Barncykling

Barncykling
Alla andra platissar vi har (haft) som är inte riktigt billiga har gånglåsning.
Jag köper ersättningspinnar till pedaler lösvikt och billigt på en järnhandel. De kommer dock utan gänglåsning. Jag noterade att om jag skruvar dem i torra, tappas de ganska snabbt efteråt. De ramlar ut helt enkelt. Nu ser jag till att applicera Loctite före montering.

De pinnar som paras med mutter i plastpedaler (t.ex. RF Chester) kommer med Nylock-muttrar vilka hjälper att motstå avskruvande vibrationer.

Barncykling
Jag köper ersättningspinnar till pedaler lösvikt och billigt på en järnhandel. De kommer dock utan gänglåsning. Jag noterade att om jag skruvar dem i torra, tappas de ganska snabbt efteråt. De ramlar ut helt enkelt. Nu ser jag till att applicera Loctite före montering.

Du använder vanliga (insex?) skruvar då?

Jag tycker att 10 euro är en helt ok pris för 40 skruv (och brickor som vi inte använder). Dessutom får man då pinnor där sista delen är slätt och lite smalare. Just nu verkar leveranstiden vara nästan ett halvår, men jag skulle tänka att nuvarande pinnor borde sitta kvar med gånglåsning.

Barncykling
Du använder vanliga (insex?) skruvar då?

Jag tycker att 10 euro är en helt ok pris för 40 skruv (och brickor som vi inte använder). Dessutom får man då pinnor där sista delen är slätt och lite smalare. Just nu verkar leveranstiden vara nästan ett halvår,
Jo, jag har pedaler som tar två olika men vanliga skruvar:

1. M4×20 helgängad med muttrar:
1724397686526.png

2. Ställskruv (minns inte vilken storlek):
1724398443161.png

men jag skulle tänka att nuvarande pinnor borde sitta kvar med gånglåsning.
40 stycken i reserv kommer säkert att räcka för pedalernas hela livslängd.

Barncykling
40 stycken i reserv kommer säkert att räcka för pedalernas hela livslängd.

Race Face Atlas pins har smala, greppiga spetsar, men dom böjar också relativt enkelt. Efter ett halvår vara bara en böjd lite för mycket så kanske räcker 40 till pedalarnas livslängd, som borde vara omkring 10 år.

Men jag menade att vi nu har bara en pin i reserv som jag hoppas räcker till pin satsen är på lager igen efter 4-6 månader.

Barncykling
Cyklade direkt från jobbet igår å mötte upp dem på bmxbanan, cyklade hem med lillgrabben vid halv sju cyklade tillbaka och fick med mig stora killen vid halv nio.
IMG_0991.jpeg

På plats imorse igen vid åtta , soligt å mycket folk , kul !

Bilagor

• IMG_0992.jpeg
    IMG_0992.jpeg
    1.7 MB · Besök: 67
Barncykling
Idag åkte vi till Gränna. Väldigt barnvänliga nedfarter. Men jobbigt som förälder att dra upp cykeln varje gång 🤷‍♂️😅 Kör samma princip som när vi ville få dom intresserade av skidor. Man är sherpa förälder fram till att dom är duktiga och älskar det.

Har försökt att få grabben att stå lite mer. Idag ville han testa på nybörjar droppet. Blev sjukt glad av att han stod upp utan att jag äns sa något.

Barncykling
Ett gäng tappra imorse och sen allteftersom ”värmen” kom fylldes det på med folk på banan . Flera nya förmågor på balanscyklar som kämpade på i det kylslagna vädret men på förmiddagen var det iallafall soligt.
IMG_1008.jpeg

IMG_1011.jpeg
IMG_1007.jpeg

Barncykling
IMG_1039.jpeg

IMG_1038.jpeg

Lillgrabben klarade av att trampa hela vägen upp på högdalstoppen utan att stanna och blev hyfsat nöjd av det 😜
Storebror körde på i pumptracken och bmxbanan , fint å soligt på förmiddagen lite svalare på eftermiddagen pga molnen men det blev en mycket bra cykeldag !

Barncykling
Idag ringde en klasskompis min son för att fråga om han ville cykla. Det ville han såklart. Kompisen hade aldrig cyklat stig eller hopp (och hade en enkel cykel), men det gick riktigt bra. Sonen förklarade honom, och en annan far och barn vi mötte på flow-trailen, hur man hoppar. Det blev mer än två timmar cykling. Alla hopp, förutom en, är dock fortfarande avancerade efter utbyggnaden för två veckor sen. På bilden tar sonen värste. Han lyckades nu också köra manual över en snäll hopp, som förvånar honom för att han inte kan köra manual på platt mark.

2024-10-05-17-00-39-244.jpg

Barncykling
Aha, alla var alltså där? Det kam bara två grabbar till grupp cykling idag. Skogen var helt tomt, vi mötte bara några xc-cyklister på cykelbanan. Halt, men roligt och vackert i skogen. Fuktig också där, inte alls kallt.

Någon hade markerat en huck med två stenar. Grabbarna måste såklart prova direkt:

2024-10-13-19-13-38-415.jpg

Barncykling
Aha, alla var alltså där? Det kam bara två grabbar till grupp cykling idag. Skogen var helt tomt, vi mötte bara några xc-cyklister på cykelbanan. Halt, men roligt och vackert i skogen. Fuktig också där, inte alls kallt.

Någon hade markerat en huck med två stenar. Grabbarna måste såklart prova direkt:

Visa bilaga 732164
”alla” är nog att ta i ,,20stycken kanske om räknar med ickecyklande oxå , åskådarna (föräldrarna) som kämpade att hålla värmen.
Bara en förälder till förutom jag som cyklade….

Barncykling
Blev en heldag på bmxbanan igår med en kortare lunchpaus , grabbarna körde i pumptracken hela dagen inspirerade av tre stycken sjukt duktiga grabbar som körde dubbelhopp och cyklar så sjukt fort i pumpen att man blir mållös….👍
Själv övade jag att försöka cykla på
bakhjulet 🤪
IMG_1909.jpeg

(Går väl sådär men snart släpper jag sargen 😜)

Barncykling
Härlig dag igår på bmxbanan om än lite svalt på morgonen, eftermiddagen var magisk .
Det blev ett par timmar idag
1730650477561.jpeg

Bilagor

• IMG_1140.jpeg
    IMG_1140.jpeg
    805.4 KB · Besök: 106
  • IMG_1141.jpeg
    IMG_1141.jpeg
    996.4 KB · Besök: 101
  • IMG_1148.jpeg
    IMG_1148.jpeg
    508.3 KB · Besök: 110
  • IMG_1152.jpeg
    IMG_1152.jpeg
    773.4 KB · Besök: 115
  • IMG_1154.jpeg
    IMG_1154.jpeg
    664.1 KB · Besök: 112
Senast ändrad:
Barncykling
Sonen behövde vänja sig lite igen på att pumpa men kan nu manuala genom alla dubbla hopp!
Tomt på pumptracken förutom två tjejer på skateboard varav en kan pumpa runt hela banan.

2024-11-12-18-31-07-708.jpg

Barncykling
Kul att se att ni hittat dit. Vad tyckte han om stora banan?

Han har kört stora banan flera gånger, ikväll två gånger. Kul säger han nu, han hoppade. Kankse roligare när man tävlar. Pumptrack är dock det han verkligen tycker om. Jag överväger om jag själva också behöver en dirt, framförallt för pump. Min stigcykel är lite stor och däck är inte lämplig.

Barncykling
Han har kört stora banan flera gånger, ikväll två gånger. Kul säger han nu, han hoppade. Kankse roligare när man tävlar. Pumptrack är dock det han verkligen tycker om. Jag överväger om jag själva också behöver en dirt, framförallt för pump. Min stigcykel är lite stor och däck är inte lämplig.
Det är riktigt bra träning. Men jag föredrar BMX banan, tycker att rullarna kommer för snabbt på pumptracken…. Har ni provat ”gamla” bana i Älvsjö. Den är lite mindre, men med bra möjlighet till hoppa. Är lite mjuk nu, men annars riktigt kul. Men, en cykel med kortare hjulbas är att föredra. Hojta till om du vill låna en 26” Dirt för att prova (eller en 24” Cruiser Race BMX).

Barncykling
Det är riktigt bra träning. Men jag föredrar BMX banan, tycker att rullarna kommer för snabbt på pumptracken…. Har ni provat ”gamla” bana i Älvsjö. Den är lite mindre, men med bra möjlighet till hoppa. Är lite mjuk nu, men annars riktigt kul. Men, en cykel med kortare hjulbas är att föredra. Hojta till om du vill låna en 26” Dirt för att prova (eller en 24” Cruiser Race BMX).

Tack för erbjudandet!

På pumptracken kan jag nu också köra sonens 24" dirt.

Barncykling
På väg hem från eftermiddagspasset , imorse var vi på Årstadirten och efter lunch en stund i hökarängen…
Blåsigt å lite regn här på eftermiddagen men skönt att de fortfarande vill ut å trampa.
IMG_1221.jpeg
IMG_1224.png
IMG_1223.jpeg

Barncykling
1000124962.jpg

Dottern på 12 kör Götaland enduro tävlingarna. Hon börja cykla när hon var 3 och sedan har vi bara fortsatt med små turer till vardags. Hon har alltid haft bra cyklar vilket kan låta dumt men en bra cykel gör skillnad och sedan har man nästan fått tillbaka pengarna när hon växt ur dem.

Trysil när hon var 5. Sedan varannan år. Mycket bikepark i sommar. Och i år blev det två tävlingar i enduron.

Viktigt är att bara uppmuntra, ha kul. Lek! Barn ökar ju inte sin kondition jättemycket förens puberteten ändå utan mest uthålligheten och adoptionen. (Är utbildad elittränare och barntränare på bosön.)

Bilagor

• IMG_20240316_181608_844.webp
    IMG_20240316_181608_844.webp
    685.9 KB · Besök: 50
Barncykling
IMG_1972.jpeg
IMG_1363.jpeg
IMG_1365.jpeg
IMG_1367.jpeg

Stora grabben ville ut å trampa sagt och gjort, motvindscykling ner till flemingsberg delvis på stig å grus men pojken rullar dubbfritt så det blev till att välja cykelvägen längs med huddingevägen.
Ett litet fikastop på ok stuvsta å sen vidare mot bmxbanan i Högdalen innan vi rullade hemåt.
En riktig bra juldag!
God fortsättning 😃

Bilagor

• IMG_1364.jpeg
    IMG_1364.jpeg
    1.5 MB · Besök: 50
Barncykling
IMG_1387.jpeg
vi cyklade ner till Tullinge i motvinden och på väg hemåt säger grabben kan vi inte ta vägen (omvägen)via bmxbanan på hemvägen!?
Självklart !
Nästan tomt där förutom en pappa till som stod å frös vars son flög runt på en minibmx.
👍

Senast ändrad:
Barncykling
Cykelabstinensen blev för stor för lillkillen så jag sa ta på dig ordentligt så kan vi rulla lite…
Han började frysa men vis av erfarenhet så hade han med sig extra handskar, tröja och överdragsbyxor och han tog en joggingtur runt pumptracken för att få upp temperaturen lite innan vi rullade hemåt igen 👍
IMG_1490.webp
IMG_1493.webp
IMG_1497.webp
IMG_1499.webp

Senast ändrad:
Barncykling
Det är också bra att vägombyggnandet vid Hagakullen är avslutat. Nu finns det mindre chanser att träffa en vilse fotgängare traskande på utförsslingan medan man störtar fullfart utför.

Idag tänkte vi att köra snabba vägen hem över nya (otroligt breda) cykelbanan. Men vi upptäckte att man så är tvungen att korsa E4an och på andra sidan jobbar de också så man måste köra runt begravningsplatsen. Vi valde Hagakulen istället. Tuff för sonen med bara en växel. Nedfarten över en smal stig var också roligt med bara bakbroms och nästan slätt Billy Bonkers!

Tillbaka
Topp