TCR 2024 - Transcontinental Race, no 10

Så han hämtade upp pass+plånbok på ett lite annat ställe (gröna ringen) än där han pausade vid första passagen (blåa ringen)? Någon som lämnat dessa på ett annat ställe för upphämtning? Verkar finnas en bank och ett spa i gröna ringen.
Även någon form av rådhus och brandstation, kanske allmänt myndighetskontor med hittegods?

Tre följer Strasser.
Bachmann tyckte inte om Gemperles hjulspår.
Får se hur Di Felice känner när/om han kommer till platsen där Bachmann och Gemperles rutter separerar.
Och Zeinab trampar på ute i österland.

1721896039109.png

1000013899.jpg

Såg att en cyklist (top15) cyklar med dessa pedaler. Inte lyckats hitta bilder på vilka skor han cyklar med... Eller är de ett spd fäste på undersidan av pedalen?
Han verkar ju cykla fort iaf

Apropå det här med lopp med fria ruttval mellan kontroller, finns det inom cyklingsvärlden någon form av rogaining-liknande lopp? Känns som det, givet lämpligt valda kontroller och tillräckligt många så att ingen klarar att ta alla, skulle kunna ge bra variation i ruttval.

Apropå det här med lopp med fria ruttval mellan kontroller, finns det inom cyklingsvärlden någon form av rogaining-liknande lopp? Känns som det, givet lämpligt valda kontroller och tillräckligt många så att ingen klarar att ta alla, skulle kunna ge bra variation i ruttval.
Finns ett i Estland som har rätt många deltagare 24h

Liten svenskuppdatering:

Anna Carlqvist bäst av svenskarna hittills, hon kämpar på i första parcouren. Ser ut som att Nazar försöker ta en genväg genom bergen som gör att han kommer poppa ut precis framför Tobias. Fadi viker av för att köra på samma väg som Nazar kört, även om han började på samma som Tobias och Anna C körde.

1721897596813.png

Anna Linden kör på samma väg ner som Nazar kom och ligger strax utanför bild norrut, Staffan och Magnus ligger västerut i bild och kommer från Innsbruck, samma väg som Anna C tog.

Fick lite uppdateringar från Nazar i natt om att han hade haft 15% stigning i 5.6 km! Han fick 20 min på en bänk i natt, var ganska kallt, men sov på hotell natten innan i 4h och känner sig fortfarande stark!

OK Ravinen brukar varje år (höst/vinter) arrangera Stockholm Rogaining någonstans i STHLM. Dock spänner sig maxtiden för cyklister endast typ 3-4h. Det jag har sett så är det mest MTB cyklar. Jag har själv aldrig cyklat, utan bara kutat. Då är maxtiden på 6h. Tycker att det är riktigt roligt tävlingskoncept. Kan bara rekommendera er som cyklar MTB att testa.

Liten svenskuppdatering:

Anna Carlqvist bäst av svenskarna hittills, hon kämpar på i första parcouren. Ser ut som att Nazar försöker ta en genväg genom bergen som gör att han kommer poppa ut precis framför Tobias. Fadi viker av för att köra på samma väg som Nazar kört, även om han började på samma som Tobias och Anna C körde.

Visa bilaga 714562

Anna Linden kör på samma väg ner som Nazar kom och ligger strax utanför bild norrut, Staffan och Magnus ligger västerut i bild och kommer från Innsbruck, samma väg som Anna C tog.

Fick lite uppdateringar från Nazar i natt om att han hade haft 15% stigning i 5.6 km! Han fick 20 min på en bänk i natt, var ganska kallt, men sov på hotell natten innan i 4h och känner sig fortfarande stark!
Då har han mätproblem. Finns ingenting på hans rutt som är så brant så länge.

Det som jag, när jag tittar på hans rutt, gissar han avser är stigningen upp Katschberghöhe. Finns en profil här. Längden på den stigningen matchar hyggligt den angivna längden. Dock är höjdskillnaden mellan fot och topp ganska precis 600 meter. Detta ger ca 11% snittlutning vilket absolut är tufft, inte minst som lutningen inte är jämn och de har cyklat långt.

Hade den varit 15% i 5,6 km hade den rätt väl matchat det branta partiet på Monte Zoncolan från Ovaro och då tror jag stigningen varit klart mer känd i cykelkretsar än vad den är.

Då har han mätproblem. Finns ingenting på hans rutt som är så brant så länge.

Det som jag, när jag tittar på hans rutt, gissar han avser är stigningen upp Katschberghöhe. Finns en profil här. Längden på den stigningen matchar hyggligt den angivna längden. Dock är höjdskillnaden mellan fot och topp ganska precis 600 meter. Detta ger ca 11% snittlutning vilket absolut är tufft, inte minst som lutningen inte är jämn och de har cyklat långt.

Hade den varit 15% i 5,6 km hade den rätt väl matchat det branta partiet på Monte Zoncolan från Ovaro och då tror jag stigningen varit klart mer känd i cykelkretsar än vad den är.
Snyggt! Ja, jag förmedlade bara informationen jag fått av honom, vilket förmodligen var färgat av en skylt det det stod 15% och lite trötthet! Ska hälsa honom att han inte ska gnälla så mycket ;)

OK Ravinen brukar varje år (höst/vinter) arrangera Stockholm Rogaining någonstans i STHLM. Dock spänner sig maxtiden för cyklister endast typ 3-4h. Det jag har sett så är det mest MTB cyklar. Jag har själv aldrig cyklat, utan bara kutat. Då är maxtiden på 6h. Tycker att det är riktigt roligt tävlingskoncept. Kan bara rekommendera er som cyklar MTB att testa.
Kan tänka mig att det är lättare med såpass "kort" tid att ha det i skogsmiljö. Om man skulle köra det på asfalt vill man rimligen inte hålla på i miljöer med en massa trafikljus, GC-banor och annat. Då vill man rimligen vara mer "ute på landet". Därmed blir det nog typiskt mindre finmaskigt med vägar och för att få det intressant misstänker jag att man bör få lite mer tid på sig.

Snyggt! Ja, jag förmedlade bara informationen jag fått av honom, vilket förmodligen var färgat av en skylt det det stod 15% och lite trötthet! Ska hälsa honom att han inte ska gnälla så mycket ;)
Nja, har man cyklat så långt och dyker på lutningar upp mot 20% har man nog i mina ögon rätt att vara lite gnällig. ?

Anledningen till min kommentar var bara att jag har en lätt "allergi" mot alla vandringshistorier om backar som är si och så långa och har en viss snittlutning och där värdena är sådana att om de vore sanna skulle det vara en långt tuffare backe än det är.

Som exempel har jag hört människor på fullt allvar hävda att stigningen från Sa Calobra på Mallis ska vara 10% snitt i 10 km. Blir lite tramsigt när man vet att backen förvisso är runt milen, men att toppen är på knappt 700 möh. Det är absolut en av de tuffaste asfalterade backarna på Mallis, men 10% i 10 km är den inte i närheten av.

Om man tittar på punkten där Strasser nu är så passerade Gemperle den vid halv sex i morse. Tidsavståndet mellan dem är alltså i runda slänga sex och en kvart. Zeinab ligger före Strasser och kommer ev. rätt snart att ansluta till Gemperles rutt. Gissningsvis är han i så fall drygt fyra timmar efter Gemperle.

Bakom Gemperle har positionerna växlats 1-10. Han håller dock distansen på ett imponerande sätt tycker jag. Inget darr utan bra fart, vägval och disciplinerade pauser.

Då Bachmanns och Strassers rutter skiljdes åt i Banja Luka i morse var Strasser en kvart före Bachmann. Nu är han uppskattningsvis tio minuter efter. Säger det något om vägvalet, styrkeförhållandet dem emellan, något annat eller är det mest "brus"?

1721909784155.png

Finns tydligen deltagare som tycker att även TCR bör inkludera cykling runt en sjö:

1721910988710.png

F.ö. ett rätt originellt ruttval rent allmänt. Är planen att dra sig ner mot Comosjön eller ska han cykla rakt genom Alperna i östlig riktning?
1721911116872.png

Finns tydligen deltagare som tycker att även TCR bör inkludera cykling runt en sjö:

Visa bilaga 714617

F.ö. ett rätt originellt ruttval rent allmänt. Är planen att dra sig ner mot Comosjön eller ska han cykla rakt genom Alperna i östlig riktning?
Han har också cyklat tillbaka ca en timme i morse till vad som ser ut att vara en vanlig villa. Glömt/tappat något eller haft beslutsvånda kring sovplats? Finns en mack runt hörnet men ingen verkstad eller annat cykelrelaterat vad jag kan se.

Det känns som Zeinab tar in på Gemperle. Knappast 6 tim mellan dem längre. Spänningen tätnar…
Menar du avståndet på 6:44 mellan dem vid CP1? Det var väl lite av en chimär orsakat av att Gemperle sov efter CP1 medan Zeinab sov före. Om man tittar på passertiden när de kom ner i Kranjska Gora i dalen efter parcouren skiljde det ca tre timmar.

Zeinab startade parcours 2 ca 3:55 efter Gemperle.

Strasser och Bachmann har ca en och en halv timme tills bör vara uppe vid början på den.

Inte utan att man blir lite nyfiken på vilka de här svenska åkarna är, vad de har för bakgrund inom bl.a. cykling osv. @desmo är den enda jag fått ett litet hum om genom det som skrivits här i tråden samt hans IG-konto. I övrigt är åkarna väldigt anonyma för mig, men det beror kanske mest på att jag är totalt okunnig inom det här området, samt att jag inte lagt ned någon energi på att försöka ta reda på något. Den enda i racet jag hört talas om tidigare är Strasser, från hans deltagande i RAAM. Om det är någon som känner till något om de svenska åkarna får ni gärna skriva en mening eller två om dem, som en kort presentation.
Är inte välbekant med Staffan Ö, men han är från Stockholmsförort och många från området har nog nån gång cyklat med honom. Cyklar allt möjligt mellan lvg och mtb 1000mil/år + ANNAT typ längdskidor. Tror Forsblom (som han kör par med) är gammal träningspolare. De är hyfsat tuffa gubbar iaf.

Enligt strava körde Staffan första dygnet 300 av 400km med trasigt bakväxelreglage. Har inte stått nåt annat sedan dess, men misstänker att det kan vara löst vid det här laget (?). Han kör åtminstone med framväxel :)
så kan jag på rak arm bara komma på att jag sett Anna Lindéns och Staffan Öbergs namn bland randoresultaten och då i några enstaka lopp. Så antingen är överlappet litet mellan de två världarna eller så är mitt minne dåligt.
Fritt från minnet är det möjligen så att Staffan uppvisat vissa varningstecken på att vilja cykla lång-långt, hänga väskor på cykeln sånt, senaste året.

Säkert nån annan här som har bättre koll än jag men som inte följer tråden.

Det känns som potentiellt lurig navigering genom Montenegro. Långa omvägar via större vägar i dalarna eller snurriga bergsvägar.

Komoot föreslog raka spåret och 15 500 höjdmeter mellan Kalinovik (Gemperles position) och Srptce ?

Senast ändrad:
Är inte välbekant med Staffan Ö, men han är från Stockholmsförort och många från området har nog nån gång cyklat med honom. Cyklar allt möjligt mellan lvg och mtb 1000mil/år + ANNAT typ längdskidor. Tror Forsblom (som han kör par med) är gammal träningspolare. De är hyfsat tuffa gubbar iaf.

Enligt strava körde Staffan första dygnet 300 av 400km med trasigt bakväxelreglage. Har inte stått nåt annat sedan dess, men misstänker att det kan vara löst vid det här laget (?). Han kör åtminstone med framväxel :)

Fritt från minnet är det möjligen så att Staffan uppvisat vissa varningstecken på att vilja cykla lång-långt, hänga väskor på cykeln sånt, senaste året.

Säkert nån annan här som har bättre koll än jag men som inte följer tråden.
Jag har lite koll på Staffan och Magnus då de är från mina kringeltrakter.
De har inte kört så mycket rando men tycks på senare år snöat in på ”campingcykling” eller om upptäcktcykling är en lämpligare genre.
Bägge är i allafall jätteduktiga och starka cyklister. Jag sällar dem till ”snabbgänget” här i stan.
Magnus bangar inte en skyltspurt om det så var själva hin håle som är kombatant.
Kul att se att de ställer upp i det här stolleprovet.
Ingenting för mjukostar i min värld.

Staffan har jag kört några rundor med. Han är en stark jävel och känd på Södertörn som Mr.Smuts! Han har tävlat en del tidigare. Men inte kört så mkt Rando som sagt. Kör nu mest med SötäljeCK och Spårvägen och en hel del bikepacking. Tror och hoppas att han fixar detta!

Heja Mr.Smuts, Desmo och alla andra svenskar!

En av cyklisterna som verkar vara långt fram men inte i absoluta toppen är Daniel Gottschalk som var snabbast till Nordkap för ett par år sedan. Då träffade jag honom när han passerade Linköping. Christian skrev efteråt:
Kör delar av dagen med Daniel Gottschalk (som blir första cyklist till Nordkap) pratar ganska mycket med honom, skön snubbe som inte tar cyklingen på så stort allvar.

Zeinab hämtade in 2,5 tim på Gemperle
Visa bilaga 714687
Jo, men som jag skrev i inlägg #345 är det ett mått som egentligen inte säger så mycket genom att Gemperle inledde segmentet mellan CP1 och CP2 med ett nattstopp medan Zeinab hade nattstoppet före CP1.

En mer talande jämförelse är att titta på tiden från Kranjska Gora, kort efter CP1, till CP2. På den sträckan har de haft lika många nattvilor. Då tidsskillnaden i Kranjska Gora var ungefär 3 timmar innebär det att Zeinab tappat 1.20-1.30 därifrån till CP2.

Tillbaka
Topp