Lämplig MTB att använda i södra europa till nybörjare?

Dajo

Medlem
Jag skulle vilja köpa en cykel att ha permanent när jag är i södra europa. Jag vet inte vilket underlag jag kommer cyckla på men troligen inte så mycket asfalt. Det blir nog mest grus och stigar/leder. Det är både flackt och kuperat. Jag har några km asfalt innan jag kommer till grus och sedan leder/stigar.Ibland kan det kanske bli mer asfalt för att ta sig till andra områden.

Är idag helt oerfaren och har cyklat lite här med en enkel hybridcykel som jag hade med i flyttbilen.

Jag har träffat en cykelparner använder en fatbike (e-bike) och han tycker jag ska ha en MTB e-bike. Jag är tveksam. Dels för det högre priset men också om jag verkligen behöver det eller kommer tycka det är kul. Jag är otränad idag och har svårt för en riktigt lång och brant uppförsbacke påvägen hem. Tills jag blivit mer tränad tänker jag att jag får dra cykeln upp.

Jag har hitills cyklat ca 15km per gång. Vad är rimligt att tro att man klarar av utan att vara helt död om man blivit lite mer tränad? Jag skulle gärna cykla 25-40 km per gång för att kunna utforska och se mer. Är det rimligt att jag kan klara av det utan att vara elitidrottsman eller behöver jag en e-bike?

Jag har tittat på MTB och försökt läst trådar m.m. men blir inte klok på vad jag ska sattsa på? XC eller trail?
Blir också osäker på geometrin, jag räknar med att jag kommer sitta och trappa ganksa mycket. Något jag ska tänka på då?
Har tänkt en cykel för 900-1500 Euro, tar tacksamt emot tips på modeller.

Några bilder (från nätet) på hur det ser ut där jag hitills cyklat.

) lagun 1.jpglagun.jpglagun 3.jpg

Jag har hitills cyklat ca 15km per gång. Vad är rimligt att tro att man klarar av utan att vara helt död om man blivit lite mer tränad? Jag skulle gärna cykla 25-40 km per gång för att kunna utforska och se mer. Är det rimligt att jag kan klara av det utan att vara elitidrottsman eller behöver jag en e-bike?

Förutsatt att du i övrigt är frisk och att dagstemperaturen inte är för jobbig är 25-40 km fullt rimligt. Cyklar du ett par gånger i veckan börjar sådana distanser bli vardag inom ett år.

En XC-hardtail med bra däck ser lämpligt ut för terrängen på bilderna. Brukar också gå att få till bra pris.

En MTB brukar ha lättare utväxling än en hybrid, så troligtvis blir den där branta backen lite mindre utmanande av bara det.

Lycka till!

En vanlig XC med dämpad framgaffel blir nog bra där. Södra Europa kan vara Spanien och de tillverkar ju Orbea som är bra cyklar. T ex en Alma:

Förutsatt att du i övrigt är frisk och att dagstemperaturen inte är för jobbig är 25-40 km fullt rimligt. Cyklar du ett par gånger i veckan börjar sådana distanser bli vardag inom ett år.

En XC-hardtail med bra däck ser lämpligt ut för terrängen på bilderna. Brukar också gå att få till bra pris.

En MTB brukar ha lättare utväxling än en hybrid, så troligtvis blir den där branta backen lite mindre utmanande av bara det.

Lycka till!
Det var det jag hoppades på. Jag är riktigt otränad nu, men sjukt taggad :)

En vanlig XC med dämpad framgaffel blir nog bra där. Södra Europa kan vara Spanien och de tillverkar ju Orbea som är bra cyklar. T ex en Alma:

Är i Portugal men de är ju grannar. Den ser riktigt intresant ut.

Jag kan köpa en 2023 för 735Euro eller en 2024 för 840Euro, ser inte ut att vara någon större skillnad?

2023
2023.jpg

2024
2024.jpg

Tillbaka
Topp