Stigcykel fulldämpad <50k.

Lestr

Aktiv medlem
Hej,

Ännu en fråga, liknande många.
Jag letar trailcykel med budget på 50k, gärna billigare. Det är som alla nyinvigda konstaterat en djungel. Ej begagnat då jag saknar kunskapen för att syna ett objekt.

Jag testade en Specialized stumpjumper Alloy och en Orbea Occam h30 idag, Specialized kändes mycket trevligare men det är kanske stor skillnad på en h10 och en h30 som isf skulle bli köpet om Orbea?

Kasta gärna in ett tips som påminner om Stumpjumper, jag vill kunna klämma på cykeln i Stockholm, chansar inte med köp utan provcykling.

Mvh

Bra att känna till är att både Occam och Stumpjumper precis har kommit i nya modeller, så du ska ha bra rabatt på båda om det är de utgående varianterna du tittar på.

Värt att dubbelkolla är att Stumpjumper både finns som Comp (med kolfiberram) och Comp Alloy, vissa butiker är dåliga på att korrekt ange ”Alloy” på aluminumvarianten…

Bra att känna till är att både Occam och Stumpjumper precis har kommit i nya modeller, så du ska ha bra rabatt på båda om det är de utgående varianterna du tittar på.

Värt att dubbelkolla är att Stumpjumper både finns som Comp (med kolfiberram) och Comp Alloy, vissa butiker är dåliga på att korrekt ange ”Alloy” på aluminumvarianten…
Såg det nyss, det öppnade upp en del. Tack!

Om något mer kortslagigt passar så skulle jag kolla på förra generationens Trek Topfuel också. Även där har det kommit en ny modell så förra går på rea nu.

Riktigt intressant, in och klämma imorrn. Elektrisk växel, är det mer proffs men även mer bekymmer?

Din sista fråga är väl inte relevant vid kombon av Specialized och <50k budget. Elektroniska växlar växlar enklare och behöver inte justeras. Nackdelar är att man inte måste glömma att låda batteriet då och då (eller/och har med en reserv-batteri). Det blir också dyrt att köra sönder bakväxeln, men de verkar vara robusta.

Din sista fråga är väl inte relevant vid kombon av Specialized och <50k budget. Elektroniska växlar växlar enklare och behöver inte justeras. Nackdelar är att man inte måste glömma att låda batteriet då och då (eller/och har med en reserv-batteri). Det blir också dyrt att köra sönder bakväxeln, men de verkar vara robusta.
Jag tolkade det som att den Expert som ligger med sänkt pris hos SCS har motordrivna växlar, läste kanske snett. Jag har aldrig trampat något med elektriska växlar så tack för inspel om möjlig nedsida.

Jag tolkade det som att den Expert som ligger med sänkt pris hos SCS har motordrivna växlar, läste kanske snett. Jag har aldrig trampat något med elektriska växlar så tack för inspel om möjlig nedsida.

Nej, vid Spez behöver man lägga ner minst 100k för el-växlar, även med rabbatt.

Specialized är inte prisvärt alls, men en SJ Expert är helt OK för 50k. Enda minus punkt är få POE i baknaven.

Nej, vid Spez behöver man lägga ner minst 100k för el-växlar, även med rabbatt.

Specialized är inte prisvärt alls, men en SJ Expert är helt OK för 50k. Enda minus punkt är få POE i baknaven.
Vet du vad batteri och motor är till för, från specen:
BATTERI:SRAM DUB, BSA 73mm, threaded
MOTOR:SRAM Descendant 7K, DUB, S1:165mm, S2-S5: 170mm, S6: 175mm Alloy, 30T

Intressant ang ej prisvärd hoj, jag ska testa runt lite mer i dagarna. Tyckte SJ var skön jämfört med Occam, men det är ju bara två cyklar in i mitt testande och har inget med prisvärdhet att göra.

Om något mer kortslagigt passar så skulle jag kolla på förra generationens Trek Topfuel också. Även där har det kommit en ny modell så förra går på rea nu.
Jag ska testa lite kortare slag, det var min första tanke. Men mer teknisk och snabbare ned är viktigare för mig än fart upp och på raka. Inte alls omöjligt att det blir XC, ska det testa Topfuel, Trek finns ju att klämma på lite överallt. Tack!

Jag ska testa lite kortare slag, det var min första tanke. Men mer teknisk och snabbare ned är viktigare för mig än fart upp och på raka. Inte alls omöjligt att det blir XC, ska det testa Topfuel, Trek finns ju att klämma på lite överallt. Tack!

Top Fuel har ju gått från renodlad XC till ”Down country” i förra generationen och nu kortslagig stigcykel i den senaste. Om man inte ska köra enduro eller bikepark kommer den nog räcka.

Tillbaka
Topp