Hjälp mig bygga upp min verktygssamling för cykelmek!

En kassetthylsa och kedjepiska kostar inte många kronor och är kalasfint att ha. Jag brukar faktiskt ta av kassetten regelbundet för grovrengöring. Jag tycker det är mycket lättare då jämfört med på hjulet.

Mina bästa verktygköp det senaste året är följande:
* Cykelpump samt gaffelpump av kvalitet istället för varuhusgrejerna jag hade innan.
* Insex- och torxnycklar i olika färger. Efter ett tag lär man sig var färgerna passar och man tar alltid rätt nyckel: t.ex:

Visa bilaga 731177
Köp Wera om du vill ha insex/torx som inte rundar skallarna.

Verktyg och kvalitet är lite speciellt tycker jag. Tex en biltema vajertång håller troligen hela mitt liv även om den nu skulle vara för dålig för proffs.
Men visst hade jag gärna haft en komplett och färgkoordinerad samling.... men kanske bra att veta att inte alla tycker PT är av högsta kvalitet.

Däremot är de nog ofta fit för purpose. Tex har jag en billig BB hylsa som inte passar alla nav...och då ser jag att Parktools ser mycket bättre ut.
Jag håller faktiskt med om att Biltema generellt har helt ok kvalitet på sina lite dyrare verktyg.
Jag skulle inte ha något som helst emot att använda dom när det gäller tänger, fasta nycklar och hylsor faktiskt.
Det enda man skulle kunna anmärka på är att nycklar och hylsor är lite tjockare i godset än dom ”fina” fabrikaten, men det har ingen som helst betydelse till vardagsskruvande.
Borrar, mejslar, insex och torx köpes däremot med fördel av lite bättre fabrikat.

En cykelpump av bra kvalitet skriver jag också under på. Har en handhållen för dunlop jag ärvt som är ett halvt sekel gammal, nästan all färg är avnött men den är klart bättre än min nya.

En cykelpump av bra kvalitet skriver jag också under på. Har en handhållen för dunlop jag ärvt som är ett halvt sekel gammal, nästan all färg är avnött men den är klart bättre än min nya.
Jag har nyss läst att det är Lezyne man ska ha. 😎
Annars har jag faktiskt två fotpumpar, en svart köpt på Intersport och en blå (tror jag) som är köpt på Biltema.
Den från Biltema har till och med mätare för lufttryck.
Huruvida mätaren överrensstämmer med verkligheten vet jag inte, men pumpen funkar kanon.

Köp bra verktyg när behovet uppstår. Köp inget skräp om du kan undvika det, sannolikheten är att det inte fungerar som tänkt och du får ändå köpa det ”dyra” alternativet iallafall. Såklart beroende på vad som ska göras men min erfarenhet säger att det brukar bli så.

Ett verktyg som jag använder väldigt mycket av på både cyklar och i övrigt är Knipex parallelltång/tångnyckel. Finns i olika storlekar/käfttjocklek och de är mycket mer effektiva än skiftnyckel eftersom du kniper åt samtidigt som du vrider. En polygrip är alltid bra att ha om du inte har det. Knipex Cobra heter den jag har och är väldigt nöjd.

Cykelspecifika verktyg så som kedjepiska, kasettverktyg, vevlagerverktyg, vevarmsavdragare, hjullager-spanner i olika storlekar (tunnt gods för att komma åt) och dylikt tycker jag Parktool fungerar bra till.
Du verkar ju ha det mesta redan men det är mina tips 😊

Edit: Cykelpump - SKS Rennkompressor med EVA huvud. Bombsäker pump och huvudet passar till alla typer av ventiler.

Parktool har en kombi-ekernyckel för de 3 vanligaste storlekarna av ekernipplar som fungerar bra tycker jag

Senast ändrad:
Köp bra verktyg när behovet uppstår. Köp inget skräp om du kan undvika det, sannolikheten är att det inte fungerar som tänkt och du får ändå köpa det ”dyra” alternativet iallafall. Såklart beroende på vad som ska göras men min erfarenhet säger att det brukar bli så.
Jo, det är lite min erfarenhet också.
Man blir bara irriterad, och så rik är jag inte så jag har råd att köpa samma verktyg två gånger.

Jag hade velat haft ett sådant här set ...

Campagnolo-tool-kit-4.jpg

Jag har kikat lite på multiverktyg idag…
Har hittat några alternativ, men skulle ändå tacksamt ta emot tips på vettiga verktyg.
Jag vill att det ska ha kedjebrytare och gärna en tång för Shimano Quick Link också.
Jag har inga krav på att det måste väga lätt eller vara jättelitet, så jag antar att jag iofs. skulle kunna ha en lös tång med mig också…
Då skulle jag även vilja ha tips på en bra och smidig kedjelåstång att ha med sig i verktygsväskan på cykeln. 😊

Jag har aldrig behövt ta isär en kedja ute i skogen, så en kedjetång är nog slöseri med plats. Ett snöre räcker gott. Faktum är att jag inte ens äger en quicklink-tång överhuvud taget. Med risk för att reta upp verktygsfascisterna kan jag upplysa om att jag som regel öppnar kedjelänkar med en liten polygrip som jag klämmer lite lätt med diagonalt över länken. Funkar hur bra som helst och skadar inte länken alls.

När det gäller multiverktyg att ta med på rundan kan jag rekommendera de som du monterar inuti gaffelröret eller styret. Då glömmer man aldrig att ta med det eftersom det alltid finns på cykeln. Några tips:

Jag har aldrig behövt ta isär en kedja ute i skogen, så en kedjetång är nog slöseri med plats. Ett snöre räcker gott. Faktum är att jag inte ens äger en quicklink-tång överhuvud taget. Med risk för att reta upp verktygsfascisterna kan jag upplysa om att jag som regel öppnar kedjelänkar med en liten polygrip som jag klämmer lite lätt med diagonalt över länken. Funkar hur bra som helst och skadar inte länken alls.

När det gäller multiverktyg att ta med på rundan kan jag rekommendera de som du monterar inuti gaffelröret eller styret. Då glömmer man aldrig att ta med det eftersom det alltid finns på cykeln. Några tips:

Tack.
Men jag är ute efter ett kit som jag kan ha i en liten verktygsväska.
Väskan kommer alltid att vara med på cykeln, så det gör inget om multiverktyget är lite otympligt bara det innehåller de funktioner som behövs.

Multiverktyg med brytare är bra. Jag har nåt från crankbrothers och brytare är det enda jag använt. Hemma när den andra gick sönder

Beställde lite grejor till nödväskan idag.
Förutom däckverktyg, slang, ventiler, ventilverktyg, adapter till presta/auto så man kan pumpa på macken, kedjelås osv. så blev det en beställning på detta:

Utöver detta tänkte jag ha en litet spärrskaft och några hylsor, några mejslar, någon tång, ståltråd, silvertejp och en fällkniv…
Jo, ja… Jag vet… Men jag vill (nästan) vara redo för armageddon när jag är ute. 🤣

Senast ändrad:
För att göra en lång historia kort så har jag hyffsat dålig hälsa, och hustrun köpte en fin cykel åt mig förra året för att jag ska röra på mig mera och komma i bättre form.
Nu vill jag kunna göra reparationer och underhåll själv, och undrar vad jag behöver för att börja med.

Förutom en massa lösa "slit och släng-verktyg" som skruvmejslar, hylsor, spärrskaft och fasta nycklar från Biltema så har jag ett par verktygssatser från Teng Tools, bl.a. denna:

Så just spärrskaft, hylsor, fasta nycklar, skruvmejslar, och allt sånt "basic" har jag. Minst tredubbelt.

Vidare har jag beställt följande:

Jag kommer senare att komplettera med verktyg efter hand som behovet uppstår, men ser ni någonting viktigt redan nu som jag har missat?
Jag vill just nu kunna justera växlar, byta vajrar, byta bromsklossar, justera hydrauliska skivbromsar, byta däck och laga punkteringar, byta kedja, o.s.v.
När det börjar bli dags att byta kedjedrev, serva den dämpade framgaffeln, serva bromssystemet (hydrauliska skivbromsar), etc. kommer jag ju att behöva mera grejor.
Vad tycker ni bör vara nästa sak på inköpslistan?
Hur långt kommer jag på dom grejor jag redan har/beställt?
Ser la' bra ut. Lagningslappar använder jag själv väldigt sällan nuförtiden.
Nu har jag inte läst alla svaren. Det som behövs väldigt ofta är insexnycklar, en sats, och Park Tools är bra. Platt liten tång. Nyckel till muttrar, helst fasta 10 - 17 eller så. Mindre stjärnmejsel till reglage och lampor. Gott om trasor. "Torr" olja. Montagefett. Avfettning eller varför inte tändvätska. Tvättsvamp. Tandborste. Diskborste eller annan litet större, glesare borste. Själv gillar jag kedjerengörare med många små borstar, men jag minns inte namnet.
Edit: Ännu fler trasor. Lycka till med cyklandet! Jag tror din fru har rätt. ;-)

Ser la' bra ut. Lagningslappar använder jag själv väldigt sällan nuförtiden.
Nu har jag inte läst alla svaren. Det som behövs väldigt ofta är insexnycklar, en sats, och Park Tools är bra. Platt liten tång. Nyckel till muttrar, helst fasta 10 - 17 eller så. Mindre stjärnmejsel till reglage och lampor. Gott om trasor. "Torr" olja. Montagefett. Avfettning eller varför inte tändvätska. Tvättsvamp. Tandborste. Diskborste eller annan litet större, glesare borste. Själv gillar jag kedjerengörare med många små borstar, men jag minns inte namnet.
Edit: Ännu fler trasor. Lycka till med cyklandet! Jag tror din fru har rätt. ;-)
Tack så mycket för svar.
Tanken med lagningslapparna är att byta slangen i fält och laga den trasiga när jag kommer hem och därmed försöka återanvända slangarna så mycket som möjligt. 😊
Jag tror jag har det mesta i ”grundverktyg” i mina Teng Tools-satser, och med det jag beställt hoppas jag kunna klara mig en stund till.
Nästa steg blir att komplettera med verktyg till drev och lager, men där har jag ärligt talat inte en susning vad jag ska ha, vad jag behöver, eller vad som ens passar… Så det tar jag efterhand behovet uppstår.

Problemet för mig är inte för verktyg...
Om du håller grejorna i ordning ska det förhoppningsvis inte behöva grejas med lager mm på tio år eller så. Cykelsmeden har både (bättre) verktyg och kunskap.

Någon kanske redan har nämnt det men knipex pliers wrench är ett fantastiskt verktyg. Kanske inte jätteanvändbart på nyare cyklar men för äldre(och enklare) modeller kan du nästan ha den till allt.
1000004533.jpg

Jag letade efter min lilla fina och dyra Wera bitssats med spärrskaft, bits och hylsor idag.
Supersmidig! Fick plats i fickan men innehöll ändå det man behövde för mindre arbeten.
Jag vet EXAKT var jag lade den sist, men nu är den borta.
Men jag hittade en så smidig sats så jag var tvungen att köpa en ny!
Jag kommer att få internetförbud av hustrun snart… 🤫

Någon kanske redan har nämnt det men knipex pliers wrench är ett fantastiskt verktyg. Kanske inte jätteanvändbart på nyare cyklar men för äldre(och enklare) modeller kan du nästan ha den till allt.
Visa bilaga 731416
Jag har en lite mindre, (och en lite större), rörtång från Bacho.
Kan en så’n där Knipex göra något som en rörtång inte kan?
Har aldrig använt en sådan där tång faktiskt.

Hur långt tänker du åka? Spännande tråd annars, men hur mycket behöver man efter vägen? På mina, kanske blygsamma turer, är det slang pump och däckjärn (i plast) som åker med, och telefon och kreditkort... Till Taxin 😅

Hur långt tänker du åka? Spännande tråd annars, men hur mycket behöver man efter vägen? På mina, kanske blygsamma turer, är det slang pump och däckjärn (i plast) som åker med, och telefon och kreditkort... Till Taxin 😅
Jag vet inte, faktiskt.
Nu har hustrun också investerat i en elcykel, så förhoppningsvis blir det väl några mil nästa sommar.
Hur långt beror helt på min hälsa den dagen. 😊
Annars är det väl mitt katastroftänk som gör att jag vill gardera mig för alla upptänkliga scenarion utefter vägen.
-Det, och att jag motvilligt erkänner att jag är prylnörd… 🫣

Jag vet inte, faktiskt.
Nu har hustrun också investerat i en elcykel, så förhoppningsvis blir det väl några mil nästa sommar.
Hur långt beror helt på min hälsa den dagen. 😊
Annars är det väl mitt katastroftänk som gör att jag vill gardera mig för alla upptänkliga scenarion utefter vägen.
-Det, och att jag motvilligt erkänner att jag är prylnörd… 🫣
Alltid lite läskigt med nya saker på cykeln, det tar ett litet tag innan jag vågar lita på att de håller men när man cyklat några gånger och det funkar så släpper det.

Men du kan väl inte vänta till sommaren med att börja använda cykeln?

Bra grejer du har beställt och inget direkt onödigt. Så inget du behöver ångra på nåt sätt.

Däremot håller jag nog med det som en del andra sagt redan dvs att det ofta är bättre att skaffa sig dom verktyg man behöver allteftersom. När du väl börjar cykla mycket kan jag nästan garantera att saker och ting börjar krångla eller gå sönder. Saker slits också och behöver bytas. Börja i den änden dvs vad behöver du fixa just nu? Sen skaffar du det du behöver för just den reparationen. YouTube är din bäste vän här och själv har jag ett antal sparade spellistor för allt från dämparservice till tips och tricks för intern vajerdragning.

Och när du sen sitter och svär för att du har fel verktyg eller du råkat beställa fel lager är det bara att läsa den här artikeln och inse att du inte är ensam... 😉

Nu har jag läst igenom den där sidan.
Stor igenkänningsfaktor där!
Jösses vilket kaninhål jag har givit mig in i. 🤣

Alltid lite läskigt med nya saker på cykeln, det tar ett litet tag innan jag vågar lita på att de håller men när man cyklat några gånger och det funkar så släpper det.

Men du kan väl inte vänta till sommaren med att börja använda cykeln?
Nej, här väntas ingenting. -Dubbade vinterdäck ska på till helgen. 😊

Nu snackar vi överkurs! 🤣

Det jag har/har beställt är alltså följande:

Två, tre exemplar av varje ”basic” verktyg såsom fasta nycklar, skruvmejslar, hylsor, spärrskaft, bits, tänger, osv.
Alltså en komplett uppsättning vardagsverktyg.

Mekställ.

Momentnyckel, skjutmått, bladmått.

Kabel/vajersax, kedjelåstång, kedjebrytarverktyg, kedjeslitageindikator, däckjärn.

Till nödväskan som ska följa med ut på cykeln har jag köpt:

Cykelpump.

Multiverktyg.

En liten bits- och hylssats med spärrskaft.

Ventilverktyg.

Adapter så jag kan fylla presta-ventiler på macken.

Ett par extra slangar, kedjelås, ventiler…

Nu känns det som att jag har så att jag klarar av grundläggande reparationer på cykeln.
Nästa steg blir att nörda in mig i vilka avdragare och dylikt jag kommer att behöva för att byta drev och lager i vevpartiet, osv. -Men det får bli en senare historia. 😊

Är det NÅGOT som är helt uppenbart nödvändigt som jag har glömt bort?
Det är mycket nytt att ta in.
Det mest avancerade mekjobb jag hittills utfört på en cykel är nog att justera sadeln…

Sen jag föddes har jag varit en klåfingrig sate som plockat isär precis allt, t.ex farsans gamla hasselbladare till diskmaskiner eller för den delen framgafflar eller hjulnav. Enligt min mening är den bästa vägen till att bli en duktig hemmamekare att riva isär utan att ha koll, totalt fucka upp återmonteringen, svära, deppa, läsa på och till slut göra rätt!

Sen jag föddes har jag varit en klåfingrig sate som plockat isär precis allt, t.ex farsans gamla hasselbladare till diskmaskiner eller för den delen framgafflar eller hjulnav. Enligt min mening är den bästa vägen till att bli en duktig hemmamekare att riva isär utan att ha koll, totalt fucka upp återmonteringen, svära, deppa, läsa på och till slut göra rätt!
Jag håller med! 🤣
Då upptäcker man även vilka verktyg man saknar.

Tycker du verkar ha det mesta + lite till. Har du tänkt öppna 1 cykelverkstad?! Har kommit och gått olika konstruktioner och tillverkare genom åren. Ofta har då krävts "artspecifika" verktyg. Detta har ofta rört sig om avdragare av olika typer. Vilka man saknar, brukar då inte visa sig förrän man behöver dom...

Kan relatera. När jag spelade i band kallade de andra mig för ”den lille pillemojen”.
Jag har inte blivit bättre sedan 90-talet..

Jag vill slå ett slag för förklistrade laglappar så man slipper kladda med lim som alltid har torkat när man behöver det... Går snabbare dessutom. BBB har en variant som är bra. Parktools är mindre bra, fungerar för att ta sig hem men lossnar efter ett tag.
De förklistrade lappar jag har i lådan har torkat in och fastnar på precis ingenting. Oöppnade 5 ml tuber TipTop håller en evighet.
( och slanglöst punkar i princip aldrig)

Tycker du verkar ha det mesta + lite till. Har du tänkt öppna 1 cykelverkstad?! Har kommit och gått olika konstruktioner och tillverkare genom åren. Ofta har då krävts "artspecifika" verktyg. Detta har ofta rört sig om avdragare av olika typer. Vilka man saknar, brukar då inte visa sig förrän man behöver dom...
Tack. Ja, jag har försökt täcka upp det mesta så jag kan göra grundläggande service och reparationer i alla fall.
Nej, någon cykelverkstad blir det inte, jag vill bara kunna ta hand om familjens cyklar på ett bra sätt.
Jo, jag vet att jag kommer att få komplettera efterhand med saker jag saknar.

Tillbaka
Topp