Visa din singlespeed mtb

Visa din singlespeed mtb
Ja?
@erik h är happysskogsfixie-posterboy

Verkligen intressant hur det tar sig ut i praktiken.

Visa din singlespeed mtb
Pakethållaren är Tubus Vega och kör med den just för att kunna använda stoppern. Nackdelen med denna pakethållare är att den hamnar väldigt högt upp på Uniten. Väskorna är förra generationens Revelete Designs Nano panniers.
Jag har haft samma problem med en pakethållare på min salsa fargo. Jag köpte helt enkelt en hållare till 26" hjul. Så hamnar hållaren längre ner igen.

Visa din singlespeed mtb
Hope kan man väl alltid lita på. Adaptrar som eftermarknad för varenda knäpp navstandard man kan tänka sig, 2+2 pawls och många POE eller 4x1 och färre POE (om de gör så fortfarande också?). Med lättflytande smörja funkar de i de värsta väder. Men också härav BMX-frihjul. Eftersom diametern är så mycket större är det så mycket lättare för dem att hålla. Särskilt om man köper ett White.
Hope har ändrat det till pro 4 och pro 5.
Pro4 4 pawl och 44 poe
Pro5 6 pawl och 54 eller 108 poe

En pro2 har 4 pawl och 24 Poe. Här kan man slipa ner 2 av 4 pawl och får 48 Poe men bara 2 pawl som jobba samtidigt. Det funkar bara när man har en stål freebody med aluminium kan man får problem.

Visa din singlespeed mtb
En helstel Singlespeed beställd från Marino. Jag fick övertala honom en del för att han skulle lämna ram å’ gaffel olackade. Ja, den kommer att rosta utvändigt, men med linolja på insidan av rören, så kommer att hålla längre än jag.
IMG_3831.jpeg

Visa din singlespeed mtb
Jag ansluter väl här med då. Det är ju faktiskt bara en växel
IMG_6867.jpeg

Nu med 29" icespikers och ett par WI eno nav

Men börjar finurla på om det ska få bli en SS. Har ett par hope pro 2 ss nav i förrådet. Slänger jag i nya lager så funkar dom säkert femton år till utan några klagomål

Men ska man köra 27.5+ eller 29"?
Har ett par boosthjul med 27.5+ till min karate monkey, men tänkte ersätta dom med ett par lättare 29" för att göra den lite rappare.
Isf kan jag flytta över dom fälgarna hit.

För många val, för många cykelbyggen...

IMG_6933.jpeg

Senast ändrad:
Visa din singlespeed mtb
^Fet!

Om jag var du så skulle jag behålla den Fixed, och behålla ISP-däcken men dra på ett hjul med skivbroms enbart fram. Optimal vintercykel aka pansarvagn i rådande misärväder.

Visa din singlespeed mtb
Hur tycker du det är att ssa med plattisar? Vinterklabbet i SPD-klossarna är ju okul. I skogen cyklar jag ganska ofort.
Tycker det funkar betydligt bättre än med SPD, där kan det ju verkligen klägga/isa igen så man inte kan klicka i igen, medans med plattisar kan det visserligen bildas en "isplattform" men det är inte lika ofta ett problem, och går iaf lättare att rensa, även om det inte alltid är problemfritt..

Visa din singlespeed mtb
Alltså sen "nya" SPD kom med öppning rakt igenom (på alla modeller för minst tio år sen?) så har jag knappt haft en enda igenfrysning. Visst klafsade jag runt mer i skogen på vintern förr i tiden än nu, men jag tycker man alltid kan stampa sig fast genom isen på de nya. De gamla var ju oanvändbara i minusgrader, därför körde man Eggbeaters då.

Har sett på årets sociala turer att det är mycket plattisar igen, även bland folk jag respekterar stort som cyklister. Inget för mig dock. Minns hur mycket jobbigare det var sist jag skiftade (och omöjligt på fixie såklart).

Visa din singlespeed mtb
Alltså sen "nya" SPD kom med öppning rakt igenom (på alla modeller för minst tio år sen?) så har jag knappt haft en enda igenfrysning. Visst klafsade jag runt mer i skogen på vintern förr i tiden än nu, men jag tycker man alltid kan stampa sig fast genom isen på de nya. De gamla var ju oanvändbara i minusgrader, därför körde man Eggbeaters då.

Har sett på årets sociala turer att det är mycket plattisar igen, även bland folk jag respekterar stort som cyklister. Inget för mig dock. Minns hur mycket jobbigare det var sist jag skiftade (och omöjligt på fixie såklart).
Ilandsproblem förvisso men framförallt isbildningen runt klossarna irriterar. Pedalerna är lättare att stampa rena. När jag blir ordentligt varm om fötterna verkar viss värme krypa ut så det blir is längst in.

Spolarvätska kör vissa med men det går hårt åt pedalerna.

Lbs har prisvärda jag kan testa.

Visa din singlespeed mtb
Jo det är sant, SPD-stålklumpen under bygger ju is på ett sätt som klossfria skor aldrig gör. Och lättare att hitta varma skor att ställa på plattisar! Se till att ta några väldigt glesa plattisar bara för är det mycket yta så byggs det is på det med. Minns det blev väldigt halkigt på dem vintertid trots fullt med smalbensätande piggar.

Visa din singlespeed mtb
Har aldrig misslyckats att få fast foten i spd-pedaler, vare sig i lera eller snö/is. På sin höjd får man sparka till någon gång men sen sitter man fast. Finns det verkligen något mer driftsäkert än en spd-pedal på en cykel? Det är som singlespeed men utan risken att kedjan kan gå av, dvs fullständigt bombsäkert!?

Visa din singlespeed mtb
Visst finns det fördelar med spd i snö, det är ju trots allt lättare att få med sig cykeln och hålla sig kvar på pedalerna.. men iaf jag har ute foten en hel del när det är slirar och understyr och då dabbar man i marken en del, så jag vill minnas att det rätt ofta var krångligt att klicka i igen (m520 eller vad Shimanos enklare nu hette), iaf mindre smidigt än plattisarna.

Men ja, man får välja plattisar efter säsong :-) Nu kör jag iofs OneUps plastisar året om, men de lämpar sig bra på vintern med stor öppen plattform och att de är av plast gör ju också att de inte transporterar kyla till foten på samma sätt.

Visa din singlespeed mtb
Jag har bara riktiga problem med SPD i snön när det är kring nollan där det finns kramsnö. Sista två veckorna har det varit tillräckligt kalt och behövde jag då och då trampa två gånger med skorna på pedalerna för att får bort snön.

Jag cyklade med sonen i början av kylaperioden och då bildades det is kring pinns av sonens plattisor av (brun) vatten som slängdes upp av framhjulet när han körde genom pölar. Jag behövde skrapa bort is två gånger för att sonen tappade fästet.

Visa din singlespeed mtb
Hittat en OnOne Inbred SS 26” till salu, årsmodell gammal.

Skicket är inte bra, men inte superdåligt, förutom att någon har stoppat en 25.8mm sadelstolpe i ramen istället för den 27.2mm som det ska vara. För att åstadkomma detta har personen kapat en till slits i sadelröret ganska fult. Sadelröret verkar inte vara helt demolerat och går nog att återställa hjälpligt.

Säljaren vill ha 1200kr och det tyckte jag inte cykeln var värd. Hur mycket skulle ni anse att cykeln är värd eller hade ni hållit er borta från den helt och hållet?
FF5FCF54-40FC-4358-BAD9-99AC8C5C3FCC.jpeg
9F808D70-12A7-45A4-98F1-77FF8DD28625.jpeg
5310ED13-FCA7-4E6C-9628-0D3F38365E8B.jpeg

Visa din singlespeed mtb
Svårt att säga den är värd det du är villig att betala. Hade det varit en L/XL ram så hade nog jag köpt den för 1000-1200kr det blir ett coolt o kul bygge.

Visa din singlespeed mtb
Det är ju en dedikerad single-speed ram och även baknavet är SS. Om storleken passar så tycker jag att det är ett bra köp. Utgår ifrån att du gillar äldre mtb's och gärna byter lite slitdelar och oljar här och där.

Visa din singlespeed mtb
Det är ju en dedikerad single-speed ram och även baknavet är SS. Om storleken passar så tycker jag att det är ett bra köp. Utgår ifrån att du gillar äldre mtb's och gärna byter lite slitdelar och oljar här och där.
Ett bra köp trots att den är skadad? Den här slitsen ska inte vara där, den är grovt kapad med vinkelslip av någon. Hade det inte varit för det hade jag köpt utan tvekan
9886F558-A0DC-4451-9902-A86A05265FB9.jpeg

Visa din singlespeed mtb
Svårt att säga den är värd det du är villig att betala. Hade det varit en L/XL ram så hade nog jag köpt den för 1000-1200kr det blir ett coolt o kul bygge.
Jag är 170cm lång och ramen lär vara en 16”. Det borde passa min längd, även om ramen är i minsta laget. Tänkte också att det blir ett kul bygge, det är just att sadelröret är ihoptryckt och att någon har kapat en andra slits i sadelröret som gör mig tveksam till att köpa
11C44925-6685-4D48-91CB-DB3317DD3AC1.jpeg

Visa din singlespeed mtb
Hm det där är ju en strålande användbar gammal ram. Körde min med 700x35 mm och skärmar till jobb och annat. Så många kul byggen jag gjort på den.

Men alla komponenter på den där är ju rätt trista, även för en beater, så frågan är om den är värd det med tanke på sågningen.

Om du vill köra 26” och har lite gamla skivbromsar över kanske varför inte och sen köra tills sadelröret spricker. Går ju också att vända på bakhjulet och köra fixie på discfästet utan mer investeringar än en hundring för ett drev!

Visa din singlespeed mtb
Jag är 170cm lång och ramen lär vara en 16”. Det borde passa min längd, även om ramen är i minsta laget. Tänkte också att det blir ett kul bygge, det är just att sadelröret är ihoptryckt och att någon har kapat en andra slits i sadelröret som gör mig tveksam till att köpa
Visa bilaga 723855
Bäst hade nog bar varit att borra ett hål precis under slitsen sen såga ner till hålet och kapa någon cm på sadelröret övre del, det är stål ram så inga konstigheter med det. Gjort så själv på fler gamla ramar.

Tillbaka
Topp