Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Gårdagens pendling: inte så kallt som jag trodde det skulle vara. Gott om med- och mottrafikanter på cykelbanorna från Utsvik till Barkarby. Jag hade bråttom hem och trampade som en iller, men det gick inte så snabbt som förväntat. Cyklade ändå ifrån en elcykel och en moppe för första gången, vilket jag tycker var ett bra kvitto på att det går åt rätt håll. Dock är det ett tag kvar innan snitthastigheten blir högre än med elcykeln.

Pendlade till kontoret i S-tälje igår via Ekerö så fick nästan 55km enkel. Däremot så tappade jag min glasögon längs med vägen vilket var lite surt annars långbent dit kortbent hem. Fin tur men inte så pigga ben hemåt.
Segt med brillorna! Får hoppas någon lagt upp dom på ett elskåp eller dylikt.

Ett tips om du inte bor på någon av öarna väster om Nockebybron är att cykla via Stora Essingen, Gröndal och genom Hägersten istället. Jag sparar ca 15-20 min på detta jmf med Slagsta färjan. Samt att jag slipper stelna till och börja frysa på/efter färjan. Dock lite lägre snittfart och mindre vacker färdväg.
1728024275917.png

Fin morgondimmependling idag. Oj vad man njuter. Glasögonen åkte in och ut från under jackan rätt många gånger (har insett att det är ett bra trick för att få de dimmfria). Fredag. Godisdagen på kontoret. Även bulledagen idag. Så blir godis och bulle. Även AW på kontoret idag. Så blir godis, bulle och öl. Även pizzakväll hos kompisen ikväll. Så blir godis, bulle, öl och pizza idag. Barnfritt!

Btw, jag brukar ju roa mig åt vissa cyklister som ligger på hjul, för att sedan dra nån megaspurt i en backe, bara för att krokna totalt lite senare. Nåja, detta hände igen för någon dag sedan. Och lucky me, allt finns på strava:

Screenshot 2024-10-04 084639.png

Pil nr 1, jag kommer förbi efter ett rödljus. Killen lägger sig på mitt hjul medan jag trycker på rätt så bra i motvinden. Pil nr 2, när jag saktar in vid en korsning pga trafik framför, tar killen en genväg och gör nåt typ av ryck uppför nästa backe (ni ser hur pulsen stiger). Killen får en lucka som varierar mellan 10-30m. Pil nr 3, 1.5km senare kommer jag förbi i följande backe. Någon såg rätt så trött ut. Sen såg jag honom inte mera, även om vi fortsatte på samma rutt i 3-4km.

Väntar på nya punkaskydds-däck och inser att
Fin morgondimmependling idag. Oj vad man njuter. Glasögonen åkte in och ut från under jackan rätt många gånger (har insett att det är ett bra trick för att få de dimmfria). Fredag. Godisdagen på kontoret. Även bulledagen idag. Så blir godis och bulle. Även AW på kontoret idag. Så blir godis, bulle och öl. Även pizzakväll hos kompisen ikväll. Så blir godis, bulle, öl och pizza idag. Barnfritt!

Btw, jag brukar ju roa mig åt vissa cyklister som ligger på hjul, för att sedan dra nån megaspurt i en backe, bara för att krokna totalt lite senare. Nåja, detta hände igen för någon dag sedan. Och lucky me, allt finns på strava:

Visa bilaga 730455

Pil nr 1, jag kommer förbi efter ett rödljus. Killen lägger sig på mitt hjul medan jag trycker på rätt så bra i motvinden. Pil nr 2, när jag saktar in vid en korsning pga trafik framför, tar killen en genväg och gör nåt typ av ryck uppför nästa backe (ni ser hur pulsen stiger). Killen får en lucka som varierar mellan 10-30m. Pil nr 3, 1.5km senare kommer jag förbi i följande backe. Någon såg rätt så trött ut. Sen såg jag honom inte mera, även om vi fortsatte på samma rutt i 3-4km.
Kan ju vara så att han ville pusha lite xtra i just den backen i träningssyfte. Jag brukar ibland bestämma mig för vissa backar, kör hårt och dör naturligtvis efter.

Men ja det är lite lustigt. Finns även dom som alltid ska tävla. Drar om och kollar bak hela tiden för att se att man inte närmar sig. Gör man det trycker dom på igen.

Låter förövrigt som en sjukt trevlig fredag.

Jag inväntar fortfarande nya däck. Osugen på att laga flera punkor just nu. Men var bra avundsjuk på dom cyklister som försvann in i dimman medans jag satt i bilkö imorse.

Trevlig helg!

Dagens pendling fick ett abrupt slut knappt halvvägs till kontoret. Axeln i ena pedalen gick tvärt av när jag skulle trampa på för att komma förbi en lastbil som höll på med någon i- eller urlastning. En vänlig medcyklist kom ikapp och räckte över den tappade pedalen när jag stod i kanten och kliade mig i huvudet. Blev promenad tillbaka hem och lån av dotterns Skeppshult. Tur att det inte är så långa avstånd i Uppsala.
20241004_081053-EDIT.jpg

EDIT: kikade igen på bilden nedan och det ser verkligen ut som att axeln varit halvvägs av ett bra tag.
20241004_081103-EDIT.jpg

/J

Senast ändrad:
Har ny arbetsplats så nu har jag 13 km till jobbet, genom stan och sen via strandvägen och förbi gärdet. Aldrig behövt cykla genom stan tidigare så det är en ny erfarenhet. Kul att kolla på alla olika sorters medcyklister också. Dock lite trött på min rätt så tunga hybridcykel.

Segt med brillorna! Får hoppas någon lagt upp dom på ett elskåp eller dylikt.

Ett tips om du inte bor på någon av öarna väster om Nockebybron är att cykla via Stora Essingen, Gröndal och genom Hägersten istället. Jag sparar ca 15-20 min på detta jmf med Slagsta färjan. Samt att jag slipper stelna till och börja frysa på/efter färjan. Dock lite lägre snittfart och mindre vacker färdväg.
Visa bilaga 730453
Tack men bor i Kallhäll så blir nog smidigaste vägen iallafall för mig. Tog 2:25 dörr till dörr med färjan och skönt att slippa krångla in mot stan.

Visa bilaga 730455

Ja, hmmm, samt att jag upplever det som att ganska många cyklister "segment-cyklar" eller åtminstone trycker mer betydligt mer uppför (typ allt vad de kan). Själv har oftast mer som mål att få ett så högt totalsnitt som möjligt på hela rundan (om/när jag trycker på menar jag...) men vi är alla olika. 🙃 🙂

Hade planerat zenpendling i civila kläder, men gudarna litade tydligen inte på mig, för efter en dryg kilometer går främre växelvajern av i handtaget. Fattade först inte vad som hände för det small till och handtaget låste sig. Så nu är jag fast på den lilla klingan, då går det inte så fort ens om jag skulle få feeling

Intressant att se hur många som har lampor nu den här veckan. I Stockholm innan 7 är det väl lagkrav? Men det är ju inte supertydligt, stor bara att cyklister ska ha lampor i mörker. Vad innebär det egentligen? Det är ju inte mörkt i gryningen. HIttade en artikel på Happyride där det står att lampor gäller i skymning och gryning också, så jag kör på det även om det inte känns helt nödvändigt. Däremot är det bra att få in vanan innan det blir mörkt på riktigt med laddning, se att de fungerar, komma ihåg att fästa och ta av. Det var iaf 50/50 med lysena på de jag mötte. Kändes rätt när jag kom in i dimman också med att synas lite bättre.

Finns vad jag vet inte någon specifierad tid. Sheriffen stod och tittade på oss när vi startade vättern 2010 utan lampor 02.22 eller något utan synpunkter iaf. (tror inte den lagen har ändrats sedan dess).

Trodde det skulle vara få pendlare idag pga krispig temperatur, jag hade fel.

Angående tid för lampor så tycks jag ha hört/sett en rekommendation att gå på gatubelysningen (som väl rimligtvis styrs på faktiska ljusförhållanden). Är den på så bör du ha lyse på hojen.

Har dock ingen aning om hur polisen förhåller sig till detta vid kontroll.

/Johan

Intressant att se hur många som har lampor nu den här veckan. I Stockholm innan 7 är det väl lagkrav? Men det är ju inte supertydligt, stor bara att cyklister ska ha lampor i mörker. Vad innebär det egentligen? Det är ju inte mörkt i gryningen. HIttade en artikel på Happyride där det står att lampor gäller i skymning och gryning också, så jag kör på det även om det inte känns helt nödvändigt. Däremot är det bra att få in vanan innan det blir mörkt på riktigt med laddning, se att de fungerar, komma ihåg att fästa och ta av. Det var iaf 50/50 med lysena på de jag mötte. Kändes rätt när jag kom in i dimman också med att synas lite bättre.
Jag har börjat köra med lampor oavsett om det 'behövs' eller inte. Detta efter att jag såg att någon länkat nån studie på att man syns bättre, "även i dagsljust" eller vad formuleringen nu var. :)

Min egen empiriska forskning är att jag tycker bilisterna ser en bättre och det är färre som kör upp och ställer sig på cykelvägen för att invänta möjlighet att köra ut i körbanan..

Det är inga acancerande lampor jag kör med utan random 200kronors lampa från XXL på lägsta ljusstyrkan fram. Bak kör jag nåt ännu billigare från Biltema.

När jag kör bil upplever jag nog också att man urskiljer en cyklist snabbare vid utfarter etc där framlampan hos cyklisten är tänd. Ni vet de där genomtänkta utfarterna där man mer eller mindre måste ställa sig på cykelbanan för att se om det kommer någon.

sex grader varmt imorse , njuter av sista svängen med att ha både tisha och kortbrallor. Blev ifattkörd av en enhjuling med stereo men oxå ringklocka, hen plingade å rullade om och tackade , det finns alltså positiva undantag även bland dessa😃.
Lätt motflås hemåt men det är bara att njuta för det ska bli sämre väder senare i veckan….

Jag har börjat köra med lampor oavsett om det 'behövs' eller inte. Detta efter att jag såg att någon länkat nån studie på att man syns bättre, "även i dagsljust" eller vad formuleringen nu var. :)

Min egen empiriska forskning är att jag tycker bilisterna ser en bättre och det är färre som kör upp och ställer sig på cykelvägen för att invänta möjlighet att köra ut i körbanan..

Det är inga acancerande lampor jag kör med utan random 200kronors lampa från XXL på lägsta ljusstyrkan fram. Bak kör jag nåt ännu billigare från Biltema.

När jag kör bil upplever jag nog också att man urskiljer en cyklist snabbare vid utfarter etc där framlampan hos cyklisten är tänd. Ni vet de där genomtänkta utfarterna där man mer eller mindre måste ställa sig på cykelbanan för att se om det kommer någon.

Ingen dum idé. På vägen hem idag var jag 1 dm från att bli påkörd. Just vid en sådan utfart. Nu var det här dock när en bilist skulle köra in, hade varit bredvid mig någon minut och glömde blinka, kolla döda vinkeln och sakta ner innan han svängde in. Kanske tveksamt om lampa hade hjälpt men möjligt.

Saker tar tid. Bilar med lyset på även dagtid är inblandade i färre olyckor. Det här upptäckte nazisterna under kriget, de var duktiga på att registrera och dra ut statistik. Det tog till 1977 innan Sverige som första land (tror jag) lagstiftade om lyse på dan för bilar. Undrar när samma lagar sipprar ner till cyklar i trafik, kanske 2050?

Ny på att cykelpendla sen någon månad tillbaks och än nyare här på forumet. Kan med det sagt glatt konstatera att pendlingen idag både kändes lättare och gick snabbare än vad den gjort tidigare. Min gamla simplexbakväxel verkar dock inte fullt lika förtjust över denna utveckling och sannolikt blir det ett byte inom inte alltför kort.

Jaha, idag var det första punkteringen på flera år. Körde på något konstigt och hårt i en grusbacke. Men det blev totalpunka, i stort sett exploderade det och däcket tömdes rekordsnabbt på luft. Ställde mig under närmsta gatlykta, tog fram mina tre däckjärn och skulle börja med att ta av däcket och byta slang. Omöjligt, går inte öht, däcket beter sig som det är fastlimmat. Enda turen i sammanhanget är att det hände 2 minuter hemifrån så var bara att gå hem och jobba hemifrån idag.

Ny cykel och aldrig bytt däck på den, ska se idag varför det är så svårt och kanske se om efter andra däck. Läste på om dessa och de är inte de mest punkteringssäkra. Nu slog det så hårt dock så hade kanske inte spelat någon roll. Eftersom jag gick tillbaka försökte jag se vad jag kört på men såg ingenting speciellt i mörkret.

Behagliga 8 grader vid avfärd 5:30. Få medcyklister.
Såg några ninja-wannabes, med svarta kläder och cykel, men de hade mestadels beslysning. Såg faktiskt väldigt få cyklister utan belysning. Kommer bara ihåg två. Och en elspark.

Tillbaka
Topp