Håller på ta in återkoppling från deltagarna i årets lopp. Fått mycket bra.
Detta med langning är lite av en kontroversiell punkt, och det känns som hur vi än gör inför 2025 kommer några bli besvikna.
Egentligen var langningsregeln rätt så strikt i år, man fick bara langa på en plats, men jag var inte så noga med att hamra in reglerna så jag tror inte alla hade uppfattat det och vi har indikationer på att någon enstaka langade på flera platser. I år släpper vi igenom det, och lär oss att till nästa år måste vi vara mer noga med att klargöra vilka regler som gäller.
Vi vill absolut inte ha fri langning, det kan leda till extrema upplägg där vissa kör nästan helt utan packning och förlitar sig på ett supportteam. Samtidigt visade enkäten att ungefär 2/3 vill att man behåller möjligheten till langning på ett ställe. Frågan var ställd om man skulle plocka bort langning för de som kör hela loppet i ett svep. Jag är faktiskt lite förvånad att så många var emot det. Det är ju liksom ett väldigt vanligt upplägg för ultradistanslopp.
Argumentet mot langning som jag hör från ett par deltagare är förstås att det blir orättvist mot de som kommer resande långväga ensamma och inte har möjlighet att ha en egen supportbil. Jag sympatiserar med det. Samtidigt är det många som tycker, "äh, krångla inte till det med en massa regler och förbud som är svårt hålla reda på, det är bara ett motionslopp, låt folk göra som de vill", och det är sant, det är ett motionslopp och vi kan inte vara allt för anala med regler och förbud, det gäller hitta en slags balans mellan lättsamhet och allvar.
Problemet är att om man skiter i regler helt och hållet så kommer vissa bli besvikna på att en del kör loppet med supportteam och inte gör en jämförbar prestation som de som inte har hjälpredor, så tidtagningen blir lite menlös. Det är knepigt att ha både tidtagning och ta-dig-runt-hur-du-vill.
Förslaget med att vi arrangörer erbjuder en tjänst att man fraktar upp mat (och möjligen utrustning) i förväg till Hemavan, så att en deltagare kan langa till sig själv så att säga, har kommit upp igen. Det är inte en dålig idé, men med tanke på hur usla vi är på att trolla fram funktionärer så är det lite knepigt att få till. Dessutom är det inte helt uppenbart var de där matpaketen ska vara i Hemavan, de måste ju vara lättillgängliga direkt på banan. Ska man ha en funktionär där som står och langar (i 6-7 timmars tid) så blir det ännu svårare hitta nån som kan göra det.
Det som skulle göra flest nöjda (=minst antal missnöjda) är troligen en langningszon i Hemavan, förbud mot langning överallt annars, kombinerat med en frakttjänst av matpaket från start till Hemavan.
Det som skulle vara smidigast som arrangör är förbud mot langning helt och hållet för de som kör loppet i ett svep, och gör-vad-du-vill där du övernattar för de som övernattar. Övernattning kan t ex definieras som minst 4 timmar stopp, det är inte svårt när man har spårsändare på alla. Jag skulle själv föredra detta upplägg, inte bara för att det förenklar arrangemanget, men för att det liksom automatiskt blir uppdelat i en mer lättsam/flummig och nybörjarvänlig övernattningsklass, och en hardcore köra-allt-i-ett-svep-klass. Det är emellertid många av de som kör i ett svep som vill ha möjlighet till langning som syns i enkäten. Så jag undrar lite om man skjuter sig lite i foten och får svårt hitta deltagare med det här upplägget.
Så det är inte alls avgjort hur vi ska göra.