Erfarenheter av Shimano Cues U8000 på MTB?

henkan_2001

Aktiv medlem
Hej!

Har en kompis som köpt begagnad MTB (en fulldämpad Specialized) där växlarna hoppade en del. Kompisen lämnade in den för service och enligt cykelbutiken har säljaren blandat Shimano 10s och SRAM 11s vilket inte blir bra. Handlaren tycker att det är en bra cykel och att det är värt att byta drivlina. Vill minnas att trigger och kassett är 10s medan bakväxeln är 11s, samt att befintliga kassetten är något i stil med 11-42 och drevet fram är 32T fram.

Min kompis gillar sin MTB och vi har börjat titta på att köpa Shimano Cues U8000, då det känns som ett ganska logiskt byte då det passar till befintliga hjul osv. Tycker mig ha hittat en prisvärt kombination hos bike-discount.de, se bild nedan.

Är det någon här som har erfarenhet av Shimano Cues på en MTB? Något speciellt att tänka på? Jag antar att den är ganska jämförbar med Deore när det kommer till växelprestanda osv...

mvh

Henrik

Bike24-better_2.png

Inte i lager för nuvarande men jag hade nog gått på detta istället:

För dem pengarna på bilden får du ju nästan en hel deore grupp:(förutsätter dock att du har microspline om det ska vara ett rimligt alternativ)

Tillägg: XT 11s kan du också få för dem pengarna. Jag hade tagit det alla dagar i veckan före Cues. https://www.bike-components.de/en/Shimano/XT-1x11-speed-Upgrade-Kit-p62525/

Jag skulle ta den halvan av det befintlig och komplettera det som inte stämmer. 10 del shimano går att få med 11-42 kassett, funkar utmärkt och 11 sram med minst 11-42, funkar också utmärkt.
Är ALLT sopslut skulle jag kolla på ovan alternativ.

Inte i lager för nuvarande men jag hade nog gått på detta istället:

För dem pengarna på bilden får du ju nästan en hel deore grupp:(förutsätter dock att du har microspline om det ska vara ett rimligt alternativ)

Tillägg: XT 11s kan du också få för dem pengarna. Jag hade tagit det alla dagar i veckan före Cues. https://www.bike-components.de/en/Shimano/XT-1x11-speed-Upgrade-Kit-p62525/
Det var riktigt bra input... vettigt pris också. Att vi börjard titta på Cues var väl mest att vi inte hittade någon 11s kassett med cirka 50 kuggar på lägsta växel, fick väl även intrycket att Cues ersätter de gamla 11s alternativen, vilket gjorde att den kändes lite "framtidssäker"

fick väl även intrycket att Cues ersätter de gamla 11s alternativen, vilket gjorde att den kändes lite "framtidssäker"
Det kan vara så men det tror jag inte. Jag tror inte heller att det kommer att vara ett problem att hitta slitdelar till exempelvis XT eller Deore 11s på ett väldigt bra tag om det skulle vara fallet. Utan tvekan ett bättre alternativ enligt mig.

Senast ändrad:
Nu verkar du ha flest delar till 10 delat shimano så då behöver du bara en bakväxel. Som dessutom sen fungerar med 11 delat shimano. Kassett och kedja 11 delat funkar sen med cues.

Tror att kompisen prioterar att ha minst en 11-46 kassett...
Befintliga delar skall vara rätt slitna (inkl framdrev), så tanken är att byta allt. Första tanken var dock att bara byta bakväxel. Att byta till 12s är förstås ett alternativ, men då får vi även byta hub. Oklart vilket nav som sitter på och vad det kostar att byta hub.

11 delat blir billigare. Samma kedja och pull ratio som 1.1 som shimano cues och sram 11 delat.
Hej.

Är du säkert att cues har samma pull ratio som 11 delat SRAM? Jag trodde att cues, altså Shimano linkglide system, har en helt egen pull ratio. Har försökt gräva i det själv men inte hittat något om linkglide.

Enligt vad jag vet funkar linkglide vara med linkglide. Det var hela grejen med systemet. Man kan kombinera 9,10 och 11 komponenter med varandra. Bara shifter och kasetten måste har samma antal växlar. Växel föraren och kedja är kompatibla över hela systemet.

Tillbaka
Topp