Koppla loss hydrauliska bromsar...?

Herr_Hysteres

Aktiv medlem
Hej

En sannolikt dum fråga, men den som inte frågar förblir dum.

Jag har en hoj som skulle må bra av att få styrlagret utbytt. Det sitter hydrauliska skivbromsar på hojen och just hydrauliska bromsar har jag aldrig mekat. Kan man koppla loss bromsslangarna från bromsok och handtag utan att det blir läckage och elände och sedan återmontera dem (med ev efterfyllnad av vätska)? Eller är det så att jag, om jag vill göra den här operationen, också åker på att ersätta bromsledningarna med nya o s v?

Med största sannolikhet så kommer det läcka. Men varför ta loss slangarna? Du kan ta loss gaffel och lager utan att göra det.

Med största sannolikhet så kommer det läcka. Men varför ta loss slangarna? Du kan ta loss gaffel och lager utan att göra det.
Beror på….
IMG_2497.jpeg
Men vi håller tummarna för att TS har en vettigare konstruktion.

Ja, ser det ut sådär finns risken att du även måste knipsa slangen om inte kopplingen går att trä igenom. Vilket elände

Om bromsslangarna går genom gaffelrör och styrlager gär de förmodligen genom styret också (antar att det är en krullstyrecykel). Beroende på hur hålen ser ut kan det vara knepigt att få slang med oliv genom styret (fram och tillbaka) men om det verkar gå skulle jag föst ta ur bromsbelagen och pumpa ut kolvarna lite så att ev läckor och luft i slangen lätt kan pressas upp i reglaget när man är klar.

Annars är det inte särskilt svårt att blöda kl lufta om systemet givet att man har ärt kit. Åas, om man behöver klippa slangen för att t.ex få den genom styret behöver man rimligen ändå dra nytt …

Ofta behöver du klippa slangen precis vid handtaget och när du återmonterar måste du ha nya pins och oliver samt lufta.
Det är nog rätt sällsynt att man kan dra ut och återmontera allt utan att oliven behöver kapas då det är tight för det mesta.

Ofta behöver du klippa slangen precis vid handtaget och när du återmonterar måste du ha nya pins och oliver samt lufta.
Det är nog rätt sällsynt att man kan dra ut och återmontera allt utan att oliven behöver kapas då det är tight för det mesta.
Och klipper man vid oliven, så gäller det att det finns mån att montera ny utan att slangen blir för kort. Annars blir det ny slang.

Nu väntar vi väl iofs på ett klargörande från Herr Signalfördröjning angående hur det faktiskt förhåller sig med ledningsdragningen innan vi målar fan på väggen 😁

Nu väntar vi väl iofs på ett klargörande från Herr Signalfördröjning angående hur det faktiskt förhåller sig med ledningsdragningen innan vi målar fan på väggen 😁
Haha

Ledsen för sent svar och tack för alla tankar ovan. Hojen är en Felt IA, så ledningarna går tack och lov inte som på (skräck-)bilden ovan, men de är gömda under allsköns kåpor och dragna inuti allt som går. I bilden nedan kommer frambromsledningen genom styret, går ned under kåpan med F-logon och sedan vidare ner i framgaffeln:

Felt_IA_FRD_Disc_front_end.webp

Eftersom allt som vanligt är monterat så att det är minsta möjliga slack i ledningar och kablar vete sjutton om jag ens har tillräckligt med slack för att skruva loss styret och därigenom få loss styrstammen. Växelkablarna borde de finnas slack i men jag är inte lika säker runt bromsledningarna.

Jag antar nästan att det är internt draget för om gaffeln ska av så måste styret av och då behöver man ju inte skruva loss någonting bromsrelaterat om den är normalt dragen.
Hej DarkMatter, det är möjligt att jag är trög nu, men jag förstår inte riktigt hur du menar? En kort bromsledning blir väl begränsande både för min förmåga att lyfta av styret och dra ur framgaffeln nedåt, eller missar jag något uppenbart?

Man får väl i alla fall lossa oket från gaffel om man vill ta den en sträcka från hojen. I övrigt borde det gå att se vad som går och inte går

Hej DarkMatter, det är möjligt att jag är trög nu, men jag förstår inte riktigt hur du menar? En kort bromsledning blir väl begränsande både för min förmåga att lyfta av styret och dra ur framgaffeln nedåt, eller missar jag något uppenbart?
Jag menade mest i det generall fallet, på en cykel med externt dragen bromsledning, så borde det räcka att skruva loss styret från styrstammen för att få slack nog att ta ut gaffeln. Jag har dock aldrig provat så jag vet inte om jag missar något. Kanske att växelkablar börjar begränsa istället.

Jag menade mest i det generall fallet, på en cykel med externt dragen bromsledning, så borde det räcka att skruva loss styret från styrstammen för att få slack nog att ta ut gaffeln. Jag har dock aldrig provat så jag vet inte om jag missar något. Kanske att växelkablar börjar begränsa istället.
För mig har just den operationen gått smärtfritt även på cyklar med dragning i ramen.
Som föreslagits tidigare går det kanske att ge slack åt bromsrören genom att lossa kolvarna och mata uppåt en bit.
Har du trådlösa eklektiska växlar lär problemet vara obefintligt men annars snarlik handhavande där?

Om man lossar stammen så faller gaffeln hur utan att något annat behöver flytta sig?

Sen kan det beroende på lager vara träligt att byta med styret hängande.

Tillbaka
Topp