Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, i den vällingen var jag glad för mina tretumsdäck.Fegt att de lagt om banan vid Hökberg och vid infarten till idrottsområdet i Mora, där var det härlig välling igår, med lägsta växeln och en otrolig sladdrig färd när jag och dottern passerade igår ?.
Annars är väl slitaget på cykeln värre än själva underlaget. Som de pratar om just as I skriver detta. Men min cykel började låta som ett tröskverk på de lägre växlarna igår. Bromsarna fortsatte fungera, men de kan ju ge upp de också.
Kudos! Bra körttyckte banan hade torkat upp rätt bra med tanke på regnet, startade i startgrupp 31 och gick i mål tre nedriga minuter över 4h. krampkänningar sista 20km drog ned farten lite.
kommer köra igen. :)
Va en som fick hjärtinfarktBanan va helt OK. Dessvärre ingen tid man önskar, men det vet vi alla att det är cykelns fel ?. Va visst någon som fick åka med ambulans men kan inte hitta någon info om någon som skadat sig illa?
?Det kommer bli regn på fredag. Sen solsken på lördag från kl 8.00
Kom ihåg vem som skrev det! ?
Hehe du får mer än gärna säga hur det ska bli nästa år. Tack på förhand
Kan han inte bara bestämma vad vi får för tid så slipper vi anmäla oss?Hehe du får mer än gärna säga hur det ska bli nästa år. Tack på förhand
Hon drog ju in 60-65k i vinst och spurtpengar så jag kan tänka mig att leran påverkade henne inte fullt så negativt.Fattar inte vad det gnälls om, Jenny tyckte det var roligt?
Kan tänkas att ett par jäkligt starka ben hjälper humöret också ?Hon drog ju in 60-65k i vinst och spurtpengar så jag kan tänka mig att leran påverkade henne inte fullt så negativt.
Grattis till 6,e platsen..Glömde koffeintabletterna på boendet, så fick köra på krigarkänsla :( Men rullade in på 2:44:05 iaf, resesällskapet tog PB på 2:51:41 så han var nöjd!?
De finns topp-50-listor i Vasaloppet-appen.Finns det någon vettig resultatlista? Det officiella är sorterad på namn…
Förlåt, måste bara fråga men antar att du åkte vasan på vita blixten?Ca 160 timmar med start dagen efter Vasaloppet.
Han skulle haft en sådan tysk monsterhusbil med 1 meter höga hjul.
Jag har varit bra sugen på det. Köpa ett par vita blixten och renovera upp. Träna en säsong typ 100 mil. Sen köra vasan på dom :)Förlåt, måste bara fråga men antar att du åkte vasan på vita blixten?
Det där är jag imponerad av! Hatten av!!Visa bilaga 718452
Jag körde på Stumpjumpern till slut eftersom den hade de lite greppigare och grövre däcken på. Efter att den alldeles för långsamma fyrhjulingen guidat fram oss till helvetets portar började ju startbacken. Ivrig som man var satte jag av i lite för högt tempo och var nästan gråtfärdig när man kom till krönet bara för att upptäcka att det var ett till krön. Efter backen blev det en rätt omväxlande resa med lite långa dragningar ich ensamåkande, men också långa perioder då jag kunde ligga bakom andra. 3.38.51 blev tiden i år. Det får man vara riktigt nöjd med.
Tack! Stort tack.Det där är jag imponerad av! Hatten av!!
Kung! Du skulle jue ta rulle sa du ??Militärcykeln rullade på bra när den väl gick!
Missade sub 4 med 3 minuter.
Hade en medelhastighet på ca 24.9 km/h strax före Vasslan. Då inträffade det som inte fick hända. Fick punktering! Ca 11 minuter försvann. Tappade många placeringar. Från ca 600 till ca 1000+.
Tänkte att det finns en viss möjlighet att det kan gå ändå så jag tog i allt vad jag kunde men det räckte inte hela vägen fram.
I höjd med Eldris var det en trevlig cyklist som började prata med mig, visade sig vara Staffan Larsson, skidåkaren. Han sa att han hjälper mig att "dra" mig i mål. Tog rygg på han ner till Mora.
I sista backen strax innan målrakan slet jag av pedalen på cykeln och vurpade. Tog mig snabbt upp och sprang sista biten in i mål!
En härlig känsla att springa i mål med en cykel som jag trampat skiten ur så pass att den haverer strax innan mållinjen!
Tog mig i mål på 4:03. Jag får vara nöjd ändå :)
Nästa år ska det gå!
Då ska jag vara försedd med bättre slangar och nya oanvända pedalaxlar.
Jag är ändå lite förvånad själv hur bra militärcykeln står sig idag. Den är ju 80 år. Jag har egentligen inte tränat extremt mycket i år.
Ca 160 timmar med start dagen efter Vasaloppet. (Lite över 300 mil varav 200-250 mil grusväg med mycket backar)
Otroligt trevlig lopp med många glada kommentarer. Det är nog därför jag gör detta :)
Som vanligt lite klipp på youtube :)
![]()
Cykelvasan 24 med Militärcykel 4:03
Dela dina videor med vänner, familj och hela världen.youtube.com
Vad jag minns från det militära så hade cykeln bara två växlar som man tvingades bromsa för att byta. Dessutom vägde den in i samma härad som stridsvagn S. Att köra cykelvasan på en militärhoj är inget jag avundas dig, men jag är ändå mycket imponerad av både dig och cykeln. Jävligt stark tid!Militärcykeln rullade på bra när den väl gick!
Hade en medelhastighet på ca 24.9 km/h strax före Vasslan. Då inträffade det som inte fick hända. Fick punktering! Ca 11 minuter försvann. Tappade många placeringar. Från ca 600 till ca 1000+.
Tänkte att det finns en viss möjlighet att det kan gå ändå så jag tog i allt vad jag kunde men det räckte inte hela vägen fram.
I höjd med Eldris var det en trevlig cyklist som började prata med mig, visade sig vara Staffan Larsson, skidåkaren. Han sa att han hjälper mig att "dra" mig i mål. Tog rygg på han ner till Mora.
I sista backen strax innan målrakan slet jag av pedalen på cykeln och vurpade. Tog mig snabbt upp och sprang sista biten in i mål!
En härlig känsla att springa i mål med en cykel som jag trampat skiten ur så pass att den haverer strax innan mållinjen!
Nästa år ska det gå!
Jag är ändå lite förvånad själv hur bra militärcykeln står sig idag. Den är ju 80 år. Jag har egentligen inte tränat extremt mycket i år.
Ca 160 timmar med start dagen efter Vasaloppet. (Lite över 300 mil varav 200-250 mil grusväg med mycket backar)
Otroligt trevlig lopp med många glada kommentarer. Det är nog därför jag gör detta :)
![]()
Helt jävla otrolig insats! All respekt ?Militärcykeln rullade på bra när den väl gick!
Nästa år ska det gå!
![]()
Tack :)Vad jag minns från det militära så hade cykeln bara två växlar som man tvingades bromsa för att byta. Dessutom vägde den in i samma härad som stridsvagn S. Att köra cykelvasan på en militärhoj är inget jag avundas dig, men jag är ändå mycket imponerad av både dig och cykeln. Jävligt stark tid!
Vad jag minns från det militära så hade cykeln bara två växlar som man tvingades bromsa för att byta. Dessutom vägde den in i samma härad som stridsvagn S. Att köra cykelvasan på en militärhoj är inget jag avundas dig, men jag är ändå mycket imponerad av både dig och cykeln. Jävligt stark tid!
Får vi se en separat projekttråd där du lagar och preppar hojen inför nästa år? ;) Vore kul, på riktigt faktiskt.Tack :)
Inga växlar har förekommit i större utsträckning på försvarets cyklar. Möjligen några sällsynta exemplar.
De vanligaste militärcyklar man ser är antingen m42 eller m105.
M42
Sådan cykel som jag har. Den sticker ut med sin trumbroms på framgaffeln.
Naturligtvis saknas växlar.
Idealisk för "racing ;) " då den har broms fram och bak och enkel konstruktion.
Tillverkades på 40-50 talet. 27kg tung.
M105
Sticker ut med sitt stora nav på bakhjulet. Frambroms saknas. Bakbromsen brukar krångla på denna.
Det hade varit trevligt :) ska nog gå ordna!Får vi se en separat projekttråd där du lagar och preppar hojen inför nästa år? ;) Vore kul, på riktigt faktiskt.
Okej, nice. Men man måste anmäla sig och bli tilldelad startled för att veta? De släpper inte någon tabell som visar ungefär vart man hamnar beroende på tid osv?Ifjol blev jag plats 245 (3:50:37) å fick iår starta i led 7. Seedingtiden iår för startled 4 var 3:42 så trodde jag skulle hamna i 5 el 6, men blev 7an (måste varit många i motionsklass som igentligen klarade tiden för led4/tävlingsklass!?). Antar du blev runt plats 100 iår så tycker det borde räcka till startled 5 el 6.
Nån som vet hur många som är i varje startled, såg att tex led 6 iår behövde 2 fållor för att rymma alla medans led 7 rymdes i en fålla
Jag startade i led 6 i år och hade tiden 3.38. Jag var inte snabbast i grupp 6. Jag körde om en del golk från startled 5 och blev omkörd av de snabbaste från led 7. Så slutsatsen måste vara att jag var i helt rätt led. Eftersom du hade en lite snabbare tid borde du stå långt fram i grupp 6, alternativt i grupp 5, tycker jag. Bra kört! Speciellt från ett startldd så långt bak. Blir ju mycket omkörningar och det finns få att samarbeta med.Jag körde för första gången i helgen och hade en väldigt rolig tur, blev såklart taggad på att köra nästa år igen! Jag startade i led 38 i år och gick in på 3:32 efter nästan bara solokörning, går det att få reda på ungefär vilket startled ens tid kan ge nästa år?
Kul att höra! Sonen (nu 8) är sugen på att vi ska köra 30 tillsammans nästa år.8-åriga sonens första vasalopp (30). Krigade sig igenom kylan trots växelhaveri och bromsproblem. Specialized Riprock 20" rekommenderas inte ?. Han är redan superpepp på nästa år, woop woop! ?
Klart ni ska göra det. Det skapas fantastiska minnen!Kul att höra! Sonen (nu 8) är sugen på att vi ska köra 30 tillsammans nästa år.
Ja, framförallt eftersom han började cykla i maj och redan har testat på gröna stigar i Hellas, samt den lilla pumptracken i Årsta. Och för att det vore en kul grej att göra tillsammans.Klart ni ska göra det. Det skapas fantastiska minnen!