anaerob kapacitets träning?

kaberg92

Medlem
Hej!!

Jag undrar lite över hur anaerob kapacitets träning påverkar enskilda musklerna.
som jag har fattat det så är Tabata intervaller bra för två saker, den ökar den anaerob kapaciteten och även din maximala syreupptagnings förmåga.
Jag håller nu på att träna inför Vasaloppet och skidsäsongen och undrar i vilken utsträckning det är värt att träna Tabata intervaller med överkroppen??
Skulle det vara bättra att hålla mig till Tabata intervaller på cykel (som ju borde ge stört effekt på VO2) och köra på med konventionell styrketräning för överkroppen ? Eller finns det fördelar att träna styrka med Tabata intervaller i stället för den "vanliga" styrketräningen förutom den Anaeroba kapaciteten (jag tänker mig att denna inte kommer vara en av de viktigaste faktorerna för mig under Vasaloppet, har jag fel?).

Jag hoppas att jag formulerat en någorlunda sammanhängande fråga trots mina bristande kunskaper ;).

Senast redigerad av en moderator:
Jag har ingen super koll men jag tror jag åkt skidor i iaf misnt 5år, har väl skaplig teknik, bra pendel i armarna, sticker fram foten bortom knäet, inget blå bär iaf.
Målet är Öppet spår och möjligen även Engelbrektsloppet som en del av Klassikern.

Men det jag undrade var hur Vanlig styrketräning skulle skilja sig från styrketräning med Tabata intervaller förutom att den anaeroba kapaciteten stimuleras mer med Tabata.

14 år senare så är frågan den samma .. jag (enligt garmin) kan ligga i zon4 på anarob träning och oftast mellan 0.5 och max 2 på anaerob
... hut tränar ja högintensivt ? .. jag kommer nästan aldrig upp i max puls

14 år senare så är frågan den samma .. jag (enligt garmin) kan ligga i zon4 på anarob träning och oftast mellan 0.5 och max 2 på anaerob
... hut tränar ja högintensivt ? .. jag kommer nästan aldrig upp i max puls
Rörande din första mening förstår jag inte riktigt vad du skriver...

Läs på om hur man gör ett maxpuls-test. Det ska inte vara så lätt att komma upp i maxpuls så att du nästan aldrig gör det vid träning är helt normalt. Men det kan ju också vara så att din maxpuls du skrivit in inte är korrekt uppmätt.

För att träna högintensivt så ta i mer, gäller det cykling är det enklare att komma upp i puls i en brant uppförsbacke.

Rörande din första mening förstår jag inte riktigt vad du skriver...

Läs på om hur man gör ett maxpuls-test. Det ska inte vara så lätt att komma upp i maxpuls så att du nästan aldrig gör det vid träning är helt normalt. Men det kan ju också vara så att din maxpuls du skrivit in inte är korrekt uppmätt.

För att träna högintensivt så ta i mer, gäller det cykling är det enklare att komma upp i puls i en brant uppförsbacke.
En bild förklarar mer än hela min svenska åk1-9

Bilagor

• Screenshot_20240915_213453_Connect.jpg
    Screenshot_20240915_213453_Connect.jpg
    38.3 KB · Besök: 55
Zon 4 är inte anaerobt och du kommer aldrig upp till max puls på anaerob träning.
Anaerob träning innebär att du utvecklar kraft utan syre, utan musklerna nyttja det atp som finns i muskeln, kan utvinnas med kreatinfosfatsystemet respektive genom glykolys.
Det är maximala insatser storleksordningen 5-30 sekunder.

Så vill du träna anaerobt, hitta t.ex. en backe som tar minst 30 sekunder och trampa allt du orkar med så tung växel det går i 30 sekunder, vila 4-5 minuter, upprepa tills du gjort 5-6 repetitioner.

Alternativt korta igångdrag, 10 sekunder full gas och dylikt.
Men första frågan är varför vill du träna mer anaerobt? När syftet är tydligt är det lättare att ge konkreta tips.

Zon 4 är inte anaerobt och du kommer aldrig upp till max puls på anaerob träning.
Anaerob träning innebär att du utvecklar kraft utan syre, utan musklerna nyttja det atp som finns i muskeln, kan utvinnas med kreatinfosfatsystemet respektive genom glykolys.
Det är maximala insatser storleksordningen 5-30 sekunder.

Så vill du träna anaerobt, hitta t.ex. en backe som tar minst 30 sekunder och trampa allt du orkar med så tung växel det går i 30 sekunder, vila 4-5 minuter, upprepa tills du gjort 5-6 repetitioner.

Alternativt korta igångdrag, 10 sekunder full gas och dylikt.
Men första frågan är varför vill du träna mer anaerobt? När syftet är tydligt är det lättare att ge konkreta tips.
Först å främst för att garmin alltid påpekar att jag i slutet av månaden har långt över mitt behov av kondition men kommer aldrig upp i den vi nyss nämnde .. sedan så vill jag bli bättre dvs inte så klapp slut med kramp vid längre pass .. reagerar som nyss nämndes att max pulsen aldrig inträffar och har då funderat på om jag tränar fel .. / hade fint

PS Jag får väll köra skidbacken 2-3 ggr nästa vända

Senast ändrad:
Inte krävs väl anaerob träning för att klara längre pass utan att bli totalt slut och få kramp?! Har knappt kört någon anaerob träning, kan inte komma ihåg att jag haft kramp och har cyklat en skapligt långa dagsturer.

Vad Garmin säger har inget med vad DU behöver för DINA mål.
Om du är klapp slut med kramp i slutet på passet behöver du bättre allmän kondis, och kanske träna mer på vissa specifika delar, t.ex. längre backar eller vad det nu är som sliter ut dig. Med största sannolikhet är det inte mer anaerob träning du behöver men vi vet väldigt lite om cykelsammanhanget :)

+1 på @glitch och @Lingon

Detta är sifferträskets dilemma, finns det något att mäta så ska det förbättras oavsett om det bidrar till att ”flytta nålen” i det stora hela.

Orsaker till kramp kan vara flera men ökad muskeluthållighet, lägre nyttjandegrad av ens kapacitet, en genomtänkt och väl följd energiplan kan hjälpa.

Vad Garmin säger har inget med vad DU behöver för DINA mål.
Om du är klapp slut med kramp i slutet på passet behöver du bättre allmän kondis, och kanske träna mer på vissa specifika delar, t.ex. längre backar eller vad det nu är som sliter ut dig. Med största sannolikhet är det inte mer anaerob träning du behöver men vi vet väldigt lite om cykelsammanhanget :)
Tack för svar från flera .. jag har i år kört både vasan och 3-4 lång-lopp så jag skulle säga att jag har någon form av kondis och min klocka är utbytt mot cykeldator och externt pulsband

Tillbaka
Topp