I vår populära serie ”Hur du kokar en groda utan att den hoppar ur kastrullen” presenterar vi idag ännu några uppgraderingar av Röda Fanan.
Först bara lite bakgrund. I morse cyklade jag och Jr. till hans scouthajk. Jag hade hans packning i de skönt gammalmodiga Carradice Super C-väskorna.
Visa bilaga 854916
När jag hade lämnat av luv och packning och cyklade hemåt med tomma väskor så hakade ena väskan ur sitt fäste på pakethållaren och åkte in mellan bakhjulet och bakskärmen. Skärmen fick sig en omgång, och fastän det hade kunnat gå betydligt värre så hade jag en del att syssla med när jag kom hem igen.
När stag och annat som lidit skada av väskkarambolaget hade åtgärdats så ordnade jag en anständig infästning av bakskärmen nere vid kedjestagen:
Visa bilaga 854910
Efter ett par veckors svår vånda beslöt jag också att byta ut galvade spårskruv mot A4 insex. Vad annat kan man väl göra?
Visa bilaga 854911
Visa bilaga 854912
Sist [för den här gången, reds. anm.] och slutligen fimpade jag de förtorkade brumsgummina och monterade ett par uppsättningar KoolStop ThinLine v-bromsbelägg:
Visa bilaga 854913
De gamla beläggen var förvånansvärt bra för att vara så dåliga, men med friska svalstoppare så fick bromsarna ett bett som det kommer att skrivas sånger om.
Som bonus skattade jag lastcykeln på dess Spurcycle-klocka:
Visa bilaga 854914
Se där, steg för steg avlägsnar jag cykeln från dess stolta rötter. Får jag sen bara på ett par ringar som inte är så förbannat svårcentrerade som RaceKing så kan det bli riktigt bra. Gonatt.
Ps. Vad vore ett LWB-inlägg utan en avslutande skrytbild i motljus? Håll tillgodo:
Visa bilaga 854915