MTB för överkomligt pris

Krickan80

Medlem
MTB för överkomligt pris
Hej alla!
Ny här på forumet och behöver era råd.
Är på jakt efter en mtb som dels ska klara lite skogscykling, men framför allt ska den vara bra till cykelvasan.

De krav jag har (och här behövs input, jag kanske är för inrutad) är shimano växlar, 12 växlar med enkel klinga fram. Shimanobromsar, justerbar luftdämpad framgaffel med lockout på styret, slanglösa däck (åtminstone förberett för det). Aluminium för att hålla nere priset. Ev. En sadelstolpe man kan justera under färden så den kan sänkas när man står upp, även den styrd från styret (kommer inte ihåg namnet på den delen nu).

Hittat en del fina cyklar, men antingen sitter det sram som växlar, eller så sitter shimanoväxlar men tektro bromsar. Är det så mycket värt att gå på shimano så man väljer bort tex specialized eller en merida pga sram-växlar eller tektro bromsar?

Priset vill jag helst inte överstiger 15000, men kan ev gå lite över det om det blir helt rätt cykel.
Har cyklat en del MTB innan, men på billigare cyklar, nu har jag kört hybrid på framförallt asfalt och grus, alla har haft shimanoprylar och jag har trivts med dom. Men...

Hjälp mig. Är det klokt att vara så inrutad på shimano eller begränsar jag bara mina valmöjligheter?
Vad är era erfarenheter av tektro/sram? Vilken nivå behöver man upp på i deras serier för att de ska vara ok eller bra?

Tacksam för alla synpunkter/erfarenheter!

MTB för överkomligt pris
MB31 bör göra jobbet ja!

För att svara på shimano/sram så vågade jag mig på att köpa en cykel med sram nx efter att tidigare ha kört deore och slx/xt på tidigare cyklar. Fungerar klockrent, inte behövt göra minsta justering på de 3 månader jag kört den.

MTB för överkomligt pris
Jag köpte denna i våras. Min första HT. Mycket nöjd. Funderar på att uppdatera med en dropper - saknar från min gamla full susp, särskilt vid större drops.

MTB för överkomligt pris
Är det klokt att vara så inrutad på shimano eller begränsar jag bara mina valmöjligheter?
Vad är era erfarenheter av tektro/sram? Vilken nivå behöver man upp på i deras serier för att de ska vara ok eller bra?
SRAM SX verkar ingen gilla, sladdrigt skräp som inte håller. I budgetsegmentet är Shimano solklart bättre.

NX och GX är bra, men växlingarna kan vara lite indistinkta och svårjusterade. Åtgärdas genom att uppgradera fästskruven.

X01 och XX1 är premium och hittas inte på cyklar i ditt prissegment.

MTB för överkomligt pris
SRAM SX verkar ingen gilla, sladdrigt skräp som inte håller. I budgetsegmentet är Shimano solklart bättre.

NX och GX är bra, men växlingarna kan vara lite indistinkta och svårjusterade. Åtgärdas genom att uppgradera fästskruven.

X01 och XX1 är premium och hittas inte på cyklar i ditt prissegment.
Då känns det som om jag har rätt funderingar där. Även om man kan gå upp lite till som sagt så lär jag inte hitta de allra mest premium i den prisklassen heller ?

MTB för överkomligt pris
Jag köpte denna i våras. Min första HT. Mycket nöjd. Funderar på att uppdatera med en dropper - saknar från min gamla full susp, särskilt vid större drops.

Faktiskt en av de jag kollat en del på. ? Ser helt klart intressant ut.

MTB för överkomligt pris
Då känns det som om jag har rätt funderingar där. Även om man kan gå upp lite till som sagt så lär jag inte hitta de allra mest premium i den prisklassen heller ?
Är man sen gammalt van vid shimano kan det kännas avigt att justera sram. Jag har dock inte riktigt gett det chansen bara justerarat en cykel med x4 och då är shimano altus bättre (att justera)

MTB för överkomligt pris
Av de cyklar som föreslagits hittills i tråden så är ju Allebike MB31 bäst enligt mig. Den har bättre gaffel samt bromsar, och den har dropper post. Däcken är inte optimala för cykelvasan, men du kanske hade bytt däck på de andra cyklarna också.

MTB för överkomligt pris
Av de cyklar som föreslagits hittills i tråden så är ju Allebike MB31 bäst enligt mig. Den har bättre gaffel samt bromsar, och den har dropper post. Däcken är inte optimala för cykelvasan, men du kanske hade bytt däck på de andra cyklarna också.
Ja däck ser jag inte som något avgörande alls. Det kan jag mycket väl tänka mig byta till ett par som är mer anpassade för ett vasalopp oavsett vilken cykel jag väljer.

MTB för överkomligt pris
scott scale funkar så klart men väldigt "omodern" jämfört med MB31. Självklart fungerar den lika bra på vasan som den gjorde 2018 (17?) när den kom. Sämre än Mb31 på lite mer avancerad stigcykling om man är eller blir intresserad av det.

MTB för överkomligt pris
Det finns ju två modeller MB31 med, är det värt så mycket extra pengar för xc modellen? Jag gillar båda skarpt, men den med dropper är priset väldigt tilltalande på.

MTB för överkomligt pris
Det finns ju två modeller MB31 med, är det värt så mycket extra pengar för xc modellen? Jag gillar båda skarpt, men den med dropper är priset väldigt tilltalande på.
Jag tror med samma utrustning så kostade de lika från början. När de är samma komponentnivå så skilde det lite i vikt och 10mm i slag fram. Det är samma gaffel och kostar inte mycket att sänka om du vill ha den billigare i xc format.
Jag har kostat på lite mer och satt på en XC gaffel det blir mer skillnad (både positivt och negativt)

MTB för överkomligt pris
SLX kontra Deore är väl det som skiljer dem, samt märke på dropper, kolfiberstyre på XC-modellen, styrstam och så däcken. Vikten skiljer 900 gram, varav 400 gram är däcken.

Jag hade köpt den med Deore, bytt till Conti Race-king och slanglöst och börjat cykla.

MTB för överkomligt pris
13,6 kg (MB31) är ju ett riktigt bojsänke till hardtail om man inte tänkt köra utför? Jag hade nog tittat närmare på Alma M50 som @ChJ var inne på. Väger ca 12 kg om jag googlar rätt.

MTB för överkomligt pris
13,6 kg (MB31) är ju ett riktigt bojsänke till hardtail om man inte tänkt köra utför? Jag hade nog tittat närmare på Alma M50 som @ChJ var inne på. Väger ca 12 kg om jag googlar rätt.
Ja lägre vikt är ju alltid att föredra givetvis. Och denna ser ju riktigt nice ut med.
Varför ska det vara så svårt att hitta det man verkligen vill ha... Helst något en lokal handlare kan ta hem också för smidighet vid garanti osv.

MTB för överkomligt pris
scott scale funkar så klart men väldigt "omodern" jämfört med MB31. Självklart fungerar den lika bra på vasan som den gjorde 2018 (17?) när den kom. Sämre än Mb31 på lite mer avancerad stigcykling om man är eller blir intresserad av det.
Jo,.det vet man ju aldrig om man blir. Den är dock väldigt tilltalande prismässigt :)

Dock förstår jag inte riktigt hur man fått ihop det priset på MB31:an, googlat lite på delarna och gafflen ser ju svindyr ut (runt 4-5000 om jag hittat rätt modell) så fattar inte hur man kan sälja den för det priset.

MTB för överkomligt pris
Jo,.det vet man ju aldrig om man blir. Den är dock väldigt tilltalande prismässigt :)

Dock förstår jag inte riktigt hur man fått ihop det priset på MB31:an, googlat lite på delarna och gafflen ser ju svindyr ut (runt 4-5000 om jag hittat rätt modell) så fattar inte hur man kan sälja den för det priset.
Gaffeln är bra ja. Vet inte vad de betalar för den. Går att köpa för 4000. Marginalkostnad på ramen är säkert inte så hög.
Jag hoppas de går med vinst. Trevlig ram.

MTB för överkomligt pris
Flikar in här då jag själv också kikat på en cykel med samma krav som TS.

Är det någon som faktiskt har den senaste årsmodellen utav en MB31 Rescue som kan flika in med om den är så pass mångsidig som många verkar tala för, då geometrin verkar ha blivit ändrad från år till år vad jag fattar det som.

Jag förstår det som att geometrin är väldigt annorlunda än en Scott scale.

MTB för överkomligt pris
Den nya är mångsidig / allround. Förra modellen var lite mer extrem.

Min dotter har en med 120mm SID gaffel och xc däck. Väger höga 11kg just nu med blandad nivå på komponenter. Inte för 12000 dock.

Allround betyder också att den inte är optimerad för vasan.

MTB för överkomligt pris
Den nya är mångsidig / allround. Förra modellen var lite mer extrem.

Min dotter har en med 120mm SID gaffel och xc däck. Väger höga 11kg just nu med blandad nivå på komponenter. Inte för 12000 dock.

Allround betyder också att den inte är optimerad för vasan.
Kör hon den XC modellen för 17900? Då är den mer gjord för XC körning än trail då förmodar jag?

MTB för överkomligt pris
Den är hemmabyggd men med samma slaglängd som XC modellen fast med en annan lättare gaffel.
Aha då förstår jag.

Är själv ute efter en cykel för max 15 000 och då har MB31 legat bra i pris sett till vilka komponenter man får men är min första mtb sen ungdomsåren och främst är det väl köra grusväg och lite stigar kanske lite pendling till jobb som är intressant men är mest tveksam då jag hört flera säga att det är som en traktor på vanlig grusväg

MTB för överkomligt pris
Aha då förstår jag.

Är själv ute efter en cykel för max 15 000 och då har MB31 legat bra i pris sett till vilka komponenter man får men är min första mtb sen ungdomsåren och främst är det väl köra grusväg och lite stigar kanske lite pendling till jobb som är intressant men är mest tveksam då jag hört flera säga att det är som en traktor på vanlig grusväg
Jag tror det främst borde vara däcken men det finns ingen anledning att köpa den för grus.
Vi kör 95% stig och det är stig som funkat på en gammal XC som scott scale men med modern geo hoppas jag hon tycker det är roligare med teknisk stig. Det gör stor skillnad

MTB för överkomligt pris
Jag köpte en MB31 Rescue inför säsongen och min körning består av stigar, grusvägar, asfalt, bergshällor, uppför, nedför, med och utan hund kopplad i styrkronan och jag kan sammanfatta cykeln med ett ord. Skitnöjd!
Den som påstår att den känns som en traktor har aldrig kört en traktor om du frågar mig,
Finns garanterat bättre cyklar för varje enstaka moment men jag tycker denna hoj är en jäkligt bra kompromiss som inte kostar en förmögenhet.
Där det är som stökigast saknar man bakdämpare ibland, men laborera lite med däcktryck sen är det bara att bomba på det man törs, cykeln ger en bra självförtroende ?
180 lång, storlek L. Kanoners!

MTB för överkomligt pris
Kan du utveckla vad som är omodernt med Scott Scale?

Kanske inte hjälper TS men Ett plus för mig som är nästan två meter var att den fanns i XXL modell dvs från 196 cm. Många cyklar i XL slutar på 196 cm typ.

Saknar såklart dropper och det är något jag nog kommer att eftermontera…. Blir någon extra 1000-lapp där.

MTB för överkomligt pris

Kanske inte hjälper TS men Ett plus för mig som är nästan två meter var att den fanns i XXL modell dvs från 196 cm. Många cyklar i XL slutar på 196 cm typ.

Saknar såklart dropper och det är något jag nog kommer att eftermontera…. Blir någon extra 1000-lapp där.
"Modern" går enligt mantrat "long, low and slack". Och omodern är då motsatsen.
I geometri-tabellen så är det värdena reach, stack, head tube angle och seat tube angle, och kanske i viss mån även bottom bracket drop, som man kan kolla på.

En omodern cykel har brant gaffelvinkel (head tube angle), flack sadelrörsvinkel (seat tube angle), kort reach och hög stack.

Till på detta skulle jag säga att lång styrstam och smalt styre också räknas som omodernt.

MTB för överkomligt pris

Jämfört med en modern cykel så är reach kortare, gaffeln brant och sadelrör flackt.

Ska sägas att många 100mm hardtails har hängt med dåligt men jämför man med tex BMC är det stor skillnad.

Ska man cykla grus spelar det ingen roll eller för vad amatörer kallar xc men säg att vi kollar den XC bana proffsen cyklar och vill cykla samma bana så behöver vi en modern cykel.

MTB för överkomligt pris
Men om vi ska försöka ha lite självinsikt så är det där med "modern" ett moving target.
Vi började på 71° gaffelvinkel, och de cyklar som var först ut med 69° var då moderna.
Sen blev 67.5° det nya heta och 69° var ocyklingsbart.
Nu för tiden kan man knappt ta sig ner för en trottoarkant om cykeln har brantare gaffelvinkel än 65.5° :P

MTB för överkomligt pris
Sen är ju typen av cykling som dessa långa, låga och slacka hardtails är optimerade för inte samma som de numera ocyklingsbara modellerna - det blir mer och mer utförsorienterat. Vilket nog tyvärr gör att de blir allt sämre ägnade för exempelvis cykelvasor. Alltså - fundera på vad och var du tänkt att cykla, välj sedan cykel efter det. Det finns en anledning att Canyon har både Exceed och Stoic eller att Orbea har både Alma och Laufey till exempel.

MTB för överkomligt pris
Jag köpte en MB31 Rescue inför säsongen och min körning består av stigar, grusvägar, asfalt, bergshällor, uppför, nedför, med och utan hund kopplad i styrkronan och jag kan sammanfatta cykeln med ett ord. Skitnöjd!
Den som påstår att den känns som en traktor har aldrig kört en traktor om du frågar mig,
Finns garanterat bättre cyklar för varje enstaka moment men jag tycker denna hoj är en jäkligt bra kompromiss som inte kostar en förmögenhet.
Där det är som stökigast saknar man bakdämpare ibland, men laborera lite med däcktryck sen är det bara att bomba på det man törs, cykeln ger en bra självförtroende ?
180 lång, storlek L. Kanoners!
skönt att höra! På vissa låter det bara som att det är en pina att cykla nåt annat än stig med cykeln vilket är svårt att få en uppfattning om när man inte kan prova cykeln själv. Har försökt att hitta någon cykel i lokala cykel affären att jämföra med men ej hittat nån

MTB för överkomligt pris
skönt att höra! På vissa låter det bara som att det är en pina att cykla nåt annat än stig med cykeln vilket är svårt att få en uppfattning om när man inte kan prova cykeln själv. Har försökt att hitta någon cykel i lokala cykel affären att jämföra med men ej hittat nån
Ja allt beror ju på vad man jämför med och vad man har för krav. Jämfört med en renodlad lvg-hoj så är den såklart helkass efter väg, men ligga i 25 blås efter vägen tycker jag går lätt så det täcker mina behov gott ?

MTB för överkomligt pris
"Modern" går enligt mantrat "long, low and slack". Och omodern är då motsatsen.
I geometri-tabellen så är det värdena reach, stack, head tube angle och seat tube angle, och kanske i viss mån även bottom bracket drop, som man kan kolla på.

En omodern cykel har brant gaffelvinkel (head tube angle), flack sadelrörsvinkel (seat tube angle), kort reach och hög stack.

Till på detta skulle jag säga att lång styrstam och smalt styre också räknas som omodernt.
Men det beror väl helt på vad man ska göra med cykeln? Jag hade tidigare en full susp mer DH-cykel. Den var ju väldigt long low and slack. Men den gick ju inte att cykla på när det inte var nedförsbacke - sjukt tungt och ej så lätttrampad.

Jag har hellre en HT som är gjord för att cykla snabbt på grusväg/stig än en HT som är mer gjord för utförscykling. Om det nu är det som ”long low and slack” är till för…

Modern eller inte…

MTB för överkomligt pris
Men det beror väl helt på vad man ska göra med cykeln? Jag hade tidigare en full susp mer DH-cykel. Den var ju väldigt long low and slack. Men den gick ju inte att cykla på när det inte var nedförsbacke - sjukt tungt och ej så lätttrampad.

Jag har hellre en HT som är gjord för att cykla snabbt på grusväg/stig än en HT som är mer gjord för utförscykling. Om det nu är det som ”long low and slack” är till för…

Modern eller inte…
Det står dig fritt men hade du verkligen en DH som såg ut så här?
1720637038192.png

EDIT: Ingen har sagt man ska köpa en mtb för att cykla grus

MTB för överkomligt pris
Det står dig fritt men hade du verkligen en DH som såg ut så här?
Visa bilaga 711120

EDIT: Ingen har sagt man ska köpa en mtb för att cykla grus
såklart inte. Jag försöker bara förstå det här med ”mer modern”. Här är BMC jämförd med Scott scale. Utan att gå in på geometri-tabellerna tycker jag att de för ögat ser ganska lika ut.

Bilagor

• IMG_0930.jpeg
    IMG_0930.jpeg
    194.9 KB · Besök: 110
MTB för överkomligt pris
Mellan 70 och 66 grader är det en otrolig skillnad. 69 grader har jag nog inte testat men för stig hade jag hellre valt 67 än 69.
Vilken mtb som funkar bäst på grus intresserar mig inte så mycket

MTB för överkomligt pris
Jag har redan köpt cykeln och bryr mig inte så mycket. Jag försöker bara förstå det här med modern/progressiv. MB31 och BMC på bild ser jäkligt fina ut :-)
Den röda BMC är helt klart en vacker cykel. Den var ett alternativ för min dotter men hade blivit rätt mycket dyrare och eftersom tävling inte är aktuellt så var 120mm det jag kollade mest efter. Rätt eller fel.

Kollar du på fulldämpade XC så är många 120mm fram och modern geo men av nån anledning är det tunt med moderna kortslagiga HT

Exit. Och brantare än 67 tyckte jag var onödigt för ett barn som inte är så glad i att ramla. Hade jag hittat en billig scale ram hade jag gärna kört den själv...Men inte till samma pris som en röd BMC

Tillbaka
Topp