillbaka
Topp