Carbon-gaffel - Dyr eller mindre dyr

Arth

Aktiv medlem
Carbon-gaffel - Dyr eller mindre dyr
Jag har en Cotic Cascade, det är en gravel bike eller det som kallas en drop bar mtb. Jag tycker om den men den är lite väl tung och speciellt gaffeln är en bov här.

För att göra den lite lättare och mer responsiv har tänkt mig att köpa en carbon-gaffel men det är ju lättare sagt än gjort för det finns en del alternativ och så ändå inte. Grejen är att cykeln är "suspension corrected" och därför ska en gaffel passa till det. Jag har skrivit med Cotic och de rekomenderar en gaffel med ca. 483 - 490 mm axle to crown för att det inte ska ändra geometrin för mycket.

Nå ja, men när man börjar kolla så finns det ju två vägar att gå. Just nu kikar jag på 3 olika möjligheter:

Enve Mountain Fork: Dyr men troligvis nice.
Salsa Firestarter Deluxe: Nästan lika dyr och offset kan inte justeras. ATC passar dock bättre med nuvarande gaffel. Halvsvår att få tag i.
Nordest Kutxo (Brother har samma gaffel): Mindre dyr men är väl en rebrandad Kina-gaffel. Vikt är samma som de andra och offset kan justeras.

Nu är frågan: Vilken gaffel är det bästa köpet?

Jag kan spara en del på att köpa från Nordest/Brother (säkert ännu mer om jag köper från Kina men det känns lite osäkert på något sätt) men priset är inte avgörande. Hur stor kvalitetsskillnad är det på "billiga" och dyra gafflar? Jag är säker på att finish osv. är bättre på en Enve men är det större skillnad än så? Och kommer jag märka en eventuell skillnad eller blir det bara placebo? Hur är det med säkerhet - betalar man även för sinnesro eller är det bara inbillning? Gaffeln kommer ju få stryk, jag väger 90 kilo och använder även cykeln till (lättare) stig.

Det var många frågor men det handlar väl mest om var jag får mest för pengarna.

Länkar till alternativ:

Enve
Salsa
Nordest
Brother

Nuvarande gaffel

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp