[Byggtråd] Konsten att göra något lätt svårt, en byggtråd av en Cannondale

Anronadolfsson

Aktiv medlem
Halloj Happy!

Jag har under lång tid sålt, köpt, skrivit och läst andra trådar med många tankar på att skriva en egen då jag faktiskt har ett projekt som jag vill dela med mig av. Så Let's Begin!

Det började som en flört med Cannondale, jag som relativt ny i cykelsvängen och sedan tidigare flygplansfrälst, blev förtrollad av de fina svetsfogarna och sedan var de kört.
Jag jobbade vid tiden och efter flertalet racercyklar så köpte första generationen av Cannondale Treadwell 2, med singelklinga, klunker styre och Maxxis DTR däck. Cykeln kunde ju göra allt! Den va snabb på platten, bekväm med en upprätt sittställning men fortfarande inte slö och ful som andra.

Men de fanns ett stort problem, Regeln N+1 sattes ur spel då jag helt plötsligt hade en cykel som kunde göra allt! Så jag gjorde det enda logisk och sålde cykeln

Nu till den faktiska bygget som jag kommer att dokumentera här:

Jag fick syn på en Cannondale CAAD2 på tradera som jag bara tvungen att ha. Efter konversationer med säljare så kunde säljare leverera cykeln från Borås till Västerås, helt gratis(!).
Jag vann budgivningen och hade gjort mig ett kap för 500 kr.
Cykeln va nästan helt original bortsett ifrån en ny gaffel och framhjul som va uppdaterat till skivbroms och hydrauliska MT200.
De vart cirka 2 rundor till och från jobbet innan de va dags att demontera ner till clean ram för en mindre modifikation.

IMG_20210706_162740.jpg

Min hjärna hade fått tänka fritt och jag hittade ett nav och 180mm skiva som bara råkade passa fin i dropoutsen och idén om skivbromsar var fast etsad på näthinnan.
IMG_20210627_140612.jpgIMG_20210627_140630.jpg

Eftersom att jag har Sveriges snällaste svåger så har projektet igång och snart var en CAD modell ritad för att kunna få till ett fint broms fäste

Messenger_creation_107C91DC-A260-44A4-A9F8-80646BB3CC08_0.jpeg
Messenger_creation_E406D66F-8DA2-45E6-8D3E-429D5BA5A408_1.jpeg

Jobbet var igång och snart så vart även modellen till verklighet, men först en viktig detalj, vilken färg skulle den färdiga ramen och cykel passa bäst i?
Efter många tankar om att hålla sig till originalfärger så slutade med att jag valde en Porschefärg från en bil som jag bara älskar. En nyans som heter Porsche Oslo Blau.

doctor-approved-4(1).jpg

Jag hade inte riktigt bestämt mig för om jag ville ha svarta detaljer eller chrome, så när jag så färgen emot de båda detaljfärgerna så var jag såld. Den passade bra till de bägge!

Efter färgprepp och lack på en lackverkstad så var det klart, den var äntligen färdig!
Messenger_creation_1e68bc9d-9cab-48d4-b408-377ba28412c1.jpeg

Fick hem ramen, inom en vecka så var den ihop med de delar som jag sparat/samlat på mig under tiden

20240816_160106.jpg

Eftersom att jag ville kunna cykla på cykeln så snart som möjligt så vart det lite panik med att få på drivlina och bromsar, samt även ett par skärmar som skulle kunna passa.

20240815_140713.jpg

Då jag vill kunna använda ett par 650bx47mm hjul+däck som jag haft liggande i en 26" ram så vart de ganska tajt med plats för en skärm, med kravet att de skulle vara i metall.
Jag hittade ett par Specialized skrämar på nära håll som kändes lovande, och faktiskt snygga.
Med allt monterat så gick det bra att förflytta från verkstaden, hem till vardagsrummet. Under hemvägen så drog skärmen i marken typ 50 grr som gjorde att alla runt om mig trodde att cykeln skulle gå i 100 delar vilken sekund som helst. Men de var en del av planen, att åtgärda iallafall.

20240821_182816.jpg20240821_182823.jpg20240821_182829.jpg

Men nu gick den att cykla på, och göra lite lätt utvärdering och planera inför framtiden
Juste, även ett nytt styre vart de efter denna provcykling!

Så till nuvarande spec:
Ram: Cannondale MXXX CAAD2, från cirkus 99-00
Gaffel: Masso 29" stel gaffel för QR och premium Carbon wrap
Vevparti: FC-M4000-3 med underbara symetriska 96 BCD för att göra livet lite mer spännande när de gäller NW drev.
Drev: Garbaruk 38T som mitt undermedvetande hade för skjutit innan jag ha köpa ett DECKAS som nu ligger och skräpar.
Kassett: 11-46 10s Deore
Bakväxel: RD-M5120
Reglage: Deore 10 delat
Broms fram: MT200
Broms bak: TRP HY RD med ett Deore reglage
Bromsskivor: 180 mm fram och bak
Hjul: Funworks fälgar med XT M8000 nav
Styrstam: ~40 mm noname
Styre: Cannondale K21000 som sitter orginal på Treadwell:
Handtag: Inga
Sadelstolpe: Zoom 27.2mm
Sadel: Bontrager Obekväm

Tanken är att de ska bli en pendlare som både jag och min sambo kan använda när man vill undvika kollektivtrafik, men också till att veckohandla och göra lite utflykter

Kvar att göra är att bestämma är följande:
* Packmöjligheter: Jag vill kunna fraka lite saker och har kollat på olika pakethållare både fram och back, men har svårt att bestämma mig.
* Sadelstolpe: Vill ha dropper för att lätt kunna höja sänka då vi är flera som kommer att använda cykeln men kan inte ha intern vajer dragning.
* Bromssituationen: Jag hade en ide om att jag ville köra TRP bromsar även fram, men efter några rundor så är jag inte lika säker. Vill ha en lite starkare broms, då jag har framtidsplaner att sätta på en elmoter (med de tillhör inte denna tråd just nu). Så jag funderar på ett par 4 kolvsbromsar, men jag vet inte vad jag vill ha/ vad jag vill betala.
* Pakethållare back: Jag vill ha pakethållare, men vill att den inte ska vara så ful om de man kan köpa, men med möjligheter att typ använda AVS och Panniers om jag skulle vilja. Skulle vilja bygga något som går att montera i v-bromsfästen men har inte hittat någon inspo på internet.

Ja, de är så långt jag har kommit!

Bilagor

• IMG_20210706_163138.jpg
    IMG_20210706_163138.jpg
    324.3 KB · Besök: 130
  • 20240821_185518.jpg
    20240821_185518.jpg
    285.3 KB · Besök: 121
  • 20240816_160108.jpg
    20240816_160108.jpg
    541.6 KB · Besök: 115
  • 20240815_140709.jpg
    20240815_140709.jpg
    653.1 KB · Besök: 114
  • IMG_20210706_162952.jpg
    IMG_20210706_162952.jpg
    899 KB · Besök: 119
  • 20240816_160111.jpg
    20240816_160111.jpg
    541 KB · Besök: 110
Senast ändrad:
Nice! Jag vill också ha skivbromsfäste bak på min gamla 26:a. Hur tillverkades fästet och svetsade ni på det sen bara?

Postmount är nog värsta överkursen? I alla fall brukar de flesta nöja sig med is.
Möjligen mer pga tillverkningen än svetsning?

(Gäller att det håller. Inte avanligt med en extra pinne mellan ss och cs

Nice! Jag vill också ha skivbromsfäste bak på min gamla 26:a. Hur tillverkades fästet och svetsade ni på det sen bara?
Postmount är nog värsta överkursen? I alla fall brukar de flesta nöja sig med is.
Möjligen mer pga tillverkningen än svetsning?

(Gäller att det håller. Inte avanligt med en extra pinne mellan ss och cs
Bakaxeln modelleraders up för att kunna göra ett fäste som är så nära röret som möjligt och helsvenska för att få en bra styrka.

Man hade nog kunnat nöjt sig med is, med om man ändå ska Tig svetsa så valde vi pm.

Fästet är fräst i en CNC maskin i aluminium.

Vi får se om de är starkt nog, men de borde hålla enligt mina gissningar

Bakaxeln modelleraders up för att kunna göra ett fäste som är så nära röret som möjligt och helsvenska för att få en bra styrka.

Man hade nog kunnat nöjt sig med is, med om man ändå ska Tig svetsa så valde vi pm.

Fästet är fräst i en CNC maskin i aluminium.

Vi får se om de är starkt nog, men de borde hålla enligt mina gissningar
Ok, is är nog mer om man inte har de resurserna

Fin hoj!
Hur fick du fast skärmen i gaffeln. Har samma gaffel men tror inte den har något hål undertill?

Fin hoj!
Hur fick du fast skärmen i gaffeln. Har samma gaffel men tror inte den har något hål undertill?
Hej!
Jo, men på min finns de hål, även om de var extremt dåligt gängade så är de tillräckligt för skärmfästen.

Jag hade tänkt att i framtiden köpa en ny gaffel som är kompenserade för dämpad gaffel, dvs längre axle-to-crown mått, men de får bli längre fram

Bilagor

• 20240901_203712.jpg
    20240901_203712.jpg
    384.9 KB · Besök: 69
Lite idéer som jag vill ventilera och få lite feedback på. Någon kanske har testat och kan ge mig lite tips

Jag har en dropper som passar, men den har extern vajer, vilken fåfänga jag tycker är fult när man behöver dra vajern utanpåliggande hela ramen runt.
Då jag inte kommer använda dropper mer än för att jag och tjejen ska kunna dela cykel så skulle jag vilja montera en remote på ramen.

Min tanke är att använda en framväxelklämma för att kunna montera på en dropper-remote. Är de något som någon har testat? Då blir inte höljet så långt och fult.
Disclaimer: jag vet att jag blir begränsad i att justera höjden på vart jag klämmer stolpen, men de får jag leva med

Lite idéer som jag vill ventilera och få lite feedback på. Någon kanske har testat och kan ge mig lite tips

Jag har en dropper som passar, men den har extern vajer, vilken fåfänga jag tycker är fult när man behöver dra vajern utanpåliggande hela ramen runt.
Då jag inte kommer använda dropper mer än för att jag och tjejen ska kunna dela cykel så skulle jag vilja montera en remote på ramen.

Min tanke är att använda en framväxelklämma för att kunna montera på en dropper-remote. Är de något som någon har testat? Då blir inte höljet så långt och fult.
Disclaimer: jag vet att jag blir begränsad i att justera höjden på vart jag klämmer stolpen, men de får jag leva med
Det finns Dropper med en liten spak under sadeln, så helt utan wire, intressant i ditt fall kanske?

Det finns Dropper med en liten spak under sadeln, så helt utan wire, intressant i ditt fall kanske?
Ja, de är det,ä. Men jag har en liggande hemma utan annat syfte så de hade varit kul att nyttja den.

Jag har även gjort begränsad research i den marknaden, men då har jag bara hittat ytterligheter, såsom 800 kr på AliExpress eller 2.5k från thompson

Edit: är 27.2mm om de inte framgått

Tillbaka
Topp