Val av cykel - triathlon

tedS

Medlem
Val av cykel - triathlon
Hej,

Jag och frugan ska börja träna inför ironman.
Vi har förstått att det är en djungel när det kommer till cyklar och behöver all hjälp vi kan få.

Vad rekommenderar ni att vi börjar med? Jag är 184 och frun 182.
Kan vi dela på samma cykel till att börja med?

Köpa ny eller begagnad? Får man något bra för 10 000kr?

Tack:)

Val av cykel - triathlon
Är det Triatlon som är tänkt att bli den huvudsakliga sporten, eller tänker ni kunna cykla på annat vis? Är det en ironman som ska genomföras, och utan vinnarambitioner, och sen aldrig mer, ja då kanske en vanlig aerocykel med clip on tempopinnar är en mer framtidssäker lösning som kommer funka även till annan cykling. 10000kr är kanske lite lågt (om man ska räkna in tempopinnar, skor, pedaler, specialflaskhållare bakom sadeln etc), men tittar man på begagnat så kanske man kan hitta något. Nytt blir svårt för det priset.

Beroende på hur era kroppsproportioner ser ut, så kan det väl funka med en gemensam cykel, men har ni olika längd på armar, ben och överkropp samt är olika flexibla så kan det bli lite jobbigt att behöva byta styrstam och justera sadel och tempopinnar inför varje träningspass. Sen vill man väl kanske träna tillsammans?

Val av cykel - triathlon
Triathlon kommer bli huvudsakliga sporten, yes. Dock kommer vi fokusera mest på cykling, då löpning och simning är något vi båda gjort mycket hela uppväxten.

10000 var enbart cykel tänkte jag :)

Ambitionen ärnnte att sluta efter en ironman, utan att fortsätta. Vi kommer till en början enbart fokusera på att ta oss igenom, då det är nytt för oss.

Vi kommer tyvärr inte träna tillsammans, vi har 2 barn som inte kan vara ensamma utan förälder :)

Jag var väldigt nyfiken på vad man får för 10k ny cykel kontra 10k begagnad? En mer uppgradera och värdefull kanske?

Finns ju så sjukt många tillverkare. Tips på tillverkare så vi kan sålla bort en del?

Tack för svar!

Val av cykel - triathlon
Hej,

Jag och frugan ska börja träna inför ironman.
Vi har förstått att det är en djungel när det kommer till cyklar och behöver all hjälp vi kan få.

Vad rekommenderar ni att vi börjar med? Jag är 184 och frun 182.
Kan vi dela på samma cykel till att börja med?

Köpa ny eller begagnad? Får man något bra för 10 000kr?

Tack:)
Som @Peth säger, även om man är ungefär lika långa är det nog rätt mycket man vill justera för sittställningen om man har en riktig thriathlon-cykel? Låter jobbigt att ändra flera olika saker på cykeln mellan varje pass.

För 10000 kr får man nog fokusera på att hitta lämplig cykel i rätt storlek utan alltför mycket underhållsbehov snarare än märke, iaf om det är en mer thriathlon-specifik cykel man vill ha..

Val av cykel - triathlon
Att köpa cykel är inte som att köpa bil, vad det står för märke på ramen är inte så relevant. Viktigast är att ni hittar en cykel i rätt storlek (kolla så att ni har ungefär samma innerbenslängd också) och av rätt typ. Med er budget skulle jag letat efter en begagnad fälgbromsad komfortracer och skruva på tempopinnar. Någon renodlad tempo- eller triathloncykel tror jag inte går att hitta med er budget.

Sedan bör ni nog satsa på att prova ut var sin sadel. Sittben och mjukdelar skiljer rejält och 18 mil med skav och domningar blir ingen succé.

Ni har ingen cykelklubb i närheten? Det kan inte skada att höra av sig och se om någon har något lokalt tips.

Fem veckor kvar till start ? Lycka till och berätta gärna hur det gick.

Val av cykel - triathlon
Många bra råd i tråden. En vanlig racer duger alldeles utmärkt, dvs det behövs inte någon tempocykel eller ens aero racer. Jag vet av egen erfarenhet. Tror att hon heter Helena som tidigare tävlade för SPIF. Hon köpte en dedikerad cykel först när hon skulle köra på Hawai.

Mät upp era mått och försök jämföra er rörlighet (troligen svårt eftersom det handlar om sittposition där även små skillnader har betydelse). Troligen osannolikt att en cykel fungerar, så sannolikt bäst att köpa var sin begagnad fälgbromsad racer av äldre modell, men i gott skick. Det är ofta mycket prisvärda (idag är det skivbroms som gäller vid nyköp). Skicket är viktigare än årsmodell. Ni kommer inte att hitta någon ny cykel för 10 tkr som är värd att ha kvar. Fortsätter ni med triathlon så kan ni längre fram byta upp er om ni känner att det är värt det.

Val av cykel - triathlon
Även om en vanlig racer duger, känns det ju som att en triathlon- eller tt-hoj är att föredra med tanke på att ironman är målet. Det är bättre med en sån hoj, och (tycker jag) roligare.

Begagnat och lite äldre kanske går in i den prisklassen, men då ska man ha lite tur. Det verkar som att de flesta triathloncyklar inte går så långt, så det borde gå att hitta fräscha.

Val av cykel - triathlon
Jag säger tvärt om Bele - köp en triathlon/tempo-cykel direkt. Om det nu är det som kommer vara huvudsysslan. Det blir liksom roligare med rätt grejer.

Och jag som läser annonser tycker att fälgbromsade tempocyklar har blivit mycket billigare på senare år. Kanske pga av skiftet från fälgbroms till skivbroms. Så jag säger att ni kan hitta cykel för 10 000.

Annonser som jag har sparat men som då är för små för er:
Tempo: https://happyride.se/annonser/cannondale-slice-105-i-toppskick.260887/
https://www.blocket.se/annons/goteborg/cervelo_p3/1205313679

Motsäger mig själv ang tempocykel vs vanlig aerocykel med detta exemplet:

Val av cykel - triathlon
Jag håller inte med, men man kan ha olika perspektiv. Om det behövs två cyklar, vilket jag tror, så är det mycket lättare att hitta en beg racer med en begränsad budget.

Val av cykel - triathlon
Jag håller inte med, men man kan ha olika perspektiv. Om det behövs två cyklar, vilket jag tror, så är det mycket lättare att hitta en beg racer med en begränsad budget.
Givetvis finns det fler vanliga cyklar.
Men jag tycker priserna har gått ner på fälgbromsade tempocyklar rejält. Planet X ser jag ofta för Sub10. Och även en äldre tempocykel (likt P3an jag länkade) anser jag är roligare att cykla än en clip-on-utrustad räser. Men har man behov an en racer OCH en triathloncykel så bör man nog börja med racer.
Men det är bara min åsikt.

Sedan ska jag lägga till att det beror lite på var man bor också. När jag bodde i Norrköping gillade jag tempocykeln, efter flytt till Stockholm sålde jag den. Man behöver plats att sträcka ut så att säga... man behöver öppna landsvägar.

Edit: Att dela cykel anser jag också är en dålig ide, så köp var sin.

Tillbaka
Topp