[Byggtråd] Ritchey Swiss Cross.

Bellyboy

Aktiv medlem
Efter många års suktande slog jag äntligen till på en ram från Ritchey och den är helt perfekt i mina ögon.
IMG_6423.jpeg

IMG_6432.jpeg

Såg lite bättre ut. Tanken är att köra Easton vevarna med Garbaruk klingan och Ultegra för växlar/bromsar. Däcken ska bytas ut till ett par GK
IMG_1974.jpeg

Lite osäker på färgen. René har rätt fin ton på sina däcksidor som kanske skulle gå fint med ramen. Eller blir det för stökigt ?

Visa bilaga 713125
Såg lite bättre ut. Tanken är att köra Easton vevarna med Garbaruk klingan och Ultegra för växlar/bromsar. Däcken ska bytas ut till ett par GK
Visa bilaga 713132
Lite osäker på färgen. René har rätt fin ton på sina däcksidor som kanske skulle gå fint med ramen. Eller blir det för stökigt ?
Jag gillar i grunden tanwall, men vette tusan om inte helsvart är snyggare här. Svårt att avgöra.

Småbarnshjärnan fungerar i allra högsta grad! beställde tydligen kabelset för fälgbroms och dubbla växelvajerset..Tack boys!!
Kommer inte hinna få hem något innan familjen åker på semester så bygget får vila lite.
IMG_6479.jpeg

Även fast dom silvriga komponenterna ser bra ut är jag fortfarande sugen på att hitta en svart slimmad styrstam i -12 för att matcha Zipp stolen och styret.
IMG_6476.jpeg

Mesta av komponenterna saker jag har använt tidigare och gillar.
IMG_6477.jpeg

Gjorde även ett tappert försök med dubbla cykelslangar monterade runt däcket för att få den att poppa på fälgen, helt utan framgång.. Helt sjukt slappa! Behöver en kompressor vilket jag inte äger och bensinmacken hade inget som lirade med ventilen.

På blixtvisit i Sthlm. Hämtade ut paket och monterade däck.Snacka om skillnad,tack för det Pirelli! Gravel King däcken ska jag smälta och glömma.
IMG_6608.jpeg

IMG_6610.jpeg

Nu är det mesta på plats. Behöver ta hjälp att kapa gaffelröret innan jag börjar hänga på grejerna.

Ska du köra med den stammen?!? Mäktig vinkel, ska den vara uppåt eller nedåt?
Om jag skulle haft den uppåt skulle jag köpt en annan ram :) Tanken är ”allroad” med bygget och med -17 stammen hamnar jag ungefär i samma position som min tidigare lvg. Den var rätt billig så jag tänkte iaf testa och se om idéen lirar.

Tjena!

Jag är ju rätt biased. Men det där är en riktigt snygg hoj. Hoppas bara att du flyttade ner reglagen i rätt läge och har styret i rätt vinkel. ☺️

IMG_6834.jpeg

Det här var en härva utan dess like. Men nyttigt för att nu har jag lärt mig! Ska gå igenom alla skruvar med momentnyckel och linda styret sen är den klar.

Drog på mig en skada som gjorde att jag inte kunnat cykla på ett tag, men en kort premiärtur till jobbet har jag tagit dock med lite bekymmer.
På hemvägen märkte jag att det glappade i stammen vid inbromsning så jag valde att promenera hem. Efter en närmare titt upptäckte jag att gaffelröret ser ut att ha en spricka på vardera sida.
IMG_7012.jpeg

Lite svårt att få en bra bild. Känner jag med nageln så är det väldigt markant.

Drog på mig en skada som gjorde att jag inte kunnat cykla på ett tag, men en kort premiärtur till jobbet har jag tagit dock med lite bekymmer.
På hemvägen märkte jag att det glappade i stammen vid inbromsning så jag valde att promenera hem. Efter en närmare titt upptäckte jag att gaffelröret ser ut att ha en spricka på vardera sida.
Visa bilaga 723280
Lite svårt att få en bra bild. Känner jag med nageln så är det väldigt markant.
Hade samma på min Swiss Cross för 10 år sedan. Ritchey ersatte gaffeln utan problem:)

Tydligen inga konstigheter med gaffeln enligt Ritchey, skönt! Då måste det vara expandern som inte gör jobbet, enligt spec är 4NM vilket känns lite lågt? Har en expander från Extralite som säger 8NM, lite skillnad.

Tydligen inga konstigheter med gaffeln enligt Ritchey, skönt! Då måste det vara expandern som inte gör jobbet, enligt spec är 4NM vilket känns lite lågt? Har en expander från Extralite som säger 8NM, lite skillnad.

Tjena!

En expander ska inte behöva dras speciellt hårt. Kräver inte allt för mycket kraft för att man ska dra ihop ett styrlager.

Expanderns enda syfte är att hålla topplocket som i sin tur står för förspänningen på styrlagren. Från början kom locken för a-head i plast men de gick sönder för att folk spände för hårt.

Framgaffeln på min gamla Swiss Cross, vilket iof var med cantileverbromsar, svajade rätt bra den med (både innan och efter gaffelbyte). Tror tyvärr detta är en kompromiss som Ritchey gjort, både att dom inte kört på tapered och sen även att det är interna lager..

Framgaffeln på min gamla Swiss Cross, vilket iof var med cantileverbromsar, svajade rätt bra den med (både innan och efter gaffelbyte). Tror tyvärr detta är en kompromiss som Ritchey gjort, både att dom inte kört på tapered och sen även att det är interna lager..
Ah jaså? Har inte lyckats ta en titt på det än, somnar varje kväll när jag nattar barnen?

Visa bilaga 724758
Tog en lite hårdare sväng idag. Belönade mina värkande lår med lite godsaker.

Jag blir inte riktigt klok på det där vajerstoppet Ritchey har på Swiss Cross och Outback. Den sitter väl något till höger för att vajern skall vara parallell med toppröret för att sedan ta av till höger mot bakväxeln? Men det blir ju en lite skarp sväng när man drar vajern till vänster om gaffeln. Jag har sett folk som drar vajern till höger om gaffeln - och en som struntar helt i att dra den på toppröret och drar den på diagonalröret. Finns det någon manual på hur Tom tänkt sig detta?

Jag blir inte riktigt klok på det där vajerstoppet Ritchey har på Swiss Cross och Outback. Den sitter väl något till höger för att vajern skall vara parallell med toppröret för att sedan ta av till höger mot bakväxeln? Men det blir ju en lite skarp sväng när man drar vajern till vänster om gaffeln. Jag har sett folk som drar vajern till höger om gaffeln - och en som struntar helt i att dra den på toppröret och drar den på diagonalröret. Finns det någon manual på hur Tom tänkt sig detta?
Ingen manual vad jag har sett.

Jag tyckte att det kändes självklart att dra den som jag gjorde, då har jag en fin böj på kabeln och framförallt tillräckligt med kabel för att vrida styret hur jag vill utan att det ser rörigt ut.
Även fast som du säger att det går att undvika det så är jag riktigt svag gamla Cx dragningar så jag vill ha vajern på toppröret:)

Skönt att man kan göra lite som man vill tänker jag!

Tjena!

Jag drar den till höger om styrröret och så är det på Ritcheys bilder också.

Nu har jag ett gäng mil på cykeln och den är toppen! Nu kör jag inget stökigt, håller mest till på mina lokala vägar som är rätt fina, uppskattar känslan både på gruset och asfalten.
Känner mig hyfsat nöjd med komponenterna, Zipp hjulen är trevliga men tycker inte att dom passar just den här cykeln,ett par med lägre profil skulle kännas bättre för ögat. Vill också slamma stammen, Cane creek har Hellbender 70 slam, CK har sitt drop set 4 som också verkar lira fast med lite högre stack. ” Problemet ” är nu att jag köpte ett par läckra Nitto pluggar i min favoritfärg.
IMG_7359.jpeg

Nu måste jag ha mer blått..

Tillbaka
Topp