För att göra en lång historia kort så har jag hyffsat dålig hälsa, och hustrun köpte en fin cykel åt mig förra året för att jag ska röra på mig mera och komma i bättre form.
Nu vill jag kunna göra reparationer och underhåll själv, och undrar vad jag behöver för att börja med.
Förutom en massa lösa "slit och släng-verktyg" som skruvmejslar, hylsor, spärrskaft och fasta nycklar från Biltema så har jag ett par verktygssatser från Teng Tools, bl.a. denna:
Serviceväska med verktygssats Teng Tools SC01 (144290103) hos Bygghemma.se. ✅ 30 dagars prisgaranti ✅ Alltid med snabb leverans ✅ 30 dagars prisgaranti
www.bygghemma.se
Så just spärrskaft, hylsor, fasta nycklar, skruvmejslar, och allt sånt "basic" har jag. Minst tredubbelt.
Vidare har jag beställt följande:
Den ultimata boken om cykelreparationer i fjärde upplagan. Boken är skriven av C. Calvin Jones och passar helt perfekt som gåva till cykelentusiasten. Bokens
bikable.se
Mekställ och takmonterad cykelupphängning för enkel reparation, underhåll och tvätt av din cykel. Snabb leverans | 365 dagars öppet köp
bikable.se
Flop-stop styrhållare tillbehör till mekställ Justerings längd 508mm - 889mm Feedbacksports FLOP STOP Håller styret på plats, så det inte svänger över
bikable.se
Mighty momentnyckel – Det perfekta verktyget för exakta cykelreparationer För cyklister som vill ha exakt kontroll över åtdragningsmomentet på sina cykeldelar,
bikable.se
Däckjärn och däcktång för enkel montering av alla typer av däck - inklusive tubeless. Snabb leverans | Prismatch | 365 dagars öppet köp
bikable.se
Kabelsaks i den välkända höga Park Tool kvaliteten. Super skarp och solid kabelsaks till både innerwire och ytterkablar. Perfekt till både hemmaverkstan där
bikable.se
Speciel tång som används till att samla och skilja kedjeled (powerlink o.l.) åt.
bikable.se
Kedjeverktyg i topp kvalitet av verktygsexperterna från Park Tool. Verkstadsfavoriten som nu även kan ta SRAMs nyaste 12-speed kedjor. Passar till alla kedjor
bikable.se
Väldigt simpel slitage mätare från Park Tool. Mäter 0,5 och 0,75 procent slitage.
bikable.se
BBB HandyHook, även kallad "den tredje handen", är ett smart litet verktyg till att hålla kedjan. Den drar ihop kedjan rakt, så ett stycker hänger slappt och
bikable.se
Lappningsset som är specielt gjord till el cyklar. Innehåller: 5 olika lappar. Lim. 2 däckjärn Sandpapper Engångshandskar Instruktion Hålhittare
bikable.se
Jag kommer senare att komplettera med verktyg efter hand som behovet uppstår, men ser ni någonting viktigt redan nu som jag har missat?
Jag vill just nu kunna justera växlar, byta vajrar, byta bromsklossar, justera hydrauliska skivbromsar, byta däck och laga punkteringar, byta kedja, o.s.v.
När det börjar bli dags att byta kedjedrev, serva den dämpade framgaffeln, serva bromssystemet (hydrauliska skivbromsar), etc. kommer jag ju att behöva mera grejor.
Vad tycker ni bör vara nästa sak på inköpslistan?
Hur långt kommer jag på dom grejor jag redan har/beställt?