[OT] Lego?

[OT] Lego?
Jag ser samma tendens hos barn runt om tyvärr. De lego gjort bra är de modeller ”creator” eller vad de heter där det finns olika byggsatser för samma klossar. Det ser jag används. Absolut är vuxensamlarna få. Men de köper stora dyra objekt under en livstid, jämför med dagens barn som leker i 2-3 år innan de tycker det är för ”barnsligt” och går över till konsol/mobilspel.

Men man samlar och gillar olika saker, ett par starwarsbyggsatser är ju ganska harmlöst jämfört med någon som köper ny kolfiberhoj varje år eller ett par segelbåtar under livet.
Hemma är en modell sparad, resten har gått i lådan. Ritningar eller alternativa ritningar byggs inte om.
Det är inte som förr men tar man bort skärm kan han sitta några timmar och bygga utan ritningar

[OT] Lego?
Hemma är en modell sparad, resten har gått i lådan. Ritningar eller alternativa ritningar byggs inte om.
Det är inte som förr men tar man bort skärm kan han sitta några timmar och bygga utan ritningar

Kul! Det händer inte ofta här hemma men jäkligt roligt när det sker. Jag bygger nog mest med barnens lego 😜

IMG_9114.jpeg
IMG_9121.jpeg
IMG_9128.jpeg

[OT] Lego?
För mig är "färdiga" modeller ganska ointressanta. Mycket roligare att skapa något eget ur högen. Begränsningarna av att endast det man har är utmaningen. Brukar använda ett foton eller två som referens sedan bygga någon prototyp för att få till proportionerna. Bygga och bygga om tills det känns rätt. Ibland är det mer flow som gäller, bara att bygga på och inte ställa så höga krav, det får bli som det blir. Grejer kan stå på hyllan I någon månad sen ska det återvinnas I nya byggen.

IMG_9361.jpeg

IMG_9362.jpeg

IMG_7765.jpeg

IMG_7418.jpeg

IMG_7815.jpeg

IMG_5027.jpeg

IMG_0927.jpeg

[OT] Lego?
Tjena!

Känns som ett ganska högt pris per bit, inte högsta jag ser iofs, men den klassiska 1:- per bit kommer vi nog aldrig ner i igen, om inte kronan blir väldigt stark.
Inte riktigt 1 kr per bit, men riktigt nära ca 1.03 kr per bit.

1727103095320.png

[OT] Lego?
Inte riktigt 1 kr per bit, men riktigt nära ca 1.03 kr per bit.

Visa bilaga 728526

Tjena!

Nu pratar vi ordinarie pris och då ligger den där på 1.37 kr per bit. Jabbas sail barge ligger på 1.47. Visst det skiljer inte mer än 7% i pris då, men det kryper ganska fort uppåt känns det som. Känns som att snart är 1,50 det nya 1 kr, om nu inte kronan blir starkare.

[OT] Lego?
Var och hur säljer man blandat Lego från sent 80-tal/tidigt 90-tal?
Tradera eller Blocket.

Jag föredrar Tradera, Blocket brukar vara överprissatt (vilket i och för sig innebär att du som säljare kanske skulle kunna få lite mer betalt där, det är lite svårt som köpare att veta om överpriserna på Blocket verkligen leder till försäljning).

[OT] Lego?
Har tittat på en del Lego Technic åt junior. Tror helt ärligt att han ska få en ny hobby. Det har blivit galet dyrt. Sen undrar man lite när man ser folk som vill sälja sina begagnade saker klart över butikspriser.

[OT] Lego?
Har tittat på en del Lego Technic åt junior. Tror helt ärligt att han ska få en ny hobby. Det har blivit galet dyrt. Sen undrar man lite när man ser folk som vill sälja sina begagnade saker klart över butikspriser.
Du får lyssna runt i bekantskapskretsen, har fått köpa en hel del till ibland riktigt låga priser, många känner oxå att det är roligt att det kommer till användning och av nån de känner…

[OT] Lego?
Jag har alltså inte byggt den. Tänkte grabben kunde försöka men han säger att han får ont i huvudet. Kanske nåt för @Berk

Grabben säger också att det är en "illusion of gravity". Jag tror inte det är tekniskt korrekt men han är 9e...

[OT] Lego?
Någon som vill sälja en Apolloraket till mig? Låda etc inte så intressant... Jag skall sälja allt jag har men den där MOC en på uppskjutningsrampen plus raket kommer få en plats i vardagsrummet. Den och MK2 är en lagom samling...

För att det skall ske så köpte jag just transportern till mig själv i julklapp :) Ja, ja, så kan det gå.

[OT] Lego?
Det är ju en galen moc, big red behöver du också?
Bara apollon kvar :) Tänkte det kunde vara en värdig punkt för samlingen... för ärligt talat har jag aldrig samlat mest blivit så för att det är kul att bygga :)

MK2 behåller jag för principen: En motor, många funktioner... Den tiden tror jag är förbi för technics i stort.

IMG_2451.jpeg

Det här var lixom innan bulldozer, den röda kranen och lite annat... så det gick över styr ett tag. Barnen fastnade inte och nu står det bara i hyllorna i gillestugan. 911an sålde jag förresten. Den skulle jag behållt... men för de pengarna köpte jag Bulldozern och något mer. Kul att det funkar så trots att man brutit kartongen och byggt upp!

Senast ändrad:
[OT] Lego?
Man vill ju dra ut på bygget men man kan inte låta bli att få ihop bygget. Sjukt vad stor modellen är!

IMG_20241216_193249466.jpg

Började på ornothoptern och såg att det var samma vindrutor i båda modellerna fast olika färg, första moddningen avklarad. ;)

IMG_20241216_194220303_HDR.jpg

Bilagor

• IMG_20241216_194220303_HDR.jpg
    IMG_20241216_194220303_HDR.jpg
    765.3 KB · Besök: 26
Tillbaka
Topp