Varför inga cyklar på Södertörn

staine

Aktiv medlem
Tog en typ median-runda nyss då det är ca 8 år sen sist i trakterna. Efter ett tag insåg jag varför.
S-tälje till Rosenhill, ej kul. Rosenhill till Tungelsta, ej kul. MC till tusen o dom kan man ju leva med. Men bilisterna, antingen ilskna eller tafatta, vääldigt konstiga och farliga omkörningar. Och fort som fan gick det. Tom för undertecknad som med hjälp av dödsångesten fick hyfsat snitt åtm mellan Hall och Skogs-Ekeby. Mötte endast 2 lvg- och 4 mtb på hela rundan. Rosenhill, fanns en enda cykel och det var min...
Nu dröjer det nog ett tag innan nästa runda.
DC80ABCE-3A63-46FE-8D8C-0D22DFA77400.jpeg

Senast ändrad:
Det är den tiden på året. Färre ute. Pröva Ekerö om du vill ha sällskap.
Vet dock att Hovet kör där på lördagarna men de skiter i Rosenhill numera. På min tid var fika där obligatorisk.

Med tanke på hur ofta man kommit fram till en motorcykelolycka på den sträckan så borde ju det bli färre som kör ? men tydligen kommer det nya ?

Glömmer inte när en motorcyklist kraschat och folk blev irriterade när jag genade över åkern istället för att snällt vänta på att dom släppte avspärrningarna.

Det finns några mycket bättre vägar på Södertörn och de är samtliga bättre än Ekerös vägar (enligt mig): Tungelsta till Sorunda, gamla Nynäsvägen, vägarna på tvärs mellan dessa, Torö-vägen, de två vägarna mellan Ösmo och Stora Vika och vägen över Årsta havsbad. Med dessa kan du lätt fixa en runda på 150 km. Vägen över Vällinge och golfbanorna är också riktigt bra men då blir det till att vända hem på samma väg eller någon av de dåliga vägarna som du har cyklat.

Det finns några mycket bättre vägar på Södertörn och de är samtliga bättre än Ekerös vägar (enligt mig): Tungelsta till Sorunda, gamla Nynäsvägen, vägarna på tvärs mellan dessa, Torö-vägen, de två vägarna mellan Ösmo och Stora Vika och vägen över Årsta havsbad. Med dessa kan du lätt fixa en runda på 150 km. Vägen över Vällinge och golfbanorna är också riktigt bra men då blir det till att vända hem på samma väg eller någon av de dåliga vägarna som du har cyklat.
Kommentaren gällande Ekerö ovan var väl snarare om man ville ha sällskap av andra cyklister. Inte nödvändigtvis att vägarna är bättre/roligare.

Nu var jag lite less på nynäsvägen och gillar gamla gamla S-täljevägen förbi Sturehov. Men det blir kanske ner till Torö stämpelhaket nästa gång.

Cyklade där en del i början av sommaren efter några års frånvaro, tyckte inte det var sämre än tidigare. Men just Rosenhill har väl alltid varit främst ett MC-hak för biffiga gubbar i skinnkläder snarare än ett vattenhål för trådsmala cyklister?

Plantshopen i Ösmo är annars mitt favorit-fikaställe på Södertörn. MYCKET trevlig uteservering bland växterna med god fika, och många cyklister på helgerna. De har också ett "bikerack" där det kan hänga cyklar för totalt sett sjusiffriga belopp... :-)

IMG_0104.jpg

Ekerö är helt ok ur säkerhetssynpunkt men lite enahanda.
Sant. But what you know….

Fast det stämmer ju inte helt längre för det byggs så jävla mycket. FRA kommer man fan inte åt om man inte krånglar som fan och det är skitt

Men jag ska ut där och härja imorgon ändå. Efter Ekerökorset så är det fina vägar. Fortfarande.

Låter nästan som hofvets gamla söndagsrunda….

Tillbaka
Topp