Vuelta España 2024

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Vuelta España 2024
Han får väl köra i grönprickigt?!
På tal om prickad - de senaste tre åren har vinnaren av bergspristävlingen skrapat ihop
2023 135 (Evenepoel)
2022 73 (Carapaz)
2021 80 (Storer)
och WvA har idag 46 poäng och 25 p ledning men med typ 1000 poäng kvar att hämta - så vad är sannolikheten att han håller undan?

Vuelta España 2024
Tror mycket beror på om favoriterna kommer köra sista veckan om etapp segrar , Eller om man kommer låta utbrytare få utrymme.
Soler har ju varit offensiv så han ligger nog bra till om det finns ork kvar.
Roglic och Yates kommer säkert ta en del poäng bara genom att vara med i täten.

Vuelta España 2024
På tal om prickad - de senaste tre åren har vinnaren av bergspristävlingen skrapat ihop
2023 135 (Evenepoel)
2022 73 (Carapaz)
2021 80 (Storer)
och WvA har idag 46 poäng och 25 p ledning men med typ 1000 poäng kvar att hämta - så vad är sannolikheten att han håller undan?
Har poängutdelningen på stigningar av de olika kategorierna varit densamma 2021-24?

Vuelta España 2024
Tror mycket beror på om favoriterna kommer köra sista veckan om etapp segrar , Eller om man kommer låta utbrytare få utrymme.
Soler har ju varit offensiv så han ligger nog bra till om det finns ork kvar.
Roglic och Yates kommer säkert ta en del poäng bara genom att vara med i täten.
Yates form tycker jag känns lite skakig.

Vuelta España 2024
Blev en ful stängning av UAE vid spurtpriset.
Av någon anledning så fick UAE ha sin följebil uppe bredvid åkarna precis vid spurten och då blev Küng hindrade pga en vattenflaskelangning. Riktigt knepigt.

Nu så fick Roglic byta cykel. Tippas på planerat byte då utväxlingen ser lämplig ut för rejäl klättring.

Vuelta España 2024
Är väl bara att säga att han fick slut på el i växelbatteriet?
Han har slängt på 1x med XPLR just nu.
Jojo, eller att han hade fått en pyspunka. Fast här var det ju uppenbart att det var ett planerat byte i och med att det var en utbytescykel med så fullständigt annorlunda utväxling precis innan slutbacken. Vet inte hur reglementet ser ut, men det känns inte troligt att tävlingsledningen måste bevisa ett regelbrott bortom allt rimligt tvivel (är ju ingen domstol detta utan en sporttävling) så de kanske kan bestraffa honom ändå. Om de känner för det, men det kanske de inte gör...

Vuelta España 2024
Vart tog Gall vägen ? 26 min efter idag. Men tur för Ben då de knappast behöver diskutera ledarrollen inom lagen inför tisdagens etapp.

Och DNS på Cian :-(

Vuelta España 2024
Avslutningsbacken såg riktigt trevlig ut. Hade varit kul att testa med hygglig form. Men gärna rejält bättre väder så man kan njuta av vyerna.

Vuelta España 2024
Jag gissar att han får två dagar till i rött. Idag skulle jag kunna tänka mig att storfräsarna tar det lite mer kontrollerat. Visserligen lång sista backe, men snäll lutning och dessutom 17 km från toppen till mål gör att jag inte tror att de bryr sig om att försöka attackera.
Visa bilaga 722898

På söndag tror jag dock att Ben får avsluta sin tid i rött. Sista 3 km verkar vara i stil med avslutningen på gårdagens etapp, om inte ännu lite brantare sista 2 km.
Nähä, blir tydligen minst en etapp till i rött för Ben. Var lite rädd att han gått med för länge när han släppte, och det är möjligt att han hade tappat lite mindre om han släppt en aning tidigare, men han höll i mina ögon ihop det oväntat bra.

Senast ändrad:
Vuelta España 2024
Van Aert kraschade nästan på en gång. Måste hakat i någon annan cyklist.
Verkar gått bra i alla fall, även om han stod och kände efter och rättade till kläderna ett tag innan han stack vidare.

Vuelta España 2024
Bra kämpatakter från Ben idag.

Om inget oväntat inträffar borde han inte tappa den imorgon, och troligen inte heller på torsdag. Skulle dock förvåna mig rätt mkt om han lyckas behålla den efter fredagens etapp med tuff avslutningsbacke.

Frågan är om han grejar pallen i Madrid. Känns som de som nu ligger topp-5 är de som gör upp om pallplatserna totalt.
1725394235947.png

Vuelta España 2024
Surt för Wout. Verkligen inte hans år i år.

Lär väl bli Groves som tar hem poängtävlingen om han fullföljer vueltan. Har 182 poäng och leder den tävlingen med 87 poäng före Tejeda som är tvåa.

I bergspristävlingen ser det ut att kunna bli en UAE-internt uppgörelse.
1725394587119.png

Vuelta España 2024

Om inget oväntat inträffar borde han inte tappa den imorgon, och troligen inte heller på torsdag. Skulle dock förvåna mig rätt mkt om han lyckas behålla den efter fredagens etapp med tuff avslutningsbacke.

Frågan är om han grejar pallen i Madrid. Känns som de som nu ligger topp-5 är de som gör upp om pallplatserna totalt.
Visa bilaga 723688
Mas känns stark. Tippar ändå på Roglic.

Vuelta España 2024
Grym etapp. Soler är verkligen något extra. Lite speciellt med att GC-åkarna inte med om att tävla om etappsegern på någon etapp nu. Så synd om WvA.

Hans öde är vart fall en påminnelse om att oavsett med hur mycket man leder en GT, sammanlagt eller i någon deltävling, så är det aldrig någonsin avgjort innan man nått över linjen på sista etappen. Så mycket som kan hända under tre veckors cykling.

Vuelta España 2024

Visa bilaga 723688
Skulle ju vara kul om han fixade en pallplats, Men tror tyvärr att han kan rasa ända till plats 5 är ju ändå lite marginal mellan femte och sjätte plats så topp 5 ska han väl klara.

Vuelta España 2024
Spännande etapp idag med bra utbrytning och svårkontrollerad avslutning. Skönt att ingen vurpade på de hala gatorna. Fina backar de två 2:a-kat runt 90-70 km.

Vuelta España 2024
Tajt i tre av tävlingarna:

GC: Ledning med 5 sekunder för O'Connor före Roglic.
Bergspris: Ledning för Soler med 1 poäng före Vine
Ungdomstävlingen: Ledning med 7 sekunder för Rodriguez före Skjelmose

Vuelta España 2024
Men varför gör inte Roglic något ryck för? Skulle inte rödtröjan ge honom en ”boost” nu i sluttampen av Vueltan?
Satsar han allt på det avslutande TT?

Tillbaka
Topp