Retro mtb:s!!!

En anti-hipstertråd, alltså? Verkar ju handla mer om en aversion mot vissa personer (och deras utseende) än själva cyklarna.
Oklart för mig. Vet bara att jag tycker Dahls kunskaper och åsikter om cyklar tillför mycket, och med en liten gnutta snälltolkning i läsandet, något som kan underlätta läsande på alla internetforum, ser jag inga problem med hans inlägg.

Oklart för mig. Vet bara att jag tycker Dahls kunskaper och åsikter om cyklar tillför mycket, och med en liten gnutta snälltolkning i läsandet, något som kan underlätta läsande på alla internetforum, ser jag inga problem med hans inlägg.
Och hans helt onödiga ton dubblerade antalet ignorerade personer för mig här på Happy. Och hans eventuella kunskaper (som jag inte sett skymten av) får jag leva utan. Jag tror jag klarar mig.

En liten gnutta? Man bör vara Gandhi för att hitta något snällt i de där inläggen.. Till och med @IVI blev förbannad.

En liten gnutta? Man bör vara Gandhi för att hitta något snällt i de där inläggen.. Till och med @IVI blev förbannad.
Tror inte att vi kommer varandra mycket närmare i denna fråga så jag bifogar istället en bild på mitt senaste bygge, vi kan kanske enas om att kalla den en cykel. Framförs av en ung person, så inget skägg i sikte på flera år.

Bilagor

• 20240310_124238.jpg
    20240310_124238.jpg
    962.8 KB · Besök: 135
Tror inte att vi kommer varandra mycket närmare i denna fråga så jag bifogar istället en bild på mitt senaste bygge, vi kan kanske enas om att kalla den en cykel. Framförs av en ung person, så inget skägg i sikte på flera år.
Om du inte kan se att han varit dryg och nedlåtande, har fördomar om och ogillar hipsters samt anser sig vara den som ska definiera vad som är en viss cykel och inte, så kommer vi inte närmare, nej.

Bjuckar på en retro mtb-bild för att gjuta olja på vågorna. Här cyklar ett glatt gäng på mtb-kurs nerför ett berg vid Björkliden, lett av Bernt Johansson på sin Bridgestone. Själv är jag i bakgrunden med IFK Södertälje-ställ och en hyrScott.
Visa bilaga 725085
Måste vara en Ai bild!? Sån där terräng ska inte gå att cykla utan heldämpat har jag läst. :-)

Måste vara en Ai bild!? Sån där terräng ska inte gå att cykla utan heldämpat har jag läst. :-)
Det framgår inte riktigt på bilden, men vi var hårdkokta daredevils hela bunten. Notera avsaknad av hjälm pga stark punkvibb. Tyvärr fanns inte Redbull på plats för att filma och göra tuffa youtubereps. Dock en fotograf från DN eller Svenskan som tog bilden.

Fattar inte varför ni håller på med gamla månnten överhuvudtaget. Lyd ett råd från en som varit där: Det kan bara bli fel! Tänk om ni råkar välja fel styre så det inte är en månnten längre?! (Var det ”knasstyre” det hette, @LWB?)

Satsa på Porsche och Rolex istället! Det borde jag ha gjort.
IMG_9312.jpeg

Det framgår inte riktigt på bilden, men vi var hårdkokta daredevils hela bunten. Notera avsaknad av hjälm pga stark punkvibb. Tyvärr fanns inte Redbull på plats för att filma och göra tuffa youtubereps. Dock en fotograf från DN eller Svenskan som tog bilden.
Har en gammal vän som brukade köra månnten på 80- och 90-talet. Bernt Johansson var tydligen rätt oteknisk, men så fort det kom en grusväg eller annan transportsträcka var det ingen som kunde hänga med.

Har en gammal vän som brukade köra månnten på 80- och 90-talet. Bernt Johansson var tydligen rätt oteknisk, men så fort det kom en grusväg eller annan transportsträcka var det ingen som kunde hänga med.
Jo det låter ju rimligt. Borde finnas nåt klipp nånstans på när han vinner en tävling i Norge, en okänd gubbe mot världseliten, han segar sig uppför backarna på hög växel. Hittar tyvärr inte klippet nu.

Apprpå retro, hittade denna på lokala återvinningbutiken.

Nokian Boazobeana Aramid 26x2.1 Nyskick. :)

Visa bilaga 725100Visa bilaga 725101Visa bilaga 725102
Man kanske skulle köpa och sen kränga på eBay? ;)

Jag kör Schwalbe Big Apple i 26" för precis det ändamålet. Billigt och outslitligt samt lite lite halt och en viss brist på stötdämpning. Mer hållbara än trevliga men funkar.

Otroligt fin! Är den din?
I wish!

Tänkte kanske den skulle sätta punkt för kommentarer angående pakethållare på mtb.

Som att alla retro mtbs var byggda för att rejsa XC eller?

Trist stämning det blev här då! Får försöka lätta upp med en en före och efter bild på min Univega Alpina Pro från 1989.

Visa bilaga 724754

Visa bilaga 724755
Här är systerskapet till Valdemars, 2.0 numera i fullblodigt pendlarstuk!

IMG_6141.jpeg

Carradice Camper LF är en superväska för pendling tillsammans med bagman QR! Dock behövde de styva remmarna & fippliga spännena bytas mot ett mer välutvecklat alternativ!

IMG_6205.jpeg

Snyggt att du tillför med lite cykelglädje till tråden igen ?
Älskar Bridgestone, tycker det är väldigt förlåtande och lagom kompetenta ramar.
Har själv 3 st med olika sextio, men vill hitta en mindre för att kunna utrusta en annan yngre och skägglös med schysst hoj!
Nyfiken på storleken på ramen? Hur stor är den unga, skägglöse brukaren?

Det gick inte heller. Arrangörerna av SM /RM hade dragit en bana rakt upp på ett fjäll som var ocyklingsbar. Som tur var var Bernt tidigt på plats o fick banan ändrad. Tyvärr till en kort o för lätt bana( med undantag för en stor snödriva). DH-banan saknade lift och det tog närmare en timma att gneta upp cykeln till start. Blev bara ett träningsåk o jag avstod från tävlingen för min helstela Merlin skakade så att ögonen for runt i skallen o jag tappade helt koll på banan. Tommy Johansson o Andreas Danielsson fuskade något grymt med Rockshox gafflar o helikoptertransport upp till start.

Har någon tips på däck för innerstadsrull och små utflykter? Kriterier: slicks/småmönstrade, bra rull, hyfsat hållbara. Ska bygga ihop ny brukshoj till sambon :)
Panaracer Pasela, otroligt skönt & snabbt däck för pengarna! Finns svarta eller beige, med eller utan punkaskydd! Så nära man kommer René utan att betala för René!

Panaracer Pasela, otroligt skönt & snabbt däck för pengarna! Finns svarta eller beige, med eller utan punkaskydd! Så nära man kommer René utan att betala för René!
Tack, toppen! Visste inte att de finns som 26". Har tourat en del på dem och gillar dem, så kanske landar där :)
Tacka alla andra för input! Skrämmande viktsiffror på 26" mtb-däck för någon som inte är van med sånt ;)

Har någon tips på däck för innerstadsrull och små utflykter? Kriterier: slicks/småmönstrade, bra rull, hyfsat hållbara. Ska bygga ihop ny brukshoj till sambon :)
En dark horse är väl Schwalbe Kojak 26x2.0" som tyvärr saknar den rätta reeetrokänslan utan skinnsidor. Men de är mycket snabba, bekväma, bra pris och tillräckligt bra punkteringskydd,. Att mönstrade däck skulle bidra till väggrepp är en myt även på blöt körbana och samlar bara grus som äter sig in i däcken.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp