En trainer - två personer = cykelstorlek?

Cantacx

Aktiv medlem
God kväll.

Sambon och jag funderar på att dela på en trainer (elite suitoo/tacx flux) i vinter.
För att slippa byta cykel mellan varje träningspass (det skiljer 30cm mellan oss), hade jag en tanke att köpa en cykel i storleken mittemellan och sedan höja/sänka sadeln.

Jag undrar mest om denna tanken är rimlig eller om ni har några andra idéer jag kan tänka på?

Tack på förhand

Jag skulle inte vilja ha en cykel som är för en 15 cm längre eller kortare person, oavsett om det är ute eller inne på trainern.

Jag är inte lika skeptisk som föregående skribenter, jag behöver inte ha helt korrekt sittställning inomhus då jag bara kör kortare intervallpass. Men ska man köra längre rundor eller tävlingar, då vill man väl sitta optimalt?

Styret kan man kanske justera med någon ställbar styrstam. Men även sadeln skulle man ju vilja justera i längsled så någon typ av sadelstolpe som liknar de som finns på spinningcyklar skulle man ju behöva. Helst vill man väl ha sin egen sadel också? Och nu börjar det bli enklare att bara byta till sin egen cykel, det tar inte många sekunder.

Helt korrekt sittställning kanske man inte behöver ha men för min del skulle jag inte vilja ha en cykel som passar bra till någon som är 171 cm eller 201 cm. Skulle göra att jag hade suttit så illa att jag inte skulle komma mig för att träna på den. Hade skillnaden var 10 cm mellan cyklisterna hade det varit en annan sak i mina ögon.

Jag är inte lika skeptisk som föregående skribenter, jag behöver inte ha helt korrekt sittställning inomhus då jag bara kör kortare intervallpass. Men ska man köra längre rundor eller tävlingar, då vill man väl sitta optimalt?

Styret kan man kanske justera med någon ställbar styrstam. Men även sadeln skulle man ju vilja justera i längsled så någon typ av sadelstolpe som liknar de som finns på spinningcyklar skulle man ju behöva. Helst vill man väl ha sin egen sadel också? Och nu börjar det bli enklare att bara byta till sin egen cykel, det tar inte många sekunder.
Nej, varför ska man sitta rätt?
Bättre med en cykelstorlek till alla🫣
Allt utveckas i den ställning du sitter i, vill du ha olika sittställning när du bygger prestanda inne i ett halvår jämfört med när det ska funka ute så varsågod. Men det är LÅNGT från optimalt.

Beror väl lite på syftet, vill man bara hålla flåset uppe ett par pass i veckan under vintern kanske man kan leva med en ej optimal sittposition?

Jag tror dock det går snabbare att byta till en annan cykel på trainern än att ändra höjd på sadeln så jag tycker fortfarande det är en dålig idé..

Hur viktigt är sittställning egentligen om man gör korta intervallpass inne?

Brukar inte gå på spinningpass på gym, men hur många storlekar har man att välja på där?

Hur viktigt är sittställning egentligen om man gör korta intervallpass inne?

Brukar inte gå på spinningpass på gym, men hur många storlekar har man att välja på där?
På den spinningcykel jag har kan man justera position för sadel och styre rejält både horisontellt och vertikalt. Och det görs med ett handgrepp per position och riktning. Gissar att detsamma gäller cyklarna de har på gym. Om så är fallet går det snabbt att justera till ungefär rätt sittställning och ditt argument faller.

Som sagt, Zwift Ride kostar en förvisso en slant, men delat på två som då sitter som de ska är det en nobrainer om man inte redan sitter med varsin trainer och cykel men så verkar ju inte vara fallet. Ska du köpa en ny trainer och en cykel som egentligen passar ingen av er kanske det blir lite billigare men jävligt mycket sämre. Bortsett från optimal sittställning för prestation så är det också risk för att muskulator belastas obalanserat vilket ger en ogynnsam utveckling och på sikt kanske också diverse problem samt att om ni sedan fattar tycke för inomhusträning så kommer ni vilja ändra setupen i alla fall.

Att skifta mellan två cyklar förutsätter:
- likadant växelsystem så ni inte behöver byta kassetter
- likadant axelsystem så ni inte behöver byta adaptrar
- att man gillar att bli oljig och kladdig (bortse från denna om du doppvaxae ;-))
inför varje pass när cykeln ska skiftas
- att man gillar att efter varje pass skifta till sin respektives cykel (har inte träffat många fruar som gärna tar sig an det momentet utan det brukar bli mannens uppgift att se till att trainern är förberedd)

Allt går, men ska man börja från noll är zwift ride en nobrainer i relation till pris/prestanda.

För mig och min fru så slutade det med en Wahoo Kickr Bike efter att ha skiftat cyklar under en tid så är den trots sitt pris i alla fall för oss värd varenda krona, tar typ 30 sekunder att byta mellan oss med sadel/stolpe byte och justeringar.

Tack för alla svaren.

Våra cyklar har inte samma växelsystem (campa - Shimano).
En swift ride, eller 2 trainers är inte heller aktuellt.

Får se hur detta slutar 😅

På den spinningcykel jag har kan man justera position för sadel och styre rejält både horisontellt och vertikalt. Och det görs med ett handgrepp per position och riktning. Gissar att detsamma gäller cyklarna de har på gym. Om så är fallet går det snabbt att justera till ungefär rätt sittställning och ditt argument faller.
Sist jag var på ett gym (erkänner att det inte var igår) så var det mest sadelhöjd + kanske vrida lite på styret.

Så inte så galet mycket mer än på en cykel med snabbklämma på sadelstolpen.

Mm, men de brukar ha lite annorlunda styre? Går det att få tag i till cykel?

1726990471701.png

Rulle har sina fördelar med två cyklar. Gärna ändå med samma axlar

För direkt så är nog samma kassett minimum. Jag ska testa i vinter om jag inte hittar någon annan lösning

Ja, det är vansinne att välja sambo med annan cykelstorlek. Tyvärr är min dotter kortare. Temporärt och möjligen permanent

Sist jag var på ett gym (erkänner att det inte var igår) så var det mest sadelhöjd + kanske vrida lite på styret.

Så inte så galet mycket mer än på en cykel med snabbklämma på sadelstolpen.

Har aldrig varit på ett gym där man inte kunnat justera:
- sadelhöjd
- sadel setback
- höjd på styret
- styrstamslängd (alltså närmare / längre ifrån med styret)

på de flesta ställen har de heller inga problem med att man byter pedaler om man av ngn anledning inte vill köra spd / kombo pedal som typ alla har.
Så jag skulle säga att det är rätt stor skillnad på en spinningcykel och en fast ram som är.fel för båda parter.

Jag har egentligen också samma behov, och en zwift-frame skulle såklart vara smidig, men man får många beggade cyklar för samma pengar.
Och vi behöver ju inte "justerbart", utan två olika fasta storlekar.

Tänker lite såhär.

Beggad ram med lågt nog sadelrör.
QR-klämma på sadelröret
Varsin stolpe med sadel monterad, setback, vinkel mm klart.
2 st styren permanent på hojen. Ingen av oss kör bockstyre, så dom borde inte vara ivägen för varann.

Optimalt nej, billigare än 800€ antagligen.

Jag har egentligen också samma behov, och en zwift-frame skulle såklart vara smidig, men man får många beggade cyklar för samma pengar.
Och vi behöver ju inte "justerbart", utan två olika fasta storlekar.

Tänker lite såhär.

Beggad ram med lågt nog sadelrör.
QR-klämma på sadelröret
Varsin stolpe med sadel monterad, setback, vinkel mm klart.
2 st styren permanent på hojen. Ingen av oss kör bockstyre, så dom borde inte vara ivägen för varann.

Optimalt nej, billigare än 800€ antagligen.
Jag har också funderat på två styre....två stolpar med en tejpad markering vore en smal sak

Måste vara bättre att köpa en zwiftride eller två trainers istället för en trainer och en cykel som inte passar någon.
Ja, två trainers blir väl inte dyrare än en trainer och en cykel...

Om det blir det, hitta en cykel i rätt storlek med samma växelsystem som den andres. Nåt begagnat eftersom vi pratar budget lösning. Tung och med världens sämsta hjul gör ju inget, men storleken spelar roll. Sen får man ta omaket att byta cykel.

Två trainers hade varit givet om jag hade haft någon sambo som dessutom cyklade, men nu klarar jag mig med en (och tre cyklar, som används varje vecka).

Jag och frun har 14 cm skillnad. Ibland zwiftar hon på min setup med en gammal cx. Har bytt till kortare styrstam med lite rise och hon byter till egen sadelstolpe/sadel utan setback. Det funkar. Vi kör sällan över timmen. Det sitter tempopinnar på också för lite omväxling. Hon har en egen neo setupmed en canyon endurace på att jämföra med. Så ja, det kanske kan funka bra med en hoj mittemellan.

Tillbaka
Topp