Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En klassiker. Been there. Done that.
Eftersom du tagit bort hjulet så skulle jag prova med en eller ännu hellre två näbbtänger , stoppa spetsen mellan belläggen och kanske som skrivet du kanske kan få plats med en till på insidan å skruva , borde gå lättare en ett dåligt spår på skruven iallafall.Runddragit skruvskallen till bromspadsen på alltiallohojen. När padsen monterades (av cykelfabriken antar jag) så verkar de ha glömt fettet; det var duktigt fastärgat även i bakbromsen även om jag lyckades där.
Vad göra? Borra bort skruven månntro? Får meditera på hur jag bäst får väck skiten.
Visa bilaga 713793
Du behöver en sån https://www.knipex.com/se-se/produk...knipex-twingrip-muttertaenger/8201200?v=&sku= Den greppar även rakt framifrån.Runddragit skruvskallen till bromspadsen på alltiallohojen. När padsen monterades (av cykelfabriken antar jag) så verkar de ha glömt fettet; det var duktigt fastärgat även i bakbromsen även om jag lyckades där.
Vad göra? Borra bort skruven månntro? Får meditera på hur jag bäst får väck skiten.
Visa bilaga 713793
Runddragit skruvskallen till bromspadsen på alltiallohojen. När padsen monterades (av cykelfabriken antar jag) så verkar de ha glömt fettet; det var duktigt fastärgat även i bakbromsen även om jag lyckades där.
Visa bilaga 713793
Hade varit enklare om du rest till Australien. Då hade din momentnyckel kanske funkat motsols. ?så gjorde jag med. tänkte inte på att den skruvades in motsols och min momentnyckel fungerar bara åt ett håll
Du får träna rundtramp för minskad belastning på lagret?Antar att jag glömde dra åt vevlagret ordentligt när jag stressbyggde cykeln ?
Synd att mina verktyg är 100 mil bort
inte första eller sista ggn de händer jag har råkat ut för kunder som smetat allt från vapenfett till vaselin till tjockt smörjfett på bromsskivor o ok för dom skrikitFick berättat idag av sambon till släkting att hon smort alla 4 sidor på bromsskivorna på hybriden med ögonbrynsfett/fransfett eller liknande för att bromsarna gnisslade?
Hon insåg själv att det skulle bort när inte bromsarna tog I nedförsbacke men såg helt oförstående ut när jag påpekade att hon måste byta belägg?
Den skrikande lilla mannen har den härSkrev i annan tråd oxå. Jag får ingen låsning att hitta gängorna i änden av bodyn på mitt Hadley SS-nav. Är det metriska gängor eller annat? HG-body.
Jag har försökt spåra med liten mejsel i gängorna men inte lyckats.
Tack, det är extremt få gängvarv på den gamla titan-bodyn. Har en ganska stöddig låsring men problemet är den stukade gängan på bodyn som inte vill släppa till. Jag behöver fixa till bodyns gänga innan jag kan komma med någon låsring.Den skrikande lilla mannen har den här
![]()
Shimano/SRAM Freehub Deep Cassette Lock Ring (Heavy Duty) - Hambini Engineering
Cassette Lock ring suitable for Shimano/SRAM freehubs. This item was designed and developed to allow sufficient clamping force to be applied to a cassette to prevent bite slippage and stripping of the freehub threads. It can also be used on hubs where the thread has been stripped. This is a...www.hambini.com
Visa bilaga 724201
Min första tanke är väl att då det är ett SS nav så är det lätt hänt att man kört bredare drev än distanserna är gjorda för, och fått lite färre gängor som greppar.
Men dom är väl generellt rätt djupa gängor, så något sånt där kanske skulle kunna funka bara du får den att starta gängen
1.2x24 tpi lät ju som en rätt eländig gänga att hittaTack, det är extremt få gängvarv på den gamla titan-bodyn. Har en ganska stöddig låsring men problemet är den stukade gängan på bodyn som inte vill släppa till. Jag behöver fixa till bodyns gänga innan jag kan komma med någon låsring.
har du provat ta bort handtaget och känna ifall pistongen rör sig?Nytt knas.
Har haft fel på en rival hrd frambroms. När jag skulle skruva ut bromshandtaget tidigare knäppte något till i reglaget och bromsen slutade ta. Den är stum men lägger inte tryck på kolvarna alls.
Jag har köpt och monterat ny gummiblåsa och lucka i reglaget samt blödat om systemet. Det hjälper inte. Bromsen är fortsatt död och stum. Vid kontroll rör sig inte kolvarna alls trots rejält tryck via handtaget. Värt att notera är att när jag blöder har jag svårt att trycka dotvätska från bromsoket upp i systemet.
Vad mer kan vara fel?
Inte tagit bort handtaget helt. Måste kolla hur man gör. Knäppet kändes mer mekaniskt än oljigt om ma säger så. Kan alltså vara idé’ att gräva sig in i mekaniken..,1.2x24 tpi lät ju som en rätt eländig gänga att hitta
har du provat ta bort handtaget och känna ifall pistongen rör sig?
Bara för att eliminera en felkälla tänker jag
risken e hög att du knäckt pinnen som ska trycka in kolven i handtaget o den lagt sig på sniskan o låser handtaget stumtNytt knas.
Har haft fel på en rival hrd frambroms. När jag skulle skruva ut bromshandtaget tidigare knäppte något till i reglaget och bromsen slutade ta. Den är stum men lägger inte tryck på kolvarna alls.
Jag har köpt och monterat ny gummiblåsa och lucka i reglaget samt blödat om systemet. Det hjälper inte. Bromsen är fortsatt död och stum. Vid kontroll rör sig inte kolvarna alls trots rejält tryck via handtaget. Värt att notera är att när jag blöder har jag svårt att trycka dotvätska från bromsoket upp i systemet.
Vad mer kan vara fel?
Packningen mot cylindern hade hoppat snett så den låste pinnen helt. Reservdelar i varukorgen.risken e hög att du knäckt pinnen som ska trycka in kolven i handtaget o den lagt sig på sniskan o låser handtaget stumt
Skönt att du hittade felet, hoppas det löser sig nuPackningen mot cylindern hade hoppat snett så den låste pinnen helt. Reservdelar i varukorgen.
Det visade sig vara packningen mot bodyns lager som hade flyttat ut på egna äventyr. Korrigering med Hadley specialverktyg hos Dr Spoke fixade problemet.Den skrikande lilla mannen har den här
![]()
Shimano/SRAM Freehub Deep Cassette Lock Ring (Heavy Duty) - Hambini Engineering
Cassette Lock ring suitable for Shimano/SRAM freehubs. This item was designed and developed to allow sufficient clamping force to be applied to a cassette to prevent bite slippage and stripping of the freehub threads. It can also be used on hubs where the thread has been stripped. This is a...www.hambini.com
Visa bilaga 724201
Min första tanke är väl att då det är ett SS nav så är det lätt hänt att man kört bredare drev än distanserna är gjorda för, och fått lite färre gängor som greppar.
Men dom är väl generellt rätt djupa gängor, så något sånt där kanske skulle kunna funka bara du får den att starta gängen
Min landsvägscykel är 7-växlad. Det vet jag och behöver inte kontrollera.
Engagerar massor av er hjälpsamma forummedlemmar att hitta en kasett att ha på reserv. Många är förundrade över att cykeln är 7-växlad.
Jag byter kedja som ska passa 7-växlat. Engagerar massor av er hjälpsamma forummedlemmar, eftersom kedjan som borde funka är mycket bredare än gamla kedjan. Köper kedja för 9-delat. Tycker fortfarande den är lite bred.
Idag fick jag för mig att räkna dreven på kassetten och det är ju 10!
Ibland blir jag bara så trött på mig själv...
Så behöver någon en kassett för 7-växlat, så är jag er man ?
Min landsvägscykel är 7-växlad. Det vet jag och behöver inte kontrollera.
Engagerar massor av er hjälpsamma forummedlemmar att hitta en kasett att ha på reserv. Många är förundrade över att cykeln är 7-växlad.
Jag byter kedja som ska passa 7-växlat. Engagerar massor av er hjälpsamma forummedlemmar, eftersom kedjan som borde funka är mycket bredare än gamla kedjan. Köper kedja för 9-delat. Tycker fortfarande den är lite bred.
Ibland blir jag bara så trött på mig själv...
Så behöver någon en kassett för 7-växlat, så är jag er man ?
Hehe ?
Hehe ?
Jag kastas mellan tillfredställelse av att veta vad som var fel och frustration över att det blev fel öht...
Sen kanske detta kan vara ett argument för att min sambo ska låta mig åka på spa en vecka?
Hade en lång dialog med Ikea över telefon för några år sedan. Jag hade fått en bokhylla med två vänstersidor och ingen högersida. Det tog nog en halvtimme att övertyga dem om att det faktiskt var fel, under tiden försökte de övertyga mig om att det ALDRIG är fel. Man kan ju gissa att ca 99,8% av de som ringer med den typen av ärenden egentligen håller på med en mektabbe...Och det här är varför kundtjänst behöver inleda med att fråga ifall sldden är inkopplad
Hade en lång dialog med Ikea över telefon för några år sedan. Jag hade fått en bokhylla med två vänstersidor och ingen högersida. Det tog nog en halvtimme att övertyga dem om att det faktiskt var fel, under tiden försökte de övertyga mig om att det ALDRIG är fel. Man kan ju gissa att ca 99,8% av de som ringer med den typen av ärenden egentligen håller på med en mektabbe...
Fy fan va klantigt.
Det var inte ett stolt ögonblick. Men det märktes mer än jag trodde när jag cykladeFy fan va klantigt.
Vad är det vi skall se?Det var inte ett stolt ögonblick. Men det märktes mer än jag trodde när jag cyklade
Vill inte spoila. Den är fullt synlig på bilden!Vad är det vi skall se?