Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Som jag skrev när jag första gången tipsade dig om pulsbandet från Netonnet redan i #32Jag kommer nog köra med Garmin ändå, jag är lite fast i deras ekosystem nu. Har både klocka och våg som synkar och pratar med varandra, så pulsbandet blir nog därifrån också.
Även den finns det en tråd om härKanske till och med blir deras blodtrycksmätare men det känns lite överflödigt..
Tack! Jag ska kämpa på, det har jag lovat mig själv nu. Hon nämnde det fenomenet om att man ofta testar högre hos läkaren/sjukvården också. Det var såklart lite vila då vi pratade en stund, men samtidigt satt jag mest och kollade på manschetten som låg där och funderade på vad det skulle visa idag. Så inte direkt någon session av mindfulness haha. Tror att det kan ligga lite lägre hemma men det hade nog ändå varit högre än jag önskat just nu.Jag över 140 ska du inte vara. Helst under 135. Som jag sa tidigare. Det tar tid att sänka trycket. Om du har några kilo för mkt så går tryck ner när kilo går ner. Jobba på så går det bra! Om ett halvår kanske det är märkbart. Jag är oftast under 130 sista tiden då det försvunnit 11kg. Känns så jäkla bra.
Ofta visar det lite högre när man är hos sjukvården o testar. För man är inte lika lugn som hemma i soffan. Du satt väl o vila 10-15min före test?
Slänger in några åsikter:Nu har jag varit på rutinkontroll pga min ADHD medicin igen och vi tog blodtryck. Fick dock resa mig och ta av skjortan för att hon skulle komma åt med manschetten (?) och det kan ju ha påverkat såklart men värdena såg lite sämre ut än sist.
145 / 83 blev resultatet. Hon sa att det högre värdet inte skulle vara över 140 och det lägre inte över 90. Så gränsfall igen.
1-1,5 månads träning har inte gjort ett jota, men det är förväntat. Nu är det farfar som köper en egen mätare för att ha hemma. Detta blodtryck ska ner.
Pulsen låg dock på 75 och min klocka visade 86. Jag har sett samma mönster innan. Så den verkar vara off med ca 10 slag, men en gång var den spot on så jag vet inte vad jag ska tolka det som. Glad att den är lägre eller samma i verkligheten och inte högre iallafall. Kanske även dags för ett pulsband för träning i samma veva..
Edit: Glömt att nämna men har varit ute och cyklat igår igen också, bara en kort och väldigt lätt runda på ca 15-20 min. Pulsen klarade sig lite bättre även om hjärtat fortfarande rusade i backar. Väntar nog med att byta från 11-34 på kassetten till något lägre innan jag fått upp min kondition ordentligt. Lägsta växeln behövdes för att inte ramla ihop helt på cykeln i de värsta backarna.
Planerar att jag ska köra lite längre turer i lugnt tempo nu under helgen igen. Ska få upp min bas och se hur det påverkar. Inköp av diverse apparater blir det nog först nästa vecka vid lön.
Edit2: Jag har sovit extremt dåligt senaste tiden och speciellt igår då det nästan blev en fajt med grannen som väckte oss mitt i natten. Och det kan ju påverka! Men inga roliga siffror ändå. Jag tar det inte med ro.
Jag tycker det definitivt låter som att stress kan ha påverkat mätresultatet, det är hur som helst så lite skillnad mot din förra mätning att man inte ska dra några slutsatser när det gäller två enstaka mätningar. Om man däremot hade en trend med dagliga mätningar kanske det skulle säga något.Nu har jag varit på rutinkontroll pga min ADHD medicin igen och vi tog blodtryck. Fick dock resa mig och ta av skjortan för att hon skulle komma åt med manschetten (?) och det kan ju ha påverkat såklart men värdena såg lite sämre ut än sist.
145 / 83 blev resultatet. Hon sa att det högre värdet inte skulle vara över 140 och det lägre inte över 90. Så gränsfall igen.
1-1,5 månads träning har inte gjort ett jota, men det är förväntat. Nu är det farfar som köper en egen mätare för att ha hemma. Detta blodtryck ska ner.
Pulsen låg dock på 75 och min klocka visade 86. Jag har sett samma mönster innan. Så den verkar vara off med ca 10 slag, men en gång var den spot on så jag vet inte vad jag ska tolka det som. Glad att den är lägre eller samma i verkligheten och inte högre iallafall. Kanske även dags för ett pulsband för träning i samma veva..
Edit: Glömt att nämna men har varit ute och cyklat igår igen också, bara en kort och väldigt lätt runda på ca 15-20 min. Pulsen klarade sig lite bättre även om hjärtat fortfarande rusade i backar. Väntar nog med att byta från 11-34 på kassetten till något lägre innan jag fått upp min kondition ordentligt. Lägsta växeln behövdes för att inte ramla ihop helt på cykeln i de värsta backarna.
Planerar att jag ska köra lite längre turer i lugnt tempo nu under helgen igen. Ska få upp min bas och se hur det påverkar. Inköp av diverse apparater blir det nog först nästa vecka vid lön.
Edit2: Jag har sovit extremt dåligt senaste tiden och speciellt igår då det nästan blev en fajt med grannen som väckte oss mitt i natten. Och det kan ju påverka! Men inga roliga siffror ändå. Jag tar det inte med ro.
Tack för tankarna! Jag bemöter lite här nedan, tolka det inte som att jag inte håller med dig, för det gör jag. Du har kloka tankar!Slänger in några åsikter:
Klockor mäter pulsen värdelöst. Basera inget på de värdena du får från klockan. Pulsband för att utvärdera träning, mät manuellt för vilopuls. Punkt.
Att pulsen går upp i backar är väl det mest naturliga i världen? Om du inte fått några fysiska restriktioner att träna så är det bara att banka på så hårt du kan. 20-minuterspass är ytterst korta, så ska du ha ut något värde av dem behöver de vara extremt hårda istället. Utan restruktioner - kör hårt, helt enkelt. Och kom ihåg att om du bara mäter med klockan så är den som allra sämst vid snabba förändringar, så eventuellt har du mycket högre puls än du tror i backarna.
Blodtrycket är förmodligen något som tar jättelång tid att förändra. Kommer du ihåg långsiktigheten i det hela? Långsiktighet tror jag innebär att du blir normalviktig och fysiskt välmående på lika lång tid som du levt inaktivt och försakat fysiken. Därefter ska du fortsätta hela livet. Slarva när man är ung kostar inget, slarva när man blir äldre är mycket dyrare! Mao behöver det vara vanor som håller över tid och inga quick-fixes.
Sista grej: cykelträning är värdelöst för att gå ner i vikt. Maten styr vikten, träning styr styrka och uthållighet. Kanske låter tjatig, men ju längre man låter bli att inse detta desto längre tid behöver man vara oönskat överviktig (om det är att gå ner i vikt man avser).
Ja! Det ska tydligen vara skillnad också på exakt hur man mäter, så det är väldigt noga med att mäta på rätt sätt när man mäter hemma. Peter Attia ska ha några bra videos på detta på sin youtube så jag får läsa på när jag fått tag i maskinen.Jag tycker det definitivt låter som att stress kan ha påverkat mätresultatet, det är hur som helst så lite skillnad mot din förra mätning att man inte ska dra några slutsatser när det gäller två enstaka mätningar. Om man däremot hade en trend med dagliga mätningar kanske det skulle säga något.
Jag tycker du gör rätt som skaffar en egen blodtrycksmätare för att följa upp. Kom ihåg att mäta strukturerat för att kunna följa trender, samma tid på dagen med ungefär samma förutsättningar för låg stress-nivå.
Och ja backar höjer puls! Det vet jag haha. Men när jag får en puls nära min maxpuls får jag lite känningar i hjärtat som inte alls känns så bra
Och detta händer redan vid första backen även när jag inte kör all out.
Men just nu slår jag nästan i taket med puls på 180-190+ och klockans ”heart rate zone” är maxad/röd.
Om du har högt BMI och samtidig är sämre tränad än du har varit tidigare är det inte så konstigt att du får (så gott som) maxpuls redan i första backen.jag fick faktiskt testa mig via en dexascan pga jag hade ett BMI på 30+, alltså fetma (obesitas inom sjukvården).
Jag rekommenderar starkt en racercykel du skall satsa på, men under förutsättning att du gillar och cykla, oavsett vad andra tycker här så är cyklingen väldigt effektivt vapen mot fetma/ högt blodtryck/puls. Jag är 59 år och har i princip tränat hela mitt vuxna liv, jag har väldigt låg puls och normal blodtryck, puls när jag sover har mäts till som lägst 31 slag, annars brukar jag ha mellan 40 och 45 slag. Så skit i vad andra tycker, kombinera cykel med gym. Ät normalt, fisk, kyckling, lax, inga stora portioner bara, fler ggr per dag, lycka till.Tjena,
Mitt syfte med tråden är att alla ska kunna ställa frågor rörande, och kring ämnet, om puls/högt blodtryck och (helst cykelrelaterad) träning för att hålla dessa i balans. Tips är välkomna, men om någon behöver råd bör vi såklart i första hand hänvisa till riktiga läkare. Dela gärna med er av era erfarenheter! Jag tänkte köra en lite längre uppdatering över tid i träden kring mitt fokus och min träning, så jag börjar med att dra min historia nedan.
Jag har under en längre period sen jag skaffade min pulsklocka (Garmin) insett att min puls ligger något över det optimala. En bra dag ligger pulsen runt 75-85 utan ansträngning, en vanlig dag runt 85-90 och en dålig dag 90+.
Detta blev ett ”problem” i och med att jag fick medicin för ADHD som jag nu börjat ta i vuxen ålder, och i och med att man får sådan medicin utskriven får man också gå och testa blodtrycket regelbundet för att se om medicinen är farlig för en eller inte. Än så länge har inte läkarna förbjudit mig från att ta medicinen men ändå sagt att jag ligger högt. Pulsen och blodtrycket skrivs det inte om i journalen (bara noteras) men vi har pratat om att det ligger lite högt och att jag ska hålla koll på det.
Blodtrycket på senaste mätningen var 140/84 och var något högre än den innan på 136/77.
Eftersom jag nu tack vare medicinerna faktiskt kan ta tag i min träning igen efter ett uppehåll på över ett år är mitt främsta mål att stärka hjärtat och konditionen. Jag vill fullständigt chocka läkarna med mina nya otroligt låga superelitidrottar-värden i framtiden. Nåja..
Jag har läst på om hur detta ska gå till men främsta fokus just nu ligger på att öka mitt Vo2max. Genom att göra detta kommer en hel del gratis. Mitt hjärta blir starkare, vänster klaff större och kan därmed pumpa mer blod i volym per slag vilket i teorin ger en lägre vilopuls. Jag har även läst att konditionsträning över tid ska funka lika bra som mediciner mot högt blodtryck så jag hoppas på en god kombo där.
Mitt andra vapen är att gå ned i vikt. Det säger sig självt att hjärtat behöver pumpa mer när jag är större. Också ett enkelt sätt att öka Vo2max och ska funka bra mot högt blodtryck också.
Just nu kör jag TrainerRoad ca 3x i veckan och försöker akta matintaget. Kommer uppdatera hur det går!
Hur går det för er? Var ligger ni idag? Vart vill ni? Hur ska ni nå dit?
Jag har ingen liknande klocka men funderar på att köpa en. Det här är ju ganska bra information (och ett gott tecken) på att snittpulsen sjunker över tid (bättre kondition). Undrar bara hur den mäter detta. Tar klockan dag/natt-lägsta och lagrar det?Intressant tråd! Kan komma med ganska ny(?) relevant erfarenhet från min sida med det här.
I februari i år började jag cykla till och från jobbet, hade tidigare bara cyklat till träningen ca 6km enkelsträcka som längst och började med cykeln för ca ett år sen.
Iaf, först en dag i veckan, nu försöker jag med 3+ dagar i veckan till jobbet. Enligt smartklockan så går min vilopuls sakta ner, 56 avg för juni och juli, och min sitta och glo på dator/tv puls har gått ner även den.
Är en smartklocka som har flertalet funktioner ett bra mätinstrument? Nja, men pulsband är mer godtyckligt för det iaf.
Visa bilaga 711380 Visa bilaga 711381
Tyvärr så använder jag inte pulsbandet utanför cyklandet, så jag har bara värden när jag trampar. Det har väl varit ca 5% diff mellan dessa två när jag kikat, så helt fel har inte klockan.
Lite hälsofakta som kan vara relevant är väl följande: man, 34 jordsnurr och typ2 diabetiker(inga injektioner eller medicinering över 1 år nu)
Tyvärr är det jättesvårt att följa en trend. Jag brukar som sagt spana på klockan då och då under dagen och ser själv när jag ligger högt eller ovanligt lågt för pulsen. Oftast ligger man ungefär på samma ändå så man märker om det går ner/upp.Jag har ingen liknande klocka men funderar på att köpa en. Det här är ju ganska bra information (och ett gott tecken) på att snittpulsen sjunker över tid (bättre kondition). Undrar bara hur den mäter detta. Tar klockan dag/natt-lägsta och lagrar det?
Har du klockan på dig dygnet runt?
Tack för ditt svar men frågan var menad till @kallafötterTyvärr är det jättesvårt att följa en trend. Jag brukar som sagt spana på klockan då och då under dagen och ser själv när jag ligger högt eller ovanligt lågt för pulsen. Oftast ligger man ungefär på samma ändå så man märker om det går ner/upp.
När jag säger att det är svårt att följa en trend är det för att det ser ut såhär i appen:
Visa bilaga 713366
Vad skulle du säga att min snittpuls är här? Det är i princip omöjligt att utläsa och man kan inte exportera pulsdata som inte tillhör ett träningspass.
Jag har på min dygnet runt.
Kan du tänka dig en garminklocka som du skall använda primärt för att följa din puls dygnet runt bör du välja en modell med den senaste versionen av pulssensor:Jag har ingen liknande klocka men funderar på att köpa en. Det här är ju ganska bra information (och ett gott tecken) på att snittpulsen sjunker över tid (bättre kondition). Undrar bara hur den mäter detta. Tar klockan dag/natt-lägsta och lagrar det?
www.dcrainmaker.com
www.dcrainmaker.com
Ja, jag har också läst att Polar gör ett bra pulsband. Det gör även Garmin.Men om man är medicinskt intresserad så påstås polar HR10 vara bra. Ant+ och bt.
Jag vet inte så mycket om det förutom att flickan körde ett sånt med forerunner 55 i veckan.
Om man kan jämföra resultaten i efterhand ska jag göra det. Jämför jag själv fitbit med polar så är fitbit väldigt off.
Tack.Kan du tänka dig en garminklocka som du skall använda primärt för att följa din puls dygnet runt bör du välja en modell med den senaste versionen av pulssensor:
Garmin Elevate V5
![]()
Om jag har förstått rätt finns Elevate V5 än så länge endast hos
Fenix 7 Pro, Epix Pro, Tactix 7 AMOLED och Venu 3.
Det verkar vara de som får de flesta uppdateringarna, nu och kanske även i framtiden
Ray listar även en hel del andra uppdateringar![]()
How to use Garmin ECG Feature: Fenix 7 Pro, Epix Pro, Fenix 8, and Venu 3
Garmin has just announced the availability of ECG (Electrocardiogram) functionality for the Garmin Fenix 7 Pro, Garmin Epix Pro, …www.dcrainmaker.com
![]()
Garmin's 2024 Q1 Wearables Beta Update: Huge New Features!
This is the first time I’ve written one of these quarterly posts where I can actually put “Wearables” in …www.dcrainmaker.com
För träning brukar den inbyggda pulssensorn inte fungera särskilt bra.
Själv är jag nöjd med funktionen hos det pulsband jag köpte hos Netonnet för endast 199 SEK
Klockan är inte konsekvent, det är det som är problemet. Min Garmin är inte 0-5-10 slag off, utan helt ute och cyklar. Du drar en massa slutsatser som du inte vet öht - varken när det gäller din vilopuls eller aktivitetspuls. Säg att din vilopuls i verkligheten är stabil på 70, men att din klocka hittar på egna värden hela tiden, varpå du gör en massa tolkningar utifrån felaktiga värden? Det kan du inte veta med handledsmätare.Tack för tankarna! Jag bemöter lite här nedan, tolka det inte som att jag inte håller med dig, för det gör jag. Du har kloka tankar!
Jag skulle inte säga att mätningen är värdelös. Jag har en gammal klocka med gammal sensor, jag får räkna med att det är 10, 5 eller 0 slag (en gång var den spot on med blodtrycksmätaren) färre egentligen vid vilopuls. Det kommer fortfarande vara värdefullt för att se en trend så jag kommer inte kasta bort datan helt. Och ja backar höjer puls! Det vet jag haha. Men när jag får en puls nära min maxpuls får jag lite känningar i hjärtat som inte alls känns så bra, det känns som att hjärtat slår lite ”mosigt” på något sätt och inte bara snabbare. Det kan ju inte vara fel att få pulsen dit tänker jag eftersom det är threshold för mig och jag vill tänja lite på gränserna just nu för att få bättre kondition, med tiden kommer hjärtat bli starkare men just nu känns det rätt svagt och jag vill inte ligga där i flera minuter. Och detta händer redan vid första backen även när jag inte kör all out. För något år sedan när jag cyklade mer regelbundet i princip varje dag så fick jag inte samma känsla i backar och kunde därför kräma på med högre växlar, mer kraft och stå upp i backarna. Då körde jag om och om igen i backarna som intervallträning. Men just nu slår jag nästan i taket med puls på 180-190+ och klockans ”heart rate zone” är maxad/röd. Vill inte råka få vilopuls 0 så jag tar det lite lugnare just nu, en stund iallafall.
Blodtryck är fortfarande långsiktigt, även så min vilopuls! Jag kommer inte att tappa tron på detta. Även om senaste mätningen var en besvikelse så var det också ett wake up call för mig då jag haft lite längre stunder av vila senaste veckorna. Tex var cykeln hos mekanikern för lite justering. Därav mina korta turer på bara 15-20 minuter (fram och tillbaka till min LBS). Tanken är att köra minst 40 minuter och helst 90+ framöver. Är fortfarande lite ovan att cykla i området då jag inte känner till vägarna/trafiken alls. Har även kvar lite hjärnspöken från senaste vurpan så jag tar det lugnt och testar gränserna lite försiktigt med bromsar och allt annat tills jag blir ett med min cykel igen. Det kommer, alltså!
Innan jag fann cyklingen har jag varit djupt intresserad i träning (på gym då) samt kost så jag vet exakt vad jag behöver göra. Men när jag fann cyklingen märkte jag också att jag brände extremt mycket kalorier (inte bara klockan som sa det, kunde äta extremt mycket men ändå gå ner). Så just nu vill jag bara öka träningsvolymen gradvist och komma upp till ett bra veckosnitt innan jag börjar skruva på mat och annat. Vill helst inte räkna kalorier igen då min älskade tjej och halvsambo har lite svårt med det, det kan bli triggande om jag räknar, väger och måttar min mat. Det triggar liksom hennes hjärnspöken också och det vill jag undvika då jag inte vill att hon ska bli sjuk igen. Men krävs det så krävs det och då finns det ingen person på planeten som kommer sköta det lika exemplariskt som farfar!
Sidospår men jag fick faktiskt testa mig via en dexascan pga jag hade ett BMI på 30+, alltså fetma (obesitas inom sjukvården). Man behöver annars en medicinsk orsak innan dom ens låter en boka en tid för det. Jag använde den datan för att kalibrera min våg från Garmin som mäter kroppsfett, muskler med mera och inte bara vikten i sig. Jag läste noga om andra som gjort detta och vågen blir då sjukt precis i sin mätning, även hon som gjorde min dexascan tipsade om detta. Vågen var redan rätt bra på att gissa när jag fick den men med kalibreringen blev den spot on. Jag har lagt märke till att även om min vikt står still så går kroppskompositionen åt rätt håll iallafall, sakta såklart men säkert. Dock tror jag att jag behöver gå ned i vikt oavsett fett eller muskler för att det ska spela någon roll för blodtrycket då det är ytan/storleken på kroppen som anstränger hjärtat mer.
Och sluta äta så mycket socker såklart. Det ska tydligen påverka än mer än saltet. Finns en koppling mellan socker, dina njurar och fight or flight responsen som gör att socker ökar blodtrycket/pulsen mer än salt. Detta har jag även känt av själv i kroppen och sett på pulsen på klockan efter att jag slängt i mig en godispåse/fika. Då måste jag ofta vila och mår dåligt, så det finns nog en länk där. Iallafall för mig. Och mitt sockerintag är över mediansvensken just nu.
Ursäkta frågan. Vad är skitmat och vad är vanlig mat för dig?Klockan är inte konsekvent, det är det som är problemet. Min Garmin är inte 0-5-10 slag off, utan helt ute och cyklar. Du drar en massa slutsatser som du inte vet öht - varken när det gäller din vilopuls eller aktivitetspuls. Säg att din vilopuls i verkligheten är stabil på 70, men att din klocka hittar på egna värden hela tiden, varpå du gör en massa tolkningar utifrån felaktiga värden? Det kan du inte veta med handledsmätare.
Jag har närapå järnkoll på puls (från pulsband) i förhållande till effekt, och det är TOKFEL titt som tätt! Som anekdotisk bevisföring kan jag säga att min Garmin påstår att jag har 36 i vilopuls, medan jag själv aldrig uppmätt lägre än 50. Körde faktiskt ett pass med klockan i början av juni (som jag aldrig gör annars) och då flatlinade pulsen på ca 135 trots att det var en ganska varierad tur med stadscykling med rödljus etc och på slutet en rejäl farthöjning. Klockan har noll koll, på riktigt.
Klockan vet inte hur många kalorier du bränner heller för den delen. Speciellt inte om den mäter pulsen fel.
Salt och vikt har marginellt samband, det behöver du inte bekymra dig om med BMI över 30. Du behöver inte väga mat och räkna kalorier heller. Man hamnar inte på BMI på över 30 på "vanlig mat" utan på en massa skit. Sluta äta annat än vanlig mat så löser det sig. Lätt att skriva och i teorin, men ett helvete i verkligheten, så klart. Visa din vikt-tråden är väl ett ypperligt exempel på hur svårt det är..?
Kom bara ihåg att inte snöa in på de små detaljerna - typ vilket sorts salt du använder och vad en digital pryl gissar om din hälsa till exempel - och håll långsiktigheten i fokus så kommer det gå bra. Lycka till!
Kanske dumt att dra slutsatser kring sin hälsa och fatta beslut om åtgärder utifrån en sån grej då...??Ja, fitbit kan nog mäta pulsen hjälpligt i vardagen. Under cykling inte.
Vilopuls på fitbit mäts på något sätt de första 5 min man är vaken enligt klockan. Jag är inte med på logiken bakom detta
Ja så kan det vara.Kanske dumt att dra slutsatser kring sin hälsa och fatta beslut om åtgärder utifrån en sån grej då...??
Edit: står över den frågan efter lite eftertanke, hoppas det är okej.Ursäkta frågan. Vad är skitmat och vad är vanlig mat för dig?
Fick du inte utskrivet smärtstillande i suppform/stolpiller, själv skulle jag inte våga mig ut på nån längre utflykt om jag nyss har haft njursten.Jag tog en lite ”längre” tur utomhus idag. Kändes riktigt riktigt bra. Nådde i princip maxpuls några gånger och hade ca 180 i puls efter att ha zoomat runt på en raka precis innan jag nådde hemmet igen. Idag kände jag inte av något konstigt i hjärtat alls den här gången och tror nu att det kanske vant sig mer och mer vid träningen. Hamnade sen på akuten pga misstänkt pungvred som sedan visade sig vara en njursten (man kan tydligen få ont i pungen av det också), höll på att svimma och spy av smärta. Men tror den nu har passerat eller lösts upp (kan vara smärtstillande jag fick som börjat verka, ska inte gå in på detaljer men jag tror inte det är den). Är jag helt återställd även imorgon så cyklar jag ännu längre. Blodtrycket mättes på akuten till 140/90 någonting, men den här gången sa han att det såg bra ut?? Iallafall inget akut. Men men, vi rullar på!
Vill också tillägga att klockan överensstämde med pulsen som mättes upp via EKG i realtid samt att jag inte tror att klockan hjälper för något alls mer än att vara ett enkelt och automatiskt mätverktyg för min egna nyfikenhet/loggande. Är en data/statistiknörd så allt som går att mäta vill jag gärna mäta för att sedan se om det jag gör också ger något mätbart resultat. Thats it!
Jo jag fick stolpiller på recept, men eftersom alla apotek hade stängt gav dom mig en naproxen istället när jag haltade mig tillbaka (likblek och blank av svett). Under kvällen igår så verkar stenen ha löst upp sig. Känner mig helt återställd nu när jag vaknat, men kan det komma tillbaka alltså? En naproxen är ju inte fentanyl direkt, jag tror inte att eventuella rester av en sådan skulle kunna maskera den smärtan jag upplevde igår.Fick du inte utskrivet smärtstillande i suppform/stolpiller, själv skulle jag inte våga mig ut på nån längre utflykt om jag nyss har haft njursten.
Jag hade också njurstensanfall för ett tag sen då fick farbror ambulans komma för jag tog mig inte ens fram till ytterdörren p.g.a. smärtan.
Det är nog klokt. Jag tar med mig en banan och lite druvsocker också som back up.Börja försiktigt med pendling. Stor omställning för kroppen. Börja med Tisdag fredag o känn hur det känns. Sen mån ons fre.... osv Du kommer nog känna dig bra trött i början o hungrig.
Tror inte du behöver något extra. Hur långt var det du skulle pendla?? Du hade några kilo o ta av om jag inte minns fel. Försök att undvika snabba kolhydrater. Druvsocker är bland det snabbaste du hittar.Det är nog klokt. Jag tar med mig en banan och lite druvsocker också som back up.
Jag kommer inte äta något innan hemgång förmodligen så det är bättre att vara på den försiktiga sidan. Kanske äter bananen innan. Absolut, det är jag medveten om men det handlar också om ca 7 gram. Inget jag kommer märka av mer än att energin kommer tillbaka lite om jag råkat tröttna mitt i. Ca 10-14 km blir det enkel väg.Tror inte du behöver något extra. Hur långt var det du skulle pendla?? Du hade några kilo o ta av om jag inte minns fel. Försök att undvika snabba kolhydrater. Druvsocker är bland det snabbaste du hittar.
Det där låter nästan som att du svängt åt andra hållet, har du koll på det med din läkare?
Krångla inte till det nu. Vanlig mat är receptet ju. Ät en frukt och bit ihop - det kommer du behöva oavsett vad om du ska gå ner.Jag kommer inte äta något innan hemgång förmodligen så det är bättre att vara på den försiktiga sidan. Kanske äter bananen innan. Absolut, det är jag medveten om men det handlar också om ca 7 gram. Inget jag kommer märka av mer än att energin kommer tillbaka lite om jag råkat tröttna mitt i. Ca 10-14 km blir det enkel väg.
Har alltid med mig druvsocker ut! Mest för att det är gott men det piggar upp humöret enormt när man kört threshold/tempo som mina rundor brukar sluta i (trots att jag ”ska ta det lugnt idag”).Krångla inte till det nu. Vanlig mat är receptet ju. Ät en frukt och bit ihop - det kommer du behöva oavsett vad om du ska gå ner.