Retro mtb:s!!!

Kanske fel att posta här då det inte är min cykel. Men detta var en av de fräckaste bland cyklarna som fanns med på årets Rigs of the 2024 Silk Road Mountain Race (SRMR) https://bikepacking.com/bikes/2024-silk-road-mountain-race-rigs/

Jag råkar har ett par bra 26"-hjul för skivbroms och qr...

1724065699365.png

GT Talera i BMX-stuk:
F3B14B09-687A-4026-A0E8-4955DDBB6E22.jpeg

På grund att flytt för studier och ont om tid fick cykeln följa med som en tom ram och skruvas ihop på en parkering med verktyg från Biltema. Resultatet blev mer ratbike än vad som ursprungligen var tänkt, men trots att mycket är begagnat och rätt utslitet funkar cykeln helt skapligt. Med den här styrhöjden är den både lätt att bunnyhoppa och cykla på bakhjulet och den kommer nog bli en schysst vardagscykel som jag inte behöver bry mig så mycket om

Senast ändrad:
GT Talera i BMX-stuk:
Visa bilaga 720144
På grund att flytt för studier och ont om tid fick cykeln följa med som en tom ram och skruvas ihop på en parkering med verktyg från Biltema. Resultatet blev mer ratbike än vad som ursprungligen var tänkt, men trots att mycket är begagnat och rätt utslitet funkar cykeln helt skapligt. Med den här styrhöjden är den både lätt att bunnyhoppa och cykla på bakhjulet och den kommer nog bli en schysst vardagscykel som jag inte behöver bry mig så mycket om
En ny sadel så är den perfekt (y)

En ny sadel så är den perfekt (y)
Äh, sadeln var ju skön, den kan få sitta kvar där. Dom större problemen är glappt vevlager, utsliten mellanklinga och en bakväxel med precision som kokt spaghetti. Som grädde på moset är ramen även ramsned. En perfekt cykel med andra ord, bara att cykla vidare och inte fundera så mycket!

GT Talera i BMX-stuk:
Visa bilaga 720144

Välkommen till Linköping (om jag inte ser fel?)!

Håller på med en GT från -94 och skulle byta däck igår. Köpt ett par Conti Race King då jag sett att många kört dessa. Helt överj*vliga att montera.
Finns det olika 26"? eller olika typer av däck för olika fälgar?
Är original fälgen skulle jag tro.
Finns väl 559 och 584 har för mig båda sorteras in under 26"
Syna fälgen ordentligt och rengör Oftast står det instämplat någonstans !

Håller på med en GT från -94 och skulle byta däck igår. Köpt ett par Conti Race King då jag sett att många kört dessa. Helt överj*vliga att montera.
Finns det olika 26"? eller olika typer av däck för olika fälgar?
Är original fälgen skulle jag tro.
RaceKing är hopplösa att få centrerade. Det finns olika 26”, men jag gissar att du har 559 på både däck och fälg.
Diskmedel, bråkande och tålamod brukar till slut lösa problemet och då är de sköna att rulla på.

RaceKing är hopplösa att få centrerade. Det finns olika 26”, men jag gissar att du har 559 på både däck och fälg.
Diskmedel, bråkande och tålamod brukar till slut lösa problemet och då är de sköna att rulla på.
Tack för svaren!
Gissar att det är rätt storlek då med tanke på att jag fick dit dom. Känns lite sådär om man ska fixa en punka ute i fält.
Ha med sig en liten burk diskmedel på turen är inte riktigt optimalt.

Vilka lite snyggare tumreglage rekommenderas till en 3x7 MTB? Shimano Atlus/Tourney och liknande verkar mest vara kombinationsreglage med broms integrerat, eller tvåspaks med display.
Köpte några SunTour via Amazon, men det visade sig vara rena skräpet.

Just 600 kr plus frakt är lite i stöddigaste laget. Men annars är de otroligt fina, och även om jag inte prowlar svenska begagnatsajter så värst hängivet så ser jag dem iaf ytterst sällan till salu här hemma. Antingen är vi ett gäng muppar som går i spinn för sådant som friskt folk har gett upp för längesedan, eller också sitter de tummisar som ännu lever där de sitter, och de som har dem vet vad de har.

Rent hypotetiskt kan en kombination av de båda alternativen förekomma, men jag tror främst på det förra det senare.

Med andra ord, lite saftigt men de är inte så alldeles lätta att få tag i. Och just Deore är som sagt riktigt fina.

Ville ha en bekväm och praktisk cykel med upprätt sittställning, så det blev ännu en GT.
De stora förändringarna är såklart BMX-styret, korgen samt nya däck.
Original 8-växlad shimano STX funkar utmärkt som 1x. Förövrigt riktigt härlig känsla i bromshandtagen på STX-gruppen, som verkar ha möjligheten att funka med både canti och v-broms.
IMG_1479.jpeg

Blev överraskad av hur rapp den känns, trots det det knappast är en lättviktare.

Nöjd. ?

Pakethållare har inget att göra med en retro mtb.. det är inte att fixa något snarare förstöra något…
Det beror på bad man ska göra med cykeln. Ska man använda den är det en toppengrej!

Ska cykeln stå i en lada och putsas förstår jag att du tycker det är dåligt. Måste vara jobbigt att komma åt med topzen ❤️‍?

Kom igen nu, ta av dig bomullshandskarna och gilla läget lite. Sluta försöka diktera villkoren i en tråd där du bidragit med en promille av inläggen ?

Ska man vara petig är väl retro nytillverkade saker som ser ut som att de är gamla, vintage är gamla saker, helst i orginalskick. I tråden är det väl, vad jag sett, många gamla cyklar som är upphottade och ändrade, modifierade med nya komponenter osv. Lite som hot rods i bilvärlden. Rätta mig om jag har fel.

Jag har f.ö. inga synpunkter på vad folk i tråden bör ha för inriktning på sina inlägg.

"Ibland förväxlas retro med vintage. Medan retrokläder syftar på nyproducerade plagg i en stil inspirerad av någon tidigare tidsperiod (exempelvis 60-talet) syftar vintage på kläder som faktiskt är tillverkade under den specifika tidsperioden."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Retro

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vintage

https://en.wikipedia.org/wiki/Hot_rod

Nedan: Exempel på en retro-brödrost. Nytillverkad men i 50-talsstil.

1725860339880.png

Ännu ett exempel: Nedan en vintage-brödrost.

1725860497061.png

Senast ändrad:
Det beror på bad man ska göra med cykeln. Ska man använda den är det en toppengrej!

Ska cykeln stå i en lada och putsas förstår jag att du tycker det är dåligt. Måste vara jobbigt att komma åt med topzen ❤️‍?

Kom igen nu, ta av dig bomullshandskarna och gilla läget lite. Sluta försöka diktera villkoren i en tråd där du bidragit med en promille av inläggen ?
dikterar inte, men förstår inte vad dessa skapelser har med retro mtb att göra? Ghetto moddat hipster cykel? Saknas bara en kille med skogshuggar skägg??‍♂️ som iofs bor på Södermalm.

Trodde det var söndag men jag får fredagsvibbar... Varför inte starta en tråd om vilka kriterier som gäller i retrotråden? Eller prata om dessa kriterier utan att tjafsa?

Tillbaka
Topp