Köpråd styrstam mtb.

Leafy

Aktiv medlem
Köpråd styrstam mtb.
Tänkte införskaffa en 50-55mm styrstam till min Habit 3a.
Inga problem med original 35mm men känner att jag vill ha något mer framåtvikt när det blir brant nedför.
Vill även få fram styret lite när jag sitter ner och trampar runt väldigt tighta långsamma svängar då jag inte vill korta styret men det finns risk att knät slår i handen när det blir över 50-60 grader vridning på styret och om jag inte kan vinkla ut eller in knät.

Vad rekommenderar ni? Vart går gränsen för "för lång styrstam" på en gör det allt hoj.

Köpråd styrstam mtb.
Så länge du inte tycker den blir för lång så kör på. För några år sedan skulle alla ha 35 mm stam och 820 mm styre, men nu har det väl lugnat ner sig lite. Jag trivs med 50 mm och 770 på min stigcykel.

Köpråd styrstam mtb.
Kör en billig stam i den längd du tror på och testa. Risken finns att första gissningen inte är perfekt. När du hittat rätt så köp en fin stam eller ryck på axlarna - även billiga stammar brukar hålla, men väger lite mer och ser lite epa ut. Funktionen är sällan dock problemet.

Men som sagt testa! Det går att ha teorier om vad som blir bra, men bara tester ger svar på vad som är bästa kompromissen för DIG!

Köpråd styrstam mtb.
Stamlängden är personligt. För mig är 50 mm optimal.

Jag förstår dock inte varför du vill har mer "framåtvikt" när det blir brant nedför. Brant nedför vill man oftast sitta/står längre tillbaka för att får tyngdpunkten längre bakom kontaktpunkten av framhjulet. Uppför och på platten kan det vara bra med mer tyngd på framhjulet för att får mer tryck på framhjulet. Sen vill man har styret på på rätt distans från sadeln och pedalarna.

Köpråd styrstam mtb.
Stamlängden är personligt. För mig är 50 mm optimal.

Jag förstår dock inte varför du vill har mer "framåtvikt" när det blir brant nedför. Brant nedför vill man oftast sitta/står längre tillbaka för att får tyngdpunkten längre bakom kontaktpunkten av framhjulet. Uppför och på platten kan det vara bra med mer tyngd på framhjulet för att får mer tryck på framhjulet. Sen vill man har styret på på rätt distans från sadeln och pedalarna.

Svårt att förklara vad jag menar egentligen ?. Men jag känner väl att jag vill ha fram min tyngdpunkt något i mitt optimala nedför, nu pratar vi inte downhillnedför. Känner en viss skillnad i den nya cykeln kontra den gamla. Köper på mig nåt billigt och testar lite olika och sen när jag är klarexperimenterad så får det bli nåt rejält.

Tillbaka
Topp