Sram code r bromsar sega och dålig bromsverkan

Alucardi

Aktiv medlem
Köpte precis en trek slash 2022 med code r bromsar. Jag upplever att man måste ta i väldigt hårt både fram och bak för att det ska bita. Bak är även handtaget segt på något vis. Jag har testat att göra rent skivorna och beläggen. Även tagit sandpapper på allt och bäddat in dom. Dom tar tillslut men då låser dom upp. Det är metalliska sram belägg. Jag upplever att jag har ingen bromsverkan och tillslut har jag 100%.
Mina Shimano slx var så mycket skönare på min gamla Scott genius. Idag när jag körde i Ulricehamn hade jag kramp i underarmen flera gånger. Bromsa med bara 1 finger är att glömma. Jag gjorde 2 läskiga otb’s idag. Så innan detta problemet är löst får jag avvakta att köra park.

Senast ändrad:
Låter som SRAM mest bara. Jag rullade bara ett varv i hallen på de Code R som satt på min senaste cykel innan jag drog samma slutsats och sålde dem.

Provrullade en kompis cykel med Code RSC igår och de kändes precis lika dåliga, men han verkar supernöjd ändå och har så varit i flera år med de bromsarna.

Jag och min son var också inte nöjd med diverse Sram Code på hyrescyklar i Alperna. När man drog åt riktigt hård var det precis tillräckligt med bromskraft på branta backarna med med noll marginal. Många tycker dock om Code.

Men om TS fick två OTB verkar det finnas en annan problem (också). De Code vi provade hade (för) bra modulation och risken för OTB var noll.

Vilket system man gillar är högst personligt, båda bromsar lika bra men har helt olika känslor, jag föredrar mina Code RSC före mina XT.
Code R har ju bara justering för Reach, RSC har ju Swinglink samt justering för Reach och Contact point.

Den här bilden beskriver det hela ganska bra med avtagande bromskraft på servowave vs ökande med swinglink.
sram-guide-chart-1524575329.jpg

Har Code RSC på alla mina cyklar, har även haft code R.

Segheten i handtaget kan vara att gummit i pistonen i handtaget har blivit sticky. Det hände på mina code R, efter några år. Det var tydligen ett vanligt problem iaf på tidigare code. Har fått sådana utbytta och det tar bort problemet.

Att de inte tar låter som kontaminerade eller "glasade" skivor, eller bara gamla skivor som haft många belägg på sig. Vissa skivor går inte att rädda, då är det bara att köpa nya skivor och nya belägg, och bädda in rejält.

Senast ändrad:
Har haft både RSC och XT. Bägge bet lika bra fast på helt olika sätt. Håller med föregående att om dom inte tar så tror jag det är belägg/skiva som är felet. På mina Code körde jag HS2 skiva och galfer (röda) belägg. Ordentligt bett!!! (men var missnöjd med ett par Code R med SRAM belägg och centerlineskiva)

Har Code RSC på alla mina cyklar, har även haft code R.

Segheten i handtaget kan vara att gummit i pistonen i handtaget har blivit sticky. Det hände på mina code R, efter några år. Det var tydligen ett vanligt problem iaf på tidigare code. Har fått sådana utbytta och det tar bort problemet.

Att de inte tar låter som kontaminerade eller "glasade" skivor, eller bara gamla skivor som haft många belägg på sig. Vissa skivor går inte att rädda, då är det bara att köpa nya skivor och nya belägg, och bädda in rejält.
Vart hittar jag dessa delarna?

Vilket system man gillar är högst personligt, båda bromsar lika bra men har helt olika känslor, jag föredrar mina Code RSC före mina XT.
Code R har ju bara justering för Reach, RSC har ju Swinglink samt justering för Reach och Contact point.

Den här bilden beskriver det hela ganska bra med avtagande bromskraft på servowave vs ökande med swinglink.
sram-guide-chart-1524575329.jpg
Blir ju lite missvisande att presentera en graf över leverage som bromskraft när ekvationen har fler delar. Men visst illustrerar den tydligt varför Srams bromsar utan Swinglink är kass :) Dock tycker jag känslan inte är så dramatiskt mycket bättre med i praktiken som det ser ut som att det borde vara enligt grafen ...

Cyklar man Shimanos Code-motsvarande DH-bromsar som Zee/Saint eller (SL)XT(R)+Saintok så är allt som händer efter punkten B dessutom ovidkommande eftersom man aldrig någonsin behöver röra handtagen så långt. Så i praktiken är man snarare oftast på den branta delen strax efter A och jobbar och avtagande bromskraft är en helt teoretisk möjlighet om man fortsätter bromsa handtagen genom styret (jag har 24 mm lever travel innan mekaniskt stopp mot styre).

Jag hade ju precis cyklat DH en halvdag med mina sex år gamla Zee när jag slogs av hur enormt mycket jag behövde ta i med kompisens Code RSC redanför att få stopp på parkeringsplatsen.

Men. Tur vi tycker olika så det kan uppstå lite konkurrens och bättre produkter än vi hade fått om det bara funnits ett enda val på marknaden.

Jag har Code RSC på stighojen och där funkar dom ju prima. Men mot Magura mt5 som sitter på Spindriften är det som natt och dag i kraft. Men det är ju skillnad på behov också, i parken behövs mycket power och på stigen inte så mycket.

Men SRAM är ju kinkiga på luftning helt klart.

Blir ju lite missvisande att presentera en graf över leverage som bromskraft när ekvationen har fler delar. Men visst illustrerar den tydligt varför Srams bromsar utan Swinglink är kass :) Dock tycker jag känslan inte är så dramatiskt mycket bättre med i praktiken som det ser ut som att det borde vara enligt grafen ...

Cyklar man Shimanos Code-motsvarande DH-bromsar som Zee/Saint eller (SL)XT(R)+Saintok så är allt som händer efter punkten B dessutom ovidkommande eftersom man aldrig någonsin behöver röra handtagen så långt. Så i praktiken är man snarare oftast på den branta delen strax efter A och jobbar och avtagande bromskraft är en helt teoretisk möjlighet om man fortsätter bromsa handtagen genom styret (jag har 24 mm lever travel innan mekaniskt stopp mot styre).

Jag hade ju precis cyklat DH en halvdag med mina sex år gamla Zee när jag slogs av hur enormt mycket jag behövde ta i med kompisens Code RSC redanför att få stopp på parkeringsplatsen.

Men. Tur vi tycker olika så det kan uppstå lite konkurrens och bättre produkter än vi hade fått om det bara funnits ett enda val på marknaden.
Ja det är ju tur att det finns olika och alla gillar ju olika karaktär.
Jag upplever att med XT så är antingen bakhjulet låst, eller så bromsar det inte alls. Svårt att få bra känsla för ett mellanläge.
Med Code är det lättare att finlira och känna att det faktiskt bromsar utan att låsa. Speciellt när det är riktigt brant och stökigt. Har inte heller några som helst problem att låsa både fram och bak med mina Code. Men jag är ingen tungviktare heller och det är säkert så att tunga förare trivs bättre med Shimano. (Säger inte att du är fet!)

Separat justering av reach och contact point är också väldigt bra, hade mer problem med armpump med XT när jag inte kunde justera in bromsarna som det passade mig.

Xt har ju free stroke, är det inte samma? Problemet med xt är att den leveras max åt hållet jag vill åt. Visserligen små mjuka händer..

Beställde hem del från tcm för att byta kolven. När handtaget var isär var det ju självklart inte samma prylar. Enligt tcm skulle det passa. Så satte ihop all igen. Klart bättre än innan men inte lika bra som frambromsen.
Biltemas tång för låsring passade inte. Så fick fila ner tänderna. Någon som har tips på en som faktiskt passar låsringen?

Testade organiska belägg fram och upplever att det är typ samma där. Var bra en liten stund med sedan kom samma känsla igen.
Kan det vara fel på skivorna? Allt är avtorkat med brake clean innan montering.

Du kan ju testa att slipa lite med smärgelduk på skivorna och sedan rengöra med aceton. Oklart om det kommer bli bättre dock. Glöm inte att du måste köra in dem igen efteråt dock.
Ska ge det ett försök. Alla tips som är gratis är värda att testa. Ska nog även testa att köra lite mer stökigt nu efter att jag bytt bromsvätska, handtagen var dock inte svampiga innan.
Vilket för övrigt var sjukt smidigt på sram.

köper man repkittet är det inte samma som sitter på oem bromsar. Man ska montera den övre utan den röda hatten. Tog tid innan det svaret kom fram, så efter att den är bytt är handtaget inte segt längre.
Den organiska beläggen fram verkar ha lugnat ner det hela lite. Men upplever ändå att känslan inte är som på mina Shimano. Kan ju vara så att sram beläggen är så. Ska nog beställa hem något annat märke till våren.
IMG_5148.jpeg

Kul att modden med pistonen i handtaget funkade!
Code R är ju lite svampigare än RSC, sägs det.
Men det blir ändå aldrig lika av/på som med shimano, om det är det du vill ha så får du nog byta.
Gillar personligen RSC en hel del, har aldrig tyckt de känns svaga och jag väger ändå 90kg.

Tillbaka
Topp