Vad tränar ni på lunchen?

Tänk om man hann träna på arbetstid eller på lunchen dvs.

Idag lyckades jag att äta på 10min, kasta i mig en kopp kaffe innan jag skulle in på ett möte. Allt som oftast ser det tyvärr ut så. Försöker istället att alltid köra en extra sväng när jag cykelpendlar.

Lunchen? Magen såklart.. =) Nejmen, skämt åsido, på mitt senaste jobb hade vi ofta uppemot 2timmar lunch... det i kombination med att vi hade ett eget gym gjorde det ganska lätta tt träna lite under lunchen.

Har i över 10 år fixat min träning på lunchen. Tidigare var det bara löpträning som gällde, sen jag la av med tävlandet blir det en del cykel och gym också. Är på jobbet 07.00, jobbar till c:a 11.30, träning + duch och lunch 2-2,5 timme, jobbar till 17.00. Slår sen ofta på datorn och jobbar nån timme på kvällen. Så här års är det skönt att träna när det är ljust. Sommarhalvåret är det nog 2 cykelpass, 2 löppass och 1 gympass (styrketräning). Under vintern är det 4 löppass och 1 gympass.

Jag har ett fritt jobb (systemutvecklare) och har få möten inbokade, vilket är en förutsättning för att ta så lång lunch.

Erik G skrev:
-------------------------------------------------------
> Har i över 10 år fixat min träning på lunchen.
> Tidigare var det bara löpträning som gällde,
> sen jag la av med tävlandet blir det en del cykel
> och gym också. Är på jobbet 07.00, jobbar till
> c:a 11.30, träning + duch och lunch 2-2,5 timme,
> jobbar till 17.00. Slår sen ofta på datorn och
> jobbar nån timme på kvällen. Så här års är
> det skönt att träna när det är ljust.
> Sommarhalvåret är det nog 2 cykelpass, 2
> löppass och 1 gympass (styrketräning). Under
> vintern är det 4 löppass och 1 gympass.
>
> Jag har ett fritt jobb (systemutvecklare) och har
> få möten inbokade, vilket är en förutsättning
> för att ta så lång lunch.

Hej.

Jag brukar (men det var länge sedan nu) hinna klämma in ett kortare intervallpass på lunchen. Typ tio 70-20 med lite uppvärm och nerjogg. Tar en 35 minuter. Sen brukar jag kunna snabbduscha och äta framför datorn i mitt fina bås.

//Erik

Jag jobbar på i skolan hela dagen från kvart i nio till 4 och käkar bara en gång på en skoldag. Även om lunchen kasnke är en timme så blir det aldrig så att man kan träna i skolan, tycker jag är synd.

först o främst skulle folk tycka man var tokig om man gick ut o sprang och sen går det inte att duscha hur som helst.

gympa har vi en gång i veckan i ungefär 1 timme 20 minuter och det är såklart bra men för lite.
Dock kanske man inte kan förvänta sej att Skolan ska vara nåt dagis som tar hand om hela ens liv. Eller kan man?

Jag är ju faktiskt i skolan mesta av tiden jag är vaken på vardagarna och då borde man ju kunna få göra allt jag kan göra annars där med för att må bra. Äta,vila,röra mig. Det är ju inte bara ens utbildning inför framtiden, för livet börjar inte vid 20 eller 40. Skolan är en stor del av mitt liv från att jag är sex till 19 år...

Nu blir jag sugen på att se om jag kan få till nåt träningspass i veckan på lunchen. Jag återkommer med resulat. tRoligtsvis så blir det en sväng på cykeln, 45 min borde funka.

Jag har förmånen att ha gymmet i samma hus som jobbet, och chefer som kan tänkas att låta de anställda få stretcha lite på tiderna så länge vi tränar och håller oss friska. Så det blir två spinningpass, bodypump och bodycombat. 45-60 minuter. Blandat med en del löpning.

När jag var i frankrike å jobbade och inte hade cykel simmade jag 1 km på lunchen som tog ca 30 min inkl dusch sen åt jag på 30 min ensam då tyvärr men det var det värt. Helt suveränt.

Miche skrev:
> På jobbet, bättre var det innan när jag hade
> tillgång till en riktigt bra gym, nu är det lite
> sämre.

Det syns.

smiley skrev:
> Miche skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På jobbet, bättre var det innan när jag hade
> > tillgång till en riktigt bra gym, nu är det
> lite
> > sämre.
>
> Det syns.

Haha elakt :-o

Jag kör med en PowerBall på lunchen. Hoppas att det ska göra så att jag inte blir lika trött i armarna till nästa säsongs downhill. För övrigt ett bra julklappstips.
powerball_orange_top_web.jpg ht=345

fastforward skrev:
> Äter hellre snabbt och slutar tidigare istället.
> Det blir så meckigt att hålla på och fjutta
> mitt på dagen.

Jag är beredd att hålla med.
Hur bra kan det vara att börja ett träningspass med stresspåslag i kroppen redan innan, likaså stresspåslag efter för att slänga i sig en take away och ta sig tillbaka till kostymen?

Blir nog mer kvalitet på lite längre pass men i jag brukar resonera att det är i alla fall lite bättre med 30-40 minuter på löpband/cykel än ingen träning alls.

Gurra D skrev:
> Jag jobbar på i skolan hela dagen från kvart i
> nio till 4 och käkar bara en gång på en
> skoldag. Även om lunchen kasnke är en timme så
> blir det aldrig så att man kan träna i skolan,
> tycker jag är synd.
>
> först o främst skulle folk tycka man var tokig
> om man gick ut o sprang och sen går det inte att
> duscha hur som helst.
>
> gympa har vi en gång i veckan i ungefär 1 timme
> 20 minuter och det är såklart bra men för lite.
>
> Dock kanske man inte kan förvänta sej att Skolan
> ska vara nåt dagis som tar hand om hela ens liv.
> Eller kan man?
>
> Jag är ju faktiskt i skolan mesta av tiden jag
> är vaken på vardagarna och då borde man ju
> kunna få göra allt jag kan göra annars där med
> för att må bra. Äta,vila,röra mig. Det är ju
> inte bara ens utbildning inför framtiden, för
> livet börjar inte vid 20 eller 40. Skolan är en
> stor del av mitt liv från att jag är sex till 19
> år...

Jag är helt övertygad om att du skulle få låna idrottslärarens duch eller att han låste upp duchrummet om du ville i samband med träning på lunchen. Vad kompisarna skulle säga är en helt annan sak. Det är ju uppenbarligen skittufft att vara slapp i skolan.
Stå på dig Gurra, du verkar ha sund uppfattnig i frågan.

Jag har ett gym 10 meter från min arbetsplats (på kontoret alltså) så jag brukar gå in där och lyfta lite skrot några gånger i veckan! Fast i allmänhet brukar jag inte gå på lunchen utan vid tre-tiden när man ändå är lite slö!

smiley skrev:
> Miche skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På jobbet, bättre var det innan när jag hade
> > tillgång till en riktigt bra gym, nu är det
> lite
> > sämre.
>
> Det syns.
>
Fet lön och dyra vanor ;-)

Börjar få lite panik hur jag ska hinna med att träna cykel på vardagarna när mörkret faller på. Förra året tränade jag bara på motionscykeln okt-april. Idag blev det 33 km i samband med lunch och friskvård. Cykla hem, byta om ut på rundan, hem och duscha och tillbaka till jobbet. Tog 1.45. Känns bra. Förra hösten blev det inga utepass vid temp under 15 grader, men det ska det bli ändring på nu. Började träna lite lätt jan. 2022.

Senast ändrad:
När jag pendlade, till och från jobbet inklusive extrasväng hem. Två uppsättningar bra lysen (en uppsättning i reserv) och massor av reflexer. Du kommer i och för sig behöva göra några riktigt långa extrasvängar.
Med bra lyse är det helt OK att cykla i mörker även om jag alltid blir besviken när jag kollar snitthastigheten. Känslan i mörker är att det går fort och lätt men datorn vissar alltid fel snitthastighet.

Någon gång i veckan så tar jag en promenad upp till Sten Sturemonumentet för att få upp pulsen lite. 300 meter lång backe på 10% i snitt.
stensture.png

Senast ändrad:

Bilagor

• Skärmavbild 2024-09-12 kl. 21.26.18.png
    Skärmavbild 2024-09-12 kl. 21.26.18.png
    192.6 KB · Besök: 35
  • Skärmavbild 2024-09-12 kl. 21.25.19.png
    Skärmavbild 2024-09-12 kl. 21.25.19.png
    149.3 KB · Besök: 41
  • Skärmavbild 2024-09-12 kl. 21.23.49.png
    Skärmavbild 2024-09-12 kl. 21.23.49.png
    129.2 KB · Besök: 43
Senast ändrad:
Jag brukar träna på att äta! Efter ett antal decennier skulle jag nog påstå att jag börjar bli rätt skaplig på det.

Hemmajobb så blir det ofta en Zwift-runda på trainern 1-2 gg/vecka 30-45 minuter, på kontoret så promenad 30-60 minuter, 3-4 ggr/veck@ mest beroende på väder.

Tillbaka
Topp