Storuman Gravel XL 2024: Gruslopp 45 mil (2 x 22 mil)

Angående spårsändningen så är det så att på vissa ställen är det dålig mottagning till mobilnätet och då laggar sändarna fast, så det kan se ut som nån är långt före och sen *pop* så är den som låg efter ett tag ikapp igen när sändaren fått kontakt.

Länken är som sagt https://xlt.it4u.net/sumgvlxl i skrivande stund ligger Stefan Hilke och Juha-Rinta Aho ihop i front och de har hittills kört med cirka 30 km/h i snitt vilket är bra fart särskilt nu när vägarna är blöta och lite mjuka efter en regnrik vecka. Vi har bara en kvinnlig deltagare, men glad att det inte är noll vilket det såg ut att bli ett tag.

Olas tracker verkar ha ballat ur (den kanske återhämtar sig, får se), det är därför han står still i kartan, men de andra spårarna funkar än så länge.

Ha, först att bryta! ?

Ja, jag fick ge mig efter 14 mil ungefär. Tuff cykling, iaf för mig. Rejält trött i benen efter att ha klämt ett antal höjdmeter (vilket är ovant när det mesta av träningen sker i västsverige) men beslutet att bryta har med ryggen att göra, inte benen. Har lite problem med ryggen sedan gammalt, vilket gjort att jag har fjädrande stolpar på alla mina cyklar - även landsväg. Men idag räckte inte det inte till med 40mm däck och fjädring, ryggen tog stryk ackumulerat över ett antal grusiga mil. Så trots värktabletter och from förhoppning att det nog skulle gå insåg jag ‐ i tid! ‐ att det är bättre vara förståndig än envis.

Så nu sitter jag vid badplatsen i Forsmark och väntar på att bli upphämtad. Det är fixat, så mig går det absolut ingen nöd på.

Lite kort om banan, den del jag iaf gick ta del av: Toppen! En del fantastiska vyer, och en hel del kanonfin grusväg. Även en del potthål, grov makadam, tvärbranta jävla uppförsbackar och sly... ?

Är jag nöjd? Nej, inte med det personliga utfallet ‐ men arrangemanget i sig är toppen! Rekommenderas!

Nu ska jag peta i mig lite käk!

01.jpeg

Vid målgången och väntar på de första deltagarna. Fler än jag väntat mig har valt att köra alla 45 mil i ett svep. De första borde komma i mål vid typ 23-tiden i afton, alltså efter 17 timmar.

Tack @atorger för ett fantastisk lopp.

Vilken bana du har fått till, den innehöll precis allt en gravelcyklist kan önska sig. Att det dessutom blev en härlig gemenskap med övriga deltagare och en känsla av att man gjorde detta tillsammans bidrog till ett verkligt super evenemang.

Tyvärr höll det inte hela vägen för mig, men har ändå en go känsla av helgen.

Ser fram mot nästa års upplaga!

Nu har alla antingen kommit i mål eller brutit. Tack för den här gången! Resultaten dröjer en stund då vi behöver få in GPX/TCX/FIT-filer från alla. Ska lägga ut bilder från målgångarna också men har ett berg av grejer att göra så det kommer nog ta en stund.

Nu finns åtminstone preliminära resultat ute för alla (använt spårsändare och foto-tidsstämplar i de fall jag inte fått in GPX-filer från navigatorerna än):

Saknar än ett resultat för Storuman-Hemavan för @Alltid vilse dock för han hade den enda spårsändare som visade sig inte fungera, men hoppas jag får en GPX-fil av honom så småningom.

Det blev en DNF för mig i Hemavan, i början accepterade magen bars och gel och allt kändes nästan för bra, men efter 16 mil ville inget stanna i magen, så det blev "limp mode Hemavan" hyggligt tom på energi då jag kom dit.
Kan inget annat än hylla bansträckningen, oj vad backar det finns och vilken natur vi har här i norr. Tyvärr hade det ju regnat en aning så de vägar som skulle vara snabba (sportgrus) sög hårt. Filen för banan fungerade till 100% så inga problem att veta var man skulle,

Skulle gärna säga att jag gör ett försök nästa år, men jag är väldigt tveksam!

Ett supertack till @atorger

Det blev en DNF för mig i Hemavan, i början accepterade magen bars och gel och allt kändes nästan för bra, men efter 16 mil ville inget stanna i magen, så det blev "limp mode Hemavan" hyggligt tom på energi då jag kom dit.
Kan inget annat än hylla bansträckningen, oj vad backar det finns och vilken natur vi har här i norr. Tyvärr hade det ju regnat en aning så de vägar som skulle vara snabba (sportgrus) sög hårt. Filen för banan fungerade till 100% så inga problem att veta var man skulle,

Skulle gärna säga att jag gör ett försök nästa år, men jag är väldigt tveksam!

Ett supertack till @atorger
Intressant. Hade du testat energiintaget av gels och bars innan loppet?

Intressant. Hade du testat energiintaget av gels och bars innan loppet?
Ja det har jag gjort, men kanske inte under nog många timmar, till saken hör att jag aldrig äter socker till vardags, tror det blev en för massiv konsumtion av socker, men dt är ju inte så lätt att ha annat med sig som är snabbt energigivande, kanske mixad palt med grädde?(Paltomax)

Det var en del tunga skurar som gick i området. De som var snabbast runt regnade det inte så mycket på, och inte heller de flesta som sov över i Hemavan, men de som var halvsnabba hamnade i ett hårt skyfall efter Hemavan, det blev nödpaus under tak för åtminstone tre st.

Och även de som det inte regnade på fick ju uppleva nyvåta vägar. Jag har tyckt de hållit rätt hyfsat då jag varit ute och testat efter hårda regn (och det har varit många i sommar), men det är skillnad att vara ute på en 8-milsrunda jämfört när man har 20+ mil i benen.

Kruxet i Grannäs sent på kvällen och efter rejäla regn var riktigt blött och slipprigt, flera fick gå. Tur att det bara är en kilometer. En torr(are) dag är det fullt cyklingsbart, men allt med gräs och jord transformeras ju fort i väta.

Pga det mulna vädret blev natten tämligen svart, två timmar var rejält mörka och en del hade problem att se underlaget. Minst en gick i backen i mörkret, men inga skador annat än lite gruseksem.

Flera frågade mig i mål om jag cyklat vägarna, jag antar att undertonen var om jag fattade hur tuffa vägarna är och hur risiga vissa sträckor är ?, och jo jag har cyklat allt utom allmänna vägsträckan Lövlund till Tärnamo, för första planen var att banan skulle gå på andra sidan Stor-Björkvattnet förbi Vallenäs (där har jag cyklat), men när jag körde Ängesdal-sidan med bil så ändrade jag mig, det är så fint där när man ligger nära vattnet och har utsikt över fjällen i väst, medan man på Vallenäs-sidan förvisso har fin cykling, kanske finare, men man är inne i skogen i princip hela tiden.

Mängden av mindre underhållen och delvis övervuxen skogsväg kom emellertid som en överraskning för åtminstone en del av deltagarna, men det är tänkt att vara en del av karaktären på loppet.

Ska låta saker sjunka in och göra utvärdering för förbättringar nästa år. Vet redan nu att tidtagningen kommer i huvudsak gå på spårsändarna, de funkade bättre än väntat, samt att det var lite besvärligare än jag trott att dela GPX (räcker inte bara att dela länk till Strava-pass, eftersom tidsstämplarna strippas bort). GPX/TCX/FIT kommer nästa år användas som backup, dvs deltagarna är skyldiga att spela in sina pass som backup om en spårsändare krånglar. Denna gång funkade 23 av 24 sändare som väntat. Jag ska analysera loggar, möljigen kan jag få sändarna att bli lite mer robusta genom att lägga till ännu mer hanteringskod i servern för alla quirks de har.

Det är ingen idé att ha feedback på banan ? , för den kommer bli samma nästa år med tanke på hur enormt mycket tid som lagts ned på att fixa skriftliga medgivanden från alla parter längs banvarvet. Vi har medgivanden fram till 2030.

Sen har jag fått inse att detta med att få till en evakueringsbil med jour-sjukvårdare i kommer vara i princip omöjligt (går inte få tag på folk), så får se hur det påverkar deltagarantal och tillståndsprocess inför nästa år.

Ja det har jag gjort, men kanske inte under nog många timmar, till saken hör att jag aldrig äter socker till vardags, tror det blev en för massiv konsumtion av socker, men dt är ju inte så lätt att ha annat med sig som är snabbt energigivande, kanske mixad palt med grädde?(Paltomax)
Du får helt enkelt börja äta socker dagligen ;-)

Precis! Men då får jag återigen börja äta NSAID för reumatism, vilket jag fick inte allt för trevliga biverkningar av, en annan lösning är att jag inte anmäler mig!
Kan utan problem vara med på kortare lopp typ V-L och liknande.
Är det någon slags keto diet du äter? Nyfiken fråga bara, men hur hade det funkat om du tar med dig fet "mat" (eller grädde som någon nämde tidigare i tråden?) att ha istället för Gels?

Är det någon slags keto diet du äter? Nyfiken fråga bara, men hur hade det funkat om du tar med dig fet "mat" (eller grädde som någon nämde tidigare i tråden?) att ha istället för Gels?
Snarare en antiinflammatorisk. Vi kan lämna detta ämne här då tråden handlar om nått annat. Pm:a om du vill veta mer.

Om man har ett Strava-konto och vill ägna sig åt Strava stalking i brist på ride reports här i tråden, kan man klicka på ett segment längs banan, här tidigt i loppet:
Och alla i resultatlistan som kört det 3 augusti 2024 kan man gissa är XL, och klickar man på datumet kommer man till passet. Finns bilder från banan och en del ride reports att hitta. För de som delade upp det i två pass kan man klicka på ett segment längs andra halvan, t ex:

Några bilder/rapporter från deltagares Instagram:

Har du funderingar på att delta nästa år? Tveka inte! Jag säger det utan att darra på manschetten, och trots att jag bröt redan efter 15 mil. Det här är ett äventyr du vill vara med om!

Senast ändrad:
Håller på ta in återkoppling från deltagarna i årets lopp. Fått mycket bra.

Detta med langning är lite av en kontroversiell punkt, och det känns som hur vi än gör inför 2025 kommer några bli besvikna.

Egentligen var langningsregeln rätt så strikt i år, man fick bara langa på en plats, men jag var inte så noga med att hamra in reglerna så jag tror inte alla hade uppfattat det och vi har indikationer på att någon enstaka langade på flera platser. I år släpper vi igenom det, och lär oss att till nästa år måste vi vara mer noga med att klargöra vilka regler som gäller.

Vi vill absolut inte ha fri langning, det kan leda till extrema upplägg där vissa kör nästan helt utan packning och förlitar sig på ett supportteam. Samtidigt visade enkäten att ungefär 2/3 vill att man behåller möjligheten till langning på ett ställe. Frågan var ställd om man skulle plocka bort langning för de som kör hela loppet i ett svep. Jag är faktiskt lite förvånad att så många var emot det. Det är ju liksom ett väldigt vanligt upplägg för ultradistanslopp.

1723438464558.png

Argumentet mot langning som jag hör från ett par deltagare är förstås att det blir orättvist mot de som kommer resande långväga ensamma och inte har möjlighet att ha en egen supportbil. Jag sympatiserar med det. Samtidigt är det många som tycker, "äh, krångla inte till det med en massa regler och förbud som är svårt hålla reda på, det är bara ett motionslopp, låt folk göra som de vill", och det är sant, det är ett motionslopp och vi kan inte vara allt för anala med regler och förbud, det gäller hitta en slags balans mellan lättsamhet och allvar.

Problemet är att om man skiter i regler helt och hållet så kommer vissa bli besvikna på att en del kör loppet med supportteam och inte gör en jämförbar prestation som de som inte har hjälpredor, så tidtagningen blir lite menlös. Det är knepigt att ha både tidtagning och ta-dig-runt-hur-du-vill.

Förslaget med att vi arrangörer erbjuder en tjänst att man fraktar upp mat (och möjligen utrustning) i förväg till Hemavan, så att en deltagare kan langa till sig själv så att säga, har kommit upp igen. Det är inte en dålig idé, men med tanke på hur usla vi är på att trolla fram funktionärer så är det lite knepigt att få till. Dessutom är det inte helt uppenbart var de där matpaketen ska vara i Hemavan, de måste ju vara lättillgängliga direkt på banan. Ska man ha en funktionär där som står och langar (i 6-7 timmars tid) så blir det ännu svårare hitta nån som kan göra det.

Det som skulle göra flest nöjda (=minst antal missnöjda) är troligen en langningszon i Hemavan, förbud mot langning överallt annars, kombinerat med en frakttjänst av matpaket från start till Hemavan.

Det som skulle vara smidigast som arrangör är förbud mot langning helt och hållet för de som kör loppet i ett svep, och gör-vad-du-vill där du övernattar för de som övernattar. Övernattning kan t ex definieras som minst 4 timmar stopp, det är inte svårt när man har spårsändare på alla. Jag skulle själv föredra detta upplägg, inte bara för att det förenklar arrangemanget, men för att det liksom automatiskt blir uppdelat i en mer lättsam/flummig och nybörjarvänlig övernattningsklass, och en hardcore köra-allt-i-ett-svep-klass. Det är emellertid många av de som kör i ett svep som vill ha möjlighet till langning som syns i enkäten. Så jag undrar lite om man skjuter sig lite i foten och får svårt hitta deltagare med det här upplägget.

Så det är inte alls avgjort hur vi ska göra.

Om ni nu förbjuder langning, ska ni ha kommissariebilar ute som kollar att alla följer reglerna?
Allvarligt, min syn är ju att ju mer regler man har desto striktare måste man vara med att ha koll på att de verkligen följs. Annars är det liksom ingen vits, bland hetspellarna som ”tävlar” kommer det alltid finnas de som vill skaffa sig fördelar, tillåtna såväl som otillåtna. Så sätter man upp regler utan att ha koll på att de verkligen följs, gör man ju det hela i praktiken mer orättvist.

Om ni nu förbjuder langning, ska ni ha kommissariebilar ute som kollar att alla följer reglerna?
Allvarligt, min syn är ju att ju mer regler man har desto striktare måste man vara med att ha koll på att de verkligen följs. Annars är det liksom ingen vits, bland hetspellarna som ”tävlar” kommer det alltid finnas de som vill skaffa sig fördelar, tillåtna såväl som otillåtna. Så sätter man upp regler utan att ha koll på att de verkligen följs, gör man ju det hela i praktiken mer orättvist.

Vi kan så klart inte ha kommissarier på banan. Men det är inte alls unikt för oss. Det är så i princip alla ultradistanslopp fungerar (inte bara inom cykel), man har regler, och så hoppas man att folk är ärliga och följer dem. Avsaknad av priser hjälper till. Väldigt många ultradistanslopp har förbud mot langning. Det typiska inom ultradistans är 100% självsupportat, men man får använda fasta näringsverksamheter, och att kontrollanter på banan saknas. Man kan förstås ha åsikter om det, men det är en mer generell diskussion om ultradistanslopp, det är inget som har specifikt med Storuman Gravel XL att göra.

Jag tror inte heller att de som möjligtvis tänjde på reglerna i år hade nån slags illvilligt uppsåt, utan man hade helt enkelt inte läst reglerna. Man kanske tolkade "Deltagarna på loppet ska vara självförsörjande" som att man kan försörja sig själv från bil som följer med. Har man inte hållit på med ultradistans förut är det inte säkert att man vet vad som avses med termen self-supported, vilket jag inser nu i efterhand. Hade man läst detaljreglerna som beskriver de lättnader som finns skulle det bli uppenbart, men inte alla orkar läsa.

Samtidigt har jag haft de som kontaktat mig och uppenbart lusläst och bett om förtydliganden om vissa detaljer för att vara helt säkra att deras upplägg är kompatibelt med reglerna, så folk är väldigt olika.

Men jag kan självkritiskt konstatera att i materialet innan har jag inte haft tillräcklig fokus på hur det är tänkt att loppet ska genomföras, utan jag har mer fokuserat på säkerhet, hänsyn och undvika nedskräpning som var mina primära orosmoment. I briefingen gick jag inte igenom reglerna alls, utan bara vad man ska göra om man råkar ut för olyckor, hur man bryter och såna saker. Det är nog rätt prioritering i och för sig, men det hade nog rymts en liten snabb dragning av reglerna också.

Senast ändrad:
Uppdaterat webben och öppnat ny tråd för nästa års upplaga:

Kommer naturligtvis inte hända så mycket nu på ett tag med sex månader kvar till anmälan öppnar och elva till start, men tänker att det kan vara bra att folk känner till att vi siktar på köra nästa år igen.

Tillbaka
Topp