Ny standard igen !?

Ny standard igen !?
man har ju undrat ett tag vad nästa anledning branchen skall hitta på för att sälja nya cyklar. och större är större, vilket alltid lockar en del köpare.

så möjligheten finns att det slår? det hänger förstås på om däcktillverkarna hänger på. det här är ju nytt territorium, och det var väl så trögt när 622/29 tog över, trots att 622 var en redan allmänt spridd fälgstorlek.

den tekniska fördelen av större gravelhjul synes begränsad, just på grusunderlag som det här är frågan om rullar t ex 26or väl så bra som 29or. vilket killarna i orange county förstås snart upptäckte när det stod melllan 26 och 29 första gången där på 70talet och 29 förlorade. för man körde egentligen mest grus.

men sådana petitesser att en ny standard inte ger egentliga fördelar brukar inte hindra framgång i denna vår branch. överlever standarden kan jag dock tänka mig att mtb-producenterna kommer hänga på. och i stök skulle större storlek kunna ge fördelar som knappast märks vid grusåka.

Ny standard igen !?
Det är väl ungefär samma skillnad som det är mellan 650b och 700c. Mullet med 650b och 750d kanske skulle vara något.

Nej, det är exakt samma (absoluta) skillnad.

Antar att du snackar om MTB. Jag håller med kais, grävel är en lite konstigt anledning till större hjul. På MTB är större hjul en klart fördel.

660 mm verkar onödigt när det redan finns 32" som är 686 mm och är ett rimligare steg upp från 28/29".

Ny standard igen !?
Ju fler olika standarder det finns desto mer krångel. Man kan aldrig byta eller låna något av varandra. Den ena har boost, den andra Cannondales egna, den tredje har 27,5 osv osv. Landsväg verkar ju iaf än så länge hålla sig till sina vanliga hjul. Men man ska ju inte sticka under stol med att 29'orna på MTB'n är rejält mycket bättre än 26'an var.

Ny standard igen !?
Hade idag dialog med James Heaton på marknad hos WTB, se Engelsk text... James hade inga aktuella bilder att visa, får jag dem till mig lägger jag upp dem här.
"Innovated and driven by Mark Slate, WTB has developed a large diameter 750d tire and rim that currently only fits custom-built-to-spec bikes. WTB is constantly prototyping to determine the next advancement in bike technology, but there is currently no production timeline for 750d. Our plans to move forward are dictated by brands interests in this new wheel size. If brands begin manufacturing and spec-ing bikes that accommodate 750d tires, then we will have the opportunity to move forward with the project. There are no plans to offer 750d products aftermarket until there is OEM spec. We'll be ready if that moment comes. Until then, enjoy this sneak peek behind the curtain and we'll continue to roll with the diameters currently in the market!"

I’ll keep ya updated!

James

Ny standard igen !?
Pah! Barncykelstorlek.
Tacka vet jag 36”
IMG_2339.jpeg

Slog ju genom stort.

Ny standard igen !?
Alltså på gravel kör ju folk inte ens med 700-hjul fullt ut än utan det körs mycket 650b. Så man kan väl börja med att maxa ut 700 först. Redan 700x50+ har ju sina utmaningar med gravelgeo.

Men jag är all for större hjul. 36or på MTB vore kul men det är lite galet, men sisådär 4 cm större diameter mot 29or vore ju inte dumt alls - en säsong efter att hjulen börjar finnas för gravel så kommer det att finnas en massa sköna 30erplus-MTB-däck från singlespeedvärlden.

Ny standard igen !?
Det kanske är bra med större hjul men jag har svårt att se nyttan, cyklar jag i terräng där jag har nytta av det så är det förmodligen en mtb ska ha. Tycker värdet av en enda standard för gravel/lvg är värt mer...

Ny standard igen !?
Men vänta nu... ännu större fälgar? Alltså fälgen är större än en 700/29"? HELL YES, kör på i stora fabrikerna, så inväntar vi independentfabrikörernas ca 32x3.0"-däck till 750-fälg.

Men skojigt är det ju att gravelbranschen hårdnackat stått fast vid liten 650-fälg och 45-50 mm-däck, men haft otroligt svårt att få till 700-fälg och stora däck. För att nu bestämma att STÖRRE fälg och stora däck, det borde vara bra.

Ny standard igen !?
Men vänta nu... ännu större fälgar? Alltså fälgen är större än en 700/29"? HELL YES, kör på i stora fabrikerna, så inväntar vi independentfabrikörernas ca 32x3.0"-däck till 750-fälg.

Men skojigt är det ju att gravelbranschen hårdnackat stått fast vid liten 650-fälg och 45-50 mm-däck, men haft otroligt svårt att få till 700-fälg och stora däck. För att nu bestämma att STÖRRE fälg och stora däck, det borde vara bra.

IMG_3823.jpeg

Ny standard igen !?
Varför skulle den ens heta 750d? Det skulle förutsätta att man också hade definierat 750a, 750b och 750c, och 750d skulle då vara den diameter som är avsedd för smalast däck. Varför gräver de inte mer den franska standarden helt och hållet och går över till ISO?

Senast ändrad:
Ny standard igen !?
Varför skulle den ens heta 750d? Det skulle förutsätta att man också hade definierat 750a, 750b och 750c, och 750d skulle då vara den diameter som är avsedd för smalast däck. Varför gräver de inte mer den franska standarden helt och hållet och går över till ISO?

Hur menar du? På 650 blir däck bredare från a till c, eller?

Jag antar att de tog 750d för att det låter större (än 700c). Håller med att franska benamningen är mycket förvirrande. Det ända man behöver veta av standarden är ISO fälgdiameter.

Ny standard igen !?
Ett sista försök att hålla liv i trenden och få dig att köpa en ny cykel innan det det är helt passé att synas på en gravel.

Tillbaka
Topp