Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Min hypotes är att folk som cyklade snabbt som regel var erfarna cyklister - man blir inte snabb utan träning (eller sjukt bra gener) - och kunde därför bättre undvika katastrofer i trafiken. Idag kan man komma upp i ganska höga hastigheter på elsparkcykel/elcykel/dylikt utan större erfarenheter av trafiken, därav den kaosartade situationen.

Min hypotes är att folk som cyklade snabbt som regel var erfarna cyklister - man blir inte snabb utan träning (eller sjukt bra gener) - och kunde därför bättre undvika katastrofer i trafiken. Idag kan man komma upp i ganska höga hastigheter på elsparkcykel/elcykel/dylikt utan större erfarenheter av trafiken, därav den kaosartade situationen.
Så är det absolut. Men del av kaoset orsakas också av det stora spannet av hastigheter som trängs på liten yta. Långsamcyklister, snabbcyklister, elfordon, matleveransmoppar etc. Samt fotgängare på cykelbanan. Det är som om man skulle blanda bilar med åsnekärror på Essingeleden, det skulle bli kaos det också. Lägg till hörlurar med musik och folk med näsan i telefonen, d v s total avsaknad av fokus på trafiken. Det förvånar mig ofta att jag inte ser fler olyckor än jag faktiskt gör.

Så är det absolut. Men del av kaoset orsakas också av det stora spannet av hastigheter som trängs på liten yta. Långsamcyklister, snabbcyklister, elfordon, matleveransmoppar etc. Samt fotgängare på cykelbanan. Det är som om man skulle blanda bilar med åsnekärror på Essingeleden, det skulle bli kaos det också. Lägg till hörlurar med musik och folk med näsan i telefonen, d v s total avsaknad av fokus på trafiken. Det förvånar mig ofta att jag inte ser fler olyckor än jag faktiskt gör.
Blandningen av oerfarna cyklister med elcyklar/elsparkcyklar, som går snabbt, och de erfarna som har vanliga cyklar är intressant. Ett exempel på situation där många bara trampar på är när gående vill passera en cykelbana och i princip alla trampar på utan att stanna och släppa fram de som vill passera cykelbanan. Jag stannar alltid och visar tydligt för bakomvarande att jag kommer att stanna genom att klicka ur vänsterfoten. Sedan stannar jag mjukt. Självklart anpassar jag mitt stopp till mängden cyklister och mängden gående, men jag stannar i regel alltid.
Jag funderar på att välja andra vägar än de där flest ufon cyklar. De orsakar för många riskabla situationer och om jag för min egen del kan få det lite säkrare så cyklar jag gärna någon kilometer längre...vilket kanske går lite snabbare också.

Intressant i Stockholm som sagt...

Idag blev det premiär för nya pendlaren. Go känsla ?

Bilagor

• Skärmbild 2024-08-21 083817.png
    Skärmbild 2024-08-21 083817.png
    398.1 KB · Besök: 98
Startade en kvart tidigare idag, ca 14756 färre cyklister framför mig. Vit skåpbil bestämde sig för att svänga höger över cykelbanan utan att se sig för ner mot Söder Mälarstrand vid Långholmsgatan/Pålsundsbacken och lyckades nästan meja ner en handfull cyklister.

Startade en kvart tidigare idag, ca 14756 färre cyklister framför mig. Vit skåpbil bestämde sig för att svänga höger över cykelbanan utan att se sig för ner mot Söder Mälarstrand vid Långholmsgatan/Pålsundsbacken och lyckades nästan meja ner en handfull cyklister.
Jag har några gånger "klappat" bilen i dessa lägen. Bilen fungerar som en högtalarlåda vilket ger en skaplig reaktion från föraren.

Jag har några gånger "klappat" bilen i dessa lägen. Bilen fungerar som en högtalarlåda vilket ger en skaplig reaktion från föraren.

Man måste dock vara beredd på eskalation. Jag gjorde det en gång på korsningen Sveavägen/Odengatan när en bli som svängde höger nästan körde på mina tår när jag korsade vid grön. Föraren stannade, öppnade dörren och följde mig i minst 10 meter för att tar en bild på mig (jag undrade vad hans fru tyckte som också satt i bilen). Det var faktiskt roligt, men det skulle kunna vara mycket värre med en aggressivare förare och det kan vara svårt att snabbt komma iväg med en cykel.

Igår drog mina massiva lår av drivremmen på Commutern, idag racer till jobbet med skärmar. Tur att jag får ta med den in på inhägnat område?

Tur att jag tog pendlar hojen idag kraftigt regn på hemvägen.
Dags för middag och Eurosport ?‍♂️

Nära att frontalkrocka med en e-tard som helt random svänger vänster över mötande fil på cykelbanan trots att det kommer flera mötande cyklister där. Ett djungelvrål feån mig får henne att vingla tillbaka i sista sekund.
Andra gången på mindre än en vecka dessutom.

Jag dunkade till bakrutan på en kombi idag. Den stod verkligen mitt på hela övergångsstället över Drottningholmsvägen in mot Brommarondellen när det blev grönt för gående och cyklister.

Högersvängande blinda bilister, ett 08-fenomen? Eller ett svensk-fenomen? Förekommer i princip inte söder om Öresund.
Min lilla erfarenhet av Köpenhamn är att folk i allmänhet (oavsett om man åker bil, cyklar eller går) visar mycket mer hänsyn till andra i trafiken jämfört vilken stad som helst i Sverige.

Behöver nya regnbyxor i nöd-kittet! Jag har alltid en korv i botten av cykelväskan med keps, handskar, kompakt regnjacka och rainlegs. Men rainlegs duger inte när ett lite större regnväder överraskar. Nån som har tips på väldigt packbara regnbyxor, mer åt det täta hållet än bra på att andas...?
Jag letade också efter packbara regnbyxor för ett tag sedan. Är rimligt (90%) säker på att det var dessa Vaude Drop II jag till sist hittade.
Packas i en liten påse i ungefär samma storlek som en lättpackad regnjacka. Tillsammans får det precis lagom plats i en liten styrväska, lätt att komma åt snabbt.

Edit: Har dock inte använt dem särskillt mycket, bara nån gång till fots, så vågar inte säga så mycket om funktion. Har hållt mig torr dock.
Vaude-brallor köpta och sen igår också testade i regn. 10/10. Packbara och täta. Nu saknas bara fungerande jacka, gamla ultralätta Montane-jackan gör inte så stor skillnad längre...

Blandningen av oerfarna cyklister med elcyklar/elsparkcyklar, som går snabbt, och de erfarna som har vanliga cyklar är intressant. Ett exempel på situation där många bara trampar på är när gående vill passera en cykelbana och i princip alla trampar på utan att stanna och släppa fram de som vill passera cykelbanan. Jag stannar alltid och visar tydligt för bakomvarande att jag kommer att stanna genom att klicka ur vänsterfoten. Sedan stannar jag mjukt. Självklart anpassar jag mitt stopp till mängden cyklister och mängden gående, men jag stannar i regel alltid.
Jag funderar på att välja andra vägar än de där flest ufon cyklar. De orsakar för många riskabla situationer och om jag för min egen del kan få det lite säkrare så cyklar jag gärna någon kilometer längre...vilket kanske går lite snabbare också.

Intressant i Stockholm som sagt...
Jag stannar alltid vid övergångsställen när gående står och väntar. Upp med högerhanden i ett tydligt stopptecken. Ofta kommer det ändå någon idiot (oftast på elcykel) och blåser förbi. Vanligast i sträckan mellan Tegelbacken och Guldbron.

Är det en minitrend med ultrabreda styren? Jag möter några varje dag som har styren som ser ut att närma sig metern. Det ser lite lustigt ut och borde vara en smula opraktiskt...

Första morgonen med långärmat. Höll på att klippa ett rådjur men var tyvärr inte lika snabb med mobilen som DarkMatter.
En hel del eltrim-stökare på GC-banorna. Växlarna krånglade och jag upptäckte att kedjan låg bredvid(!) ena trissan på bakväxeln först när jag kom fram.
Trots allt krångel gick det förvånansvärt fort att ta sig till jobbet. Skönt, efter tisdagens elcykelbesvikelse, där det gick mycket långsammare än förväntat.

Glömde visst att fråga... Jag märkte att Wittkop-sadeln på elcykeln var så galet mycket obekvämare än Crivit-sadeln på pendlaren. Nån som vet om nån Lidl i Stockholm norrort fortfarande har sadlar?

Gårdagens hempendling var inte skoj. Vind i nyllet och regn. Simbassänger till skor väl hemma.

Nån som kan tipsa om överdrag som passar MTB pjuck som inte är av tjockt, varmt svettigt neopren?

Gick bättre än väntat hem i motvinden kanske för att jag provade en annan väg efter skeppsbron, upp till st pauls gatan Mariatorget över till Ringvägen, Tantolunden , tågbron Årstafältet Åbyvägen runt Älvsjömässan , mycket färre cyklister skönt .
Bra med riktiga däck övergången till dubbdäck blir sömlös ?

Tillbaka
Topp