Göra om en Specialized Big hit 2008 dh

Markus örtendahl

Aktiv medlem
Hej jag vill göra om min Specialized bit hit årsmodell 2008 dh cykel till
Mer enduro aktig , få på 12 klinga och kanske sätta på dropper post längre fram. Hur svårt och pilligt är det att sätta på större kassett , fram drev, bakväxel osv ? Kan man ta från en äldre cykel alla delarna och flytta över till dh cykeln ? Eller kan man byta endast fram drev för att få det lite lättare när man klättrar ? Kom gärna med alla era tips och kunskaper, cykel handlarn sa att alla delar kostar ca 2000 kr och arbetet 500 kr ca

Men är sugen på att göra det själv och göra det så prisvänligt som möjligt , för ja vill inte lägga en förmögenhet .??

Såhär ser den ut

Bilagor

• IMG_8170.jpeg
    IMG_8170.jpeg
    855 KB · Besök: 122
  • IMG_8169.jpeg
    IMG_8169.jpeg
    857.4 KB · Besök: 112
1: tveksamt om det är en bra idé. Geometrin och länkage har jag svårt att tro är lämplig.
2: rolig idé, kul om gamla grejer används.
3: låter ändå som låg kostnad på både prylar och arbete.
4: framväxel tror jag du ska glömma. Passar nog ej. Är inte framdrevet i rimlig storlek? Typ 28-32 borde vara rimligt. Narrow Wide-drev borde inte behövas mtp att du har kedjeskydd eller liknande som håller kedjan på plats.
5: byt kassett till en med större omfång. Ev behöver bakväxeln bytas. Välj i så fall en med ”clutch”. Väljer du samma antal drev så slipper du byta växelreglaget.

Tack för svaren ?? ja får kanske bara nöja mig med den som den är , finns en liten park med roliga hopp och drops här på Tjörn som jag hade tänkt använda den mest till , har annars en härlig xc cykel som jag har gjort mer till all Mountain aktig med , så får pendla mellan alla tre cyklar ???

1: tveksamt om det är en bra idé. Geometrin och länkage har jag svårt att tro är lämplig.
4: framväxel tror jag du ska glömma. Passar nog ej. Är inte framdrevet i rimlig storlek? Typ 28-32 borde vara rimligt. Narrow Wide-drev borde inte behövas mtp att du har kedjeskydd eller liknande som håller kedjan på plats.
5: byt kassett till en med större omfång. Ev behöver bakväxeln bytas. Välj i så fall en med ”clutch”. Väljer du samma antal drev så slipper du byta växelreglaget.
Du menar att det finns drev med lika många växlar men med ett mycket större omfång ?

Ad. 4 tror faktiskt den är tänkt med framväxel. Min 2003:a, köpt ny hade bl.a framväxel, 203 mm slag bak samt mullet - 26/24?

Ja kassetter finns med väldigt olika spann. Hur många drev har du nu i kassetten och hur stort är största och minsta drevet?

Ad. 4 tror faktiskt den är tänkt med framväxel. Min 2003:a, köpt ny hade bl.a framväxel, 203 mm slag bak samt mullet - 26/24?
Åh fan! Då kanske det går. Tror dock ändå att det är en jättedålig idé’ bättre att byta kassett och ev framdrev för att så till bredare spann på växlarna.

Tjena!

Dropper kan du glömma med designen på ram. Om du inte ska ha en men väldigt kort slag.
Okej ja låter inte så bra då , har för tillfället 2 olika stolpar , en om ja kan ha högre och få ut mer kraft med benen , och en som är kortare om ja ska åka utför eller bara leka runt som ligger i ryggsäcken , så switchar ja bara mellan dom 2 , funkar okej ,

Svårt att se, men troligen skulle denna https://bikeshop.se/shimano/nyshimano098/shimano-acera-hg41-kassett-8-delat-11-30-32-34t ge dig bredare spann. Ny kedja bör väl införskaffas samtidigt. Vet inte hur stort största-drev bakväxeln klarar (googla) men 500-600 spänn för ny kassett och kedja kan cykeln ändå vara värd om allt annat är ok?
Tack så mycket ska kolla upp mer imorgon , det kan absolut vara värt , tanken är att ja ska kunna klättra lite mer med cykeln utan att få andningsuppehåll i små backar ? van vid en modern 12 delad kassett
Som ja har på min andra cykel , och med den kan man ju klättra upp för väggar med nästan

Tack så mycket ska kolla upp mer imorgon , det kan absolut vara värt , tanken är att ja ska kunna klättra lite mer med cykeln utan att få andningsuppehåll i små backar ? van vid en modern 12 delad kassett
Som ja har på min andra cykel , och med den kan man ju klättra upp för väggar med nästan
Då du har 8-delad kassett så passar upp till 11-delade kassetter (och nån enstaka 12-delad).
Vill du bara få ett större spann och inte nödvändigtvis fler växlar kanske det här är nåt?
10-delat så det borde passa rakt av på baknavet.

Jag hade köpt nåt sånt själv. Max.
Men visst, sram NX finns från 210 euro och passar hjulet så 2000 kronor var närmare än jag trodde.

Eventuellt tillkommer vevlager och en non boost klinga...i så fall blir det ändå 3000 ish

Jag har sett fina moderna enduro för 16 000 begagnat. I relation till det så känns kanske 3000 på denna tveksamt

Men det beror ju på
Det blir nog att ja behåller den som den är och kanske har den som lite hopp och övningsykel på mer teknikska ställen , där ja kan misshandla den lite utan att bry mig

Har som sagt en fin hardtail som ja är förälskad i , så detta får bli en cykel ja kan misshandla lite ??

Om ja vill göra en service på framdämparen , är det något man löser själv tror ni ? Ska allt bara plockas ner o göras rent ? O fetta upp packningar eller köpa nya , och sen på med allt igen ? Det är ju en luft gaffel , eller är det någon som har gjort service på en sådan dämpare ?

Om ja vill göra en service på framdämparen , är det något man löser själv tror ni ? Ska allt bara plockas ner o göras rent ? O fetta upp packningar eller köpa nya , och sen på med allt igen ? Det är ju en luft gaffel , eller är det någon som har gjort service på en sådan dämpare ?
Den funkar och allt , men cykeln har stått stilla i 10 år , så kanske behöver lite kärlek ?

Går det sätta vänstra gaffeln till högra cykeln tro ? Jag har kollat grovt och måtten ser ut att stämma tycker ja

Bilagor

• IMG_8190.jpeg
    IMG_8190.jpeg
    753.1 KB · Besök: 50
Men det blev faktiskt bra ?? jag är nöjd , ja ska inte cykla ner från 5 meters drop med den direkt ? den känns skön och sålänge ja inte kör för aggressivt kan det väl inte vara farligt ?

så exakt vad menar du skulle vara de livsfarliga med detta?

Tjena!

Belastningen på styrhuvudet ökar markant med den ökade hävarmen som blir. Stor risk för att hela styrhuvdet går av. Jag har sett det hända mer än en gång.

Dessutom är det där en Crescent Edge och den ramen är absolut inte byggd för några stunts överhuvudtaget. Det är en väldigt billig ram som är gjord för att se ut som en MTB, men garanterat inte är testad för några våldsamma grejer. Speciellt inte med en alldeles för lång gaffel. Dvs risken för att ramen går av är ännu större.

Det är alltså på riktigt farligt! Ingenting jag bara sitter och skriver.

Tjena!

Belastningen på styrhuvudet ökar markant med den ökade hävarmen som blir. Stor risk för att hela styrhuvdet går av. Jag har sett det hända mer än en gång.

Dessutom är det där en Crescent Edge och den ramen är absolut inte byggd för några stunts överhuvudtaget. Det är en väldigt billig ram som är gjord för att se ut som en MTB, men garanterat inte är testad för några våldsamma grejer. Speciellt inte med en alldeles för lång gaffel. Dvs risken för att ramen går av är ännu större.

Tusen tack för du förtydliga , okej det låter inte bra , då får ja byta över igen , man lär sig av sina misstag , men uppskattar verkligen att du tog dig tid

Tjena!

visst jag är medveten om risken jag tar med gå från 100 slag till 180 slag där har vi en del hävarmsskillnad men att gå från säg 100 till 120 slag ska öka så pass i belastningen så de blir katastrofala haverier de håller jag dock inte riktigt med om men alla har vi olika uppfattningar

med andra ord rent hypotetiskt som du resonerar borde ett angleset med 1.5 grad flackare styrvinkel även de varar livsfarligt att åka med o knäcka ett styrhuvud iomed framflyttandet av hjulaxeln o därigenom även de förändra hävarmseffekten mot va just den cykeln är tillverkad för?

sen kan ja väl medge crescents "mtb" suger o dom borde hålla sig till tillverka standardcyklar men de är en annan personlig värdering

Tjena!

Bara så tråkigt när man får sina idéer och så blir det till något livsfarligt , men glad att ja inte cykla omkring för länge såhär och helt plötsligt så knäcks styrröret. ??

visst jag är medveten om risken jag tar med gå från 100 slag till 180 slag där har vi en del hävarmsskillnad men att gå från säg 100 till 120 slag ska öka så pass i belastningen så de blir katastrofala haverier de håller jag dock inte riktigt med om men alla har vi olika uppfattningar

med andra ord rent hypotetiskt som du resonerar borde ett angleset med 1.5 grad flackare styrvinkel även de varar livsfarligt att åka med o knäcka ett styrhuvud iomed framflyttandet av hjulaxeln o därigenom även de förändra hävarmseffekten mot va just den cykeln är tillverkad för?

sen kan ja väl medge crescents "mtb" suger o dom borde hålla sig till tillverka standardcyklar men de är en annan personlig värdering

Tjena!

Fast nu var det ju från typ 80 till 150 (om jag inte minns mina gafflar fel). Är ju en ganska markant skillnad.
Att gaffla upp 10-20 mm är ett klart mindre problem. Annat än att man blåser garantin på ramen i en del fall.

Hävarmen är dock kring 75 cm när man t.ex. landar efter ett hopp, så den blir lite mindre än 10% längre. Så jag ser ingen direkt fara där.

EDIT: eller kanske roterar gaffeln runt hjulaxeln. Då är hävarmen kortare, men är ökningen fortfarande lite mindre än 15%. Det borde fortfarande vara ok, om cyklisten inte är särskilt tung.

Hävarmen är dock kring 75 cm när man t.ex. landar efter ett hopp, så den blir lite mindre än 10% längre. Så jag ser ingen direkt fara där.

EDIT: eller kanske roterar gaffeln runt hjulaxeln. Då är hävarmen kortare, men är ökningen fortfarande lite mindre än 15%. Det borde fortfarande vara ok, om cyklisten inte är särskilt tung.

Tjena!

Som sagt, jag har sett det hända både mitt framför ögonen två gånger och sett ett antal klipp på nätet.
Det är allmänt känt att det är en jättedum idé, vi var jättemånga som höll på med det för tjugo år när freeride började bli en grej och man byggde om det man hade. Sen gick det som det gick för ganska många.

Tjena!

Som sagt, jag har sett det hända både mitt framför ögonen två gånger och sett ett antal klipp på nätet.
Det är allmänt känt att det är en jättedum idé, vi var jättemånga som höll på med det för tjugo år när freeride började bli en grej och man byggde om det man hade. Sen gick det som det gick för ganska många.

Jag tror att stora faran är att folk kommer att köra mycket tuffare saker eller/och mycket snabbare med en mer kapabel gaffel, inte direkta påverkan av en marginal längre hävarm.

Tillbaka
Topp