Graveldäck - vilket är er favorit?

Pathfinder pro för mig alla dagar i veckan.
Gör bra ifrån sig på alla punkter även om de inte är bäst på något egentligen.
Det viktigaste för mig är att dom håller i evigheter, många snabbrullande grusdäck blir slitna alldeles för fort i mitt tycke, speciellt dom med små knoppar i mittspåret typ conti terra speed och liknande däck.
Ska man lägga 1000kr+ på ett par däck ska dom hålla ett bra tag innan man behöver byta tycker jag.

Nu köpte jag mina pathfinder pro för typ 700 spänn men nog håller dom länge, tror jag. Skulle jag köpa dom igen så skulle det bli s-works då dom är så tung annars :) Jag provat thundero nu (som alla andra...). Känns mycket mer premium. Hur länge dom håller får vi se.

Har också samma erfarenhet av Pathfinder pro, dom håller riktigt länge. S märket på den jämna slitbanan i mitten är tydligen en slitageindikator, men dom har jag slitit ut för länge sen utan någon förändring i prestanda. Nuförtiden sitter dom på slit-o-släng-hojen som mest används för turer med barnen eller om gubben vill sitta skönt och upprätt en lugn sväng. Har ingen som helst referensram för vad dom kan ha gått. Sånt mätande med appar och trams orkar jag inte med längre. Men dom har nog varit i bruk sen 2021 på ett eller annat sätt på olika hojar. Kanske 1000 mil? Vem vet.

Hur mycket frigång anses man behöva till light-Gravel?

Har 54-55mm tillgängligt och Terrano 700x38C mäter 42-43mm på mina fälgar.

How fat can you go?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    423 KB · Besök: 129
Hur mycket frigång anses man behöva till light-Gravel?

Har 54-55mm tillgängligt och Terrano 700x38C mäter 42-43mm på mina fälgar.

How fat can you go?
Halv centimeter per sida alltså? Borde väl va lugnt, men skulle sätta nån tjock tejpbit på vardera sida av gaffeln på lämpligt ställe för att slippa geggskav i färgen. Blir höst snart och då står grusvägarna oftast blöta längre och blir mjukare och lerigare

Dax för nya däck! Går från Tufo(vilka jag varit nöjd med) till Specialized Pathfinder S works, extremt lätta att montera. Håller tätt utan vätska. Nu är det bara att hoppas lite på punkteringsgudarna då de känns väldigt tunna. Hoppas de blir nya favoriter. Nån som kör med de och har ett omdöme?
Innerbredd på fälgen är 24mm.
Hur känns däcken nu när du prövat :)?!

Var lite sugen på Pathfinder s works men dom verkar ju vara slut överallt.

Så fick bli en uppsättning pirelli cinturato h igen nu när jag köpte mig en uppsättning kolfiberhjul till graveln.

Hade såna däck på min första gravel och vill minnas att det var ett jävla rull på dom, bättre än tufo thundero som jag kör på nu. Skall bli intressant att testa med nya hjulen oxå

Var lite sugen på Pathfinder s works men dom verkar ju vara slut överallt.

Så fick bli en uppsättning pirelli cinturato h igen nu när jag köpte mig en uppsättning kolfiberhjul till graveln.

Hade såna däck på min första gravel och vill minnas att det var ett jävla rull på dom, bättre än tufo thundero som jag kör på nu. Skall bli intressant att testa med nya hjulen oxå
Monterade också på Pirelli Cinturato H på styvsonens gruscykel. Han sa att han googlat fram det bästa däcket för hans behov, som inkluderar transportcykling på asfalt till jobbet. Tydligen även väldigt viktigt att det var rätt färgnyans på sidorna. De klarar kravet. Det var det tredje däckparet jag bytt på en månad! Jag är angelägen att han ska gilla cykling, så jag fixar och donar, med glädje.

Senast ändrad:
Monterade också på Pirelli Cinturato H på styvsonens gruscykel. Han sa att han googlat fram det bästa däcket för hans behov, som inkluderar transportcykling på asfalt till jobbet. Tydligen även väldigt viktigt att det var rätt färgnyans på sidorna. De klarar kravet. Det var det tredje däckparet jag bytt på en månad! Jag är angelägen att han ska gilla cykling, så jag fixar och donar, med glädje.

Jag köpte också Cinturato H till min frus Kona Coco. Verkade som ett bra däck, men utseende och färgnyans spelade också en roll, och att jag hittade den till halva priset. Kanske lite för fina däck för att parkera i stan, men jag inbillar mig att tjuvarna inte titta på däck.

Senast ändrad:
Igår köpte jag en (begagnad) gruscykel till sonen. Den ska också, eller kanske framförallt, går som lvg-cykel. Funderar nu på däckval. Jag tenderar till G-One RS i 35 mm. Enda nackdel, förutom låg grepp (som sonen överlever), verkar vara att man känner övergången till mönstret när man lutar sig i kurvor.

Igår köpte jag en (begagnad) gruscykel till sonen. Den ska också, eller kanske framförallt, går som lvg-cykel. Funderar nu på däckval. Jag tenderar till G-One RS i 35 mm. Enda nackdel, förutom låg grepp (som sonen överlever), verkar vara att man känner övergången till mönstret när man lutar sig i kurvor.
Jag är inte grusdäcksexpert (men lägger krut på att lära mig) , men tycket att det skulle vara bra när man känner att sidodubbarna greppar. På samma sätt så vet man att det rullar på som 17 när man kör rakt fram.

Jag är inte grusdäcksexpert (men lägger krut på att lära mig) , men tycket att det skulle vara bra när man känner att sidodubbarna greppar. På samma sätt så vet man att det rullar på som 17 när man kör rakt fram.

På grus är det kankse bra att man känner det, men på asfalt är det jobbigt.

jag har kört panaracer gravelking slick 38c på pendlaren men dom är jobbiga att köra tubeless enligt min erfarenhet, nu har både fram och bak släppt då cykeln stått över sommaren.

så vad kan man tänkas byta till, körs mest på pendling men ett lättrullat däck som även klarar lite enklare grus och tubeless, 38-40c så dom får plats under longboardsen.

har kikat på pathfinder pro alternativt pirelli cinturato h, alternativt bara skippa tubeless och slanga gravelkingsen.

jag har kört panaracer gravelking slick 38c på pendlaren men dom är jobbiga att köra tubeless enligt min erfarenhet, nu har både fram och bak släppt då cykeln stått över sommaren.

så vad kan man tänkas byta till, körs mest på pendling men ett lättrullat däck som även klarar lite enklare grus och tubeless, 38-40c så dom får plats under longboardsen.

har kikat på pathfinder pro alternativt pirelli cinturato h, alternativt bara skippa tubeless och slanga gravelkingsen.
Helt ärligt: Kör man slanglöst och tycker det är besvärligt att pumpa efter en sommar, ja då kanske man ska ha slang ;)
Har aldrig haft ett däck slanglöst som hållit godkänt tryck så länge... Däremot håller ju vissa sig "uppblåsta" med typ 0,X bar i förrådet.

Helt ärligt: Kör man slanglöst och tycker det är besvärligt att pumpa efter en sommar, ja då kanske man ska ha slang ;)
Har aldrig haft ett däck slanglöst som hållit godkänt tryck så länge... Däremot håller ju vissa sig "uppblåsta" med typ 0,X bar i förrådet.
inte så att jag tycker det är jobbigt, de är omöjliga(nästan) att poppa även med kompressor.

Så svarar bara en som aldrig försökt poppa ett Gravelking slanglöst. Nya Gravelking ska vara mycket bättre men onödigt att slänga fungerande däck så kör slang tills de är slut!

Har numera en ”monstergravel”, och de hjulen kom med Schwalbe rocket ron 2,25 i speed.

Vill få till den optimala blandningen mellan rull och Komfort.

Tittar själv främst på thunder burt i 2,35. Super race

Vad borde jag överväga? Både andra däck eller bredder. (Cykeln klarar 2,4)

Har numera en ”monstergravel”, och de hjulen kom med Schwalbe rocket ron 2,25 i speed.

Vad är en monstergravel? En mtb med bockstyre?

Står 29" på mina crux-fälgar ?

Kan inte typ ray och Ralph vara bra mellanting? Eller bara ha kvar ron fram och thunder Burt bak.
Tufft läge att ha köpt en mtb av misstag ?

Har kört med ray/ralph på min FS xc, nu Aspen.

Lite sugen på raceking fram och bak, bra vikt, bra på rullmotstånd, åtminstone på rulle. Aldrig provat conti, så kanske är dags.

Jag kör Rene Herse Antelope Hill på min gravel. 622x55:or med minimalt mönster. Jag tror aldrig jag har varit lika nöjd med ett par däck. Jag har aldrig lagt lika mycket pengar på ett par däck heller...
https://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias ;)
Den där gubben som cyklar snabbare på sina stålramar med picknickkorgar har er gravelister som i en liten ask ;) Nej men helt ärligt så är väl "alla" nöjd, men man betalar ju premium och får/förväntar sig få premium.

Kan man köpa dom i SVerige?

Hur fungerar de breda omönstrade däcken från Rene Herse på fint grus respektive stenkross?

Hur påverkar frånvaro av mönster?

Finns det något liknande mönsterfritt däck, som är billigare?

Ingen större skillnad på slicks o mönstrade däck på torrt underlag. Men fram vill jag ha mönstrat för det dyker alltid upp en pöl med lerig botten o lösa grussträngar. Men på grussträngar vill jag ha fett framdäck som inte skär ner i gruset o styr åt skogen. Jag googlade på RH däck drygt ett år sedan o då hade https://copenhagencyclingclub.com/ bäst pris, men ganska hög, frakt lite överraskande. Kör med Manastash Ridge 44 o 48 mm som framdäck. I standard casing. Vågade inte chansa på tunnare, lättare casing.

Thunder Burt bak, sen invänta nya Rick XC som framdäck ifall man vill ha lite bitigare fram!

För den som vill ha ordentligt breda däck med bra rull så kan jag rekommendera WTB Nineline 2,25". Verkar ha utgått men går fortfarande att få tag på.

Jag är fortsatt nöjd med mina Gravelking SK 43 mm. Känns somen sweetspot mellan lätta, greppiga, billiga och komfortabla däck. Skulle behöva gå ner till 38 mm bak för marginalernas skull.

Då cruxen står blev det stålgraveln på lördagens grusfest. Då på 35 mm Conti CX speed med slangar i. Klart snabbare än vad jag var...

Hur fungerar de breda omönstrade däcken från Rene Herse på fint grus respektive stenkross?

Hur påverkar frånvaro av mönster?

Finns det något liknande mönsterfritt däck, som är billigare?
Eftersom det är Panaracer som tillverkar Jan Heines Réne Herse-däck så kan du ju prova
Panaracer Gravelking Slick, men de verkar bara finns i 43mm som max, men de är billigare

Det finns from i år även en ny variant: Panaracer Gravelking Slick R-Line
Men de verkar endast finnas som 40mm max
Men svårt att hitta ngn som har dem i lager (för mig åtminstone) och priset är högre, förstås.

Det har nämnts förut, men inte bara jag har jobbiga erfarenheter av att köra Panaracer GK slick som tubeless. Underbara däck annars men helt jävla vidriga att poppa.

Eftersom det är Panaracer som tillverkar Jan Heines Réne Herse-däck så kan du ju prova
Panaracer Gravelking Slick, men de verkar bara finns i 43mm som max, men de är billigare

Det finns from i år även en ny variant: Panaracer Gravelking Slick R-Line
Men de verkar endast finnas som 40mm max
Men svårt att hitta ngn som har dem i lager (för mig åtminstone) och priset är högre, förstås.
Tack Håkan! GK Slics 43mm skulle vara kul att testa.

Tillbaka
Topp