Hjälp mig bygga upp min verktygssamling för cykelmek!

N.Blomqvist

Aktiv medlem
För att göra en lång historia kort så har jag hyffsat dålig hälsa, och hustrun köpte en fin cykel åt mig förra året för att jag ska röra på mig mera och komma i bättre form.
Nu vill jag kunna göra reparationer och underhåll själv, och undrar vad jag behöver för att börja med.

Förutom en massa lösa "slit och släng-verktyg" som skruvmejslar, hylsor, spärrskaft och fasta nycklar från Biltema så har jag ett par verktygssatser från Teng Tools, bl.a. denna:

Så just spärrskaft, hylsor, fasta nycklar, skruvmejslar, och allt sånt "basic" har jag. Minst tredubbelt.

Vidare har jag beställt följande:

Jag kommer senare att komplettera med verktyg efter hand som behovet uppstår, men ser ni någonting viktigt redan nu som jag har missat?
Jag vill just nu kunna justera växlar, byta vajrar, byta bromsklossar, justera hydrauliska skivbromsar, byta däck och laga punkteringar, byta kedja, o.s.v.
När det börjar bli dags att byta kedjedrev, serva den dämpade framgaffeln, serva bromssystemet (hydrauliska skivbromsar), etc. kommer jag ju att behöva mera grejor.
Vad tycker ni bör vara nästa sak på inköpslistan?
Hur långt kommer jag på dom grejor jag redan har/beställt?

Du behöver en kassetthylsa/avdragare och kedjepiska för att byta kassett, beroende på nav behöver du kanske också konnycklar för att serva naven, hylsa eller nyckel för att kunna demontera och montera vevlager. En bra ekernyckel i rätt storlek är också ett måste..

Du behöver en kassetthylsa/avdragare och kedjepiska för att byta kassett, beroende på nav behöver du kanske också konnycklar för att serva naven, hylsa eller nyckel för att kunna demontera och montera vevlager. En bra ekernyckel i rätt storlek är också ett måste..
Jag har kikat på ekernycklar, men det finns ju en uppsjö av olika storlekar som dessutom är så nära varandra i storlek att jag inte klarar av att mäta ekrarna och på ett 100% säkert sätt utröna vilken storlek jag ska ha.
Går det att ta reda på på något annat sätt än att mäta?

Finns ju massa små roliga saker, som adapter till slangar om du skall dra om slangar som går invändigt tex. Kan det vara handy. Känns som det är bättre att ha någon extra slang hemma än lagningskit. Skall ändå dra ut slangen om det blir hål i den. Enklare och snabbare att stoppa i en ny då istället, man gör inte av med så många slangar heller.

Finns ju massa små roliga saker, som adapter till slangar om du skall dra om slangar som går invändigt tex. Kan det vara handy. Känns som det är bättre att ha någon extra slang hemma än lagningskit. Skall ändå dra ut slangen om det blir hål i den. Enklare och snabbare att stoppa i en ny då istället, man gör inte av med så många slangar heller.
Ja, det är ju sant. Då kan man ju laga den trasiga i lugn och ro och cykla vidare på den nya slangen.
Jag har sett tips om sådan grunka som är olika gängad i varje ände så att man skruvar ihop två slangar, så att säga.
Min tanke är att använda den gamla slangen/vajern när den är på plats, och tejpa den nya i den och dra igenom. Kan inte det funka?

Jag har kikat på ekernycklar, men det finns ju en uppsjö av olika storlekar som dessutom är så nära varandra i storlek att jag inte klarar av att mäta ekrarna och på ett 100% säkert sätt utröna vilken storlek jag ska ha.
Går det att ta reda på på något annat sätt än att mäta?
Vet du vad det är för fabrikat så kan du slå upp, men vanligast är DT-nipplar som är 3,23 mm så själva nyckelnvidden är några hundradels mm större. Har själv en fyrsidig, typ Spokey, och tycker den är mycket bättre än tresidiga.

Du kan också köpa en nyckel med flera storlekar, har själv några sådana för att klara alla sorters nipplar och den duger i nödfall.

Varför krångla till det när det finns färdiga kit?
😁

Kanske krångligt men i längden skall man nog skaffa verktygen allt efter att behoven uppstår.

Vet du vad det är för fabrikat så kan du slå upp, men vanligast är DT-nipplar som är 3,23 mm så själva nyckelnvidden är några hundradels mm större. Har själv en fyrsidig, typ Spokey, och tycker den är mycket bättre än tresidiga.

Du kan också köpa en nyckel med flera storlekar, har själv några sådana för att klara alla sorters nipplar och den duger i nödfall.
Det enda jag vet är att ekrarna sitter på 29"-hjul som i sin tur sitter på en Scott Axis eRIDE 20... 🤥

Varför krångla till det när det finns färdiga kit?
😁

Kanske krångligt men i längden skall man nog skaffa verktygen allt efter att behoven uppstår.
Jo, den har man ju dräglat på... 😁

Det är ju en eldriven ...
Ja, jo… Den är eldriven. -Men den har ekrar den också…
Och verktygen man behöver för att skruva med cyklar är väl i det närmaste identiska oavsett om det är en elcykel eller inte?
Hustrun och dottern äger en postkodsmiljonärscykel respektive en biltemacykel, och jag ämnar använda samma verktyg på samtliga cyklar.

Ja, jo… Den är eldriven. -Men den har ekrar den också…
Och verktygen man behöver för att skruva med cyklar är väl i det närmaste identiska oavsett om det är en elcykel eller inte?
Hustrun och dottern äger en postkodsmiljonärscykel respektive en biltemacykel, och jag ämnar använda samma verktyg på samtliga cyklar.
Det var på skoj :)

Bra grejer du har beställt och inget direkt onödigt. Så inget du behöver ångra på nåt sätt.

Däremot håller jag nog med det som en del andra sagt redan dvs att det ofta är bättre att skaffa sig dom verktyg man behöver allteftersom. När du väl börjar cykla mycket kan jag nästan garantera att saker och ting börjar krångla eller gå sönder. Saker slits också och behöver bytas. Börja i den änden dvs vad behöver du fixa just nu? Sen skaffar du det du behöver för just den reparationen. YouTube är din bäste vän här och själv har jag ett antal sparade spellistor för allt från dämparservice till tips och tricks för intern vajerdragning.

Och när du sen sitter och svär för att du har fel verktyg eller du råkat beställa fel lager är det bara att läsa den här artikeln och inse att du inte är ensam... 😉

Bra grejer du har beställt och inget direkt onödigt. Så inget du behöver ångra på nåt sätt.

Däremot håller jag nog med det som en del andra sagt redan dvs att det ofta är bättre att skaffa sig dom verktyg man behöver allteftersom. När du väl börjar cykla mycket kan jag nästan garantera att saker och ting börjar krångla eller gå sönder. Saker slits också och behöver bytas. Börja i den änden dvs vad behöver du fixa just nu? Sen skaffar du det du behöver för just den reparationen. YouTube är din bäste vän här och själv har jag ett antal sparade spellistor för allt från dämparservice till tips och tricks för intern vajerdragning.

Och när du sen sitter och svär för att du har fel verktyg eller du råkat beställa fel lager är det bara att läsa den här artikeln och inse att du inte är ensam... 😉

Tack. 😊
Det känns skönt att veta att jag i alla fall fått grunden i verktygssamlandet rätt.
-Och visst är det en djungel! Det finns så mycket verktyg som till synes gör samma saker, men som ändå skiljer sig rudimentärt åt då det helt beror på vilka fabrikat på delarna som sitter monterat på cykeln…

Ja, jag har upptäckt youtube. De senaste dagarna har jag nog sett ganska många timmar instruktionsvideor och mektips.

Nästa inköp kommer att bli grejor för att serva bromsarna.

Efter det köper jag nog på mig verktyg för att kunna byta slitna drev.
Men det ligger en bit fram i tiden.
Nu ska jag först och främst byta till vinterdäck och göra en liten genomgång av cykeln, dels för att lära mig om dom olika delarnas funktion och dels för att se att allt står rätt till.

Hur ofta servar man hydrauliska skivbromsar med mineralolja, förresten?
System med ”riktig” bromsvätska ska väl servas med intervaller, men hur är det med dito med mineralolja?

När man börjar kika på det så börjar plånboken kräla bort från en :) har förvisso det man behöver hemma men ja det är mycket pengar man lagt på meck :)

Går rätt bra att fulmeka ibland också. Till exempel borde det väl gå att hitta nåt annat som fungerar lika bra som en "kolvpress". Kanske är bra om man byter bromsklossar en gång i veckan året runt.

System med ”riktig” bromsvätska ska väl servas med intervaller, men hur är det med dito med mineralolja?
Min pendelcykel med Shimanos garanterat billigaste hy-bromsar servade jag senast när bromsslangarna kortades. Tror det var 2014.

Edit, håll koll på K&S där det rätt ofta finns verktyg och luftningsset till något förmånligare priser än nytt. Få här sliter ut sina verktyg…

Beror väl lite på märke och modells samt vilken cykling du håller på med (samt vilka krav du har). Men vad jag vet finns det väl inga rekommenderade tidsintervall på luftning av bromsar (som det ju finns på tex dämparservice). Jag brukar lufta vid behov (när det börjar kännas svampigt).

Tack. 😊
Det känns skönt att veta att jag i alla fall fått grunden i verktygssamlandet rätt.
-Och visst är det en djungel! Det finns så mycket verktyg som till synes gör samma saker, men som ändå skiljer sig rudimentärt åt då det helt beror på vilka fabrikat på delarna som sitter monterat på cykeln…

Ja, jag har upptäckt youtube. De senaste dagarna har jag nog sett ganska många timmar instruktionsvideor och mektips.

Nästa inköp kommer att bli grejor för att serva bromsarna.

Efter det köper jag nog på mig verktyg för att kunna byta slitna drev.
Men det ligger en bit fram i tiden.
Nu ska jag först och främst byta till vinterdäck och göra en liten genomgång av cykeln, dels för att lära mig om dom olika delarnas funktion och dels för att se att allt står rätt till.

Du verkar ju ha allt det viktigaste, så ta det lugnt innan du lägger ut en massa pengar på sånt du inte behöver. Bleed-kit från park tool är overkill tycker jag. Det finns en massa billigare som gör jobbet lika bra, t.ex. shimanos egna som kostar en femhundring. Men vad vet jag, du kanske är konsult ;) Kolvpress är ett annat sånt där verktyg som du egentligen inte behöver. Jag har motionerat bromskolvar med alla möjliga olika verktyg framgångrikt och har aldrig känt att jag behöver en sån. Rikta bromsskivor brukar jag göra med en stor skiftnyckel istället för ett dedikerat verktyg. se här:

Jag har just sparat 2000 spänn åt dig, varsågod!!!

Kolvpress använder du ett av dina nyinköpta däckjärn i plast istället. I övrigt håller jag med ⬆️.

Att kunna ta av kassetten är däremot något man behöver kunna. Så rätt typ av avdragare och en kedjepiska bör komma rätt snart bland inköpen.

Ett litet multiverktyg för cykel du kan ha med dig när du cyklar om du inte har det. Jag missade det i listan eller att någon skrivit det? Viktigare än alla andra verktyg för krånglar något ute i fält spelar det ingen roll vad du har för verktyg hemma.

Ja, ett sånt järn måste vara helt meningslöst. Om beläggen är i var noga med att torka av what ever verktyg med ipa.
Glöm inte köpa IPA bara.
Samma gäller disk alignment tool av den typen.

I så fall är jag mer sugen på
1728375835938.png

Men det går bra med en bit papper också de få gånger det är ett problem

Senast ändrad:
Bara för att förtydliga: Jag tror inte att @jonte987 snackar öl såhär en tisdag förmiddag utan med "IPA" snarare menar isopropylalkohol. I sverige brukar den kallas isopjropanol och finns på t.ex. biltema, swedol, Kjell och så vidare. Själv använder jag vanlig bromsrengöring till bromsar samt avfettningsmedel till att göra rent övriga cykeln och vid dämparservice och liknande.

Sen har jag en uppmaning. Det är skoj att köpa verktyg, så skaffa inte allt på en gång. När behovet av mer prylar så småningom uppstår, njut av stunden när du får jämföra kvalitet, användbarhet och pris innan du slutligen klickar hem ett magnet-kit för intern kabeldragning, en överprissatt Fox Dust wiper driver tool, eller varför inte ett specialverktyg för att demontera ratchetringen i ett DT-nav.

Du verkar ju ha allt det viktigaste, så ta det lugnt innan du lägger ut en massa pengar på sånt du inte behöver. Bleed-kit från park tool är overkill tycker jag. Det finns en massa billigare som gör jobbet lika bra, t.ex. shimanos egna som kostar en femhundring. Men vad vet jag, du kanske är konsult ;) Kolvpress är ett annat sånt där verktyg som du egentligen inte behöver. Jag har motionerat bromskolvar med alla möjliga olika verktyg framgångrikt och har aldrig känt att jag behöver en sån. Rikta bromsskivor brukar jag göra med en stor skiftnyckel istället för ett dedikerat verktyg. se här:

Jag har just sparat 2000 spänn åt dig, varsågod!!!
Tack. 😊
Skiftnyckel var ju ett kanonförslag för riktning av skivor.
Jag fastnade för Park Tools bleed-kit för det verkar vara väldigt komplett och genomtänkt.
Sen inbillar jag mig, men jag kan ha fel här, att mer påkostade verktyg ofta är lättare att använda då ergonomi och passform ofta är bättre.
Det bästa vore ju om man fick känna och klämma på grejorna innan köp, men där jag bor finns inga cykelbutiker förutom Intersport.
Fem mil bort finns dock Sportson, Sportringen och XXL, kan dom ha verktyg till salu? 🤔

Kolvpress använder du ett av dina nyinköpta däckjärn i plast istället. I övrigt håller jag med ⬆️.

Att kunna ta av kassetten är däremot något man behöver kunna. Så rätt typ av avdragare och en kedjepiska bör komma rätt snart bland inköpen.
Mycket bra förslag. Tack!
Hade inte ens en tanke på att man kunde använda däckjärnen till att pressa kolvarna med. 👍
Avdragare och kedjepiska finns i tankarna, men jag väntar tills dreven börjar bli slitna med att köpa dom. Eller är det något man behöver ha redan nu utifall att det händer något?

Ett litet multiverktyg för cykel du kan ha med dig när du cyklar om du inte har det. Jag missade det i listan eller att någon skrivit det? Viktigare än alla andra verktyg för krånglar något ute i fält spelar det ingen roll vad du har för verktyg hemma.
Multiverktyg var en bra idé.
Lägger till det i köpelistan. 😊
Tack.

Bara för att förtydliga: Jag tror inte att @jonte987 snackar öl såhär en tisdag förmiddag utan med "IPA" snarare menar isopropylalkohol. I sverige brukar den kallas isopjropanol och finns på t.ex. biltema, swedol, Kjell och så vidare. Själv använder jag vanlig bromsrengöring till bromsar samt avfettningsmedel till att göra rent övriga cykeln och vid dämparservice och liknande.

Sen har jag en uppmaning. Det är skoj att köpa verktyg, så skaffa inte allt på en gång. När behovet av mer prylar så småningom uppstår, njut av stunden när du får jämföra kvalitet, användbarhet och pris innan du slutligen klickar hem ett magnet-kit för intern kabeldragning, en överprissatt Fox Dust wiper driver tool, eller varför inte ett specialverktyg för att demontera ratchetringen i ett DT-nav.
Jag använder också bromsrengöring och liknande för det mesta. Till bromsar är det extra lämpligt :) men har använt det på annat också. Nu har jag köpt en 1L riktig ipa på kjell o comp för säkerhetsskull

Tack. 😊
Ja, det är en njutning att jämföra, drömma och planera…
Jag hoppas jag har det mesta jag behöver för grundläggande behov just nu i alla fall, för nu säger plånboken ifrån i några månader…
En sak min far lärde mig var, att ska man köpa något så är det bättre att vänta, och köpa kvalitet, än att vara ivrig och köpa något som man blir missnöjd med.
Och kvalitet kostar… Inte minst när man ska köpa verktyg.
Men min erfarenhet är att det är extra tydligt just när det gäller verktyg att man får vad man betalar för.

Internal router magnet-kit har jag redan tittat på… 🤣

En kassetthylsa och kedjepiska kostar inte många kronor och är kalasfint att ha. Jag brukar faktiskt ta av kassetten regelbundet för grovrengöring. Jag tycker det är mycket lättare då jämfört med på hjulet.

Mina bästa verktygköp det senaste året är följande:
* Cykelpump samt gaffelpump av kvalitet istället för varuhusgrejerna jag hade innan.
* Insex- och torxnycklar i olika färger. Efter ett tag lär man sig var färgerna passar och man tar alltid rätt nyckel: t.ex:

1728378242634.jpeg

Verktyg och kvalitet är lite speciellt tycker jag. Tex en biltema vajertång håller troligen hela mitt liv även om den nu skulle vara för dålig för proffs.
Men visst hade jag gärna haft en komplett och färgkoordinerad samling.... men kanske bra att veta att inte alla tycker PT är av högsta kvalitet.

Däremot är de nog ofta fit för purpose. Tex har jag en billig BB hylsa som inte passar alla nav...och då ser jag att Parktools ser mycket bättre ut.

Tillbaka
Topp