The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Fick lite ont i vänstervristen efter längre grusturwn igår. Verkar vara ett vanligt problem hos gruscyklister (såklart får vristerna mer stryck på grus än på asfalt). Tyvärr har jag just köpt ett dyr kolstyre som har perfekt ergonomi men verkar vara en av de få med lika dålig dämpning som ett alustyre. Men för att axlarna kändes lite spänt tror jag att min positon på cykeln inte är helt rätt. Även om reach och stack är nästan samma som på min lvgcykel gör komponenterna att styret är 4 cm närmare sadeln och 4 cm högre. Konstig nog känns den inte att jag sitter för ihoptryckt. Provade idag med sista 5 mm distans under stammen borttagen. Kändes lite bättre, framförallt på asfalt, men en längre grusrunda behövs för utvärderingen.

2024-09-08-19-07-26-805.jpg

The Gravel tråd
Fick lite ont i vänstervristen efter längre grusturwn igår. Verkar vara ett vanligt problem hos gruscyklister (såklart får vristerna mer stryck på grus än på asfalt). Tyvärr har jag just köpt ett dyr kolstyre som har perfekt ergonomi men verkar vara en av de få med lika dålig dämpning som ett alustyre. Men för att axlarna kändes lite spänt tror jag att min positon på cykeln inte är helt rätt. Även om reach och stack är nästan samma som på min lvgcykel gör komponenterna att styret är 4 cm närmare sadeln och 4 cm högre. Konstig nog känns den inte att jag sitter för ihoptryckt. Provade idag med sista 5 mm distans under stammen borttagen. Kändes lite bättre, framförallt på asfalt, men en längre grusrunda behövs för utvärderingen.

Visa bilaga 724902
Då har jag tur! Sitter på min ny Basso, bättre än på Fuji!!! Och har INTE rört nåt! Allt är precis som jag köpte (tom sadel!). Har kört några längre turer (170+) både på slätten och i bergen och allt känns perfekt!

The Gravel tråd
IMG_5322.jpeg

Vad säger expertisen? Får man in 5mm bredare däck i form av Conti RaceKing Protection? Så att det blir användbart alltså inte bara att det går att glida med på parkeringen ;)

Bilagor

• IMG_5323.jpeg
    IMG_5323.jpeg
    385.5 KB · Besök: 66
  • IMG_5326.jpeg
    IMG_5326.jpeg
    444.4 KB · Besök: 65
  • IMG_5325.jpeg
    IMG_5325.jpeg
    321.6 KB · Besök: 62
The Gravel tråd
Då har jag tur! Sitter på min ny Basso, bättre än på Fuji!!! Och har INTE rört nåt! Allt är precis som jag köpte (tom sadel!). Har kört några längre turer (170+) både på slätten och i bergen och allt känns perfekt!

Ja, min fru har också haft "tur". Jag köpte bara ett annan sadel och ett lite smalare styre till hennes gruscykel och hon har aldrig haft problem även om hon cyklar mycket mer grus än jag.

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Det är en false friend. Du är varken den första eller sista att göra misstaget!

Jag försökte först föreställa mig varför gruscyklister hade problem med skenbenen. I CX hoppar man ju över hinder, men...? :giggle:

The Gravel tråd
Fick lite ont i vänstervristen efter längre grusturwn igår. Verkar vara ett vanligt problem hos gruscyklister (såklart får vristerna mer stryck på grus än på asfalt). Tyvärr har jag just köpt ett dyr kolstyre som har perfekt ergonomi men verkar vara en av de få med lika dålig dämpning som ett alustyre.
Det finns ju styrlinda som skall dämpa bättre, tex
42500033_detail_1.png

De säljer även gelkuddar som skall läggas under styrlindan och vara vibrationsdämpande
42500090_detail_1.png

Men hur stor skillnad de kan göra i praktiken har jag ingen aning om.

The Gravel tråd
Det finns ju styrlinda som skall dämpa bättre, tex
42500033_detail_1.png

De säljer även gelkuddar som skall läggas under styrlindan och vara vibrationsdämpande
42500090_detail_1.png

Men hur stor skillnad de kan göra i praktiken har jag ingen aning om.

Jag har händerna mestadels på hoodsen, så det hjälper mig inte mycket.

The Gravel tråd

Visa bilaga 724902
Snyggt vevparti. Vad är det för styre?

The Gravel tråd
Svårt att säga. Det berör på form av däck. Jag vet inte vad du kör nu. Om du har tur finns de med här och kan du hitta bredden vid mönstret och höjden:

Tack! Och vilken prima länk!
Det är grannens däck och fälg jag lånat.. Fälgen är troligen rätt bred.
Conti Terra hardpack 622x50 mäter 48mm på den fälgen. Jag bedömer att jag har 5mm tillgodo där det är som tightast och jag är konservativ.
Conti Raceking 2.2x29 verkar ju möta upp till 57mm som värst enl din länk. Så jag drar slutsatsen att det nog bara är att glömma. Även om det går på så har jag noll utrymme för smuts..
Jag får satsa på RaceKing 2.0x29 ist som mäter samma som de som är på just nu. Eller hitta lämplig 2.1tum..
Vill ha nåt för att hänga på dottern när hon tränar XC stig med sin 24”. Så volym och grepp är prio

The Gravel tråd

Visa bilaga 724902
Redshift dämpad styrstam?? Har dock inte prövat själv.

The Gravel tråd
Jag kör med kombination redshift styrstam + Easton E100 kolfiberstyre. Tycker kolfiberstyret känns i princip lika stumt som mitt gamla i aluminium, fast overkligt lätt.

Styrstammen hjälper helt klart om man kör ned i en grop eller kör buckligare än man bör, men det är definitivt inte likvärdigt en dämpare. Jag får rätt fort ont i handlederna om jag låtsas jag har en MTB och kör bland stock och sten, 2 cm bottnar rätt fort liksom.

Om man däremot får ont i handlederna av att köra på vanlig grusväg skulle jag gissa att det har mer med bike fit att göra.

The Gravel tråd
Jag kör med kombination redshift styrstam + Easton E100 kolfiberstyre. Tycker kolfiberstyret känns i princip lika stumt som mitt gamla i aluminium, fast overkligt lätt.

Styrstammen hjälper helt klart om man kör ned i en grop eller kör buckligare än man bör, men det är definitivt inte likvärdigt en dämpare. Jag får rätt fort ont i handlederna om jag låtsas jag har en MTB och kör bland stock och sten, 2 cm bottnar rätt fort liksom.

Om man däremot får ont i handlederna av att köra på vanlig grusväg skulle jag gissa att det har mer med bike fit att göra.
Kanske tråkigt, men styrketräning: handgrepp + underarmar gör troligen underverk.

The Gravel tråd
Hade på en droppe per länk av squirt lube
Spara ditt liv! Snurra bakåt och "spruta" lite IN i kedjan istället! Men LITE. Och snurra LÄNGE ( gärna växla på hela kassetten) . Men när du växlar, snurra FRAMåt! Och lyft bakhjul :ROFLMAO:
Låter komplicerat? Kan skicka film ?
När jag vaxar på det sättet, räcker det till 200 km utan problem.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Spåra ditt liv! Snurra bakåt och "spruta" lite IN i kedjan istället! Men LITE. Och snurra LÄNGE ( gärna växla på hela kassetten) . Men när du växlar, snurra FRAMåt! Och lyft bakhjul :ROFLMAO:
Låter komplicerat? Kan skicka film ?
När jag vaxar på det sättet, räcker det till 200 km utan problem.
Vad menas med ”Spåra ditt liv!”?
Är ju mer lr mindre så jag smörjer kedjan.. Vad tänkte du få ut av att försöka idiotförklara mig?

Troligen smörjer jag det nog lite för ofta bara. Även fast det nog är som du som du skriver, runt 200-250km mellan gångerna..

The Gravel tråd
Bara att gno rent kedjan med en trasa när Squirten har torkat över natten. Vax som byggts upp på de små dreven på växeln får jag bort genom att veva bakåt o svarva av vaxet med en liten skruvmejsel. Men om man torkar av kedjan ordentligt får man väldigt liten påbyggnad.

The Gravel tråd
Bara att gno rent kedjan med en trasa när Squirten har torkat över natten. Vax som byggts upp på de små dreven på växeln får jag bort genom att veva bakåt o svarva av vaxet med en liten skruvmejsel. Men om man torkar av kedjan ordentligt får man väldigt liten påbyggnad.
Men VARFÖR lägga för mycket vax? Det ska inte "rinna". Man behöver inte fylla hela kedjan.
Man ska vaxa lite oftare istället. Då slipper man torka av rester .
Märkte också att MINDRE vax = mindre smuts (för vi alla vet, att LITE smuts fastnar ändå).
Titta på hans bild. Där syns ganska smutsiga klumpar.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Men VARFÖR lägga för mycket vax? Det ska inte "rinna". Man behöver inte fylla hela kedjan.
Man ska vaxa lite oftare istället. Då slipper man torka av rester .
Märkte också att MINDRE vax = mindre smuts (för vi alla vet, att LITE smuts fastnar ändå).
Titta på hans bild. Där syns ganska smutsiga klumpar.
Om man droppvaxar är det ju omöjligt att inte lägga på mer än vad som kommer att tränga in i rullarna. För lat för att sitta o droppa varje rullsida en o en, så jag vevar runt o lägger en sträng på varje sida av rullen. Squirt är billigt.

The Gravel tråd

Visa bilaga 724902

Var lite rädd inför dagens längre tur för att leden av vänsterhanden kändes fortfarande lite. Men på turen kändes den inte och nu efteråt känns det som inför. Vet dock inte om det var sänkning av styret med 5 mm, förskjutning av sadeln 5 mm båkat, rotationen av reglaget ner med 2 grader, lite snällare grusväger eller allt tillsammans som påverkade.

Fin tur övergivens, norr om Stockholm. Jag följer alltid frun. En bit efter hälften såg jag skylten "Rydbo". Då tänkte jag: vi närmar oss 274-an. Hoppades att vi inte skulle köra på den och det visade sig att det fanns en fin grusväg på andra sidan som senare förvandlades till en smal stig:

2024-09-14-16-20-01-671.jpg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
The Gravel tråd
Här är lite bilder från Mälaren runt på grus för några veckor sen. Magsikt väder och rutt! Totalt 409,47 km och runt 2915 hm.

Visa bilaga 727601Visa bilaga 727602Visa bilaga 727603Visa bilaga 727605Visa bilaga 727604Visa bilaga 727606Visa bilaga 727607Visa bilaga 727608Visa bilaga 727609Visa bilaga 727610

Rekommenderar starkt att köra rundan!
Fina bilder! Omgivningen på den sista tycker jag ser bekant ut. Är det i Västerås-trakten? Var hittar man rundan?

The Gravel tråd
The Gravel tråd
För att det blir 23-24 grader i norra Polen (hela helgen), så flyger jag imorgon (13.00) till Gdansk och cyklar mot BYTOW (87 km). Lördag kör jag sträckan BYTOW-BIALOGARD, och söndag BIALOGARD -SWINOUJSCIE och natt färja till Ystad. Massa fina grusvägar och många polska öl!
Är nån sugen? Flygbiljetter finns kvar 😉

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp