arbeta som cykelbud i sthlm

hej!
jag går i tankarna på att söka mig ett jobb som cykelbud i stockholm och har lite tankar och funderingar kring detta som kanske någon eller några här vet någonting om.

dels så står det när man googlar på löner för cykelbud att genomsnittet är 29 900:- per månad, kan detta stämma?
för det andra undrar jag lite hur mycket per dag man cyklar och hur många leveranser i snitt man gör på en dag.
min plan är inte att köra mat för foodora utan snarare mindre paket etc för till exempel "inte bara post" eller liknande bolag då jag fattat att man inte blir direkt fet på att köra matbud åt foodora, wolt etc etc.

jag vet att det är kaxigt, alternativt smådumt att ge sig på detta inför en svensk höst och vinter men då jag arbetat mycket utomhus i mina dagar så bör inte väder, vind och slask bita så värst på mig vill jag tro.

Här finns en tråd på ämnet:

Edit: Tänkte bara att det kunde vara intressant att läsa, inte att du inte får starta en ny tråd!

Här finns en tråd på ämnet:

Edit: Tänkte bara att det kunde vara intressant att läsa, inte att du inte får starta en ny tråd!
hajar, tack för infon!
min plan är att inte köra mat för foodora då jag hört att de betalar slaverilöner och att det främst är nice som kompletterande inkomst för tex studenter eller deltidsarbetande och inte som huvudsaklig inkomstkälla.
för att jag ska byta arbete från mitt nuvarande måste lönen ligga kring minst 25k/mån så därför vädjade jag till allmänheten. :)

29900/mån låter mycket. Det finns två modeller.
1. Fast lön med/utan bonus. Tex ryssen (vad de nu heter nu) kör så. Många börjar som cykelbud där.
2. Egna bolag med gemensamt varumärke. Där har man sin andel av bud eller av totalen. Ofta erfarna bud kan tjäna mer hos tex Joyride.

Vill minnas att våra bud på den firman jag jobbade på snittade runt 5-8 mil per dag innanför tullarna lite där 8 var nog mer extremfall.

Har inte cyklat själv men som sagt vi hade cykelbud på firman :)

Det är en blåsig och kall novembermorgon, klockan ringer 06.45 och det är dags att stiga upp. Du stiger ur sängen och drar upp rullgardinen, det fullkomligt vräker ner snö och termometern står på -6 grader. Stockholm bjuder på ett klassiskt skitväder och under dagen kommer temperaturen höjas vilket betyder slask. Som cykelbud är detta vardag
Skön säljtext!

Jag har kört två vändor, men det är länge sedan. Båda gångerna på vintern. Det var vid den tidpunkten flera framgångsrika idrottsmän som höll landslagsnivå inom bland annat rodd och cykel, som också körde bud. Perfekt jobb för modeller också.

En av mina cykelkompisar som pluggade samtidigt som han körde bud, slet riktigt hårt två dagar i veckan på cykeln. Han fick en mycket hög lön! Själv hade jag annat arbete med skiftgång, så när jag var långledig från det, så körde jag bud. Cyklade mellan 100-150 km/dag inklusive transport till och från bostaden. Frisk luft hela dagarna, blandat med avgaser. Sov som en stock.

Hur cykelbudsjobbet fungerar idag vet jag inte.

Tillbaka
Topp