Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Att gamla finhjul inte funkar. Fast å andra sidan hade dom inte skivbroms och klarade typ max 23mm däck, så dom sög dom oxå.Vad är negativt med thru axle?
Tanken med tråden var att man skulle ta det man själv upplever som största positiva sakerna för att se om det finns en konsensus.Sen på bollen och försöker komma saker som inte nämnts än:
1. Hjul/däckstolekar större än 26" x 2,1"
2. Derailleur clutch
3. Boxvin
Ahaa!Tanken med tråden var att man skulle ta det man själv upplever som största positiva sakerna för att se om det finns en konsensus.
Det är liksom det som är problemet med fälgbromsar, fälgarna äts upp på nolltid på grus i regnväder.Tyckte inte fälgbroms var ett problem men ogillar att det sliter ner fälgen.
Men varför ska man cykla när det regnar för? Det är ju bara trist och tråkigt.Det är liksom det som är problemet med fälgbromsar, fälgarna äts upp på nolltid på grus i regnväder.
Att det åtminstone för vissa cykeltyper inte har varitVad är negativt med thru axle?
Jo, du har rätt, intern vajerdragning är faktiskt värre än thruaxle.Nej, värst är intern vajerdragning !
Och skrikande skivbromsar.
De har också fått fler att INTE lära sig trampa på ett vägvinnande och effektivt sätt eller att se trampandet som en skön konst som man alltid kan bli bättre på. Och lurar i folk att att inte svettas till jobbet skulle vara högre livskvalitet. Lådcykeln är dock en bra poäng.2. Tänkte först skriva elväxlar men jag röstar nog för elcyklar ändå. De har fått fler att cykla längre och gjort särskilt lådcykeln mycket mer användbar.
Möjligen var det Shimanos system som kom 1990. Men indexerade reglage för styret kom långt tidigare. Notera dubbla vajrar och den extra spaken under höger bromshandtagDet gjordes för bra mycket längre sedan än de två senaste decennierna
officiellt 1990 men prototyper användes redan flera år tidigare.
Pardon my french, men det där är väl bara ett vanligt, treväxlat nav (gissningsvis Sturmey-Archer) med reglaget monterat i bocken? Alltså inte ett indexerat system överhuvudtaget?Möjligen var det Shimanos system som kom 1990. Men indexerade reglage för styret kom långt tidigare. Notera dubbla vajrar och den extra spaken under höger bromshandtag
Visa bilaga 725379
Definitivt indexerat. Tävlades en hel del med Sturmey Archers close ratio-nav förr.Pardon my french, men det där är väl bara ett vanligt, treväxlat nav (gissningsvis Sturmey-Archer) med reglaget monterat i bocken? Alltså inte ett indexerat system överhuvudtaget?
Kolla igen, det är bara skuggor.Rolig bild där högerbenet ser normalt ut men vänsterbenet avslöjar en rejäl träningshistorik
Växelnav är väl inte det som avses med ”indexerade” växlar? Då pratar man om utanpåliggande drev med en separat bakväxel av olika slag. Visst finns det fasta lägen i ett växelnav, men det är ju inga nyheter.Definitivt indexerat. Tävlades en hel del med Sturmey Archers close ratio-nav förr.
För mig är indexerad växling att kunna växla med "klick". Vilket man har kunnat med Sturmey Archer sedan 1938. Shimano var 50 år sena på bollen. ?Växelnav är väl inte det som avses med ”indexerade” växlar? Då pratar man om utanpåliggande drev med en separat bakväxel av olika slag. Visst finns det fasta lägen i ett växelnav, men det är ju inga nyheter.
Eller typ 40 år sena om Positron räknas.För mig är indexerad växling att kunna växla med "klick". Vilket man har kunnat med Sturmey Archer sedan 1938. Shimano var 50 år sena på bollen. ?
Nja, räknar man interna växlar som indexerade släppte Shimano sina första 1957. https://www.shimano.com/en/100th/history/products/result.php?id=2Eller typ 40 år sena om Positron räknas.
Ja indexerat kom tidigare än 1938. Men då var det nog ganska klumpig indexering. Det var "click shiftern" som kom 1938.S-A:s 3-växlade nav kom väl 1903? Var det inte klick då? Om inte kom F&S med ”indexerade” treväxlade nav mycket tidigare än 1938.
Känns fel att räkna växelnav som indexerade, känner jag, men ok!
Den där typen av växelreglage hade F&S så sent som på 50-talet. Det klickar ju på ett sätt, även med dessa. Här på Stig, min fincykel.Ja indexerat kom tidigare än 1938. Men då var det nog ganska klumpig indexering. Det var "click shiftern" som kom 1938.
Visa bilaga 725672
Finns mycket kul på http://www.sturmey-archerheritage.com
Boxvin? Du menar vin i plastpåse, i kartong? Du tycker det är bra??Ahaa!
Låt mig försöka igen:
1. Boxvin
2. Hjul/däckstolekar större än 26" x 2,1"
3. Boxvin
Förutsättningen för moderna växlar var Sun Tours snedställda parallellogram. Glöm inte det.Den där typen av växelreglage hade F&S så sent som på 50-talet. Det klickar ju på ett sätt, även med dessa. Här på Stig, min fincykel. Visa bilaga 725686
Men om det gäller ”riktiga” växlar var Shimano bland de absolut första med Positron.
Absolut inte. Men effektivt!Boxvin? Du menar vin i plastpåse, i kartong? Du tycker det är bra??
Tack, nu fattar tom jag! ?Absolut inte. Men effektivt!
Lätt att fatta, svårt att dricka. Lite som sportdryck.Tack, nu fattar tom jag! ?