Pedaler ingår ej

Pedaler ingår ej
Enklast verkar uppenbarligen vara att inte sälja cykeln alls alternativt bara sälja den i delar…
Eller så klämmer man dit ett par BT-pedaler à 50:- vid försäljning. Då blir väl även TS nöjd.
"Pedaler ingår"
1694942617077.png

Pedaler ingår ej
Idag kom våra nya cyklar!
Två Lapierre Edge 5.9 till kidsen och en Ghost Nirvana Tour sf Universal till pappsen (mig)..
Lät ungarna packa upp och montera sina cyklar först.. (trångt i en liten 3:a). Allt gick galant (nästan).
Därefter min tur. Upptäcker genast att pedaler saknas!!
Va fan! Detta var surt. Vi som skulle ut nu ikväll och provcykla innan vi lastar på dom på bilen imorgon för färd norrut.

Är det verkligen så vanligt att inte skicka med pedaler att säljaren inte ens meddelar detta innan? Eller bör man alltid fråga innan?

Känns lite som att fråga om det ingår sadel. Idiotiskt.. Skicka alltid med pedaler om man ej annat kommit överens om!!
Om så, ett par billiga skitpedaler så man kan nyttja cykeln tills man inser om/när man vill ha andra "bättre" pedaler...
Surt surt..
??

Pedaler ingår ej
Två Lapierre Edge 5.9 till kidsen och en Ghost Nirvana Tour sf Universal till pappsen (mig)..
Lät ungarna packa upp och montera sina cyklar först.. (trångt i en liten 3:a). Allt gick galant (nästan).
Va fan! Detta var surt. Vi som skulle ut nu ikväll och provcykla innan vi lastar på dom på bilen imorgon för färd norrut.

Är det verkligen så vanligt att inte skicka med pedaler att säljaren inte ens meddelar detta innan? Eller bör man alltid fråga innan?

Känns lite som att fråga om det ingår sadel. Idiotiskt.. Skicka alltid med pedaler om man ej annat kommit överens om!!
Om så, ett par billiga skitpedaler så man kan nyttja cykeln tills man inser om/när man vill ha andra "bättre" pedaler...
Surt surt..
??
Så är det. Nä men det är policybeslut och sånt va. Du ska vara glad att det inte är dödsstraff på cykeln.

Pedaler ingår ej

Surt surt..
??
Oftast kommer det från cykeltilverkaren själva, vissa skickar med pedaler oavsett hur dyr cykeln är. Vissa gör bara det på instegsmodeller och barncyklar. Men om man skriver och ber om att pedaler skall ingå skulle jag tro att dem flesta butiker kan skicka med det.

Pedaler ingår ej

Surt surt..
??
Pedalerna jag fick med till min landsvägscykel väger som 1/3 av hojen. Så jo, det är ett skämt att få med pedaler. Åk och köp ett par schyssta så kan vi stänga tråden sen.

Pedaler ingår ej
Pedalerna jag fick med till min landsvägscykel väger som 1/3 av hojen. Så jo, det är ett skämt att få med pedaler. Åk och köp ett par schyssta så kan vi stänga tråden sen.
Nu är det så att jag inte har möjlighet att bara åka iväg och köpa. Tidsplanen är redan tajt nog. Hade helt klart gjort en felbedömning gällande cykel inklusive pedaler (första gången det händer för mig), så jag chansar och beställer några billiga från Amazon och hoppas paketet möter upp oss norrut. ?
Är det en standard gänga för alla Mtb-pedaler? (9/16")?

Pedaler ingår ej
Nu är det så att jag inte har möjlighet att bara åka iväg och köpa. Tidsplanen är redan tajt nog. Hade helt klart gjort en felbedömning gällande cykel inklusive pedaler (första gången det händer för mig), så jag chansar och beställer några billiga från Amazon och hoppas paketet möter upp oss norrut. ?
Är det en standard gänga för alla Mtb-pedaler? (9/16")?
Du har inte tid att åka till en affär men har tid att vänta på leverans från webshop?
På biltema finns https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelreservdelar/pedaler/cykelpedal-bmxmtb-2000043567
139:- För garanterat lika bra jobb som valfri amazon-pedaler.

Pedaler ingår ej
Du har inte tid att åka till en affär men har tid att vänta på leverans från webshop?
På biltema finns https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelreservdelar/pedaler/cykelpedal-bmxmtb-2000043567
139:- För garanterat lika bra jobb som valfri amazon-pedaler.
Säg den affär som är öppet efter kl.20 ikväll? Vi kör uppåt imorgon bitti.
Nej, jag hinner inte "svänga förbi" nån Biltema butik.
Amazon levererar imorgon (enligt utsago) till adress där vi kommer vara framme vid sen eftermiddag. (Nej det finns ingen tid där heller att leta efter butik).
Beställde dessa ROCKBROS Bike Pedals Nylon Composite Flat Pedals 9/16 Mountain Bike Pedals 3 Carrying Non-slip Waterproof Anti Dust https://amzn.eu/d/09Ln2UQO

Screenshot_2024-07-31-21-39-03-31_b5f6883d2c20a96c53babc0b4ac88108.jpg

Pedaler ingår ej
Amazon levererar imorgon (enligt utsago) till adress där vi kommer vara framme vid sen eftermiddag. (Nej det finns ingen tid där heller att leta efter butik).
Beställde dessa ROCKBROS Bike Pedals Nylon Composite Flat Pedals 9/16 Mountain Bike Pedals 3 Carrying Non-slip Waterproof Anti Dust https://amzn.eu/d/09Ln2UQO

Visa bilaga 716202
har du så tight tidsplanering så du inte "hinner" ett kort stopp o köpa pedaler då har du extremt dålig tidsplanering plus vill jag då f*n inte möta dej i trafiken.. förare som har sån tidspress är ofta dom som är orsaken till köer och olyckor...

Pedaler ingår ej
För min del hade de gärna fått skippa att skicka med sadel när jag köper en ickebrukscykel. Visserligen har jag en hyggligt okänslig bak, men det känns i princip onödigt att skicka med en sadel om personen som ska ha cykeln direkt vaskar den. Är det en lite dyrare sadel kan man ju förvisso sälja den, men en billig skitsadel lär ingen vilja ha. Samma sak med pedaler.

Pedaler ingår ej

Surt surt..
??
Har du köpt nya eller beggade cyklar?

Oavsett kikar du väl vad som ingår i produktbeskrivningen, annars fråga?
Antagande blir sällan bra vid inköp.

Personligen undrar jag när finare cyklar kommer utan hjul som alternativ för att spara pengar, jag har finhjul hemma som jag ändå byter till och får sälja det som satt på. Tidigare brukade dom få möta pendlingsdöden, men även där är det trevligare med något annat än det som följer med nya cyklar

Pedaler ingår ej

Visa bilaga 716202
De blir säkert bra, men oddsen för att du passerar en Biltema på väg norrut från en random svensk stad i södra/mellersta Sverige är väldigt låga.

Pedaler ingår ej

Personligen undrar jag när finare cyklar kommer utan hjul som alternativ för att spara pengar, jag har finhjul hemma som jag ändå byter till och får sälja det som satt på. Tidigare brukade dom få möta pendlingsdöden, men även där är det trevligare med något annat än det som följer med nya cyklar
Om man handlar hos en affär (fysisk eller på nätet) där de bygger cyklar på specifikation borde det väl gå att få det utan redan idag tycker jag. Är väl dock rimligen special-/high end-prylar. Rose hade väl i alla fall tidigare möjlighet att välja mellan ett antal olika hjul till deras cyklar. Löser förvisso inte problemet om man vill använda hjul man redan har. Om man ska ha ett par hjul minskar det dock risken att man får några man inte gillar.

Pedaler ingår ej

En bra internetbutik skriver explicit att pedaler inte ingår. Det är svårt, och framförallt för en nybörjare, att förstår att något essentiellt, som pedaler, kanske inte ingår. Att går genom hela specs-lista för att kontrollera kan man inte förvänta från kunder.

Nu vet jag dock inte vad butiken skrev i den här fallet.

Pedaler ingår ej
Det brukar ju stå på seriösa shoppar. Visst, en bra shop-lösning kunde föreslå pedaler eller varna men det är väl ett litet problem.

Biltema eller xxl är nog enklaste lösningen och så får vi hoppas allt fungerar utan justeringar sen

Pedaler ingår ej
Om man handlar hos en affär (fysisk eller på nätet) där de bygger cyklar på specifikation borde det väl gå att få det utan redan idag tycker jag. Är väl dock rimligen special-/high end-prylar. Rose hade väl i alla fall tidigare möjlighet att välja mellan ett antal olika hjul till deras cyklar. Löser förvisso inte problemet om man vill använda hjul man redan har. Om man ska ha ett par hjul minskar det dock risken att man får några man inte gillar.

Rose-bikes har inte längre den möjlighet.

Flera lite dyrare cykelmodeller levereras med riktigt billiga hjul. Jag antar för att sälja med dyra hjul en majoritet av köpare inte tycker om. Men det betyder att många köpa nya hjul och man har ett par billiga hjul stående eller måste försöka sälja det.

Pedaler ingår ej
Ja, väldigt onödigt. Mindre problem än hjul men däck ät ju ofta bara att kasta. För att inte tala om slang.

Bäst är ju att köpa bara ram men det verkar vara en naturlag att ramar måste vara dyrare än hela cykeln. Aggro ht undantaget

Pedaler ingår ej
Nja, vi är nog fortfarande inom empirin, där bevisföringen bygger på erfarenhet: Alla svanar jag sett är vita. Ergo är alla svanar vita!
- Men det finns ju svarta svanar i Australien!
- Håll truten!
Är inte truten en sjöfågel?

Nå, eftersom ingen är nöjda med vare sig pedaler, sadel eller styre mm går det väl bra att köpa- och sälja - en naken ram? Då kan alla (vi) gnällspikar få det precis som vi vill ha det?

Pedaler ingår ej
Tjena!

Jag ser på pedaler som vinterhjul till bilen, dom följer med vid försäljning. Däremot sadel byter jag ut mot en enkel för några hundralappar så jag får behålla mina inkörda.

Pedaler ingår ej

Nya cyklar (3st) då alla blev stulna nyss.
Köpte två Lapierre från samma handlare innan och de var färdiga cyklar, så även dessa två senaste. Min Ghost var dock utan pedaler. Självklart ska jag nästa gång vid nycykelköp (om 5 år?) fråga om det är nåt som saknas..inte anta att den kommer fullständig. Samma ska jag även fråga bilhandlaren nästa gång (2år?) vid nyköp om den kommer körklar..
Jag har aldrig köpt cykel innan som ej varit färdiga produkter. Därav min frustrerade förvåning. (Fel forum att ventilera sin frustration), men jag postade en FRÅGA i min trådstart som tydligen var ointressant då man fokuserar på mitt gnäll istället.. Sorry.
Men jämfört med andra produkter i handeln så skickas dess sällan ofullständiga? Tv utan fjärrkontroll då många ändå byter till egen, bil utan fälgar då många byter fälgar...etc...
?

Pedaler ingår ej
En bra internetbutik skriver explicit att pedaler inte ingår. Det är svårt, och framförallt för en nybörjare, att förstår att något essentiellt, som pedaler, kanske inte ingår. Att går genom hela specs-lista för att kontrollera kan man inte förvänta från kunder.

Dom skrev inget. Jag frågade faktiskt via mail. Men kände mig något dum, då de tidigare skickat två Lapierre med pedaler. Sen är det så att "livet går vidare" med mycket omkringhändelser som gör att en till synes självklar detalj "glöms bort"..
Jag har lärt mig av detta och förhoppningsvis gått vidare..tills jag glömt det igen! ??

Pedaler ingår ej

Amen ??

Pedaler ingår ej
har du så tight tidsplanering så du inte "hinner" ett kort stopp o köpa pedaler då har du extremt dålig tidsplanering plus vill jag då f*n inte möta dej i trafiken.. förare som har sån tidspress är ofta dom som är orsaken till köer och olyckor...
För att slippa just stress i trafiken prioriterade jag att skippa stanna vid exempelvis Biltema just vid detta scenario.. Så risken att du möter en sån person i mig är relativt låg..skulle säga obefintlig i ditt fall. ?

Pedaler ingår ej
… jag postade en FRÅGA i min trådstart som tydligen var ointressant då man fokuserar på mitt gnäll istället.. Sorry.
Anledningen är sannolikt att det finns flera olika icke kompatibla pedalsystem på lvg. För icke-förstagångsköpare skulle det med stor sannolikhet vara fel pedaler som levererades med cykeln, oavsett vilken typ av pedaler som cykeln skulle levereras med.

Jämförelsen med sadel och ffa hjul haltar lite i att det kan mkt väl gå att cykla med en cykel som har annan sadel eller andra hjul än de man har på sin nuvarande cykel. Att t.ex. cykla med Look-klossar och Speedplaypedaler är dock nog att betrakta som en cirkuskonst.

Pedaler ingår ej
...
Självklart ska jag nästa gång vid nycykelköp (om 5 år?) fråga om det är nåt som saknas..inte anta att den kommer fullständig. Samma ska jag även fråga bilhandlaren nästa gång (2år?) vid nyköp om den kommer körklar...

Det är nog säkrast. Hämtar du ut bilen vintertid så är den inte körklar om du missat att se till att det följer med vinterhjul. En rutinerad säljare kommer såklart påpeka detta vid beställning eller senast vid leverans men bilkatalogen tar ju inte upp att bilen i standardutförande inte får framföras på vinterväg.

Pedaler ingår ej
Nya cyklar (3st) då alla blev stulna nyss.
Köpte två Lapierre från samma handlare innan och de var färdiga cyklar, så även dessa två senaste. Min Ghost var dock utan pedaler. Självklart ska jag nästa gång vid nycykelköp (om 5 år?) fråga om det är nåt som saknas..inte anta att den kommer fullständig. Samma ska jag även fråga bilhandlaren nästa gång (2år?) vid nyköp om den kommer körklar..
Jag har aldrig köpt cykel innan som ej varit färdiga produkter. Därav min frustrerade förvåning. (Fel forum att ventilera sin frustration), men jag postade en FRÅGA i min trådstart som tydligen var ointressant då man fokuserar på mitt gnäll istället.. Sorry.
Men jämfört med andra produkter i handeln så skickas dess sällan ofullständiga? Tv utan fjärrkontroll då många ändå byter till egen, bil utan fälgar då många byter fälgar...etc...
?
Mobiler levereras utan laddare? Med sladd absolut, men utan den klumpen

Pedaler ingår ej
Det märkte jag igår, köpte nya Samsung galaxy ultra watch.
förväntas man ha usb-c laddare liggandes på hög hemma, Blev ju tvungen att köpa en klump idag.

Tjena!

Så förbannat många laddare jag har liggandes så tycker jag det var ett smart drag av EU att inte tillåta att det följer med. Sladdar är ju mer av en förbrukningsvara.

Pedaler ingår ej
Tjena!

Nästa gång du köper ny telefon så har du redan en laddare med USB-C. Där har vi vinsten direkt.
Är inte direktivet att porten på enheten (som ska laddas) ska vara USB-C? Jag har inte hängt med. Googlade lite snabbt och det verkar vara begreppsförvirring deluxe. En gammal laddare med USB-A kan ju ladda en enhet med USB-C med lämplig sladd där emellan. Eller?

Pedaler ingår ej
Är inte direktivet att porten på enheten (som ska laddas) ska vara USB-C? Jag har inte hängt med. Googlade lite snabbt och det verkar vara begreppsförvirring deluxe. En gammal laddare med USB-A kan ju ladda en enhet med USB-C med lämplig sladd där emellan. Eller?
Ja, det var tal om något sådant, men jag tror inte det är helt genomfört ännu.
Köpte en ny Laptop till morsan tidigare i år, och adaptern till den var med vanlig dc plug.

Pedaler ingår ej

Tjena!

Jo det är direktiv på det, därav att nya iPhone har USB-C istället för sin egna.
Självklart kan man ha USB-A i andra änden, men i princip alla telefoner kommer nu med sladd med C i båda ändarna. Vilket jag verkligen uppskattar, A behöver man ju vända tre gånger innan man får in den på rätt håll, C behöver man vara vända en gång.

Tillbaka
Topp