Ny gravel, köptips?

Lejon

Aktiv medlem
Ny gravel, köptips?
En inte helt unik fråga, men jag funderar på en ersättare för min utslitna pendlare. Önskar tips på cyklar (nytt ska det vara). Krav:
54-56/medium
1x
Fästen för skärmar
Ska klara minst 45 mm 622-hjul
Hydrauliska bromsar
Hyfsat ”sportig” geometri

Starka önskemål, ej krav:
Shimano - inte SRAM
Fästen på gaffeln för packning
11-delat

Budget 15-30 000kr, helst i det lägre spannet om möjligt.
Köper gärna hos handlare i Stockholmsområdet om det finns i lager att känna på innan. Om inte så funkar näthandel lika bra.

Ny gravel, köptips?
Missar en del av dina kriterier men har många andra starka punkter som trådlösa elväxlar och en sjuhelsikes spec för pengarna.

Test hos tyskarna:

Ny gravel, köptips?
Missar en del av dina kriterier men har många andra starka punkter som trådlösa elväxlar och en sjuhelsikes spec för pengarna.

Test hos tyskarna:
Tack, fin cykel men lite för många önskemål som inte uppfylls. Tanken är att det ska vara en pendlare, jag har redan en ”fingravel” som är lätt och bra att cykla på men den känns lite trist att köra på genom hela vintern, om inte annat eftersom den saknar skärmfästen.

Ny gravel, köptips?
Tack, fin cykel men lite för många önskemål som inte uppfylls. Tanken är att det ska vara en pendlare, jag har redan en ”fingravel” som är lätt och bra att cykla på men den känns lite trist att köra på genom hela vintern, om inte annat eftersom den saknar skärmfästen.

Misstänkte det :), men det var ett generöst prisspann för en "arbetshäst".

Ny gravel, köptips?
Ny gravel, köptips?
1x drivlina och Shimano är inte helt enkelt.
NS Rag finns ju hos TCM men med Sram.
Rose Backroad Al finns med Shimano 1x
men relativt dyr.

Canyon Grizl finns också med Shimano 1x.

Ny gravel, köptips?
1x drivlina och Shimano är inte helt enkelt.
NS Rag finns ju hos TCM men med Sram.
Rose Backroad Al finns med Shimano 1x
men relativt dyr.

Canyon Grizl finns också med Shimano 1x.
Shimano och 1x kan vara flexibelt ändå. Jag kommer nog ändå vilja byta vevparti till nåt med kortare vevar när jag tänker efter.
Kollade på NS på TCM - de var ju fina! Trodde mest de hade hipstercyklar faktiskt men jag är uppenbarligen dåligt påläst.

Ny gravel, köptips?
54-56/medium
1x
Fästen för skärmar
Ska klara minst 45 mm 622-hjul
Hydrauliska bromsar
Hyfsat ”sportig” geometri

Starka önskemål, ej krav:
Shimano - inte SRAM
Fästen på gaffeln för packning
11-delat

Budget 15-30 000kr, helst i det lägre spannet om möjligt.
Köper gärna hos handlare i Stockholmsområdet om det finns i lager att känna på innan. Om inte så funkar näthandel lika bra.

BERGAMONT GRANDURANCE 8 SEK 24 995 Spobik 24 995 kr 21 990 kr?

✅️ 55cm
✅️ 1x/1by
✅️ Fästen för skärmar
✅️ 45mm Däck
✅️ Hydrauliska Skivbromsar
✅️ Shimano GRX 11s
✅️ Fästpunkter på gaffelben

BMC URS AL TWO GRX600 1x11 €2.199?

✅️ M
✅️ 1x/1by
✅️ Fästen för skärmar (special)
✅️ 45mm Däck
✅️ Shimano 11s

Canyon Grizl 7 1by 21.799 SEK?

❌️ M kommer i April
✅️ 1x/1by
✅️ Fästen för skärmar (special)
✅️ 50mm Däck 45mm Däck med stänkskärmar
✅️ Shimano 11s

CORRATEC ALLROAD A1 GRX812 TCM 22 990 kr 19 990 kr?

✅️ 55cm
✅️ 1x/1by
✅️ Fästen för skärmar
✅️ 45mm Däck?
✅️ Shimano 11s
✅️ Fästpunkt på gaffelben

CUBE NUROAD EX 17 790 SEK?

✅️ M
✅️ 1x/1by
✅️ Fästen för skärmar
✅️ 45mm Däck 40mm Däck med stänkskärmar
❌️ Shimano 12s

GHOST ASKET ADVANCED AL 23 695 kr?

✅️ M
✅️ 1x/1by
✅️ Fästen för skärmar
❌️ 40mm Däck?
✅️ Shimano 11s

KROSS ESKER 7.0?(Bikeshop har 1.0, kanske kan ta in 7.0???)

Carbon Frame
✅️ MD
✅️ 1x/1by
Fästen för skärmar?
Däckbredd?
✅️ Shimano 11s

RADON REGARD 10.0 GRX820 1x12 1999 €?

❌️ 56cm Slut
✅️ 1x/1by
✅️ Fästen för skärmar
✅️ 45mm Däck 40mm Däck med stänkskärmar
❌️ Shimano 12s
✅️ Fästpunkt på gaffelben

ROSE BACKROAD AL GRX RX610 1x12 DTC 26 711,55 kr

❌️ 55cm 10v
✅️ 1x/1by
✅️ Fästen för skärmar
✅️ 45mm Däck
❌️ Shimano 12s

Wilier Jaroon Alu MY2024 GRX 1X12 2.300 €

✅️ M
✅️ 1x/1by
✅️ Fästen för skärmar
✅️ 45mm Däck
❌️ Shimano 12s

Senast ändrad:
Ny gravel, köptips?
Megamo Jakar, en kompis har en sån, bra budgetcykel från Spanien. Tyvärr för kravspecen är deras 1x-versioner SRAM, Shimano, som denna, är som vanligt 2x. Den klarar 45 mm och har skärmfästen är jag rätt säker på (men bäst dubbelkolla specen), och om den klarar 45 mm samtidigt som skärmar vet jag inte.

Ny gravel, köptips?
Rätt prisvärt. Verkar ju vara en Carbonda 696 rakt av så en välbeprövad ram. Nya 12 del GRX rakt igenom, inte ens snikskivor (om bilderna stämmer). Är väl kanske hjulen som är nått eget.
Håller med. Stark köprek om man letar grävvel. Jag köpte ju en Grifn av samma butik nyss, annars hade nog denna fått komma hem. Modellen innan med 1x11 reades ut för 15000:- efter många om och men, denna är mer prisvärd tror jag.

Ny gravel, köptips?
Rätt prisvärt. Verkar ju vara en Carbonda 696 rakt av så en välbeprövad ram. Nya 12 del GRX rakt igenom, inte ens snikskivor (om bilderna stämmer). Är väl kanske hjulen som är nått eget.
Håller med. Stark köprek om man letar grävvel. Jag köpte ju en Grifn av samma butik nyss, annars hade nog denna fått komma hem. Modellen innan med 1x11 reades ut för 15000:- efter många om och men, denna är mer prisvärd tror jag.
Håller inte med
Åtminstone vad gäller som alternativ till Ridley Grifn i XL
Man kan inte enbart kolla på vilka komponenter som sitter monterade på ramen,
man måste börja med att jmf åtminstone geometrin hos ramarna.
Den största strl av White GX Interceptor som XXL säljer är 58cm och om det är samma strl som Carbonda CFR696 i 58 skiljer det MASSOR mot Ridley Grifn i XL.
Helt klart för mkt för att White GX Interceptor skulle kunna vara ett alternativ

Ny gravel, köptips?
Håller inte med
Åtminstone vad gäller som alternativ till Ridley Grifn i XL
Man kan inte enbart kolla på vilka komponenter som sitter monterade på ramen,
man måste börja med att jmf åtminstone geometrin hos ramarna.
Den största strl av White GX Interceptor som XXL säljer är 58cm och om det är samma strl som Carbonda CFR696 i 58 skiljer det MASSOR mot Ridley Grifn i XL.
Helt klart för mkt för att White GX Interceptor skulle kunna vara ett alternativ
Vad har storlek och geometri för betydelse för hur prisvärd cykeln är? Finns den i passande storlek så hänger jag inte med i resonemanget. Om så Whiten bara funnits i en storlek så hade det väl varit ett bra alternativ om det är en storlek som passar TS

Ny gravel, köptips?
Vad har storlek och geometri för betydelse för hur prisvärd cykeln är?
Prisvärdhet har jag inte skrivit ngt om

Finns den i passande storlek så hänger jag inte med i resonemanget.
Pga skillnaderna i geometri är åtminstone inte ramen likvärdig med Ridley Grifn.

Om så Whiten bara funnits i en storlek så hade det väl varit ett bra alternativ om det är en storlek som passar TS
+1

Ny gravel, köptips?
Bumpar tråden och omformulerar mig lite: jag har resonerat med mig själv och bestämt att jag måste kunna ha 50 mm däck och fästen för packning på framgaffeln om det ska vara värt ett byte. Då blir ju utbudet ännu sämre.

Jag blev orimligt sugen på en Lauf Seigla https://www.laufcycles.com/product/seigla-rigid som tar tjocka däck men ej har packfästen på gaffeln. Den blir nog lite kostsam efter moms, frakt och andra avgifter. Fler förslag?

Jag kan vara flexibel med pris- och Shimano-önskemålen.
Tillägg: 3T Exploro ultra och Ridley Kanzo Adventure uppfyller däcksbreddönskemålen. 3T är snygg dessutom, inte helt oviktigt. Synpunkter på dessa?

Senast ändrad:
Ny gravel, köptips?
Tipset som @glitch lämnade i inlägg 2 är väl en av få cyklar som uppfyller dina krav.
Sen är det dock oklart vilken typ av fästen som finns på framgaffel hos Cube, det verkar inte vara samma typ som vanligtvis används.

Ny gravel, köptips?
Den tar bara 45 mm däck enligt länken. Men den har en prisvärd spec!
Ah sorry, jag själv kollade inte länken utan antog att han länkade till 2025 års modell som tar 50mm istället för 45mm.

I övrigt kan jag säga att jag har föregående årsmodell (alltså den som är länkad), min är storlek 58. Jag har nu Thunder Burt 2.1" monterat och dessa går precis fritt, dom sitter på fälgar med 24mm invändig bredd.
Tidigare har jag kört Pathfinder 47mm, även med Cubes original skärmar monterat.

Ny gravel, köptips?
Förresten, kravet på skärmar kan vi hoppa över. Detta får bli en fincykel om det nu blir nån.
Justerar alltså måstekraven till:
- minst 50mm däckbredd
- 1x
- 54-56/medium

Ska helst ha: Shimano (eller Campa Ekar), gaffelfästen, skärmfästen,

Pris kan jag tänka mig att gå upp lite till max 45’

Ny gravel, köptips?
Ah sorry, jag själv kollade inte länken utan antog att han länkade till 2025 års modell som tar 50mm istället för 45mm.

I övrigt kan jag säga att jag har föregående årsmodell (alltså den som är länkad), min är storlek 58. Jag har nu Thunder Burt 2.1" monterat och dessa går precis fritt, dom sitter på fälgar med 24mm invändig bredd.
Tidigare har jag kört Pathfinder 47mm, även med Cubes original skärmar monterat.
Men om den alltså klarar 50 mm i verkligheten så är den kvar på min korta lista!

Ny gravel, köptips?
Förresten, kravet på skärmar kan vi hoppa över. Detta får bli en fincykel om det nu blir nån.
Justerar alltså måstekraven till:
- minst 50mm däckbredd
- 1x
- 54-56/medium

Ska helst ha: Shimano (eller Campa Ekar), gaffelfästen, skärmfästen,

Pris kan jag tänka mig att gå upp lite till max 45’
Hur mkt vikt skall gaffelfästena kunna ta? Över 3kg/st så har du filtrerat bort alla för mig kända kolfibergafflar.

Ny gravel, köptips?
Men om den alltså klarar 50 mm i verkligheten så är den kvar på min korta lista!
Däcket på bilden mäter 51mm, jag skulle kanske inte rekommendera någon att köra med såhär tight marginal (ca 3mm där det är som minst plats). Jag gör det nu som test och det verkar funka sålänge hjulet är rakt och det inte bygger för mycket lera. Om nya Cube ramen har samma marginaler som den här föregående modellen, så kommer det vara massa utrymme med 50mm däck.

IMG_6399.jpeg

Ny gravel, köptips?
White Interceptor (Carbonda) tickar alla boxar förutom gaffelfästen. Den är ett riktigt klipp. Har en polare som kör den till allt. Zipp-hjul med 28-32 mm alt. graveldäck upp till 50 mm (troligtvis, ramen är utrymmet är generös). Inte roligaste varumärket men ett klokt val med potential att uppgradera.

Senast ändrad:
Ny gravel, köptips?
White Interceptor (Carbonda) tickar alla boxar förutom gaffelfästen. Den är ett riktigt klipp. Har en polare som kör den till allt. Zipp-hjul med 28-32 mm alt. graveldäck upp till 50 mm (troligtvis, ramen är utrymmet är generöst). Inte roligaste varumärket men ett klokt val med potential att uppgradera.
Jo den är prisvärd men finns ej i något varuhus eller lager. Känns lite osäkert med däcksbredden också.

Har inget emot White och XXL, deras prylar är helt ok för pengarna tycker jag. Hade en White kolfiberlandsvägscykel som pendlare i många år. Inköptes för löjliga 6000kr med helkolgaffel - mest prisvärda hoj jag nånsin haft.

Ny gravel, köptips?
Jo den är prisvärd men finns ej i något varuhus eller lager. Känns lite osäkert med däcksbredden också.

Har inget emot White och XXL, deras prylar är helt ok för pengarna tycker jag. Hade en White kolfiberlandsvägscykel som pendlare i många år. Inköptes för löjliga 6000kr med helkolgaffel - mest prisvärda hoj jag nånsin haft.
https://happyride.se/forum/threads/...-gravel-eller-andra-kinagravelcyklar.3684483/ Kolla här. Den verkar ju vara specad för 50mm / 650b 2,1".
Kommer du inte rätt gå till inlägget där det är bilder på ramarna.

https://www.bike-mailorder.de/ghost-asket-cf-30-raw-carbon-silver?number=SW45889.2 Den här från fyndtråden gillar jag... Bra pris om man nu vill ha allt lull-lull.

Senast ändrad:
Ny gravel, köptips?

Small finns i Arninge och City.

Ny gravel, köptips?

Om du inte har bråttom, dvs kan vänta till trettonhelgen, så har jag ev en helt ny i strl 56 att sälja. Den är köpt med 30% rabatt. Jag ska göra en bike fit och en närstående har förtur om jag inte behåller den.

Ramen ska vara en Carbonda CFR 696 både på den och på Ridley Kanzo C. Den senare klarar enl XXL 50 mm däck med 650b hjul.

Ny gravel, köptips?
La just en beställning på en Rose Backroad Ekar, 55 cm. https://www.rosebikes.se/rose-backroad-ekar-2719085 Uppfyllde rätt många av mina krav men inte alla. Campa Ekar och snygg fick avgöra!
Återkommer med recension.

Min fru är mycket nöjd med hennes Backroad. Stammen med slangar igenom är lite jobbigt när man vill tar bort alla distanser och kapa gaffelröret, men jag fick till det till slutet. Och, annars fina, Rose hjul läckade vid skarven. Det krävdes flera försök med lim för att täta. Men din modell har Campagnolo kolhjul så ingen problem där.

Ny gravel, köptips?
Min fru är mycket nöjd med hennes Backroad. Stammen med slangar igenom är lite jobbigt när man vill tar bort alla distanser och kapa gaffelröret, men jag fick till det till slutet. Och, annars fina, Rose hjul läckade vid skarven. Det krävdes flera försök med lim för att täta. Men din modell har Campagnolo kolhjul så ingen problem där.
Ja genomgående slangar känns lite opraktiskt. Men det blir ju snyggt för ögat. Krävs det någon specialmanöver eller specialredskap för att sänka styrstammen eller är det bara att flytta distanserna?

Ny gravel, köptips?
Ja genomgående slangar känns lite opraktiskt. Men det blir ju snyggt för ögat. Krävs det någon specialmanöver eller specialredskap för att sänka styrstammen eller är det bara att flytta distanserna?

Distanserna är enkelt att tar bort, de är gjorde av två hälfter. Överste och nedre går inte att tar bort. De går dock inte att flytta. Man behöver runda distanser till ovanpå stammen. Och det behövs en riktigt smala för att passa i utskärning i stammen. Slangarna kommer att sticka ut lite mer ut stammen.

Jag trodde första att det inte gick att kapa gaffelröret utan att lossna slangarna. Men då kam jag på att jag kunde lossna oket från gaffeln och får två cm extra slang. Då gick det precis.

Ny gravel, köptips?
Distanserna är enkelt att tar bort, de är gjorde av två hälfter. Överste och nedre går inte att tar bort. De går dock inte att flytta. Man behöver runda distanser till ovanpå stammen. Och det behövs en riktigt smala för att passa i utskärning i stammen. Slangarna kommer att sticka ut lite mer ut stammen.

Jag trodde första att det inte gick att kapa gaffelröret utan att lossna slangarna. Men då kam jag på att jag kunde lossna oket från gaffeln och får två cm extra slang. Då gick det precis.
Ajdå, jag är rädd att den kommer kännas lite hög så då ska jag kontakta Rose nu direkt och se om de kan skicka den med stammen så låg som möjligt. Tack.

Ny gravel, köptips?
Ajdå, jag är rädd att den kommer kännas lite hög så då ska jag kontakta Rose nu direkt och se om de kan skicka den med stammen så låg som möjligt. Tack.

Nedre distansen är 9 mm och övre 11 mm. Stammen ser ur som 7 grader nedåtvinklad men är effektivt mer nedåtvinklad för att infästningen av styret sticker ut lite under stammen.

Dessutom är stammen 70 mm kort, så sticker därför kanske upp mindre än du är van med.

Ny gravel, köptips?
La just en beställning på en Rose Backroad
Backroad är en storsäljande modell från Rose, den har funnits i olika utgåvor under åren, men de allra flesta verkar vara nöjda med den de har köpt
Eftersom den har funnits länge finns det utöver recensioner även många tester av den, men jag har inte hittat ngt av aktuell modell med Ekar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp