Hör upp, cykel i media-tråden

Redan 4-5 sekunder in i SVT-videon ser man hur dåligt det kommer bli, "cykelbanan" smalnar av och redan där han går är det knappt brett att mötas med t.ex. lådyckel.

Om trafikanten ”tänker fel” är det uppenbar att trafiksituationen är felaktigt utformad.

Händer f.ö varje dag i ”biltrafiken” där folk verkligen inte fattar när det är högerregeln vs huvudled. Men det blir märkligt nog inga rubriker av det

Hur är det för bilar ut ut en rondell vid en cykelpassage? Där har jag fått för mig att cyklisten har företräde.
Cyklisten ska lämna företräde, men bilisten ska ge cyklister på passagen och på väg in på passagen tillfälle att passera, om jag minns rätt. Glasklart? I praktiken stannar jag alltid, oavsett om jag är cyklisten eller bilisten/motorcyklisten.

IMG_4366.jpeg
IMG_4368.jpeg

Jag väntar fortfarande på reportaget "Bilister tänker fel" och "Fotgängare tänker fel".
Eller:

"Älg misstänkt för vårdslöshet i trafik; bilföraren chockad.

- Den klev ut rakt framför mig. Jag fattar inte hur den tänkte, det är ju tydligt skyltat 110 km/h här.

Enligt polisen är den här typen av obetänksamhet tyvärr alltför vanlig inom älgstammen i Sverige.

- Många verkar tro det äger skogen; att den genomkorsas av en tydligt markerad bilväg verkar många av dem inte bry sig det allra minsta om. Här behöver vi verkligen få till en attitydförändring. Det säger Pål Is, vakthavande befäl vid Polisen."

Välformulerat.

Inte minst detta.
"Så jag ställer frågan: Vad är det du är på väg till som är så viktigt att du är villig att riskera mitt liv för att vinna några sekunder?"

Något vi får upprepat gång på gång i samband med att vi kör blått med våra utryckningsfordon är "det är bättre att ta de där extra sekunderna längs vägen om de behövs för att komma fram säkert; vi skall ta hand om olyckor, inte skapa dem".

Jag tänker att det inte kan finnas särskilt många tillfällen i livet då den typen av inställning till sitt körande inte är applicerbar.

Välformulerat.

Inte minst detta.
"Så jag ställer frågan: Vad är det du är på väg till som är så viktigt att du är villig att riskera mitt liv för att vinna några sekunder?"

Något vi får upprepat gång på gång i samband med att vi kör blått med våra utryckningsfordon är "det är bättre att ta de där extra sekunderna längs vägen om de behövs för att komma fram säkert; vi skall ta hand om olyckor, inte skapa dem".

Jag tänker att det inte kan finnas särskilt många tillfällen i livet då den typen av inställning till sitt körande inte är applicerbar.
Samma med att sitta och pilla på mobilen när man kör bil. Vad är det som är så viktigt på telefonen så man är villig att riskera någon annans hälsa?

Tror det mer är ogillande av de som bor i större städer än det egna hemvistet. Åtminstone brukar även Stockholm och stockholmare med jämna mellanrum få en släng av den @ooms:ka sleven.
Då finns det bara tre svenska städer att ogilla för honom. Alltid något (sade han som såg Åmål).

Mycket möjligt att så är fallet. Jag är inte så fokuserad på Stockholm. Inte på Göteborg heller.

//Hallänning

Senast redigerad av en moderator:
Tror det mer är ogillande av de som bor i större städer än det egna hemvistet. Åtminstone brukar även Stockholm och stockholmare med jämna mellanrum få en släng av den @ooms:ka sleven.
Han brukar hata lite på sin egen hemstad, Uppsala, då och då också. Ooms är en av forumets mest konsekventa och rättvisa medlemmar. Har du inte direkt eller indirekt fått en tjottablängare av han har du antagligen gjort något väldigt fel, eller väldigt rätt. Tror det beror på vem du frågar

Han brukar hata lite på sin egen hemstad, Uppsala, då och då också. Ooms är en av forumets mest konsekventa och rättvisa medlemmar. Har du inte direkt eller indirekt fått en tjottablängare av han har du antagligen gjort något väldigt fel, eller väldigt rätt. Tror det beror på vem du frågar
”Hata på”? ?

Då finns det bara tre svenska städer att ogilla för honom. Alltid något (sade han som såg Åmål).
Fast tekniskt sett sa jag faktiskt inget om hans åsikter kring städer som inte är större än Uppsala. Kan ju vara så att han "hatar" (vissa av) dem också. T.ex. brukar väl Karlstad i alla fall i en tråd få sig en slevsläng då och då.

Fast tekniskt sett sa jag faktiskt inget om hans åsikter kring städer som inte är större än Uppsala. Kan ju vara så att han "hatar" (vissa av) dem också. T.ex. brukar väl Karlstad i alla fall i en tråd få sig en slevsläng då och då.
Det kanske du inte sade, men du utelämnade den informationen. Då är det lätt att göra den tolkningen. ?

Vad händer?
Någon tänker med cyklistperspektiv!

Vad händer?
Någon tänker med cyklistperspektiv!
Han den dära Joakim har säkert inga problem att leda runt sin cykel i hela stan

Tillbaka
Topp