Dagens fynd (bara diskussion, inga tips) – Läs första inlägget först!

Så man betalar således 70 kr av bruttopriset på de två varorna, 100+21=121 kr, dvs. 70/121≈0,58 (58%) av bruttopriset, dvs. i bästa fall får man 42% rabatt på bruttopriset, om man hittar ännu en vara man vill ha, som kostar exakt 21 kr. Inte helt fel, men jag tror ändå många konsumenter tror att det är förmånligare än vad det egentligen är, vilket jag tror XXL är fullt medvetna om.
Jag vete fan om folks så kallade typ 1-system drar snabbslutsatsen att 30% och sedan 30% till blir 60% avdrag.. ok att hjärnan tar (oftast befogade, ibland inte) genvägar men nånstans går gränsen.

Två konkreta tips:

Eftersom XXL och White bikes är usla på att informera vågar jag inte helt säkert dra den slutsatsen, men om de inte har ändrat så borde ramen vara en Carbonda CFR 696. Det är så vitt jag förstår en högst kompetent ram som @Steel is Real kört Sverigetempot på.
@NickPick - nu har du chansen att köpa den till bra pengar så att du slipper ångra att du inte köpte den förra gången. 😀

Finns kvar enstaka ex i strl 52, 54 och 56 i olika varuhus. Jag provcyklat en 56:a och den var för stor för mig, vilket den också ska vara. Jag har en LTD 54:a årsmodell 2022, så min bedömning är att geometrin är ganska snäll, men det är alltid lite svårt att bedöma när man provar cyklar i fel storlek. Mycket cykel för pengarna. Min 2022:a fick av olika skäl följa med till Alperna i år och den gjorde inte bort sig.
Vart lite sugen att beställa en sån till flickvännen, men osäker på storleken eftersom hon bara är 1,6 "lång". Har ni sett några exempellängder eller vad det kallas?

Vart lite sugen att beställa en sån till flickvännen, men osäker på storleken eftersom hon bara är 1,6 "lång". Har ni sett några exempellängder eller vad det kallas?

Jag är mycket skeptisk till storleksrekommendationer baserade på längd. Under förutsättning att ramen är Carbonda CFR 696 så har du alla mått här:

Det förutsätter att du kan tolka dem, men det gör olika kroppsproportioner (benlängd vs överkropp) också.

Det går att beställa och hämta i butik. Testa den i butiken och lämna tillbaka om den inte passar är ett sätt...

Jag vete fan om folks så kallade typ 1-system drar snabbslutsatsen att 30% och sedan 30% till blir 60% avdrag.. ok att hjärnan tar (oftast befogade, ibland inte) genvägar men nånstans går gränsen.
Jag tror iofs det är stor spridning. Enl. SCBs statistik så var det år 2013 ca. 13% av den vuxna befolkningen i Sverige som inte hade tillräckliga läsfärdigheter. Jag tror det är lätt hänt att man utgår från sig själv då man bedömer vad andra är kapabla till eller inte.

"Sverige ligger totalt sett över genomsnittet för de deltagande länderna i den internationella jämförelsen PIAAC när det gäller läsning och räkning och högst när det gäller problemlösning med hjälp av dator. Samtidigt är skillnaderna stora i befolkningen. En ganska stor del ligger på låg nivå inom dessa kunskapsområden."

Fortfarande fel pris, jag la en beställning förra veckan på dessa.
Återkommer när jag vet något mer om leverans/hävning etc.
Förr var det i alla fall så att Rose bara reserverade beloppet fram till dess att de skickade.
Ja det är säkerligen bara en reservering eller möjligen en dragning men ordern lär ju inte skickas på en vecka till åtminstone.

Det sagt, har haft tur och fått allehanda produkter för spotstyvrar när jag testat att beställa från olika säljare.
De har nu skickat ett paket till mig.
Enligt mailet så har de skickat: "Shimano Skivbromsbelägg L05A Resin 1-par"
Artikelnummer är inte angivet.

På inloggad hemsida och orderbekräftelse så står det:
Bromsbelägg Shimano L05A-RF 25 par - 4550170311292

Det står att beställning har levererats.

Nu står det
"Verfügbare Größen: 52, 60"
Jag hittar inte heller ngn uppgift om geometri vare sig i annonsen eller hos tillverkaren
Väldigt knapphändig information… Men geometrin ser ju bra ut på bild iallafall. Oslagbart pris. Slog till på en 60.

Det ser ut att vara en ovanligt stor ram för reklambilder
Ramen på bilden bör vara en storlek 60. Lite ovanligt att välja en så stor storlek som produktbild. Mindre storlekar gör sig helt klart bättre på bild.

Geometrin ser ut att vara åt Endurance-hållet. Byter upp mig från en Rose Pro SL 105.

+1

Det ser ut att vara en ovanligt stor ram för reklambilder

Hoppas att du blir nöjd med den
Hör gärna av dig med dina intryck när du har fått den.
Här eller i en "Visa din...."-tråd
Tack!

Återkommer med en kort review om/när jag den levereras 😊

Nu står det
Jag hittar inte heller ngn uppgift om geometri vare sig i annonsen eller hos tillverkaren
1729066819512.png

Särskilt förändringen i styrvinkel mellan 57 och 60cm liksom sittvinkeln i alla strl.
Kan det vara pga tryckfelsnisse?
Väldigt intressant. Får se vad man får hem för cykel :ROFLMAO:

Antar att det är tryckfel och att sittvinkeln är 74 (inte 64) och styrvinkeln är omkring 73 (inte 67).

Nu står det
Man blir faktiskt lite sugen på att beställa en. Skulle i så fall ägna vintern åt att skifta grupp mellan denna och min nuvarande landsvägshoj och sedan sälja Raymon till våren med en bättre begagnad R8020-grupp.

Väldigt intressant. Får se vad man får hem för cykel :ROFLMAO:

Antar att det är tryckfel och att sittvinkeln är 74 (inte 64) och styrvinkeln är omkring 73 (inte 67).
Mejlade Raymon och frågade. Måtten är fel. Här är de korrekta:

IMG_7366.jpeg

Mycket rimligare geometri! Väldigt dålig info på hemsidan men väldigt snabb respons på mejlen.

Mejlade Raymon och frågade. Måtten är fel. Här är de korrekta:

Visa bilaga 732739

Mycket rimligare geometri!
Vad bra.
Då kan du förhoppningsvis sova lugnare i väntan på leverans

Har du redan pedaler, flaskställ (flaskor finns redan?), cykeldatorhållare + allt annat?

Väldigt dålig info på hemsidan men väldigt snabb respons på mejlen.
Lite som i internets barndom
"Jag vägrar betala så mkt för en hemsida!
Min grannes tonårsgrabb är duktig på datorer, han kan fixa en hemsida,
om vi måste ha det."

Vad bra.
Då kan du förhoppningsvis sova lugnare i väntan på leverans

Har du redan pedaler, flaskställ (flaskor finns redan?), cykeldatorhållare + allt annat?
Jajamensan, byter från en Rose Pro SL 105 med fälgbromsar, så allt sådant finnes.

Blir att komplettera senare med nytt vevparti á 165mm, och ett par nya kedjor som ska vaxas. Samt byta styre till 40mm bredd, och kassett till 30-11.

Och ta mina GP5000 med latextuber från min Rose.
Lite som i internets barndom
"Jag vägrar betala så mkt för en hemsida!
Min grannes tonårsgrabb är duktig på datorer, han kan fixa en hemsida,
om vi måste ha det."
Vansinne att inte förstå vikten av en bra hemsida med produktspecifikationer (så som geometri), samt bättre produktbilder.

Att sälja dyra cyklar med fel geo spec eller för den delen billiga helt utan geo är helt sjukt.

När drar höstrean igång på allvar? 10% här och där gör ingen skillnad om du frågar mig. Än så länge har jag endast sett upp till 30% på udda storlekar.

Jajamensan, byter från en Rose Pro SL 105 med fälgbromsar, så allt sådant finnes.

Blir att komplettera senare med nytt vevparti á 165mm, och ett par nya kedjor som ska vaxas. Samt byta styre till 40mm bredd, och kassett till 30-11.

Och ta mina GP5000 med latextuber från min Rose.

Vansinne att inte förstå vikten av en bra hemsida med produktspecifikationer (så som geometri), samt bättre produktbilder.
Ja, styrena har verkligen blivit smala (-re). :) Allt gott!

Det är bara ett test för att se hur .....

Samma vajerklippartång säljs nämligen på Biltema för endast 129 SEK
och då även med generösare garanti
12-183_xl_1.jpg

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/saxar/specialsaxar/vajerklippare-2000022429

700354_pedros-kabelschneider-bowdenzuege-zughuellen~2.jpg

Eller skulle det här ha postats i lika som bär tråden?
Jag skulle nog säga att det är svårt att hitta bättre för pengarna även om man räknar avbitaren för 129kr... (Hela kitet för mig kostade 430kr)

Pedro har av någon anledning alltid framstått som lite bluff för mig. Vet inte riktigt varför.
De är ändå rätt jämförelsebara med Park Tool. dvs, vissa briljanta grejer (deras däckavtagare 😍), hyfsad hög lägsta nivå, 500% prispåslag för det är "cykelspecifikt".

Tänkte dela en observation:

Om någon, likt mig, hoardar grejer i sin Amazon varukorg så vet ni att priserna justeras upp och ner många många gånger per dag. Detta synliggörs enl. följande när man visar varukorgen:
1730615967784.png

Observationen är att ingen vara minskat i pris på flera dagar.
Alla prisjusteringar har varit uppåt.
Om det beror på att kronan håller på att ge upp, eller om Amazon laddar inför rea-säsongen är oklart.
Jag hoppas på det senare och att jag kommer göra världens deals om ett par veckor.

Handla via Refunder så får du nån procent rabatt :)
Två gånger för mig har jag fått pengar tillbaks av amazon när dom har prissänkt en vara ännu mer som jag har köpt tidigare. Handlar väl om typ 12 spänn och så men...

Handla via Refunder så får du nån procent rabatt :)
Två gånger för mig har jag fått pengar tillbaks av amazon när dom har prissänkt en vara ännu mer som jag har köpt tidigare. Handlar väl om typ 12 spänn och så men...
Behövde du kontakta kundtjänsten eller händer återbetalningen automatiskt?

Nu är den tag=fr0d9-21, i början var det nåt med tag=benknackan
Ja, jag tog bort benknackan och trodde att endast följande kvarstod

1731697470373.png

Skall testa redigera lite till, moment bitte

Edit: såhär ser det ut när jag försöker redigera

1731697594493.png

Det är inte så att det skapas en tag som hänvisar till Happy när man klickar på länken? Har väldigt begränsad kunskap i ämnet..

Ja, jag tog bort benknackan och trodde att endast följande kvarstod

Visa bilaga 738245
Skall testa redigera lite till, moment bitte

Edit: såhär ser det ut när jag försöker redigera

Visa bilaga 738246
Det är inte så att det skapas en tag som hänvisar till Happy när man klickar på länken? Har väldigt begränsad kunskap i ämnet..
😱 Du har rätt, det är Happyrides egen tag.

Tillbaka
Topp