största svagheterna i Yosemite/Biltema cyklar begagnat

tramparen

Medlem
En bekant ska sälja en tre år gammal beg Biltema/Yosemite hybrid/herr. Nypris 3500kr. Den har skivbromsar och shimano instegsväxlar, samt dämpad framgaffel (onödigt för mig iofs). Inga skador eller rost men kanske Yosemite rostar mycket snabbare än dyrare cyklar? Kan det var så att vev- och hjullager är kinaskräp så de kommer dö snabbt, eller iaf rulla trögt? Dåliga hjul på något sätt? Rostande ekrar...? Vilka är deras största svagheter överlag?

Har redan en 25+ år gammal citybike som rullar bra och bromsar bra men kanske är detta en uppgradering (iaf skivbromsarna) för en helt rimlig peng.

En bekant ska sälja en tre år gammal beg Biltema/Yosemite hybrid/herr. Nypris 3500kr. Den har skivbromsar och shimano instegsväxlar, samt dämpad framgaffel (onödigt för mig iofs). Inga skador eller rost men kanske Yosemite rostar mycket snabbare än dyrare cyklar? Kan det var så att vev- och hjullager är kinaskräp så de kommer dö snabbt, eller iaf rulla trögt? Dåliga hjul på något sätt? Rostande ekrar...? Vilka är deras största svagheter överlag?

Har redan en 25+ år gammal citybike som rullar bra och bromsar bra men kanske är detta en uppgradering (iaf skivbromsarna) för en helt rimlig peng.
Inga större fel på de BT cyklar jag varit i kontakt med utom att de är tunga och tröga och småtrista. Finns säkert lite skruv och bult som är rostbenägna om cykeln lämnas ute. Den fjädrade gaffeln (den är inte dämpad!) är nog inte så kul och bör helt säkert vårdas för att inte rosta. En tusing kanske men inte mer om den är välvårdat. Mindre om originaldäcken sitter kvar för dom skall du byta mot nåt bättre.

de är vill jag påstå mycket stryktåligare än sitt rykte, men tekniken gårdagens. de är tunga, men inte direkt värre än gemene mans svensoncyklar av crescenttyp.

skulle nog ändå vara lite skeptisk inför en fjädrad framgaffel. på en pendlare definitivt ta höjd i kalkylen för byte till en stel variant.

så som en daily beater är de närmast lämpliga.

stöldfritt och bra.

Varför frågar du? Det låter som du ska cykla till affären typ. Då är ju inget av alla synpunkter så viktiga. Då duger det mesta.

Varför frågar du? Det låter som du ska cykla till affären typ. Då är ju inget av alla synpunkter så viktiga. Då duger det mesta.
Jag brukar lära mig mycket av svaren här inne.

Det jag är säker på är BÄTTRE på denna Yosemite:
1. Nästan oanvända Tourney är troligen bättre än mina 25-30 år gamla Acera X.
2. Skivbromsar är bättre än cantilever.
3. Fräsch snygg ram, inget rost, etc.
Men resten.. som sagt, ganska diffust. Vevlager och andra vitala delar kanske t o m är sämre än på min nuvarande trots åldern.

Min sambo köpte en beg cykel privat på Blocket för några år sedan. Jag själv kunde inte vara med och kolla på den pga hög feber (covid, hösten 2020). Den såg superfräsch ut och hon blev förtjust. Efter en vecka klagade hon på att det kändes ojämnt när hon trampade. Jag är ingen expert men tänkte att det kunde vara vevlagret, så in med den på verkstad och det stämde och cykeln blev därmed 80% dyrare än planerat! Sedan har den cykeln även rostat i abnormt hög takt. Några ekrar har gått av etc. Skräp. :)

Sammanfattning: ungefär som jag misstänkte angående cykeln, vissa synliga delar är vettiga (Shimano växlar, snygg lack etc), andra delar som är svårare att se eller undersöka är kinalågbudget (lager m.m.). Rune Svensson kommer in på Biltema och ser "aha, Shimano växlar, det är märkesvaror. köp!"

(Just hjul vet jag inte hur man ska bedöma iofs.)

Tror man får ha bra tur att säljaren skulle gå ner till 500kr pga det psykologiska att han betalat 3500kr för den och den är typ oanvänd och i perfekt skick.

Tack för all input!

Dåliga hjul har sämre rull; men som glad amatör är det något jag oftast märker (med eftertryck) när jag bytt till ett bättre hjul.

Min reservcykel är en biltema-HT som jag tycker är lagom ok. Kanske just för att föregående ägare bytt hjulen.

Dåliga hjul har sämre rull; men som glad amatör är det något jag oftast märker (med eftertryck) när jag bytt till ett bättre hjul.

Min reservcykel är en biltema-HT som jag tycker är lagom ok. Kanske just för att föregående ägare bytt hjulen.
Detta får mig ju nyfiken på hur dåliga (eller bra) hjulen är på min gamla trotjänare. I mitt tycke rullar den hur bra som helst... På fälgen står "AI Esa-Alloy 119-T11 622x19 - Made in Belgium".

Detta får mig ju nyfiken på hur dåliga (eller bra) hjulen är på min gamla trotjänare. I mitt tycke rullar den hur bra som helst... På fälgen står "AI Esa-Alloy 119-T11 622x19 - Made in Belgium".
Är hjulen ordentligt uppspända, raka och runda känns nog ingen större skillnad mot dyrare hjul på en vanlig pendlare. Den största skillnaden där är däcken som kan göra rejäl skillnad.

Om man har råd att köpa en sprillans ny mtb på BT för ca 4000kr (eller under?) funkar den då till Cykelvasan samt träning inför densamma? Eller smulas den sönder före Evertsberg?
Frågar åt en kompis, trot eller ej, som om möjligt är ännu mer mek-okunnig än undertecknad!

Om man har råd att köpa en sprillans ny mtb på BT för ca 4000kr (eller under?) funkar den då till Cykelvasan samt träning inför densamma? Eller smulas den sönder före Evertsberg?
Frågar åt en kompis, trot eller ej, som om möjligt är ännu mer mek-okunnig än undertecknad!
Under 4000kr hos Biltema finns endast Yosemite Mountainbike 27,5" 16 växlar 3999:-. Tourney 2x8, mekaniska skivbromsar & fjädergaffel. Ingen höjdare. Inte särskilt prisvärd. Liknande cyklar fanns på Bikesters reor för ~1500kr. För endast en tusenlapp extra finns Yosemite Mountainbike 29″ 10 växlar 4999:-. Deore 1x10, hydrauliska skivbromsar & luftgaffel. Otroligt mycket bättre. Tveklöst värt den extra tusenlappen.

Under 4000kr hos Biltema finns endast Yosemite Mountainbike 27,5" 16 växlar 3999:-. Tourney 2x8, mekaniska skivbromsar & fjädergaffel. Ingen höjdare. Inte särskilt prisvärd. Liknande cyklar fanns på Bikesters reor för ~1500kr. För endast en tusenlapp extra finns Yosemite Mountainbike 29″ 10 växlar 4999:-. Deore 1x10, hydrauliska skivbromsar & luftgaffel. Otroligt mycket bättre. Tveklöst värt den extra tusenlappen.
Dom har väl fortfarande omodern geometri från 2010 typ.

Det finns nig veterligen ingen geometritabell. Men så kan det kanske vara. Under 4000 eller ens 5000 för den delen så finns det dock inte särskilt många alternativa nya cyklar. XXLs White börjar på 5799:-. Cykelkrafts billigaste för 4 990 KR har kanske lite modernare geometri, men har istället betydligt enklare komponenter.

Sen tror jag knappast att Yosemite cyklarnas geometri är särskilt olämpliga för cykelvasan...

Det finns nig veterligen ingen geometritabell. Men så kan det kanske vara. Under 4000 eller ens 5000 för den delen så finns det dock inte särskilt många alternativa nya cyklar. XXLs White börjar på 5799:-. Cykelkrafts billigaste för 4 990 KR har kanske lite modernare geometri, men har istället betydligt enklare komponenter.

Sen tror jag knappast att Yosemite cyklarnas geometri är särskilt olämpliga för cykelvasan...
Efter att ha prövat modern geometri och enkeldrev fram(Vilket jag iofs konverterade till redan 2010 på en ca 5år gammal Merida), så skulle jag inte välja nåt annat. Men å andra sidan så tävlar jag inte och är ointresserad av cykelvasan.
Och varför kan man inte köpa en begagnad cykel?

Efter att ha prövat enkeldrev fram(Vilket jag iofs konverterade till redan 2010 på en ca 5år gammal Merida)
Yosemiten är väl den enda nya vuxen MTB:n i prisklassen under 5K med singelklinga efter att Decathlon dragit sig ur Sverige, tror jag? Så den passar ju bra för de som vill ha singelklinga. 🙂

Och varför kan man inte köpa en begagnad cykel?
Det hoppas jag verkligen att man fortfarande kan. Jag har köpt alla mina cyklar begagnade och hade tänkt fortsätta med det. Så det hade varit tråkigt om det inte längre var möjligt.

Det var @staine som skrev

"sprillans ny mtb på BT för ca 4000kr (eller under?) [...] mek-okunnig"

Därav att jag endast skrivit om nya cyklar. Sen är det inte enkelt att hitta en begagnad cykel i bra skick med 1x10 och luftgaffel under 5K heller, tyvärr. Men ibland kommer det ju upp klipp. 🙂

Yosemiten är väl den enda nya vuxen MTB:n i prisklassen under 5K med singelklinga efter att Decathlon dragit sig ur Sverige, tror jag? Så den passar ju bra för de som vill ha singelklinga. 🙂

Det hoppas jag verkligen att man fortfarande kan. Jag har köpt alla mina cyklar begagnade och hade tänkt fortsätta med det. Så det hade varit tråkigt om det inte längre var möjligt.

Därav att jag endast skrivit om nya cyklar. Sen är det inte enkelt att hitta en begagnad cykel i bra skick med 1x10 och luftgaffel under 5K heller, tyvärr. Men ibland kommer det ju upp klipp. 🙂
Enda chansen här i Uppsala län är Södersens auktioner :')

Rätt tolkat om än ej särskilt svårtolkat :)

Länkat i ett av mina gamla inlägg hittade jag geometritabell. Fanns på small modellen Yosemite Mountainbike 29″ 10 växlar small 4999:-

27-2171_xl_3.jpg

CykelTrek Marlin Gen 3Marin Bolinas RidgeMerida Big.NineOrbea AlmaOrbea ONNARadon JEALOUS ALScott ScaleSpecialized RockhopperYosemite Mountainbike 29″
RamstorlekM/17.5"M 29"MMM18"MMM
Sadelrör420431410445430440440400420
Sadelrörets vinkel73.4°74,5°75,3°74,5°74,5˚74,2˚7573,5°72,8°
Styrhuvudets längd105110951109510010095110
Styrhuvudets vinkel66.5°67°686868,5˚69,4˚67.4°68,5°68,5°
Överrörets effektiva längd615617611596589600600608600
Vevlagrets höjd308311,5308309315310
Vevlagrets dropp606165616469606265
Kedjestagslängd438455430435440432425440437
Offset/Rake4646444646
Gaffelvinkel110112,697
Hjulbas116311841143112711211114113811281111
Markhöjd747699704735739770786754765
Ramlängd440445452426418428442425396,6
Ramhöjd609622606612617615605616592

HTA 68,5° som är lika flack eller flackare än konkurrenterna förutom Active Bolt, Kona, Orbea Alma, Scott Scale & Trek Marlin.

Active Trick 100 mm HTA 70°
Active Bolt 100 mm HTA 67,5°
Bergamont Revox 100 mm HTA 69°
BH EXPERT 100 mm HTA 68,5°
BH SPIKE 100 mm HTA 68,5°
BMC Twostroke AL ONE 100 mm 67°
Cannondale Trail 100 mm 68°
Cube Attention 100mm 68.5°
Cube Aim 100mm 68,5°
Cube Reaction HPA 100 mm 68,5°
FUJI Nevada 100mm HTA 69°
GHOST KATO AL 29 100 mm HTA 68°
GHOST LANAO AL 27,5" 100 mm HTA 68°
Giant Talon 100 mm 67,5°
Giant XTC SLR 29" 100 mm 69,5°
Kona LANA’I, LAVA DOME, FIRE MOUNTAIN, MAHUNA & CINDER CONE 100 mm 68°
Lapierre Edge 100 mm 68°
Lapierre Prorace 100 mm 69,5°
Marin Bolinas Ridge 100 mm 27,5" HTA 67,5° 29" HTA 67°
Merida Big.Nine SPEED 15 SE 100 mm 70-70,5°
Merida Big.Nine TFS IV 100 mm HTA 70°
Merida Big.Nine LITE III 100 mm HTA 68°
Orbea Onna 100 mm HTA 68,5º
Orbea Alma 100 mm 68º
Radon ZR Team 100 mm 69,5°
Radon ZR Lady 100 mm 69°
Radon JEALOUS AL 69,4°
Rock Machine Manhattan 100 mm HTA 69°
Rock Machine Catherine 100 mm HTA 69°
Scott Aspect 100 mm HTA 68,5°
Scott Scale 100 mm HTA 67,4°
Specialized Chisel Hardtail 100 mm 68°
Specialized Rockhopper 100 mm HTA 68.5°
Superior XC 100mm 67-69°
Superior XP 100 mm 69°
Trek Marlin Gen 3 100 mm 66.5°
Yosemite Mountainbike 29″ 100 mm HTA 68,5°

Men det är ju absolut en XC. Går inte att jämföra med DC.

Modernare än Yosemite 27-2169 Trekkingbike 29″ 18 växlar

Senast ändrad:
Se där. STA 72,8 är dock inte så modernt. Men finns det bara small?
Marin Bolinas, BMC, Giant osv är flackare också.
Jag hade en Trek X-caliber 2016 tidigare, den är ungefär som den där. Den var ok. Men jag tar ju min Marin San Quentin före den alla dagar i veckan. HTA 65 och STA 75 gjorde stor skillnad. Men jag cyklar ju inte XC.
Jag ägde ett tag en Serious(300kr begagnad trodde jag var en bra affär, det var det inte), det som var mest störande på den var att framgaffeln inte var tillräckligt styv. Det var en sak jag inte hade tänkt på innan.

Se där. STA 72,8 är dock inte så modernt.
STA, kort reach, kort hjulbas, hög step over. Så inte modern. Men inte heller ifrån 2010...

Men finns det bara small?
3 storlekar. Small 27,5", Medium 29" & Large 29". Som jag skrev så är det endast på produktsidan för small som geometritabellen finns tillgänglig. Därav att jag i inlägget tidigare skrev att det inte fanns någon geometritabell.

Marin Bolinas, BMC, Giant osv är flackare också.
Lade till de i listan efter att jag skrev uttalandet om vilka som var flackare. Oavsett, geometri i linje med många av budget konkurrenterna, som ändå kostar betydligt mer.

Oavsett, som sagt långt bättre än den enda under 4K. Yosemite Mountainbike 27,5" 16 växlar 3999:- med okänd geometri, Tourney 2x8, mekaniska skivbromsar & fjädergaffel...

Jag hade en Trek X-caliber 2016 tidigare, den är ungefär som den där. Den var ok.
Kostar som en begagnad X-caliber typ. Fast Yosemiten är ju i nyskick då...

Senast ändrad:
det är inte säkert man kan lita på STA. Jag hade skitit lite i den på en sån cykel. Ser mycket dyrare cyklar där STA inte är justerad för effektiv

Tillbaka
Topp