Garmin connect imponerar inte

Garmin connect är inte imponerad ?

Screenshot_20240601-175839.png

Nån mer än jag som fått knas på Body Battery efter senaste uppdateringen? Konstant på 5 i flera veckor nu. Känner mig som vanligt… ?

Hur funkar det på forerunner 55? Det inns inte justerbara profiler per aktivitet som på en gammal polar?
Det är appar som gäller eller det finns båda?

Om man ska cykla ,med en 55 så måste man använda tex?

EDIT. Man vill ju kunns scrolla mellan skärmar...är det då olika appar man scrollar?
1719391070496.png

Hur funkar det på forerunner 55? Det inns inte justerbara profiler per aktivitet som på en gammal polar?
Det är appar som gäller eller det finns båda?

Om man ska cykla ,med en 55 så måste man använda tex?

EDIT. Man vill ju kunns scrolla mellan skärmar...är det då olika appar man scrollar?
Visa bilaga 707874
Cykling finns ju som inbyggd aktivitet, och den kan du anpassa:
Men, den där klockan stödjer inte kraftmätare om du nu har sånt...

Ja typ, å de kan vara av skiftande kvalitet också...
Det är ju en rätt basic klocka, här är datafälten du kan ha i en aktivitet:

Det ser ändå ut att täcka det mesta utom effekt vilket vi aldrig kommer att ha så länge vi inte vill koppla till trainer.
GPS , HRM och möjligtvis kadens är vad hon behöver utomhus om vi struntar i karta.
Blandar vi in trainer så blir det en annan femma.....men upp till 16 har man gratis Zwift

GPS , HRM och möjligtvis kadens är vad hon behöver utomhus om vi struntar i karta.
Blandar vi in trainer så blir det en annan femma.....men upp till 16 har man gratis Zwift
För lite mer än tre år sedan skrev Ray om en effektvisande Connect IQ app som
"this actually works on any Garmin watch that supports Connect IQ Data Fields"
Men det har säkert kommit fler och kanske även bättre alternativ sedan dess.

Connect på mobilen håller med om att Sverigetempot är jobbigt. Chrashar hejvilt när jag laddar in aktiviteten. Inspelad i ett stycke på en 1040.

Visa bilaga 716432

Visa bilaga 716431
Funkar det att ladda upp den på datorn? Eller är det när du försöker visa aktiviteten som appen dör? Jobbigt att inte kunna få in den aktiviteten annars haha.. Bara att börja om då

Funkar det att ladda upp den på datorn? Eller är det när du försöker visa aktiviteten som appen dör? Jobbigt att inte kunna få in den aktiviteten annars haha.. Bara att börja om då

Kanske funkar bättre om man cyklar från syd till nord ?

Från 1040 till molnet var inga problem och att titta på datorn är inga problem. (mobilen är en ett år gammal toppmodell, så den har hyfsat med CPU och RAM, 12 GB)

Kanske funkar bättre om man cyklar från syd till nord ?

Från 1040 till molnet var inga problem och att titta på datorn är inga problem. (mobilen är en ett år gammal toppmodell, så den har hyfsat med CPU och RAM, 12 GB)
Har du publik profil så man kan se dina aktiviteter så skulle du kunna länka den så jag kan ge det ett försök i min app. Då kan vi isåfall utesluta att det är mobilen som är problemet.

Edit: Ska alltså inte sno aktiviteten utan bara försöka läsa/visa den på min mobil

Jag vet nu, Garmin & Apple = Sovjet (slutna ekosystem). Skulle inte förvåna mig om Apple köper upp Garmin vid tillfälle, de passar bra ihop.

Däremot överraskar det mig något att inte Wahoo anstränger sig lite mer här eftersom de riskerar bli förloraren. Mycket vanligt trots allt att man både vill ha en sportklocka och en cykeldator. Kommunicerar inte dessa bra när man laddar upp aktiviteter eller rör sig inom skilda ekosystem så är det åtminstone irriterande.

Rimligen blir de analyser som Garmin connect och klockan ger åt h-vete fel/missvisande om man inte får in alla aktiviteter? (Vilket väl får effekten att man disablar ca 514 st funktioner samt notiser i klockan, Garmin är ohotade världsmästare i antal funktioner.)

Det finns enbart en vinnare här och det är Garmin eftersom de både har bra sportklockor och cykeldatorer. Wahoos sportklockor är väl inget att hänga i julgranen i jämförelse. *LoL* För oss som föredrar Wahoos cykeldatorer men Garmins sportklockor så är detta en nackdel man får ta.

Ingen större grej, gillar man analysera data kan man göra det i tex Strava och/eller Trainingpeaks istället, här är det enkelt att samla ihop data från alla enheter.
Den enda någorlunda smidiga lösning jag hittade på detta problem är att även logga rundan i Garmin klockan när jag använder min Wahoo Bolt cykeldator. Nu kan jag äntligen släppa detta och gå vidare i mitt liv. Kan ju tycka att köper man en dyr jäkla träningsklocka år 2024 så vill man ändå kunna lita på de analyser som Garmin connect hittar pä.

Skojigt ibland med min Garmin klocka då den utbrister:
"Återhämtningstid förbättrad. Snyggt! Vilodagen har skyndat på återhämtningen."

Kanske händer någon gång / månad eller så.

Jag har ju för h-vete inte vilat (träning både igår samt idag och jag sov dessutom för lite i natt) men antar att Garmin tycker att jag är alldeles för mesig ?

Senast ändrad:

Jag har ju för h-vete inte vilat men antar att Garmin tycker att jag är alldeles för mesig ?
Tex en lugn promenad förkortar återhämtning. Rörelse med låg puls…

Tex en lugn promenad förkortar återhämtning. Rörelse med låg puls…
Jag vet inte, jag tror bara den tycker jag är för mesig, kanske en dold AI funktion. Garmin kanske inte är så dum ändå. ?

Eller som @Manurhin2 brukar skriva till mig "Skärp dig". ?

I går cykelpendling till jobbet ca 17,5 km sedan omväg hem på ca 40 km (snittet var väl runt 28-29 km/h på båda, ok på framförallt cykelvägar i Sthlm). I morse cykelpendling 17,5 km i samt 11,5 km löpning på lunchen, båda i ok tempo.

Men Garmin utbrister nu "bra att du har vilat" (typ...). ? Men visst, det stämmer att min puls oftast är lägre när jag arbetar eller kollar läget här.

Senast ändrad:
Jag vet inte, jag tror bara den tycker jag är för mesig, kanske en dold AI funktion. Garmin kanske inte är så dum ändå. ?

Eller som @Manurhin2 brukar skriva till mig "Skärp dig". ?

I går cykelpendling till jobbet ca 17,5 km sedan omväg hem på ca 40 km (snittet var väl runt 28-29 km/h på båda, ok på framförallt cykelvägar i Sthlm). I morse cykelpendling 17,5 km i samt 11,5 km löpning på lunchen, båda i ok tempo.

Men Garmin utbrister nu "bra att du har vilat" (typ...). ?
Precis!
Skärp dig!!!
Lita inte på all skit Garmin hittar på, återhämtningstid, vo2 etc utan änvänd den till det den kan.

Jag har ju för h-vete inte vilat (träning både igår samt idag och jag sov dessutom för lite i natt) men antar att Garmin tycker att jag är alldeles för mesig ?
Får det meddelandet varje dag på min nya Epix. Tränar varje dag, 10-20 timmar/vecka.
Får väl sluta tramsa och börja träna på riktigt snart.. ?

Inte Connect problem - men finns ju några edge användare här :)
Körde en tur i morse, tog upp min 530 la den på laddning, gick på bio med barnen, kommer hem och skärmen är avstängd.
Enheten är igång, piper och lever om bär man trycker runt, man verkar kunna starta aktiviteter mm. men skärmen förblir svart
Har försökt stänga av och starta om med att hålla in power i 10 sek men inget händer annat än att den efter två tre sekunder piper till som när man startar den vanligt.....

Körde en tur i morse, tog upp min 530 la den på laddning, gick på bio med barnen, kommer hem och skärmen är avstängd.
Enheten är igång, piper och lever om bär man trycker runt, man verkar kunna starta aktiviteter mm. men skärmen förblir svart
Har försökt stänga av och starta om med att hålla in power i 10 sek men inget händer annat än att den efter två tre sekunder piper till som när man startar den vanligt.....

Koppla in extern laddare och håll in powerknappen ca 30 sekunder. (det ska fladdra till lite på skärmen) Så kanske den hoppar igång igen.

Hjälpte en vars 1040 hade låst sig. Höll inne lap, start och powerknappen typ ganska länge. Har för mig jag läst det någonstans. Han hade testat med bara powerknappen först, och jag med bara lap och start. Men alla 3 hjälpte.

Nu verkar din inte vara låst, och det var som sagt en 1040 som fixades...

Har bootat om ett flertal olika edge modeller med den knappfunktionen.
Det fungerar även mitt i pågående runda med allt sparat och laddad rutt ligger kvar på 840

Om du inte hittar nåt sätt att få igång den, kan du få min 830 om du står ut med pekskärm. Skicka din adress i ett PM.
🤩

Min 530 är garanterat äldre än tre år, men det är sjukt irriterande med saker som "typ funkar" - den är ju igång, bara att inte skärmen tänder. Har mailat Garmin så får vi se, och ska prova att ladda ur den och sen ladda på igen.

Tillbaka
Topp