Dopingtråden

Dopingtråden
Dopingtråden
Bra lista, och till det kan man säkert lägga andra saker som t ex förbättrade träningsupplägg etc.

De här sakerna som var och en bidrar lite grand adderar säkert upp till en hel del. Redan Team Sky talade ju om "marginal gains". Och om det bara vore det så vore det inte så konstigt att de cyklar 5-10% snabbare uppför backarna idag jämfört med för 30 år sedan.

Men det som stör mig och förmodligen andra är att de cyklar 5-10% snabbare än de fullkomligt tokdopade cyklisterna under den allra värsta EPO-eran på 90-talet, när det sprutade röda blodkroppar ur öronen på dem. Jag läste Tyler Hamiltons bok när den kom ut och den skillnad som han beskriver mellan att cykla pan y agua och dopad är inte nådig. Hur i allsin dar kan de klå Marco Pantanis tider med flera minuter? Mer kolhydrater? De gick väl inte på LCHF under 90-talet direkt... :-)

Kan det verkligen vara möjligt? Jag hoppas innerligt det, för det vore verkligen kul om de fantastiska prestationer som vi får se av Pogi & co i dagens cykling, och förhoppningsvis många episka dueller under de kommande åren, har tillkommit utan fusk. Jag tror nog det också, när allt kommer omkring. Men det finns någonting med de här övermänskliga prestationerna som får en varningsklocka att ringa någonstans i bakhuvudet. Ett frö av tvivel sprunget ur många besvikelser för 10, 20, 30 år sedan...

Fast samtidigt vet vi (eller åtminstone jag) ju väldigt lite om hur Pantani, Ullrich och Co skötte sin träning / kost / återhämtning osv. i övrigt. Jag har i alla fall fått bilden av att det var betydligt mer rock n roll leverne på den tiden så hade de kört mer zon2 ? och mer kolisar kanske de hade spöat Pogi idag.

Skämt åsido, klart man måste få vara kritisk, men dels får man väl hoppas att dopingfrågan tas på allvar organisationellt och att eventuella fuskare åker dit, och dels måste man någonstans också ha en viss öppenhet för att det går framåt även med mänsklig prestation.
Ingen trodde på Bannisters 4 minuters mile, ett sub 2 maraton ansågs omöjligt osv.
När gränser som tidigare ansetts omöjliga överskrids tenderar plötsligt en svans att följa som tar sig över.

Med 8 miljarder på jorden kanske vi har fått bevittna "the one" som med världens bästa gener och mest optimerade upplägg lyckas göra det otroliga....och kanske är det resultatet av avancerad kloning och i själva verket har UAE haft en "ny" Pogacar på startlinjen varje dag hela touren. Vem vet.....

Dopingtråden
Finns det nån statistik på antal dopingtester 90-talet vs idag? Hur är det med vistelserapportering, gäller inte den alla idrotter eller är cykel undantagen?
Frågor främst till de som hävdar att ”allt är som på 90-talet”.

Dopingtråden
Dopingtråden
Lite trist läsning. USADA verkar se slaget förlorat.
Förlorat vet jag inte, jag tolkar det som att dom fokuserar på stjärnor som dopar sig.
Polisen där använder ju samma teknik med kronvittnen.
Tror snarare att det är WADA som försöker kasta skit på USADA för att ge igen för kritiken man fick för att man släppte igenom dom kinesiska simmarna i Tokyo OS.

Dopingtråden
Förlorat vet jag inte, jag tolkar det som att dom fokuserar på stjärnor som dopar sig.
Polisen där använder ju samma teknik med kronvittnen.
Tror snarare att det är WADA som försöker kasta skit på USADA för att ge igen för kritiken man fick för att man släppte igenom dom kinesiska simmarna i Tokyo OS.
Vill USADA använda ett kronvittnesliknande system måste det finnas regelmässigt stöd för det. Finns det?

Sen har WADA onekligen satt sig i en dålig position i och med den antingen ytterst naiva eller "korrumperade" hanteringen av de kinesiska fallen. Dessa fall och den negativa påverkan på WADAs rykte visar på hur oerhört viktigt det är att den typen av organisationer verkligen ser till att sköta sitt arbete till punkt och pricka och att inte av lättja eller annat skäl släppa igenom saker på skakig grund.

Å andra sidan, idén med en internationell organisation och under den nationella bör ju bl.a. vara internationell harmonisering. Då måste rimligen den internationella organisationen kunna uttala kritik mot de nationella organisationerna om det skulle vara så att de inte följer det gemensamma regelverket.

Dopingtråden
Börjar bli lätt parodiskt - femman i mål, som senare varit avstängd, får silver.

1725426988777.png

Dopingtråden
Det är ju ganska vanligt att det skylls på kosttillskott alt energidryck. Men är man en toppidrottare så köper man väl knappast något okänt märke på någon halvskum sajt. Och jag har svårt att tro att seriösa märken blandar i dopingklassade ämnen i sina produkter.

Angående att/om toppidrottare använder kosttillskott, kommer ihåg en intervju med Sanna Kallur. Hon menade att det mer är vanligt folk som håller på med sånt, hon fick i sig vad hon behövde via en bra kost (och det var när hon fortfarande var aktiv). I den intervjun var det lite roligt när intervjuaren frågade om hon hade en PT, hon la sig raklång på köksbordet och gapskrattade, men så där trevligt som var typiskt Sanna.

Dopingtråden
Det är ju ganska vanligt att det skylls på kosttillskott alt energidryck. Men är man en toppidrottare så köper man väl knappast något okänt märke på någon halvskum sajt. Och jag har svårt att tro att seriösa märken blandar i dopingklassade ämnen i sina produkter.

Angående att/om toppidrottare använder kosttillskott, kommer ihåg en intervju med Sanna Kallur. Hon menade att det mer är vanligt folk som håller på med sånt, hon fick i sig vad hon behövde via en bra kost (och det var när hon fortfarande var aktiv). I den intervjun var det lite roligt när intervjuaren frågade om hon hade en PT, hon la sig raklång på köksbordet och gapskrattade, men så där trevligt som var typiskt Sanna.
Om hon har PT... En del elitidrottare planerar och sköter träningen själva. Andra har en hel stab med folk som sköter tränigsplanering och allt kring träningen. Ser hur det är har varit kring mig. Väldigt olika. Så frågan är inte helt obefogad.

Dopingtråden
Om hon har PT... En del elitidrottare planerar och sköter träningen själva. Andra har en hel stab med folk som sköter tränigsplanering och allt kring träningen. Ser hur det är har varit kring mig. Väldigt olika. Så frågan är inte helt obefogad.

Intervjun var ju för ett antal år sedan, tror att hajpen med PT var väldigt stor då. Men då i meningen rika snubbar som går på dyra gym och anlitar en dyr PT. Kontexten i intervjun var sån att det var det man associerade till, inte professionella tränare. Alltså PT, inte personlig tränare som i att Frida Karlsson har en personlig tränare, om du förstår vad jag menar.

EDIT:
Mycket möjligt att intervjuaren menade typ en seriös tränare eller flera, men Sanna associerade direkt till en random PT på ett innegym typ, hon sa ungefär "Menar du en PT" innan hon vek sig dubbel.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp