Visa din tvätt (cykeln, inte kläderna)

miyatafarfar

Aktiv medlem
Som titeln säger. Jag blev så jävla nöjd över min tvätt idag att jag var tvungen att starta tråden.

Lite före-bilder:

Och efter:

Jag kan läsa texten på mina trissor! Så nöjd.

Se så ut och tvätta nu och visa upp era skinande hojar. Eller en tvätt från förr, om ni har en skitig cykel just nu.

Senast ändrad:
Sen man börjat vaxbada kedjan har det aldrig behövts tvätt av den kalibern längre :)
Men bra gnuggat!
Det är dags för lite super secret drip nu, har inte någon anordning för att vaxa kedjan i någon gryta ännu men det kommer. Råkade köra droppvax på en rengjord kedja utan att ha rengjort resten. Ja du ser ju resultatet på före-bilderna, dessa klumpar var inte roliga..

Snyggt! Prova hårdvax, på lackerade delar, inte kedjan.
Jag har också en flaskhållare på sadelröret, men mest som reserv eller som alternativdricka, typ energiblask. Mesta vattnet tar jag från diagonalrörets flaska.

Som titeln säger. Jag blev så jävla nöjd över min tvätt idag att jag var tvungen att starta tråden.

Lite före-bilder:
Visa bilaga 711677
Visa bilaga 711678
Visa bilaga 711679
Visa bilaga 711680

Och efter:
Visa bilaga 711681
Visa bilaga 711682
Visa bilaga 711683
Visa bilaga 711689
Visa bilaga 711685

Jag kan läsa texten på mina trissor! Så nöjd.

Se så ut och tvätta nu och visa upp era skinande hojar. Eller en tvätt från förr, om ni har en skitig cykel just nu.
Inte illa! Hur lyder receptet?

Snyggt! Prova hårdvax, på lackerade delar, inte kedjan.
Jag har också en flaskhållare på sadelröret, men mest som reserv eller som alternativdricka, typ energiblask. Mesta vattnet tar jag från diagonalrörets flaska.
Det första jag gjorde när jag fick cykeln var att runda en av bulterna till diagonalröret. Så det fick sitta på sadelröret istället. Men det ska fixas det med så småningom

Inte illa! Hur lyder receptet?
Tack! Bara vanlig mucoff degreaser faktiskt. Använde en rund ganska hård pensel från Jula för typ 20 kr och penslade/skrubbade som att mitt liv hängde på det. Sen vatten, men då vattnet från kranen var kallt blev det lite stelnat vax istället. Det var bara att spruta på mer degreaser och pensla igen. Fortsatte så tills det blev rent sen vanlig cykeltvätt med svamp och avslutade med mikrofiberdukar.

Så inga hemligheter här direkt.

Tack! Bara vanlig mucoff degreaser faktiskt. Använde en rund ganska hård pensel från Jula för typ 20 kr och penslade/skrubbade som att mitt liv hängde på det. Sen vatten, men då vattnet från kranen var kallt blev det lite stelnat vax istället. Det var bara att spruta på mer degreaser och pensla igen. Fortsatte så tills det blev rent sen vanlig cykeltvätt med svamp och avslutade med mikrofiberdukar.

Så inga hemligheter här direkt.
Kallavfettning hade förmodligen löst upp allting utan att behöva skrubba. Bara man är försiktig så man inte får det på bromsskivorna.

Kan också tipsa om att använda alkalisk avfettning för bilar från biltema eller likande. Funkar bra och är betydligt billigare än mucoff

Menar du den gröna eller den rosa? Jag tycker alltid den gröna lämnar nån grå matt hinna på allting. Den löser ju upp skiten rätt bra iaf.
Den gröna som är specifikt för drivetrains. Det gjorde den även för mig, jag tolkade det som vaxet som stelnade. Men med rätt borstar, lite mer pendlande med ett lager till av degreaser som man sedan penslar bort med vatten i princip direkt efter så gick det bort fint. Obs det första lagret fick sitta riktigt länge och gosa till sig då jag saknade vattenslang och allt tog väldigt lång tid för jag var så noga, men det andra/tredje lagret åkte bort ganska omedelbart.

Före:
IMG_0666.jpeg

Efter:
IMG_0675.jpeg

Vevlager är ofta min favorit att rengöra. Ser för j-vliga ut först, men blir ofta ganska fina efter.

Bilagor

• IMG_4719.jpeg
    IMG_4719.jpeg
    742.4 KB · Besök: 57
  • IMG_4738.jpeg
    IMG_4738.jpeg
    632.3 KB · Besök: 69
Tillbaka
Topp