Cykla för att sänka puls och högt blodtryck

miyatafarfar

Aktiv medlem
Tjena,

Mitt syfte med tråden är att alla ska kunna ställa frågor rörande, och kring ämnet, om puls/högt blodtryck och (helst cykelrelaterad) träning för att hålla dessa i balans. Tips är välkomna, men om någon behöver råd bör vi såklart i första hand hänvisa till riktiga läkare. Dela gärna med er av era erfarenheter! Jag tänkte köra en lite längre uppdatering över tid i träden kring mitt fokus och min träning, så jag börjar med att dra min historia nedan.

Jag har under en längre period sen jag skaffade min pulsklocka (Garmin) insett att min puls ligger något över det optimala. En bra dag ligger pulsen runt 75-85 utan ansträngning, en vanlig dag runt 85-90 och en dålig dag 90+.

Detta blev ett ”problem” i och med att jag fick medicin för ADHD som jag nu börjat ta i vuxen ålder, och i och med att man får sådan medicin utskriven får man också gå och testa blodtrycket regelbundet för att se om medicinen är farlig för en eller inte. Än så länge har inte läkarna förbjudit mig från att ta medicinen men ändå sagt att jag ligger högt. Pulsen och blodtrycket skrivs det inte om i journalen (bara noteras) men vi har pratat om att det ligger lite högt och att jag ska hålla koll på det.

Blodtrycket på senaste mätningen var 140/84 och var något högre än den innan på 136/77.

Eftersom jag nu tack vare medicinerna faktiskt kan ta tag i min träning igen efter ett uppehåll på över ett år är mitt främsta mål att stärka hjärtat och konditionen. Jag vill fullständigt chocka läkarna med mina nya otroligt låga superelitidrottar-värden i framtiden. Nåja..

Jag har läst på om hur detta ska gå till men främsta fokus just nu ligger på att öka mitt Vo2max. Genom att göra detta kommer en hel del gratis. Mitt hjärta blir starkare, vänster klaff större och kan därmed pumpa mer blod i volym per slag vilket i teorin ger en lägre vilopuls. Jag har även läst att konditionsträning över tid ska funka lika bra som mediciner mot högt blodtryck så jag hoppas på en god kombo där.

Mitt andra vapen är att gå ned i vikt. Det säger sig självt att hjärtat behöver pumpa mer när jag är större. Också ett enkelt sätt att öka Vo2max och ska funka bra mot högt blodtryck också.

Just nu kör jag TrainerRoad ca 3x i veckan och försöker akta matintaget. Kommer uppdatera hur det går!

Hur går det för er? Var ligger ni idag? Vart vill ni? Hur ska ni nå dit?

Spännande tråd. Jag hejar på dig!
Kul med lite jävlaranamma istället för kvidande.
Trainerroad 3 gånger i veckan låter bra ?
Tackar tackar! Ja lite så känns det, nu jävlar ska jag (och min ork matchar äntligen min inre motivation) ta tag i detta. Är lite för ung med mina 29 år för att dras med detta. Har aldrig varit en idrottare av något slag men något med cyklingen gjorde att jag för första gången började gilla konditionsträning.

Visst var det Hippocrates som sa ”låt cykeln vara din medicin”?

Kom ihåg att allt är en helhet. Man behöver träna allsidigt och funktionellt (cykel är ganska kass som funktionell träning), äta bra mat och sova ordentligt. Man blir pigg och stark av att pressa sig fysiskt och sen återhämta sig ordentligt. Träning styr styrka, uthållighet och tålighet etc. Däremot styr den väldigt lite av vikten - där är det näringsintaget som är det viktiga.

Sen måste man vara uthållig och sikta på långsiktiga vanor. Om man misskött sin fysik (både styrka och vikt) i säg fem år, tar det rimligtvis lika lång tid innan man är i form igen om man ska göra det på ett sätt som blir långsiktigt. Snabbare lösningar än så håller inte över tid och jag tror risken för "återfall" är gigantisk om man pressar sig stenhårt. Rom byggdes inte på en dag och det där.

Hoppas du hittar långsiktiga vanor! Vid 29 års ålder har man väldigt många år kvar att leva - och ju äldre man blir desto viktigare är det att vara i gott fysiskt skick!

Kom ihåg att allt är en helhet. Man behöver träna allsidigt och funktionellt (cykel är ganska kass som funktionell träning), äta bra mat och sova ordentligt. Man blir pigg och stark av att pressa sig fysiskt och sen återhämta sig ordentligt. Träning styr styrka, uthållighet och tålighet etc. Däremot styr den väldigt lite av vikten - där är det näringsintaget som är det viktiga.

Sen måste man vara uthållig och sikta på långsiktiga vanor. Om man misskött sin fysik (både styrka och vikt) i säg fem år, tar det rimligtvis lika lång tid innan man är i form igen om man ska göra det på ett sätt som blir långsiktigt. Snabbare lösningar än så håller inte över tid och jag tror risken för "återfall" är gigantisk om man pressar sig stenhårt. Rom byggdes inte på en dag och det där.

Hoppas du hittar långsiktiga vanor! Vid 29 års ålder har man väldigt många år kvar att leva - och ju äldre man blir desto viktigare är det att vara i gott fysiskt skick!
Jag har definitivt haft problem med att ha för ambitiösa mål på allt för kort tid förr. Tränade intensivt på gym i två månader sen slutat pga resultaten inte rasslade in direkt. Sen upp på bollen och ner igen och så höll det på. Det var inte särskilt givande och hamnade ofta på en sämre plats än där jag började. Skyller dock mitt dåliga tålamod på min då odiagnostiserade ADHD.. om man får göra så. På ett medvetet plan visste jag att det inte var hållbart men det var allt eller inget som gällde, annars blev det inte av.

Helt annan inställning nu! Ska även se till att resten av kroppen får röra på sig också såklart, men det är inte lika kul som cyklingen tyvärr haha.

Jag har definitivt haft problem med att ha för ambitiösa mål på allt för kort tid förr. Tränade intensivt på gym i två månader sen slutat pga resultaten inte rasslade in direkt. Sen upp på bollen och ner igen och så höll det på. Det var inte särskilt givande och hamnade ofta på en sämre plats än där jag började. Skyller dock mitt dåliga tålamod på min då odiagnostiserade ADHD.. om man får göra så. På ett medvetet plan visste jag att det inte var hållbart men det var allt eller inget som gällde, annars blev det inte av.

Helt annan inställning nu! Ska även se till att resten av kroppen får röra på sig också såklart, men det är inte lika kul som cyklingen tyvärr haha.
Kanske lite off topic, men min kvällslektyr just idag är den här boken:

IMG_7264.jpeg

En sådan diagnos kan nog garanterat sätta käppar i hjulen, men det finns nog också mycket att hämta med fysisk rörelse för att ge en mer harmonisk tillvaro - men det ska ju vara rätt form då osv.

Boken kan jag rekommendera iallafall!?

Två råd (som jag själv är dålig på att följa):

Kontinuitet
Sov tillräckligt. Hinner du inte så träna mindre så att du hinner.
Oh ja, sova är jag dålig på. Vissa perioder har jag prioriterat sömn över allt annat och märkte stor skillnad. Både i fysiologisk data som puls och stressnivåerna på min Garmin, men också humöret. Det ska inte underskattas.

Kontinuitet får vi se hur det går med men än så länge har jag inte missat ett enda träningspass i min kalender på TrainerRoad. Tagit mig till Base Training II på schemat den genererade för mig i början och så långt har jag aldrig fullföljt innan iallafall, ser ljust ut! Fick upp Vo2max med en poäng men trillade ner igen när det kom en endurance-vecka. Kommer dock inte ge upp pga det utan vet att det kommer ta tid och hårt jobb längs vägen.

Kanske lite off topic, men min kvällslektyr just idag är den här boken:

Visa bilaga 710724

En sådan diagnos kan nog garanterat sätta käppar i hjulen, men det finns nog också mycket att hämta med fysisk rörelse för att ge en mer harmonisk tillvaro - men det ska ju vara rätt form då osv.

Boken kan jag rekommendera iallafall!?
Tack för tips! Ska kolla in. Det är väl halvt on topic ändå då det definitivt varit ett hinder som stått i vägen för min träning innan. Har den ouppmärksamma varianten och fastnar lättare i mobilen än att bli fysisk hyperaktiv, min hyperaktivitet ger sig istället uttryck i att spendera allt för mycket pengar på onödiga(?) cykeldelar och tillbehör..

Men medicinen hjälper definitivt för att korta vägen till handling och därmed mera träning för min del. Så för att inte bli av med den blir det ju en god cirkel. Medicin = träning = bättre värden = fortsatt medicin = fortsatt träning. ?

när jag var yngre så tränade jag för att bli starkare, men nu när jag är lite äldre ( fyller 64 senare i år) så tränar jag för att inte bli svagare. Åren däremellan ägnas nog mycket åt att göra tränandet till en vana. Att ha en anledning eller ett mål med träningen/ motionen hjälper väldigt mycket och det verkar du ha- fortsätt !!!

Hur gammal är farfar?
Vilopulsen stämmer rätt bra med min och jag försöker hålla pulsen under 160 på cykeln mest för att det känns som livet kan ta ett brått och oväntat slut däröver.
Jag cyklar i princip varannan dag, 6-10 mil, och promenerar dagarna däremellan.
Vilopulsen är definitivt högre an vad den var. Psykiskt antagligen”Ah, but I was so much older then, I'm younger than that now” men knappast fysiskt.
73 i kroppen.

Edit; ”vilopulsen” är den jag se på gpssen när jag äntrar cykeln. Annars orkar jag inte hålla på att hålla på med sånt. Du skulle säkert må bättre med en mer avslappnat inställning till din fysiska form, IMHO.

Senast ändrad:
Om TS tycker att cykling är det roliga, t o m trainercykling!, och inte peppas av styrketräning, så kan (ffa HT) mtb-cykling vara ett mellansteg, det är betydligt mer helkroppsträning i skogen än på en trainer. Och, åtminstone för mig, betydligt roligare.

Hur gammal är farfar?
Vilopulsen stämmer rätt bra med min och jag försöker hålla pulsen under 160 på cykeln mest för att det känns som livet kan ta ett brått och oväntat slut däröver.
Jag cyklar i princip varannan dag, 6-10 mil, och promenerar dagarna däremellan.
Vilopulsen är definitivt högre an vad den var. Psykiskt antagligen”Ah, but I was so much older then, I'm younger than that now” men knappast fysiskt.
73 i kroppen.
Jag är 29 år! Maxpuls runt 194 någonstans (dock endast uppmätt med pulsklockan så osäkra uppgifter). Jag är också lite inne på det spåret att ta det lugnt med pulsen under träning men brukar snitta runt 150 i zon 2 träning och 170 någonstans om det är hårdare intervaller. I söndags tror jag att jag började bli sjuk och behövde avbryta, pulsen stack upp ovanligt snabbt men det kändes inte bra i hjärtat. Svårt att förklara, men det kändes annorlunda. La handen över bröstet och det kändes som att hjärtat var på väg att hoppa ut genom fönstret.

Ska testa igen idag men utan intervaller då det är en endurance dag inplanerad. Får se om det var sjukdom eller något bakomliggande hjärtproblem..

Normalt sett så känner jag mig väldigt trygg med att pressa hjärtat. När jag kommer upp i 170+ och ibland 180+ så märker jag hur mycket lättare det är att öka min kadens och känner mig bara starkare. Så det är viktigt att lyssna på kroppen. Ibland känns det bra och ibland dåligt.

Enligt min ringa erfarenhet, utan att på ngt sätt varit ngn elitidrottare, är att "consistency beats everything". Jag gör ngt hyfsat lättsamt och framförallt kul varje dag (kör olika typer av sporter, inte bara cykling) och på så sätt håller jag uppe motivationen över tid. Det ska inte finnas ngn tröskel för att göra ngt fysiskt, för då finns det risk att jag inte rör mig alls om jag har dålig karaktär för dagen.

Det betyder inte att jag inte ibland tar ut mig när andan faller på men det är inte heller det som är syftet när jag tar mig ut.

Alla är vi olika men för mig fungerar detta väldigt bra. Andra älskar att ta ut sig och nagelfara pulsklockan. Jag gillar inte blodsmak i munnen och att behöva ta ut mig varje gång "för att det är det rätta". Ändå är jag förmodligen i bättre form än de flesta i min ålder.

Detta blev ett ”problem” i och med att jag fick medicin för ADHD som jag nu börjat ta i vuxen ålder, och i och med att man får sådan medicin utskriven får man också gå och testa blodtrycket regelbundet för att se om medicinen är farlig för en eller inte. Än så länge har inte läkarna förbjudit mig från att ta medicinen men ändå sagt att jag ligger högt.
Om du hör till de som alltid/ofta/vanligtvis saltar din mat extra kan det ge stora hälsofördelar att byta ut bordssaltet, dvs det saltkar du har stående på matbordet, till mineralsalt. Dvs Seltin eller likn
Enl en nyligen presenterad undersökning (som jag inte hittar länken till nu) kan de som "alltid" saltar xtra på maten genom att byta till endast det saltet till mineralsalt lika stor blodtryckssänkning som från blodtrycksmedicin.
Kan åtminstone vara värt att prova, eller?

Om du hör till de som alltid/ofta/vanligtvis saltar din mat extra kan det ge stora hälsofördelar att byta ut bordssaltet, dvs det saltkar du har stående på matbordet, till mineralsalt. Dvs Seltin eller likn
Enl en nyligen presenterad undersökning (som jag inte hittar länken till nu) kan de som "alltid" saltar xtra på maten genom att byta till endast det saltet till mineralsalt lika stor blodtryckssänkning som från blodtrycksmedicin.
Absolut! Tackar för tipset! Brukar köra med några droppar Aussie Trace Minerals i det dagliga vattnet och några extra när jag tränar. Magnesium ska funka bra för att sänka puls och blodtryck, enligt Reddit iallafall haha..

Brukar inte salta min mat så mycket men äter en del ute som nog bidrar till saltintaget. Tror mestadels att trycket beror på stress och vikt just nu, men ska kika in detta mineralsalt! Helt klart något som skulle passa mig

Nu är ts inte överårig på något sätt, men det finns åtminstone en äldre gentleman i tråden så jag vill tipsa om en intressant bok för oss äldre cyklister - mer info på denna sida https://www.thelazarusstrategy.com/

När jag ändå är inne på böcker - samtidigt som Le Tour pågår så finns här ett annat lästips - Tim Moore / French Revolutions: Cycling the Tour de France. Han cyklar (nåja, fuskar lite) Touren 2001, veckorna innan den startar, till saken hör att han cyklat ett fåtal mil innan dess.
Eller varför inte Guy Martins bok Worms to Catch - när han ger sig på Tour Divide (för alla känner Guy????)

IMG_3509.jpeg

Gick och införskaffade direkt efter jobbet, bra tips!

Nu dags för dagens cykling inomhus. Det blir ”endurance” (aka lätt cykling, knappast endurance med 45 min) i form av TrainerRoads neige:
IMG_3511.png

Man tycks även rätt enkelt kunna åstadkomma kliniskt relevant blodtrycksfall mha, hör och häpna, råpressad rödbetsjuice https://ki.se/forskning/popularvete...ma-hogt-blodtryck/rodbetsjuice-sanker-trycket

Måste man leta mirakelmediciner när man uppenbarligen har många andra lägre frukter att plocka? Ät riktig mat (sådan innehåller rödbetor emellanåt, hör och häpna!), träna regelbundet och återhämta med gott om sömn - färdigt!

Edit: Sen gör man det resten av livet, SEN är det färdigt.?

Man kan också fråga sig hur blodtrycket har mätts. Skillnaden @miyatafarfar har mellan mätningarna är inte så stor utan kan vara "mätfel" om det är två enskilda mätningar. Vissa personer mäter också markant högre när man mäter hos sjukvården, sk "white coat syndrom".

För att få pålitlig mätning av blodtrycket så måste det göras strukturerat, i lugn miljö vid samma tid och stressnivå på dagen, många dagar i sträck. Har man högt blodtryck så är en blodtrycksmätare en ganska billig investering som gör att man kan se om olika åtgärder verkligen hjälper.

Hur mycket salt, kost, konditionsträning och rödbetsjuice påverkar tycker jag inte är helt klart utifrån det jag läst.
Effekten dessa olika metoder har på blodtrycket i studier är ofta mindre än skillnaden i olika mätningar för en individ. På gruppnivå finns det en skillnad men vid enstaka mätningar så det kan vara svårt att veta vad som hjälper för en enskild person. Man måste följa långsiktiga trender för att kunna se skillnad.

Vad gäller pulsen så får man ju skilja på snittpuls över dagen och vilopuls, klockan och appar kan visa lite olika. Påverkar också hur aktiv man är under dagen.

Man kan också fråga sig hur blodtrycket har mätts. Skillnaden @miyatafarfar har mellan mätningarna är inte så stor utan kan vara "mätfel" om det är två enskilda mätningar. Vissa personer mäter också markant högre när man mäter hos sjukvården, sk "white coat syndrom".

För att få pålitlig mätning av blodtrycket så måste det göras strukturerat, i lugn miljö vid samma tid och stressnivå på dagen, många dagar i sträck. Har man högt blodtryck så är en blodtrycksmätare en ganska billig investering som gör att man kan se om olika åtgärder verkligen hjälper.

Hur mycket salt, kost, konditionsträning och rödbetsjuice påverkar tycker jag inte är helt klart utifrån det jag läst.
Effekten dessa olika metoder har på blodtrycket i studier är ofta mindre än skillnaden i olika mätningar för en individ. På gruppnivå finns det en skillnad men vid enstaka mätningar så det kan vara svårt att veta vad som hjälper för en enskild person. Man måste följa långsiktiga trender för att kunna se skillnad.

Vad gäller pulsen så får man ju skilja på snittpuls över dagen och vilopuls, klockan och appar kan visa lite olika. Påverkar också hur aktiv man är under dagen.
Tack för input, det är samma sjuksköterska som gör det varje gång jag är där och mäter på samma sätt. Dock långt mellan besöken och som du säger inte helt tillförlitligt. Blodtrycket är, eftersom jag själv inte har en mätare hemma, inte det mest prioriterade målet men det ska bli intressant att se hur det påverkas av träningen månaderna som kommer. Angående pulsen så har jag ett stillasittande kontorsjobb där jag knappt rör mig en meter och upplever det väldigt avslappnat/slappt, med små stunder av panik då och då. Garmin mäter min vilopuls genom att presentera den absolut lägsta siffran jag uppnår under sömn och brukar ligga runt 55-62, alltså där jag vill ligga under dagen när jag ”vilar”. Kan ej se snittpuls så jag utgår från mina egna blickar på klockan under dagen och har gjort ett ungefärligt spann på vad det brukar ligga på. Reagerar på dagar då det ligger på 70-någonting (ovanligt!).

För att följa upp träningen jag skrev om innan var det såpass lätt att genomföra dagens pass att jag tänker att jag med fördel kan genomföra MINST ett sådant 45 minuters till en timmes pass i lugnt tempo varje dag och därmed öka passen till 6-7 dagar i veckan. Ser det mer som aktiv återhämtning än träning ändå och märker att det hjälper mitt humör och min energi. Om jag märker att det barkar åt det negativa hållet så kommer jag såklart sluta med det, men kör på så länge jag orkar.

Än så länge har inte pulsen ändrats något men då har jag bara hållit på med detta i ca en månad nu och jag vet att det kommer att ta betydligt längre tid än så, detta är en långsiktig tråd. Nästa möte med sjuksköterskan är inbokat nästa torsdag så då kommer även en ny blodtrycksmätning!

Måste man leta mirakelmediciner när man uppenbarligen har många andra lägre frukter att plocka? Ät riktig mat (sådan innehåller rödbetor emellanåt,
Mirakelmedicin var Aftonbladets ordval, inte mitt. Vanliga kokta rödbetor är verkningslöst, och mängderna för små. 4-5 mm Hg på systole som uppgavs i KI studie och som förknippades med 10% minskad strokerisk, var väl inte så tokigt? Nödvändig mängd juice för sån förbättring var typ 2 dl/dag efter vad jag förstod från annan källa. Inget som jag provat själv dock.

Rödbetor/nitratinnehållande livsmedel är för all del bra tror jag också, men vid sammanvägning av flera studier - inte bara en enstaka - ser man att effekten nog inte är så mycket som 5 mmHg i systoliskt tryck.
Edit: i genomsnitt alltså. Enskilda personer (”responders”) kan nog ha en stor effekt. Är man en som svarar bra så är det ju bara att gratulera och fortsätta.

Senast ändrad:
Tack för input, det är samma sjuksköterska som gör det varje gång jag är där och mäter på samma sätt. Dock långt mellan besöken och som du säger inte helt tillförlitligt. Blodtrycket är, eftersom jag själv inte har en mätare hemma, inte det mest prioriterade målet men det ska bli intressant att se hur det påverkas av träningen månaderna som kommer. Angående pulsen så har jag ett stillasittande kontorsjobb där jag knappt rör mig en meter och upplever det väldigt avslappnat/slappt, med små stunder av panik då och då. Garmin mäter min vilopuls genom att presentera den absolut lägsta siffran jag uppnår under sömn och brukar ligga runt 55-62, alltså där jag vill ligga under dagen när jag ”vilar”. Kan ej se snittpuls så jag utgår från mina egna blickar på klockan under dagen och har gjort ett ungefärligt spann på vad det brukar ligga på. Reagerar på dagar då det ligger på 70-någonting (ovanligt!).

För att följa upp träningen jag skrev om innan var det såpass lätt att genomföra dagens pass att jag tänker att jag med fördel kan genomföra MINST ett sådant 45 minuters till en timmes pass i lugnt tempo varje dag och därmed öka passen till 6-7 dagar i veckan. Ser det mer som aktiv återhämtning än träning ändå och märker att det hjälper mitt humör och min energi. Om jag märker att det barkar åt det negativa hållet så kommer jag såklart sluta med det, men kör på så länge jag orkar.

Än så länge har inte pulsen ändrats något men då har jag bara hållit på med detta i ca en månad nu och jag vet att det kommer att ta betydligt längre tid än så, detta är en långsiktig tråd. Nästa möte med sjuksköterskan är inbokat nästa torsdag så då kommer även en ny blodtrycksmätning!
Gällande att mäta puls: Min Garminklocka är helt kass på att mäta min puls utan pulsband. Jag hade inte litat en sekund på handledsbaserad mätare!

Gällande att mäta puls: Min Garminklocka är helt kass på att mäta min puls utan pulsband. Jag hade inte litat en sekund på handledsbaserad mätare!
Pulsband ska införskaffas! Kommer dock bara användas under träning. Jag tycker också att klockan ändå är GANSKA bra på att mäta pulsen. Vissa gånger när jag varit hos sjuksköterskan och hon tagit blodtryck så har klockan legat 5-7 slag över vad blodtrycksmätaren får upp, och vissa gånger har den varit spot on. Dock under träning när jag rör på mig och pulsen verkligen börjar stiga så tror jag den får svårare att hänga med.

Edit: Jag kan jämföra det lite med vågen som jag också har från Garmin som mäter procent kroppsfett, muskelmassa med mera. Jag vet att den inte är 100% accurate men ändå tillräckligt så för att kunna se en trend över tid. Har dock gjort en riktig Dexa scan och kalibrerat vågen efter resultaten nu, men även innan kalibreringen så hade den rätt siffror på kroppsfettet iallafall.

Senast ändrad:
En fråga ingen har ställt: cyklar TS till jobbet?/ Hur långt är det dit?
Inte i dagsläget. Har inte orkat fixa allt som ska fixas till pendling. Vill gärna ha kraftmätare, cykeldator (då min klocka inte kan synka med kraftmätare), bra kläder och en enkel rutin för att tvätta/torka/förvara cykeln vid regn. Ska även lämna in cykeln på service innan och en massa andra saker.

Tanken är dock att börja göra det på nya jobbet i höst, ca 14 km enkelväg. Bra förutsättningar att bara fortsätta lite längre efter jobbet innan jag glider hem också när jag väl vill träna. Kan även ta andra rutter som blir längre men jag brukar tyvärr kunna bli sen ibland så får räkna med mina 14 då iallafall.

Tänker att det nya upplägget med att spinna på 45-60 min varje dag skulle ersätta pendling. Kommer ca 20 km varje gång enligt Strava och deras simulering för att omvandla watt till distans/hastighet.

14 km är en märkbar sträcka att pendla, särskilt om man gör det varje dag, men pendling är en dålig aktivitet att mäta, förutom tiden det faktiskt tar, som är relativt oviktig, eftersom det inte skiljer mer än kanske 15 minuter mellan en hetspendling och en vifta lite på benen-pendling.
Det viktiga på en pendlingscykel är istället skärmar, lysen och i min mening bagage förvaring aka pakethållare för att slippa tyngd på ryggen. Och säker förvaring, antingen en icke stöldbegärlig cykel eller säker lokal för förvaringen.
Det är inte bara den dagliga motionen som är värdet utan kanske t o m ännu mer den själsliga ro man får av morgoncykligen.
Rekommenderas -av en som inte har ett jobb som han dagligen pendlar till! (Men alltid cyklar till när det är möten på kontoret)

Sedan jag gjorde comeback på mtb 2013 kunde jag halvera min blodtrycksmedicin. Efter 1år ungerfär. Kände att jag blev yr ibland o kollade blodtrycket som gått ner rejält. O styrka på medicin halverades. Som jag ätit sedan 33års ålder. Upptäcktes på hälsoundersökning på jobbet. De var väldigt förvånade. Några år senare var jag så trött jämnt att jag knappt kunde klara av jobbet. Jag hade stora problem med sömnapne. (74 andninguppehåll i timmen, småbarnsföräldrar skrapar bara lite på ytan när de säger att de är så trötta) Det får man högt blodtryck av. Jag väger också för mkt men gått ner 10kg nu. Dragit ner rejält på mängden kolhydrater. Och mängden. Känns så jäkla bra. 5kg kvar till den vikt jag hade innan sömnapne problem började. Det är mitt mål. Vikten är ofta en orsak till sömnapne. Cpap har räddat mitt liv. Men vore skönt utan såklart!
Mitt tips: börja försiktigt första veckor. Om du är otränad. Sen varierar du med långa turer och kortare i fullfart som ska vara jobbigare med backar. Naturlig intervall kallar jag min 6km runda med 6 jobbiga backar. Sen kan du klämma in ett gympass i veckan också. Det kör jag sedan 2018 då jag fick ryggproblem. O klev in på ett gym för första gången vid 45års ålder. Ryggproblem ordnade sig o cykling är roligt o nyttigt! Kämpa ?

Garmin mäter min vilopuls genom att presentera den absolut lägsta siffran jag uppnår under sömn
Absolut lägsta, stämmer det?
Vilken Garmin-klocka är det?
Jag trodde att det var en medelpuls för sömnperioden, åtminstone hos den FR 645 jag har.

Kan ej se snittpuls så jag utgår från mina egna blickar på klockan under dagen och har gjort ett ungefärligt spann på vad det brukar ligga på.
Än en gång: Vilken Garmin-klocka är det du har. På min FR 645 kan jag åtminstone se en rudimentär kurva ör de senaste fyra timmarnas puls

Pulsband ska införskaffas! Kommer dock bara användas under träning.
Som jag har tipsat om här tidigare
Säljer Netonnet ett pulsband, med Bluetooth & ANT+, Andersson HRM803
för endast 199 SEK
andersson-hrm803-dual-band-mode-heart-rate-monitor(1014059)_411289_1_Normal_Large.webp

Jag har ett sådant sedan ett drygt år (pga att jag glömde mitt Garmin på landet) och det har fungerat utan problem både med min Garmin GPSklocka och min Edge
Om jag kommer ihåg rätt kostade det då 299 SEK
Jag har utan problem anslutit det till flera olika Edge och Forerunner

Men vill du även ha hastighets och kadens givare att använda när du cyklar så kanske denna annons kan vara intressant
(Inte min annons, jag vet inte ens vem säljaren är)

Sedan jag gjorde comeback på mtb 2013 kunde jag halvera min blodtrycksmedicin. Efter 1år ungerfär. Kände att jag blev yr ibland o kollade blodtrycket som gått ner rejält. O styrka på medicin halverades. Som jag ätit sedan 33års ålder. Upptäcktes på hälsoundersökning på jobbet. De var väldigt förvånade. Några år senare var jag så trött jämnt att jag knappt kunde klara av jobbet. Jag hade stora problem med sömnapne. (74 andninguppehåll i timmen, småbarnsföräldrar skrapar bara lite på ytan när de säger att de är så trötta) Det får man högt blodtryck av. Jag väger också för mkt men gått ner 10kg nu. Dragit ner rejält på mängden kolhydrater. Och mängden. Känns så jäkla bra. 5kg kvar till den vikt jag hade innan sömnapne problem började. Det är mitt mål. Vikten är ofta en orsak till sömnapne. Cpap har räddat mitt liv. Men vore skönt utan såklart!
Mitt tips: börja försiktigt första veckor. Om du är otränad. Sen varierar du med långa turer och kortare i fullfart som ska vara jobbigare med backar. Naturlig intervall kallar jag min 6km runda med 6 jobbiga backar. Sen kan du klämma in ett gympass i veckan också. Det kör jag sedan 2018 då jag fick ryggproblem. O klev in på ett gym för första gången vid 45års ålder. Ryggproblem ordnade sig o cykling är roligt o nyttigt! Kämpa ?
Fan vad skönt att höra! Riktigt bra jobbat! Kul att det gjorde så stor skillnad för dig och det sporrar mig lite mer nu att fortsätta också. Att medicinen kunde halveras är otroligt bra!

Fråga angående blodtrycksmedicin, märkte du att din maxpuls blev lägre, eller att det var svårare att få upp pulsen? Har läst lite om det på andra forum när jag sökt på liknande ämnen. Som tur är ska jag inte tävla men funderar ändå kring detta, om nu medicin skulle bli aktuellt i mitt fall.

Inte i dagsläget. Har inte orkat fixa allt som ska fixas till pendling. Vill gärna ha kraftmätare, cykeldator (då min klocka inte kan synka med kraftmätare), bra kläder och en enkel rutin för att tvätta/torka/förvara cykeln vid regn. Ska även lämna in cykeln på service innan och en massa andra saker.

Tanken är dock att börja göra det på nya jobbet i höst, ca 14 km enkelväg. Bra förutsättningar att bara fortsätta lite längre efter jobbet innan jag glider hem också när jag väl vill träna. Kan även ta andra rutter som blir längre men jag brukar tyvärr kunna bli sen ibland så får räkna med mina 14 då iallafall.

Tänker att det nya upplägget med att spinna på 45-60 min varje dag skulle ersätta pendling. Kommer ca 20 km varje gång enligt Strava och deras simulering för att omvandla watt till distans/hastighet.
Jag pendlade fram till pensionen 15 km enkel väg; tjänstebilen lämnades på jobbets parkering. På en vanlig navväxlad pendelcykel utan varken den ena eller andra sorts mätare. Hoppa det där o kom igång med pendlingen då får du upp konditionen och flåset ganska omgående. Tiden du tänker avsätta för spinning kan läggas på pendlingen, samtidigt får du frisk luft och vacker hy.
Jag är ganska säker på att ditt fokus på att mäta även ger dig ett stresspåslag som är helt onödigt.
Sluta teoretisera, börja cykla!

14 km är en märkbar sträcka att pendla, särskilt om man gör det varje dag, men pendling är en dålig aktivitet att mäta, förutom tiden det faktiskt tar, som är relativt oviktig, eftersom det inte skiljer mer än kanske 15 minuter mellan en hetspendling och en vifta lite på benen-pendling.
Det viktiga på en pendlingscykel är istället skärmar, lysen och i min mening bagage förvaring aka pakethållare för att slippa tyngd på ryggen. Och säker förvaring, antingen en icke stöldbegärlig cykel eller säker lokal för förvaringen.
Det är inte bara den dagliga motionen som är värdet utan kanske t o m ännu mer den själsliga ro man får av morgoncykligen.
Rekommenderas -av en som inte har ett jobb som han dagligen pendlar till! (Men alltid cyklar till när det är möten på kontoret)
Ska undersöka lokalen, tillgång till tvätt av cykel, torkning av eventuellt blöta kläder, dusch med mera. Vill verkligen börja pendla men har dock en racer som jag är otroligt rädd om också så det är lite osäkert än om jag kommer offra den för det. Än så länge får det bli trainer och snart träning utomhus så snart jag servat/fixat till det som ska fixas. Bra tips för att få upp flåset ”gratis” varje dag iallafall!

Absolut lägsta, stämmer det?
Vilken Garmin-klocka är det?
Jag trodde att det var en medelpuls för sömnperioden, åtminstone hos den FR 645 jag har.

Än en gång: Vilken Garmin-klocka är det du har. På min FR 645 kan jag åtminstone se en rudimentär kurva ör de senaste fyra timmarnas puls

Som jag har tipsat om här tidigare
Säljer Netonnet ett pulsband, med Bluetooth & ANT+, Andersson HRM803
för endast 199 SEK
andersson-hrm803-dual-band-mode-heart-rate-monitor(1014059)_411289_1_Normal_Large.webp

Jag har ett sådant sedan ett drygt år (pga att jag glömde mitt Garmin på landet) och det har fungerat utan problem både med min Garmin GPSklocka och min Edge
Om jag kommer ihåg rätt kostade det då 299 SEK
Jag har utan problem anslutit det till flera olika Edge och Forerunner

Men vill du även ha hastighets och kadens givare att använda när du cyklar så kanske denna annons kan vara intressant
(Inte min annons, jag vet inte ens vem säljaren är)
Har en ganska enkel variant, Forerunner 101:
IMG_3522.jpeg

Nej, förlåt. Jag har en Forerunner 245 Music som jag tyvärr inte läste på så mycket om innan jag köpte det. Den är gjord specifikt för löpning och jag ville egentligen bara kunna mäta distans/fart utan min mobil och utan att spendera så mycket pengar. Men har insett på senare tid att den saknar en hel del funktioner för cykling tex synka med kraftmätare, kunna styra en trainer osv. Lyckligtvis kan jag synka trainern direkt med appar istället för att mäta kraft osv.

Angående resting heart rate fick jag min info här (https://www.dcrainmaker.com/2016/02/understanding-continual-optical.html) då jag också trodde det var ett snitt under natten men insåg att det inte kan stämma när jag kollade noggrannare. Det verkar stämma med lägsta +/- något slag. Vilket inte säger mig någonting precis som med mitt högsta värde för dagen.

Jag önskar att det fanns något snitt istället minus mina toppar då jag ofta är ute och går eller rör på mig. Jag har också grafen men den är svår att läsa av och väldigt manuellt.. ser ut såhär för mig i Connect:
IMG_3518.png

Jag pendlade fram till pensionen 15 km enkel väg; tjänstebilen lämnades på jobbets parkering. På en vanlig navväxlad pendelcykel utan varken den ena eller andra sorts mätare. Hoppa det där o kom igång med pendlingen då får du upp konditionen och flåset ganska omgående. Tiden du tänker avsätta för spinning kan läggas på pendlingen, samtidigt får du frisk luft och vacker hy.
Jag är ganska säker på att ditt fokus på att mäta även ger dig ett stresspåslag som är helt onödigt.
Sluta teoretisera, börja cykla!
Det är mycket som måste fixas, service kommer dröja nu när det är högsäsong och jag vill inte slita på cykeln i onödan. Kläder kommer behövas då sommaren snart gjort sitt för året. Resten är bara för att det är ett intresse/kul för mig och knappast stressande. Gillar att allt automatiskt loggas i Connect också så man kan blicka tillbaka. Cykeldator är för att jag är kass på att navigera och att hitta med bara mina egna sinnen.. kört fel en för många gånger redan haha.

Men jag hör dig, detta är bara personliga preferenser. Det krävs inte för att cykla såklart.

Jag har en Forerunner 245 Music
Då kan du enkelt se de senaste fyra timmarnas puls
GUID-4F5DA9ED-0157-42F8-8EF6-A463B9D3E35A-high.jpg

Liksom senaste veckan av det Garmin kallar "genomsnittlig vilopuls"
images

Men har insett på senare tid att den saknar en hel del funktioner för cykling
Med Forerunner 245 kan du även lägga till Connect IQ-appar, om det är ngn funktion du saknar

Redigerat:
La till bilden som visar "genomsnittlig vilopuls"

Senast ändrad:
Tjena,

Mitt syfte med tråden är att alla ska kunna ställa frågor rörande, och kring ämnet, om puls/högt blodtryck och (helst cykelrelaterad) träning för att hålla dessa i balans. Tips är välkomna, men om någon behöver råd bör vi såklart i första hand hänvisa till riktiga läkare. Dela gärna med er av era erfarenheter! Jag tänkte köra en lite längre uppdatering över tid i träden kring mitt fokus och min träning, så jag börjar med att dra min historia nedan.

Jag har under en längre period sen jag skaffade min pulsklocka (Garmin) insett att min puls ligger något över det optimala. En bra dag ligger pulsen runt 75-85 utan ansträngning, en vanlig dag runt 85-90 och en dålig dag 90+.

Detta blev ett ”problem” i och med att jag fick medicin för ADHD som jag nu börjat ta i vuxen ålder, och i och med att man får sådan medicin utskriven får man också gå och testa blodtrycket regelbundet för att se om medicinen är farlig för en eller inte. Än så länge har inte läkarna förbjudit mig från att ta medicinen men ändå sagt att jag ligger högt. Pulsen och blodtrycket skrivs det inte om i journalen (bara noteras) men vi har pratat om att det ligger lite högt och att jag ska hålla koll på det.

Blodtrycket på senaste mätningen var 140/84 och var något högre än den innan på 136/77.

Eftersom jag nu tack vare medicinerna faktiskt kan ta tag i min träning igen efter ett uppehåll på över ett år är mitt främsta mål att stärka hjärtat och konditionen. Jag vill fullständigt chocka läkarna med mina nya otroligt låga superelitidrottar-värden i framtiden. Nåja..

Jag har läst på om hur detta ska gå till men främsta fokus just nu ligger på att öka mitt Vo2max. Genom att göra detta kommer en hel del gratis. Mitt hjärta blir starkare, vänster klaff större och kan därmed pumpa mer blod i volym per slag vilket i teorin ger en lägre vilopuls. Jag har även läst att konditionsträning över tid ska funka lika bra som mediciner mot högt blodtryck så jag hoppas på en god kombo där.

Mitt andra vapen är att gå ned i vikt. Det säger sig självt att hjärtat behöver pumpa mer när jag är större. Också ett enkelt sätt att öka Vo2max och ska funka bra mot högt blodtryck också.

Just nu kör jag TrainerRoad ca 3x i veckan och försöker akta matintaget. Kommer uppdatera hur det går!

Hur går det för er? Var ligger ni idag? Vart vill ni? Hur ska ni nå dit?
Hej! Kolla in MAF, https://philmaffetone.com/method/

Med vänlig hälsning, Anders

Angående resting heart rate fick jag min info här (https://www.dcrainmaker.com/2016/02/understanding-continual-optical.html) då jag också trodde det var ett snitt under natten men insåg att det inte kan stämma när jag kollade noggrannare.
Nej, Rays text verkar vara en gammal generalisering. Det han har skrivit stämmer åtminstone inte för Garmin Forerunner 245 (+ många flera modeller)
Garmin själva skriver i bruksanvisningen för FR 245 att värdet de visar är "genomsnittlig vilopuls" och den beräknas enl;
"För användare som bär sin klocka när de sover kommer klockan att avläsa och spela in medelvärdet för alla avläsningar under sömn, exklusive perioder där steg upptäcks eller om mätvärdet på pulsen faller utanför rimliga gränser."
Läs mer själv: Hur beräknas Vilopuls på min Garmin-klocka?

Nej, Rays text verkar vara en gammal generalisering. Det han har skrivit stämmer åtminstone inte för Garmin Forerunner 245 (+ många flera modeller)
Garmin själva skriver i bruksanvisningen för FR 245 att värdet de visar är "genomsnittlig vilopuls" och den beräknas enl;
"För användare som bär sin klocka när de sover kommer klockan att avläsa och spela in medelvärdet för alla avläsningar under sömn, exklusive perioder där steg upptäcks eller om mätvärdet på pulsen faller utanför rimliga gränser."
Läs mer själv: Hur beräknas Vilopuls på min Garmin-klocka?
Det hade varit kul om det var så, men kollar jag datan (grafen) från i måndags till exempel så går pulsen sakta ner från ca 75 till någonstans runt 65-60 och sen under den absolut sista timmen jag sover sjunker den till 60-58. Genomsnittet blir då inte 58 enligt min matte, som klockan/Garmin Connect visar. Det är ofta jag läser om såna här features som sen visar sig kom först med Forerunner 255 och liknande.

I varje fall hade jag önskat att det fanns en app eller liknande som jag kunde exportera data till för att få fram mitt dagliga snitt exklusive toppar. Men jag har inte lyckats att ens exportera pulsdatan om det inte finns en aktivitet för tiden jag vill kika på. Lite surt för annars hade den här tråden blivit mer vetenskaplig (nåja).

Jag har för övrigt en bra dag idag med puls runt ca 80 när jag sitter och chillar! Hoppas det beror på träningen igår.

Det hade varit kul om det var så, men kollar jag datan (grafen) från i måndags till exempel så går pulsen sakta ner från ca 75 till någonstans runt 65-60 och sen under den absolut sista timmen jag sover sjunker den till 60-58. Genomsnittet blir då inte 58 enligt min matte, som klockan/Garmin Connect visar.
Din beräkning stämmer ju inte om inte det data som visas i GC är rätt och helt utan filtering, utjämning och medelvärdesbildning men samtidigt att beräkningen i klockan genomsnittlig vilopuls är felaktig.
Vad jag menar är:
Om ngt är felaktigt så är det svårt att veta exakt vad, särskilt eftersom det är ett och samma data: det som pulsmätaren på klockan registrerar.
För att göre en säker jmf borde pulsen mätas med ngt helt annat instrument, vilket förstås är både ointressant och omöjligt för den här tråden
Men de nyaste Garmin-klockorna har en nyare modell av inbyggd pulssensor:
Garmin Elevate V5
Garmin-ElevateV5.jpeg

Om jag har förstått rätt finns Elevate V5 än så länge endast hos
Fenix 7 Pro, Epix Pro, Tactix 7 AMOLED och Venu 3.
Men hur stor skillnad det är i praktiken, om ngn, har jag ingen aning om.

Men oavsett hur noggranna pulsmätningarna är eller exakt vilken puls det är som visas
tycker jag inte du skall oroa dig över den eller ngt annat vad gäller puls o träning.
Men vill du ha ngt att jmf med så går det ju alltid att mäta vilopulsen på det gamla manuella sättet när man vaknar

Din beräkning stämmer ju inte om inte det data som visas i GC är rätt och helt utan filtering, utjämning och medelvärdesbildning men samtidigt att beräkningen i klockan genomsnittlig vilopuls är felaktig.
Vad jag menar är:
Om ngt är felaktigt så är det svårt att veta exakt vad, särskilt eftersom det är ett och samma data: det som pulsmätaren på klockan registrerar.
För att göre en säker jmf borde pulsen mätas med ngt helt annat instrument, vilket förstås är både ointressant och omöjligt för den här tråden
Men de nyaste Garmin-klockorna har en nyare modell av inbyggd pulssensor:
Garmin Elevate V5
Garmin-ElevateV5.jpeg

Om jag har förstått rätt finns Elevate V5 än så länge endast hos
Fenix 7 Pro, Epix Pro, Tactix 7 AMOLED och Venu 3.
Men hur stor skillnad det är i praktiken, om ngn, har jag ingen aning om.

Men oavsett hur noggranna pulsmätningarna är eller exakt vilken puls det är som visas
tycker jag inte du skall oroa dig över den eller ngt annat vad gäller puls o träning.
Men vill du ha ngt att jmf med så går det ju alltid att mäta vilopulsen på det gamla manuella sättet när man vaknar
Ja alltså klockan är tillförlitlig nog tycker jag, det ligger ungefär i linje med vad som visas på skärmen samtidigt som jag tar blodtrycket. Har även jämfört med gamla hederliga fingerknepet och även det stämmer. Har även testat klockan på flickvännen och hennes puls är lägre (vilket den även varit hos doktorn när hon varit där). Får ungefär samma siffror varje dag så det är inte så opålitligt att den en dag är 40 och en annan 167. Jag är inte ute efter exakta mätningar utan mer att kunna observera en nedåtgående trend och det känner jag att den klarar gott nog.

Hela tråden går ut på att jag dels vill sänka mina värden eftersom det ger en indikation på att min hälsostatus förbättras, men också en ytlig önskan om att veta att jag har en sjukt låg vilopuls. Och jag kommer inte ge mig förrän jag uppnått det. Mycket är genetiskt så det är också därför jag inte siktar på en specifik siffra, men ju längre desto bättre tänker jag. Allt under 70 vilopuls hade varit en framgång just nu känner jag! Sen om jag når sjuka 35, 40 eller 50 spelar inte så stor roll just nu. Vill bara inte ligga på 80+ utan ansträngning haha.

Tillbaka
Topp