Cykelvasan 2024, stress, gpx-fil, däckval, hur är banan? Osv.

Såg ut att vara 2 st i första startledet (herrar) som hade stel framgaffel och fjädring bak. Någon på pallplats hade så förra året också.

Fegt att de lagt om banan vid Hökberg och vid infarten till idrottsområdet i Mora, där var det härlig välling igår, med lägsta växeln och en otrolig sladdrig färd när jag och dottern passerade igår ?.

Annars är väl slitaget på cykeln värre än själva underlaget. Som de pratar om just as I skriver detta. Men min cykel började låta som ett tröskverk på de lägre växlarna igår. Bromsarna fortsatte fungera, men de kan ju ge upp de också.

Fegt att de lagt om banan vid Hökberg och vid infarten till idrottsområdet i Mora, där var det härlig välling igår, med lägsta växeln och en otrolig sladdrig färd när jag och dottern passerade igår ?.

Annars är väl slitaget på cykeln värre än själva underlaget. Som de pratar om just as I skriver detta. Men min cykel började låta som ett tröskverk på de lägre växlarna igår. Bromsarna fortsatte fungera, men de kan ju ge upp de också.
Ja, i den vällingen var jag glad för mina tretumsdäck.

Hörde samma tröskverk, började först tro att det bara var jag, men sen hörde jag krasandet från alla cyklar runtomkring. Försvann dock lite senare efter att ha kört igenom några stora vattenpölar.

För övrigt var det relativt många gravel med vad som såg ut som cirka 40mm däck igår. Det hade jag själv garanterat varit långsammare på. Det var en som var väääldigt nära krasch framför mig pga dåligt fäste i en utförskurva.

Banan va helt OK. Dessvärre ingen tid man önskar, men det vet vi alla att det är cykelns fel ?. Va visst någon som fick åka med ambulans men kan inte hitta någon info om någon som skadat sig illa?

Körde mitt första öppet spår igår och är supernöjd. Jag startade i första start gruppen och fick en ganska behaglig resa. Lite dåligt sammarbete i klungan i början men hamnade i en bra klunga från Oxberg där vi kunde hjälpas åt att dra.

Körde på en mb31 Rescue xc. Tycker hojen fungerade väldigt bra.

Startled 31. Lite krampkänning i ett lår sista 15 km. Leran och vattnet var ju sådär kul. Fick stanna två ggr och spola drivlinan men det lät ändå jävligt illa sista milen. Kom i mål på 4.42. Rätt nöjd ändå. Man kan inte begära så mycket mer första gången som 50-årig gubbe.

IMG_4893.jpeg

Militärcykeln rullade på bra när den väl gick!
Missade sub 4 med 3 minuter.

Hade en medelhastighet på ca 24.9 km/h strax före Vasslan. Då inträffade det som inte fick hända. Fick punktering! Ca 11 minuter försvann. Tappade många placeringar. Från ca 600 till ca 1000+.

Tänkte att det finns en viss möjlighet att det kan gå ändå så jag tog i allt vad jag kunde men det räckte inte hela vägen fram.

I höjd med Eldris var det en trevlig cyklist som började prata med mig, visade sig vara Staffan Larsson, skidåkaren. Han sa att han hjälper mig att "dra" mig i mål. Tog rygg på han ner till Mora.

I sista backen strax innan målrakan slet jag av pedalen på cykeln och vurpade. Tog mig snabbt upp och sprang sista biten in i mål!
En härlig känsla att springa i mål med en cykel som jag trampat skiten ur så pass att den haverer strax innan mållinjen!

Tog mig i mål på 4:03. Jag får vara nöjd ändå :)
Nästa år ska det gå!
Då ska jag vara försedd med bättre slangar och nya oanvända pedalaxlar.

Jag är ändå lite förvånad själv hur bra militärcykeln står sig idag. Den är ju 80 år. Jag har egentligen inte tränat extremt mycket i år.
Ca 160 timmar med start dagen efter Vasaloppet. (Lite över 300 mil varav 200-250 mil grusväg med mycket backar)

Otroligt trevlig lopp med många glada kommentarer. Det är nog därför jag gör detta :)

Som vanligt lite klipp på youtube :)

Bilagor

• Screenshot_20240811-130742__01.jpg
    Screenshot_20240811-130742__01.jpg
    63.1 KB · Besök: 175
  • IMG_20240810_172549.jpg
    IMG_20240810_172549.jpg
    1.2 MB · Besök: 176
  • IMG_20240810_172556.jpg
    IMG_20240810_172556.jpg
    945.4 KB · Besök: 183
20240810_124124.jpg

Jag körde på Stumpjumpern till slut eftersom den hade de lite greppigare och grövre däcken på. Efter att den alldeles för långsamma fyrhjulingen guidat fram oss till helvetets portar började ju startbacken. Ivrig som man var satte jag av i lite för högt tempo och var nästan gråtfärdig när man kom till krönet bara för att upptäcka att det var ett till krön. Efter backen blev det en rätt omväxlande resa med lite långa dragningar ich ensamåkande, men också långa perioder då jag kunde ligga bakom andra. 3.38.51 blev tiden i år. Det får man vara riktigt nöjd med.

Visa bilaga 718452
Jag körde på Stumpjumpern till slut eftersom den hade de lite greppigare och grövre däcken på. Efter att den alldeles för långsamma fyrhjulingen guidat fram oss till helvetets portar började ju startbacken. Ivrig som man var satte jag av i lite för högt tempo och var nästan gråtfärdig när man kom till krönet bara för att upptäcka att det var ett till krön. Efter backen blev det en rätt omväxlande resa med lite långa dragningar ich ensamåkande, men också långa perioder då jag kunde ligga bakom andra. 3.38.51 blev tiden i år. Det får man vara riktigt nöjd med.
Det där är jag imponerad av! Hatten av!!

Hade en medelhastighet på ca 24.9 km/h strax före Vasslan. Då inträffade det som inte fick hända. Fick punktering! Ca 11 minuter försvann. Tappade många placeringar. Från ca 600 till ca 1000+.

Tänkte att det finns en viss möjlighet att det kan gå ändå så jag tog i allt vad jag kunde men det räckte inte hela vägen fram.

I höjd med Eldris var det en trevlig cyklist som började prata med mig, visade sig vara Staffan Larsson, skidåkaren. Han sa att han hjälper mig att "dra" mig i mål. Tog rygg på han ner till Mora.

I sista backen strax innan målrakan slet jag av pedalen på cykeln och vurpade. Tog mig snabbt upp och sprang sista biten in i mål!
En härlig känsla att springa i mål med en cykel som jag trampat skiten ur så pass att den haverer strax innan mållinjen!

Nästa år ska det gå!

Jag är ändå lite förvånad själv hur bra militärcykeln står sig idag. Den är ju 80 år. Jag har egentligen inte tränat extremt mycket i år.
Ca 160 timmar med start dagen efter Vasaloppet. (Lite över 300 mil varav 200-250 mil grusväg med mycket backar)

Otroligt trevlig lopp med många glada kommentarer. Det är nog därför jag gör detta :)

Kung! Du skulle jue ta rulle sa du ??
Då hade du aldrig punkat o tappat pedalen ?

Nästa år ska det gå!

Vad jag minns från det militära så hade cykeln bara två växlar som man tvingades bromsa för att byta. Dessutom vägde den in i samma härad som stridsvagn S. Att köra cykelvasan på en militärhoj är inget jag avundas dig, men jag är ändå mycket imponerad av både dig och cykeln. Jävligt stark tid!

Nästa år ska det gå!

Helt jävla otrolig insats! All respekt ?

Vad jag minns från det militära så hade cykeln bara två växlar som man tvingades bromsa för att byta. Dessutom vägde den in i samma härad som stridsvagn S. Att köra cykelvasan på en militärhoj är inget jag avundas dig, men jag är ändå mycket imponerad av både dig och cykeln. Jävligt stark tid!
Tack :)

Inga växlar har förekommit i större utsträckning på försvarets cyklar. Möjligen några sällsynta exemplar.
De vanligaste militärcyklar man ser är antingen m42 eller m105.

M42
Sådan cykel som jag har. Den sticker ut med sin trumbroms på framgaffeln.
Naturligtvis saknas växlar.
Idealisk för "racing ;) " då den har broms fram och bak och enkel konstruktion.
Tillverkades på 40-50 talet. 27kg tung.

M105
Sticker ut med sitt stora nav på bakhjulet. Frambroms saknas. Bakbromsen brukar krångla på denna.

Tack :)

Inga växlar har förekommit i större utsträckning på försvarets cyklar. Möjligen några sällsynta exemplar.
De vanligaste militärcyklar man ser är antingen m42 eller m105.

M42
Sådan cykel som jag har. Den sticker ut med sin trumbroms på framgaffeln.
Naturligtvis saknas växlar.
Idealisk för "racing ;) " då den har broms fram och bak och enkel konstruktion.
Tillverkades på 40-50 talet. 27kg tung.

M105
Sticker ut med sitt stora nav på bakhjulet. Frambroms saknas. Bakbromsen brukar krångla på denna.
Får vi se en separat projekttråd där du lagar och preppar hojen inför nästa år? ;) Vore kul, på riktigt faktiskt.

Jag körde för första gången i helgen och hade en väldigt rolig tur, blev såklart taggad på att köra nästa år igen! Jag startade i led 38 i år och gick in på 3:32 efter nästan bara solokörning, går det att få reda på ungefär vilket startled ens tid kan ge nästa år?

Ifjol blev jag plats 245 (3:50:37) å fick iår starta i led 7. Seedingtiden iår för startled 4 var 3:42 så trodde jag skulle hamna i 5 el 6, men blev 7an (måste varit många i motionsklass som igentligen klarade tiden för led4/tävlingsklass!?). Antar du blev runt plats 100 iår så tycker det borde räcka till startled 5 el 6.
Nån som vet hur många som är i varje startled, såg att tex led 6 iår behövde 2 fållor för att rymma alla medans led 7 rymdes i en fålla

Ifjol blev jag plats 245 (3:50:37) å fick iår starta i led 7. Seedingtiden iår för startled 4 var 3:42 så trodde jag skulle hamna i 5 el 6, men blev 7an (måste varit många i motionsklass som igentligen klarade tiden för led4/tävlingsklass!?). Antar du blev runt plats 100 iår så tycker det borde räcka till startled 5 el 6.
Nån som vet hur många som är i varje startled, såg att tex led 6 iår behövde 2 fållor för att rymma alla medans led 7 rymdes i en fålla
Okej, nice. Men man måste anmäla sig och bli tilldelad startled för att veta? De släpper inte någon tabell som visar ungefär vart man hamnar beroende på tid osv?

8-åriga sonens första vasalopp (30). Krigade sig igenom kylan trots växelhaveri och bromsproblem. Specialized Riprock 20" rekommenderas inte ?. Han är redan superpepp på nästa år, woop woop! ?

Bilagor

• 12.jpg
    12.jpg
    556.8 KB · Besök: 106
Jag körde för första gången i helgen och hade en väldigt rolig tur, blev såklart taggad på att köra nästa år igen! Jag startade i led 38 i år och gick in på 3:32 efter nästan bara solokörning, går det att få reda på ungefär vilket startled ens tid kan ge nästa år?
Jag startade i led 6 i år och hade tiden 3.38. Jag var inte snabbast i grupp 6. Jag körde om en del golk från startled 5 och blev omkörd av de snabbaste från led 7. Så slutsatsen måste vara att jag var i helt rätt led. Eftersom du hade en lite snabbare tid borde du stå långt fram i grupp 6, alternativt i grupp 5, tycker jag. Bra kört! Speciellt från ett startldd så långt bak. Blir ju mycket omkörningar och det finns få att samarbeta med.

Tillbaka
Topp